Gå til innhold

Kolikk - fortell meg at det går over?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så sliten. Baby er 2 mnd og fortsatt ingen bedring. Føler at jeg nå bare må stå i det til det går over, og håpe at det skjer snart selv om denne tilstanden kjennes evig. 

Har prøvd alt. Minifom, Semper, maltekstrakt, kiropraktor, babymassasje, NAN, NAN h.a., Pepticate, aminosyrer osv.. Ammer ikke siden melken aldri kom igang etter en tøff fødsel og start på barseltiden, så det er ikke noe jeg spiser. Han svelger mye luft. Får han til å rape men han har det like vondt. Sover ikke på dagtid. Tydelig overtrøtt gjennom dagen. Sovner kun oppå meg. Sover oppå meg om natta også, for det meste. Er det noe jeg ikke har prøvd? Hvis ingenting hjelper, så går det over, ikke sant? Er så utslitt at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Blir så misunnelig på vennene mine som kan ta babyen med på cafe og sånn, det tør ikke jeg. Har selvfølgelig gode dager iblant men så er det tilbake til uro og gråting neste dag. Vil bare ha litt oppmuntring og råd!

Anonymkode: 5b74a...717

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Er så sliten. Baby er 2 mnd og fortsatt ingen bedring. Føler at jeg nå bare må stå i det til det går over, og håpe at det skjer snart selv om denne tilstanden kjennes evig. 

Har prøvd alt. Minifom, Semper, maltekstrakt, kiropraktor, babymassasje, NAN, NAN h.a., Pepticate, aminosyrer osv.. Ammer ikke siden melken aldri kom igang etter en tøff fødsel og start på barseltiden, så det er ikke noe jeg spiser. Han svelger mye luft. Får han til å rape men han har det like vondt. Sover ikke på dagtid. Tydelig overtrøtt gjennom dagen. Sovner kun oppå meg. Sover oppå meg om natta også, for det meste. Er det noe jeg ikke har prøvd? Hvis ingenting hjelper, så går det over, ikke sant? Er så utslitt at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Blir så misunnelig på vennene mine som kan ta babyen med på cafe og sånn, det tør ikke jeg. Har selvfølgelig gode dager iblant men så er det tilbake til uro og gråting neste dag. Vil bare ha litt oppmuntring og råd!

Anonymkode: 5b74a...717

manuellterapeut sier de skal hjelpe? Jeg tenkter siden du har testet det meste inkludert melkefritt. 

Testet for refluks, stille refluks og stramt fremre eller bakre tungebånd?

Anonymkode: 3b595...e4e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var AKKURAT der du er for 8 år siden. Vi prøvde alt det du nevner + mer. Ingenting hjalp annet enn tiden. Tok 5-6 mnd... I etterkant angrer jeg på at jeg prøvde så mye, jeg burde heller innsett realitetene, og hvilt meg når jeg kunne, istedenfor å Google. Og ja, det går over! Selv om det ikke virker sånn nå. 

Anonymkode: 3f8c1...0a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det går over, mitt kolikkbarn er 24 år og er helt fin nå. 😂

..gikk heldigvis gradvis over da hun var rundt 5 måneder, men var noe urolig frem til hun var ca 8 mnd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg var AKKURAT der du er for 8 år siden. Vi prøvde alt det du nevner + mer. Ingenting hjalp annet enn tiden. Tok 5-6 mnd... I etterkant angrer jeg på at jeg prøvde så mye, jeg burde heller innsett realitetene, og hvilt meg når jeg kunne, istedenfor å Google. Og ja, det går over! Selv om det ikke virker sånn nå. 

Anonymkode: 3f8c1...0a2

Dette var også meg for seks år siden. Som TS (og deg jeg har sitert), prøvde jeg også ALT, og endte med å nærmest slite meg ut i prosessen. Gikk over da han var rundt 6 mnd- og vi fikk endelig en mye mer forutsigbar hverdag. Vil nok også råde ts til å bare ta tiden til hjelp- det VIL gå over :klemmer:

Anonymkode: 2e936...b89

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk det over da legen diagnotiserte med kumelkproteinallergi ved 3mnd. Det tok ca 8uker på melkefritt før alle symptomer var borte.

Anonymkode: 3b595...e4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går over ❤ 

Men hvor lenge testet dere melkefritt?

Anonymkode: 4736f...133

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luft som har satt seg litt fast, kan iblant komme løs, om en bærer barnet omtrent som om han sitter i en liggestol og dytter bena fra fotsålene og opp mot magen, noen gangen. Prøv gjerne å gå samtidig. 

Mange små har litt mer behov for nærhet og kroppskontakt enn gjennomsnittet, så dette kan være årsaken til at han helst vil sove oppå deg. Det går gradvis over, bare du legger ham litt fra deg innimellom. Bare gjør det som skal til for at barnet får seg litt søvn, ikke bry deg om hva de andres barn gjør. 

Ellers anbefaler jeg tur i vogn på humpete veier. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

manuellterapeut sier de skal hjelpe? Jeg tenkter siden du har testet det meste inkludert melkefritt. 

Testet for refluks, stille refluks og stramt fremre eller bakre tungebånd?

Anonymkode: 3b595...e4e

Ikke testet for refluks eller tungebånd. Bor på en liten plass og ble omtrent snøftet til på helsestasjonen da jeg spurte om det kunne være tungebåndet. De gjorde ikke det, men tydelig at de mente det var bare tull. Er ikke kjent med refluks, har ikke snakket om det på helsestasjonen og er dermed ikke testet for det. Men er det noe å gjøre med det i så fall? 

Anonymkode: 5b74a...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg var AKKURAT der du er for 8 år siden. Vi prøvde alt det du nevner + mer. Ingenting hjalp annet enn tiden. Tok 5-6 mnd... I etterkant angrer jeg på at jeg prøvde så mye, jeg burde heller innsett realitetene, og hvilt meg når jeg kunne, istedenfor å Google. Og ja, det går over! Selv om det ikke virker sånn nå. 

Anonymkode: 3f8c1...0a2

5-6 mnd?! Lord. Jaja. Jeg får kanskje bare holde ut. 

Anonymkode: 5b74a...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det går over ❤ 

Men hvor lenge testet dere melkefritt?

Anonymkode: 4736f...133

Sikkert ikke lenge nok. 3-4 uker, noe i den duren. Men ville jo trodd at man skulle se noe bedring likevel? Hadde like gode/dårlige dager uten å gå melkefritt også. 

Anonymkode: 5b74a...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha fått barnet sjekket for refluks. Utrolig smertefull!  Hvordan er barnet når den er i bilstol? Litt mer tilfreds? 
En som har spurt hvor lenge babyen var på pepticate- det er viktig. Hvordan er vekten (går babyen opp i vekt)?

Anonymkode: 8ba74...a12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser nå 3-4 uker.  Pepticate er basert på kumelk da.  Noen barn også reagere på Nan HA, da den er kun delvis hydrolysert. 

Anonymkode: 8ba74...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ville ha fått barnet sjekket for refluks. Utrolig smertefull!  Hvordan er barnet når den er i bilstol? Litt mer tilfreds? 
En som har spurt hvor lenge babyen var på pepticate- det er viktig. Hvordan er vekten (går babyen opp i vekt)?

Anonymkode: 8ba74...a12

Han hater å sitte i bilstol! Kan sitte en liten stund men så er det plutselig fullstendig krise. Spesielt om vi står i ro ved kryss eller lignende. Må stoppe flere ganger om vi kjører mer enn en halvtime. Melkefritt i 3-4 uker. 

Anonymkode: 5b74a...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha prøvd Nutramigen i noen uker da den har ikke laktose heller.  Begge de du har prøvd, Pepticate og Nan HA kan barn med kumelk allergi og laktose intolerance reagere på. 

Anonymkode: 8ba74...a12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Han hater å sitte i bilstol! Kan sitte en liten stund men så er det plutselig fullstendig krise. Spesielt om vi står i ro ved kryss eller lignende. Må stoppe flere ganger om vi kjører mer enn en halvtime. Melkefritt i 3-4 uker. 

Anonymkode: 5b74a...717

Glemte å svare på vektoppgangen. Han har slitt med å gå opp i vekt og vi har vært på vektkontroll annen hver uke siden han ble født. Normal vektoppgang de to siste ukene skal sies men han skulle gjerne vært større. 

Anonymkode: 5b74a...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Glemte å svare på vektoppgangen. Han har slitt med å gå opp i vekt og vi har vært på vektkontroll annen hver uke siden han ble født. Normal vektoppgang de to siste ukene skal sies men han skulle gjerne vært større. 

Anonymkode: 5b74a...717

Uff- han sliter med et eller annet og det er absolutt viktig å komme seg til en barnelege som kanskje har erfaring med tungebånd osv.  

Anonymkode: 8ba74...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ville ha prøvd Nutramigen i noen uker da den har ikke laktose heller.  Begge de du har prøvd, Pepticate og Nan HA kan barn med kumelk allergi og laktose intolerance reagere på. 

Anonymkode: 8ba74...a12

Hun har testet aminosyrebasert. Spørsmålet er hvor lenge? Ts, det kan være melkeproteinallergi, om du kun testet noen dager i slengen vil man ikke se mye bedring. 14 dager på melkefritt er det som anbefales for å se om det har noen effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Minlillelykke skrev:
 

Hun har testet aminosyrebasert. Spørsmålet er hvor lenge? Ts, det kan være melkeproteinallergi, om du kun testet noen dager i slengen vil man ikke se mye bedring. 14 dager på melkefritt er det som anbefales for å se om det har noen effekt.

Jeg beklager, jeg ser at jeg kan ha svart feil. Trodde Pepticate inngikk i melkefritt. Har prøvd Pepticate i 3-4 uker og aminosyre i noen dager bare. Får vel bare holde ut litt til å håpe på bedring. Har bestilt time til legen i morgen, skal ta opp ang. refluks og tungebånd samt se om jeg kan få aminosyrebasert på resept. Har lest litt om reflux nå. Han gulper mye, mistrives generelt og svelger mye luft og går ikke tilstrekkelig opp i vekt. 

Anonymkode: 5b74a...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler så med deg.❤ Nå er det 23 år siden jeg gikk gjennom dette med guttungen,  og husker fortsatt hvor sliten jeg var.  Dog hadde jeg også så vondt av ham.  Den eneste trøsten jeg kan gi er at det går over , selvom dagene nå virker uendelig lange.                                                  Vi gikk også gjennom hele listen du nevner.  Det som ble det avgjørende for min sønn var noe fastlegen gav ham for uutviklet tarmsystem.  Er jo også det kiropraktoren jobber med mot kolikksmerter, men vi endte til slutt på løsningen fra lege.  Helsestasjonen hadde jeg for lengst gitt opp. Bare råd om produkter mot luftsmerter (minifom,svisker etc), og å utelukke melkeallergi.   Etter 4 uker uten bedring skjønte jeg at det ikke var dette.                    Kan ikke huske hva det var han fikk av legen, men det funket.  Etter noen timer kom det skumlignende avføring som ikke tok slutt!  Så på hele guttungen at kroppen slappet av etterpå, og han sov i mange mange timer. Våknet blid som en lerke😊  etter det gav vi ham 5-10 ml dupholac hver kveld frem til ca 5 måneder.     Dette ble vår løsning. Ingen situasjon er lik, men anbefaler deg å kontakte lege.  Og si klart ifra at barnet ditt ikke har det så bra. Det vil vekke oppmerksomheten til legen🙂    Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...