Gå til innhold

5 mnd siden fødsel og magen er enda ikke tilnærmet som før.. Naturlig slank i utgangspunktet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fødte mitt første barn for 5 mnd siden. Veide 52 kg før jeg ble gravid og er 169 høy. Har vært naturlig tynn hele livet. Aldri hatt noe ekstra fett på mage eller lignende. La på meg 23 kg i svangerskapet, men dette var helt innafor i følge jordmor med tanke på hvor tynn jeg var i utgangspunktet. 

Mulig jeg har urealistiske forventninger, men er overrasket (og utrolig fortvilet) over at jeg fortsatt ser 4-5 mnd gravid ut snart et halvt år etter fødsel. Har inntrykk av at alle andre rundt meg med samme utgangspunkt som meg er tilbake til hvordan de var i løpet av bare få uker. Hvorfor skjer ikke dette for meg? Ikke at det egentlig spiller noen rolle om det tar to mnd eller ett år, blir bare bekymret for at jeg aldri vil komme meg dit. Spesielt når jeg spiser sunt og trener regelmessig. 

Har ikke gått ned alle kiloene jeg gikk opp i svangerskapet, men dette har jeg ikke intensjoner om heller (da jeg syntes jeg var for tynn i utgangspunktet). Veier per dags dato 63 kilo. 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Jeg er bare ekstremt misfornøyd om dagen og føler at jo lenger tid det går uten at magen hvertfall er «tilnærmet som før», jo mer usannsynlig er det at jeg noengang vil få kroppen min tilbake. Blir helt stresset og rådvill! What to do??

Er 23 år om det skulle være relevant. 

Anonymkode: 7a10d...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er synd vi har så press på oss til å se akkurat like ut som vi gjorde før fødselen, kun uker etter. 

Enda mer synd er det at så altfor mange har dette gnagende, mange starter å trene masse, begynner på ulike dietter osv, i stedenfor å nyte barseltiden og baby! 

Du har født, kjære deg. Kroppen din har brukt 38+ uker på å klargjøre,seg for fødsel. 9 mnd på å vokse, og tøye. Det finnes ikke logisk at kroppen skal amette tilbake på uker.. 

Mange kvinner opplever at kroppen forandrer seg etter svangerskap. Det er helt normalt! Noen får større bryster, noen mer hengete bryster, noen større hofter, ulik fettfordeling, strekkmerker, løs hud og så videre! 

Det er greit! Du har bært frem et barn. Jeg sier ikke at man skal slutte å ta vare på seg selv, for det skal man ikke! Men man kan ikke forvente at kroppen er detcsamme etter å ha huset en baby på 3 +/- kg. 

Ta heller vare på baby, Legg vekk kroppsfokuset. Kroppen din skal forandre seg mye gjennom livet. Da kan vi ikke gå i kjelleren for hver forandring. La tiden vise om forandringene du ser, er kommet for å bli eller går tilbake til normalen. Ikke la utseende ta overhånd. Spis sunt, trill turer, lek, tren riktig(ikke bare cardio!), og gjør knipeøvelser. 

Jeg er 24, min baby er snart ti mnd. Jeg veiet like mye sol før svangerskapet, men kommet meg ikke inn i buksene mine. Hoftene mine er rett og slett større enn de var. Og det er helt greit, og helt normalt. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil aldri få kroppen din tilbake. Du er en mamma nå, og en mamma har en annen kropp enn en ung pike. Du har satt et lite vidunder til verden, hvorfor vil du at alle spor etter det fantastiske underet skal gå bort? 

Kroppen forandrer seg gjennom livet, og det er kanskje i svangerskapet den forandrer seg mest. 63 kg synes jeg høres ut som en fin vekt for deg, så ikke noe å stresse med. Selve magen kan nok bli flatere av seg selv, det er jo ikke så lenge siden fødsel. 

Tipper at du om femten år vil se på bildene fra nå og tenke «så flott jeg var, hvorfor så jeg det ikke da». Det handler om å lære å elske seg selv som man er. ❤️

Anonymkode: d485c...c53

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musklene strekkes mye under en graviditet og man må trene magemusklene hvis musklene er strekt for mye. Er jo veldig individuelt me  situps skader ikke.

Anonymkode: fa4a9...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er grunnen til at jeg aldri skal ha barn. Mye løyner i tidligere tråder her på kg som sier at kroppen ikke forandrer seg så mye... sprøyt...

Anonymkode: 3dac9...1b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Musklene strekkes mye under en graviditet og man må trene magemusklene hvis musklene er strekt for mye. Er jo veldig individuelt me  situps skader ikke.

Anonymkode: fa4a9...da2

Hvorfor uttales du deg ol noe du ikke kan, når du ikke vet ts sitt utgangspunkt? NEI, situps er IKKE veien å gå for å få tilbake magen, men er derimot en av øvelsene man skal gjøre med omhu etter fødsel. 

Anonymkode: 1933c...fad

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Og her er grunnen til at jeg aldri skal ha barn. Mye løyner i tidligere tråder her på kg som sier at kroppen ikke forandrer seg så mye... sprøyt...

Anonymkode: 3dac9...1b0

Jeg har aldri skrevet andre steder at kroppen ikke forandrer seg, så det er dumt å bruke mitt svar sol en mal.for å bevise at andre lyver.. 

H is du kan lese, er det også kun to svar her, hvorav ett(mitt) sier at kroppen kan komme tilbake helt lik som før, og den kan bli forandret. 

Nå vet jeg hvilken tråd du snakker om. Og jeg vil minne om at det er ganske mange der som snakker om forandret kropp. 

Forskjellen på deg og meg er bare,at for meg så betyr det ikke en dritt at kroppen min er annerledes, så lenge jeg har barnet mitt. Det er tross alt hun som har vært inni der. 

Anonymkode: 1933c...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvorfor uttales du deg ol noe du ikke kan, når du ikke vet ts sitt utgangspunkt? NEI, situps er IKKE veien å gå for å få tilbake magen, men er derimot en av øvelsene man skal gjøre med omhu etter fødsel. 

Anonymkode: 1933c...fad

Ikke 5 mnd etter, da er kroppen klar for slikt

Anonymkode: fa4a9...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ikke 5 mnd etter, da er kroppen klar for slikt

Anonymkode: fa4a9...da2

Det varierer fra kvinne til kvinne. Hver kvinne må selv kjenne på når kroppen er klar for ulike øvelser. 

Jeg for eksempel kunne kjenne at kroppen ikke var klar for planken før 6 mnd etter fødsel. Sit-ups kan jeg fortsatt kjenne smerter i magen ved, hvis jeg prøver meg for hardt. Og jeg er helt fin i musklene(har fått det sjekket), og kan gjøre alle mine andre normale øvelser. 

Anbefaler ingen å kun ta sit ups for å stramme opp magen etter fødsel btw.. 

For å stramme opp magen er det mange andre, mye bedre øvelser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager at tidligere svar serverer deg de samme ; kroppen forandrer seg etter fødsel. Det har bare gått uker. Du er mamma nå....

Jeg forstår veldig din frustrasjon, og skjønner at det ikke har noe med kroppspress eller et urealistisk ønske om å se ut som du aldri har født. 

Det høres ut som problemet er delte magemuskler. Og dette fikses ikke av situps. Men er andre øvelser som må til. 

Legger ved en link med litt info<3

https://www.ullevalkiropraktor.no/delte-magemuskler/

 

Anonymkode: e96ea...1a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som fikser delte magemuskler er operasjon. Det kan bli litt bedre av trening, men IKKE magetrening, men de gror ikke sammen igjen hvis de først er ordentlig delt. 

Anonymkode: 927d6...6e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du er frustrert. Det er jo ikke sånn at «nå er du mamma og det er slik mammakroppen ser ut». Mitt inntrykk er også at de som er slanke i utgangspunktet og som tar litt vare på kroppen sin i form av trening og kosthold, får en kropp som er tilnærmet som før. 

Det kan hende kroppen din trenger mer tid. Eller kan du ha fått delte magemuskler? Jeg merket at jeg hadde litt delte magemuskler ca 2 måneder etter fødsel, og startet da med daglig trening rettet mot dette og nå har jeg ikke noe mellomrom og magen føles hard. Vet ikke om dette er pga treningen eller ikke. Hvis du bor i Oslo eller i nærheten så vet jeg også at det finnes fysioterapeuter som hjelper mødre med «mammamage»-trening. Kanskje du skulle tatt kontakt og bedt de om å se på magen din? 

Anonymkode: 0c15c...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min kropp ble ikke samme før ihvertfall et år etter fødsel

Anonymkode: 60f7a...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg beklager at tidligere svar serverer deg de samme ; kroppen forandrer seg etter fødsel. Det har bare gått uker. Du er mamma nå....

Jeg forstår veldig din frustrasjon, og skjønner at det ikke har noe med kroppspress eller et urealistisk ønske om å se ut som du aldri har født. 

Det høres ut som problemet er delte magemuskler. Og dette fikses ikke av situps. Men er andre øvelser som må til. 

Legger ved en link med litt info<3

https://www.ullevalkiropraktor.no/delte-magemuskler/

 

Anonymkode: e96ea...1a5

Tror ikke det er delte magemuskler. Trener styrke (også mage) og sjekket dette før jeg begynte med styrketrening igjen. Når jeg prøver å ta fingrene «mellom» magemusklene er det ikke noe særlig mellomrom. Men takk for tips <3

Ts

Anonymkode: 7a10d...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Skjønner at du er frustrert. Det er jo ikke sånn at «nå er du mamma og det er slik mammakroppen ser ut». Mitt inntrykk er også at de som er slanke i utgangspunktet og som tar litt vare på kroppen sin i form av trening og kosthold, får en kropp som er tilnærmet som før. 

Det kan hende kroppen din trenger mer tid. Eller kan du ha fått delte magemuskler? Jeg merket at jeg hadde litt delte magemuskler ca 2 måneder etter fødsel, og startet da med daglig trening rettet mot dette og nå har jeg ikke noe mellomrom og magen føles hard. Vet ikke om dette er pga treningen eller ikke. Hvis du bor i Oslo eller i nærheten så vet jeg også at det finnes fysioterapeuter som hjelper mødre med «mammamage»-trening. Kanskje du skulle tatt kontakt og bedt de om å se på magen din? 

Anonymkode: 0c15c...74c

Ikke sant, er akkurat sånn jeg også føler det. Skjønner at kroppen min kanskje aldri vil bli helt den samme igjen, men hadde heller ikke forventet å fortsatt se gravid såpass mange måneder etter fødsel.

Bor dessverre ikke Oslo. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg tror jeg ikke det er delte magemuskler, men skader jo ikke å sjekke. Tror du fastlege kan se på det?

Ts

Anonymkode: 7a10d...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Min kropp ble ikke samme før ihvertfall et år etter fødsel

Anonymkode: 60f7a...79b

Men den ble tilnærmet som før med tiden? Isåfall betryggende å høre! Da finnes det kanskje håp. 

Ts

Anonymkode: 7a10d...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, det har jo kun gått 5 mnd. Det tar tid før magen trekker seg sammen. Jeg brukte 3 år sist på å nå samme vekt som før. Jeg er slank av natur. Nå er der to år siden fødsel, og jeg mangler fremdeles 5 kg. 

Kos deg med babyen din du, og spis sunt, så går det seg til etter hvert

Anonymkode: 09fb1...9e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Men den ble tilnærmet som før med tiden? Isåfall betryggende å høre! Da finnes det kanskje håp. 

Ts

Anonymkode: 7a10d...c94

Ja jeg ser så og si samme ut. Navlen ser bittelitt hengte ut men det er jo en liten bagatell.. Jeg var 60 kg og 170 før graviditeten og er ca 60 nå. 

Anonymkode: 60f7a...79b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Slapp av, det har jo kun gått 5 mnd. Det tar tid før magen trekker seg sammen. Jeg brukte 3 år sist på å nå samme vekt som før. Jeg er slank av natur. Nå er der to år siden fødsel, og jeg mangler fremdeles 5 kg. 

Kos deg med babyen din du, og spis sunt, så går det seg til etter hvert

Anonymkode: 09fb1...9e3

Takk for svar. Da må jeg bare smøre meg med tålmodighet!

Ts

Anonymkode: 7a10d...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...