Gå til innhold

Forbikjøring i høyre felt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Du har sikkert pugget teoriboka. Jeg har pugget lovboka. Du skal selv få finne ut hvilken bok man bør satse pengene sine på.

Min forståelse er rett. Spørsmålet er om det bør være slik? Eller er trafikkreglene utformet på en tid hvor flerfeltsveier ikke var en problemstilling? Og bør derfor regelverket oppdateteres?

Anonymkode: a96ec...8e0

Riktig. Jeg pugget boka og sjokkerte kjørelæreren fordi jeg var særdeles sterk teorietisk. Jeg bestod teorien på første forsøk, uten feil, noe svært få gjør. 

Jeg har også pugget en god del lover.  Din forståelse behøver ikke være rett ute i trafikken. Din forståelse og praktisering av lovverket er til særdeles stor irritasjon for alle andre med forståelse av trafikkreglene og derfor bør du parkere bilen inntil noen klarer å få deg til å forstå praksis bak teorien. 

Anonymkode: e3e63...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Dette er et åpenbart brudd på trafikkreglene, så det vil sannsynligvis kunne straffes uansett om du liker det eller ikke. Rettspraksis viser at man straffes hvis man krasjer i noen som kommer fra høyre, selv om de kjører mot kjøreretningen på en enveiskjørt vei. Det er derfor veldig optimistisk å tro at ikke man vil bli kunne straffes for et så klart brudd som dette. Jeg håper ikke at du gjør det for slike idioter irriterer meg også, men hvis du først blir stoppet for det ville jeg ikke veddet på det.

Anonymkode: e3309...4bf

Jeg tar gjerne etveddemål på det. Bestemmelsen du har sitert lenger oppe forstås slik at du kan passere på høyre side når trafikken der flyter raskere enn i venstrefilen. Forutsatt innenfor fartsgrensen og ikke aktivt filskift fra venstre. 

Anonymkode: d0b64...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er dette som er problemet med teoriboka. Den prøver å dumme det ned så mye at det ender opp med at de som bare leser den får et feil inntrykk av hva regelverket sier.

Det er spesielt https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§5 og https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§12 som er aktuelle.

Det eneste punktet som tillater forbikjøring på høyre side i denne sammenhengen er "Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt."

Det dekker helt klart ikke denne situasjonen.

Anonymkode: e3309...4bf

Det er også nevnt et par andre situasjoner i teoriboka enn den du nevner, hvor forbikjøring på høyre side er tillatt, men problemet er at i alle disse situasjonene må man aktivt svinge ut til høyre. Det er derfor lett å tro at passering i et parallelt kjørefelt ikke er forbikjøring, slik som jeg trodde fram til nå. Grunnen til at det ikke nevnes, må jo være fordi man uansett ikke kan straffes når man holder seg til trafikkreglene. Reglene om fartsgrense og å lette innkjøring fra venstre felt, vil jo gjelde her.

Anonymkode: ea1f4...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønner jeg ingenting av. Jeg anser det ikke som en forbikjøring om jeg kjører fortere i høyre felt enn personen i venstre felt. Forbikjøring anser jeg som bytte av felt. 

Anonymkode: 8a347...641

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:
Jeg tar gjerne etveddemål på det. Bestemmelsen du har sitert lenger oppe forstås slik at du kan passere på høyre side når trafikken der flyter raskere enn i venstrefilen. Forutsatt innenfor fartsgrensen og ikke aktivt filskift fra venstre. 

Anonymkode: d0b64...1e2

TS spesifiserte at det ikke var noen biler foran ham. Altså kan han ikke si at han bare følger farten til bilen foran, slik forskriften eksplisitt krever. Jeg skjønner ikke at det kan misforstås.

Anonymkode: e3309...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:
Dette skjønner jeg ingenting av. Jeg anser det ikke som en forbikjøring om jeg kjører fortere i høyre felt enn personen i venstre felt. Forbikjøring anser jeg som bytte av felt. 

Anonymkode: 8a347...641

Dessverre for deg har det ikke noe å si for politi og rettsvesen hva du mener en forbikjøring innebærer.

Anonymkode: e3309...4bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

TS spesifiserte at det ikke var noen biler foran ham. Altså kan han ikke si at han bare følger farten til bilen foran, slik forskriften eksplisitt krever. Jeg skjønner ikke at det kan misforstås.

Anonymkode: e3309...4bf

Hvis det ikke er andre biler, er det du som definerer farten i høyrefil (innenfor fartsgrensen). Din forståelse av regelverket betyr altså at du i høyrefilen skal være nødt til bremse fra 110 til 20 km t dersom bilen i venstrefilen bare holder 20?

Anonymkode: d0b64...1e2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kjører i venstre felt på motorveien med fartsgrense 90, og tar igjen en som ligger i venstrefeltet ogkunker i 60-70 (ja, oppkever det daglig...), så legger jeg meg inn i høyrefelter, føkgdr fartsgrensen, og kjører dermed forbi på høyresiden..... Slik jeg ser det, bryter "lunkisen" reglene ved å ligge nettop å "lunke" 20-30 km for lavt i venstrefeltet.... Han gjør feil, og provoserer mange. Noen tror venstrefeltet er helt ok, fordi det er jo det feltet de skal ligge i når det en eller annen gang tar slutt på motorveien...

Anonymkode: aa6b3...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

TS spesifiserte at det ikke var noen biler foran ham. Altså kan han ikke si at han bare følger farten til bilen foran, slik forskriften eksplisitt krever. Jeg skjønner ikke at det kan misforstås.

Anonymkode: e3309...4bf

Mener du at hvis en idiot ligger i 60 i 80-sonen på motorveien, venstre felt, så skal de i høyre felt kjøre enda saktere? 

Anonymkode: aa6b3...02c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:
Hvis det ikke er andre biler, er det du som definerer farten i høyrefil (innenfor fartsgrensen). Din forståelse av regelverket betyr altså at du i høyrefilen skal være nødt til bremse fra 110 til 20 km t dersom bilen i venstrefilen bare holder 20?

Anonymkode: d0b64...1e2

Det er heldigvis en situasjon som veldig sjelden oppstår, men etter lovverket skal du det, ja. Du må gjerne vise til en forskrift som sier noe annet.

Anonymkode: e3309...4bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:
Mener du at hvis en idiot ligger i 60 i 80-sonen på motorveien, venstre felt, så skal de i høyre felt kjøre enda saktere? 

Anonymkode: aa6b3...02c

Hvis de skal følge lovverket må de gjøre det, eller legge seg ut bak den og tute for å få den til å bytte felt.

Anonymkode: e3309...4bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Det er heldigvis en situasjon som veldig sjelden oppstår, men etter lovverket skal du det, ja. Du må gjerne vise til en forskrift som sier noe annet.

Anonymkode: e3309...4bf

Jeg har før sagt hva som er praksis rundt bestemmelsen, blant annet bekreftet av politiet i ulike sammenhenger. Det er ikke alltid slik at alt kan leses direkte ut av en enkeltlbestemmelse. Da ville mange advokater blitt arbeidsledige. Man må av og til legge til litt sunn fornuft - reelle hensyn, kaller noen det. 

Anonymkode: d0b64...1e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Dessverre for deg har det ikke noe å si for politi og rettsvesen hva du mener en forbikjøring innebærer.

Anonymkode: e3309...4bf

så du mener oppriktig at lovverket og politiet mener at hvis bilen i venstre felt ligger i 30km på motorveien så skal jeg i høyre felt også gjøre det? Dette vil jo lage milevis med kø..... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvis de skal følge lovverket må de gjøre det, eller legge seg ut bak den og tute for å få den til å bytte felt.

Anonymkode: e3309...4bf

Dette kan umulig stemme. Her må du ha misforstått. Som hovedregel skal man kjøre i høyre felt. Hvis man ikke føler seg helt trygg med høyeste tillatte fartsgrense og vil kjøre saktere, skal man i hvert fall ikke legge seg i venstre felt.

Endret av Mystic woman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, loveisland' said:
så du mener oppriktig at lovverket og politiet mener at hvis bilen i venstre felt ligger i 30km på motorveien så skal jeg i høyre felt også gjøre det? Dette vil jo lage milevis med kø..... 

For å se saken på en annen måte: Hvem tror du får skylden hvis bilen til venstre svinger tilbake til høyre felt og det blir en kollisjon fordi du kom i full fart i høyre felt?

Anonymkode: e3309...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

For å se saken på en annen måte: Hvem tror du får skylden hvis bilen til venstre svinger tilbake til høyre felt og det blir en kollisjon fordi du kom i full fart i høyre felt?

Anonymkode: e3309...4bf

Den som skifter fil har vikeplikt.

Anonymkode: d0b64...1e2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Mystic woman said:
Dette kan umulig stemme. Her må du ha misforstått.

Lovverket er veldig klart. Dessverre sier det ikke det mange i denne tråden ønsker å tro. Det skaper noe som kalles kognitiv dissonans, som gjør at det veldig vanskelig å forstå likevel.

Anonymkode: e3309...4bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Lovverket er veldig klart. Dessverre sier det ikke det mange i denne tråden ønsker å tro. Det skaper noe som kalles kognitiv dissonans, som gjør at det veldig vanskelig å forstå likevel.

Anonymkode: e3309...4bf

Hva er kognitiv dissonans?

Anonymkode: d0b64...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:
Den som skifter fil har vikeplikt.

Anonymkode: d0b64...1e2

Du prøver å kjøre forbi noen på feil side, krasjer i dem bakfra og tror du kan reddes av det? Lykke til.

Anonymkode: e3309...4bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

For å se saken på en annen måte: Hvem tror du får skylden hvis bilen til venstre svinger tilbake til høyre felt og det blir en kollisjon fordi du kom i full fart i høyre felt?

Anonymkode: e3309...4bf

Når jeg ligger i høyre felt, så vil jeg selvsagt slippe inn biler fra venstre felt (bremse noe om nødvendig), så lenge det er en luke foran meg. MEN da må bilen til venstre tydelig indikere dette først. Jeg senker ikke automatisk farten til bilen i venstre filen når jeg har null indikasjon på at den faktisk ønsker å legge seg inn foran meg?

Jeg anser det som ansvaret til bilen i venstre fil å gjennomføre en "god" forbikjøring, ved å holde høyere fart enn meg - hvis ikke er det jo sjelden vits kjøre forbi(med unntak selvfølgelig), finne en god luke og indikere med blinklys at han/hun ønsker å legge seg inn igjen. Dette med å aldri passere biler i venstrefil når man selv ligger i høyre fil fungerer jo svært dårlig i byer med by trafikk hvor man også bytter filer i henhold til hvor man skal? 

 

Hvordan takler man dem som ikke viser tegn til å flytte seg?

- Vi tolker regelverket slik at det er lov å passere på høyresiden av en som ligger "helt alene i verden" i venstrefeltet. Hvor grensen går mellom passering og forbikjøring vil i hvert tilfelle bli en skjønnsmessig vurdering, sier Engebretsen.

- Hva definerer du som passering?

- At man glir rolig forbi uten å bryte fartsgrensen, sier Engebretsen.

Engebretsen = Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

 

https://www.klikk.no/motor/bil/slik-takler-du-sinker-i-forbikjoringsfeltet-2879412

Endret av loveisland'
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...