Gå til innhold

Bruk av «da» og «når»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det går en reklame fra Telenor på Spotify hvor fyren i reklamen sier "Når jeg var liten". For meg er det ufattelig at de rett og slett kan bruke store summer på en reklame som åpner med en grammatisk feil. 

Vurderer å skrive til dem. Det er jo slikt som forårsaker at unge ikke lærer seg å snakke korrekt.

Anonymkode: 26611...6b5

Når jeg var liten, badet jeg hver dag. Når pga gjentatte handlinger, hadde jeg kun badet 1 gang, hadde det blitt, da jeg var liten badet jeg.

Anonymkode: 7f92f...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Overrasket
3 hours ago, AnonymBruker said:
 

Når jeg var liten, badet jeg hver dag. Når pga gjentatte handlinger, hadde jeg kun badet 1 gang, hadde det blitt, da jeg var liten badet jeg.

Anonymkode: 7f92f...561

Nei, fordi når peker på å være liten, ikke på å bade. 

Når jeg badet, var det i ferskvann (hver gang).

Da jeg var liten, badet jeg i ferskvann (den ene gangen jeg var liten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Når jeg var liten, badet jeg hver dag. Når pga gjentatte handlinger, hadde jeg kun badet 1 gang, hadde det blitt, da jeg var liten badet jeg.

Anonymkode: 7f92f...561

Dette er feil. Du blander funksjonen til leddsetningen og hovedsetningen. 

Jeg burde ikke la meg sjokkere lenger, men det er fortsatt ganske urovekkende at voksne mennesker ikke kan forskjell på "da" og "når".

Anonymkode: cabb6...09f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2018 den 15.44, AnonymBruker skrev:
 

Jeg merker at det er veldig vanlig å bruke disse to ordene feil. Det er f.eks. mer vanlig å si «når jeg var liten» i stedet for «da jeg var liten». Hvorfor er det slik? Er det slik at det går mot en endring i språket slik at reglene slik vi kjenner de ikke lenger gjelder? 

Anonymkode: 7ef03...d8d

Spiller det noen rolle??

Anonymkode: 67c66...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Dette er feil. Du blander funksjonen til leddsetningen og hovedsetningen. 

Jeg burde ikke la meg sjokkere lenger, men det er fortsatt ganske urovekkende at voksne mennesker ikke kan forskjell på "da" og "når".

Anonymkode: cabb6...09f

Finnes langt mer viktigere ting å bry seg  om i verden 

Anonymkode: 67c66...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
1 hour ago, AnonymBruker said:
 

Finnes langt mer viktigere ting å bry seg  om i verden 

Anonymkode: 67c66...8c3

Da trenger du jo heller ikke delta i tråden. Vi tvinger deg ikke til å kommentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den gang da, hver gang når 😜

Det lærte jeg på skolen. Bruker jeg regelen da... 🙀😂😂 nope. Blir helt tilfeldig hva jeg velger å skrive 👍🏻

Anonymkode: deea2...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Overrasket skrev:
 

Da trenger du jo heller ikke delta i tråden. Vi tvinger deg ikke til å kommentere.

Bare sier det. 

Anonymkode: 67c66...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå må vi ikke begynne å blande reglene for da/når, med alle de forskjellige funksjonene DA har som årsakskonjunksjon, tidskonjunksjon, og ikke minst som adverb. Jeg ser at det er noen misforståelser i tråden, der dere blander inn "den gang da" med DA sine andre roller.

Anonymkode: ca8e3...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
15 hours ago, AnonymBruker said:
 

Men nå må vi ikke begynne å blande reglene for da/når, med alle de forskjellige funksjonene DA har som årsakskonjunksjon, tidskonjunksjon, og ikke minst som adverb. Jeg ser at det er noen misforståelser i tråden, der dere blander inn "den gang da" med DA sine andre roller.

Anonymkode: ca8e3...085

Vel, nå er det jo nettopp som tidskonjunksjon at "dengang da" er relevant regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Overrasket skrev:
 

Vel, nå er det jo nettopp som tidskonjunksjon at "dengang da" er relevant regel.

Ja, men noen blander inn andre funksjoner «da» har.

Anonymkode: ca8e3...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er så overraskende at folk veksler mellom ordene egentlig. Det er mange som bruker ordene feil, og man blir jo selvfølgelig ubevisst påvirket av det. Det er jo ikke den enkeltes feil, men heller samfunnet. Hvis man skal være så opptatt av å skylde på noen, da. En som kun hører orda bli brukt korrekt vil jo ikke si de feil. Så hvis samfunnet har skylda, hvem har egentlig skylda da? Og hvem har ansvaret? Det hjelper ikke at læreren nevner det i noen norsktimer om foreldrene og mange i miljøet rundt barna snakker sånn. Det er jo «der ute» blant folk man lærer å snakke. 

Selv er jeg bevisst det da, og vil mene at jeg bruker det riktig. Men samtidig er jeg ganske sikker på at det blir feil en sjelden gang.

Anonymkode: fe70a...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...