Gå til innhold

Bruk av «da» og «når»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, IommI skrev:
 

Jeg skriver og sier alltid, da  jeg var barn, da  jeg gikk på tur... Da jeg var yngere.. 

 

Du kan jo selvfølgelig si og skrive hva du vil :), men regelen sier vel - hvis jeg husker rett - at hvis du refererer til noe som skjedde hver gang du gikk på tur, og det var noe du gjorde ofte/mange ganger, så heter det vel når du gikk på tur (...så skjedde ..... hver gang) ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Høna79 skrev:
 

Du kan jo selvfølgelig si og skrive hva du vil :), men regelen sier vel - hvis jeg husker rett - at hvis du refererer til noe som skjedde hver gang du gikk på tur, og det var noe du gjorde ofte/mange ganger, så heter det vel når du gikk på tur (...så skjedde ..... hver gang) ?

Det er riktig som du skriver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, IommI skrev:
 

Jeg skriver og sier alltid, da  jeg var barn, da  jeg gikk på tur... Da jeg var yngere.. 

 

Har du ikke gått på tur mer en én gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Høna79 skrev:
 

Du kan jo selvfølgelig si og skrive hva du vil :), men regelen sier vel - hvis jeg husker rett - at hvis du refererer til noe som skjedde hver gang du gikk på tur, og det var noe du gjorde ofte/mange ganger, så heter det vel når du gikk på tur (...så skjedde ..... hver gang) ?

Det kommer an på om man snakker om fortiden, nå/generelt og noe som kommer til å skje i fremtiden. Man sier/skriver: DA  jeg gikk på tur, ofte NÅR jeg går på tur, NÅR skal vi gå tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, IommI skrev:
 

Nei! Nope! Kun èn eneste gang! 

I det tilfellet blir det riktig å bruke "da".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, IommI skrev:
 

Det kommer an på om man snakker om fortiden, nå/generelt og noe som kommer til å skje i fremtiden. Man sier/skriver: DA  jeg gikk på tur, ofte NÅR jeg går på tur, NÅR skal vi gå tur. 

Dette er korrekt 👍🏼

Anonymkode: 67f6a...c98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, IommI skrev:
 

Det kommer an på om man snakker om fortiden, nå/generelt og noe som kommer til å skje i fremtiden. Man sier/skriver: DA  jeg gikk på tur, ofte NÅR jeg går på tur, NÅR skal vi gå tur. 

Du må også huske på varianten "ofte NÅR jeg gikk på tur".

"Når" brukes altså om iterativ/generell fortid og nåtid samt fremtid, mens "da" brukes om enkelthendelser i fortiden.

Anonymkode: cabb6...09f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Du må også huske på varianten "ofte NÅR jeg gikk på tur".

"Når" brukes altså om iterativ/generell fortid og nåtid samt fremtid, mens "da" brukes om enkelthendelser i fortiden.

Anonymkode: cabb6...09f

🙄🙄🙄🙄🙄

12 timer siden, IommI skrev:
 

Det kommer an på om man snakker om fortiden, nå/generelt og noe som kommer til å skje i fremtiden. Man sier/skriver: DA  jeg gikk på tur, ofte NÅR jeg går på tur, NÅR skal vi gå tur. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Hver gang da, den gang når. Enkel huskeregel. 

Eller motsatt: "Den gang da, hver gang når."

Eksempelet med "Når jeg var jeg var liten, dro vi alltid på ferie til ..." er også feil. Det er "Da jeg var liten", for det har vi har vært bare én gang. Men det er f. eks. "Når jeg var på ferie da jeg var liten, badet jeg alltid.".

Endret av Gnå
.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gnå skrev:
 

Eller motsatt: "Den gang da, hver gang når."

Eksempelet med "Når jeg var jeg var liten, dro vi alltid på ferie til ..." er også feil. Det er "Da jeg var liten", for det har vi har vært bare én gang. Men det er f. eks. "Når jeg var på ferie da jeg var liten, badet jeg alltid.".

Ja, det er viktig å finne den som passer best for seg selv. tomato potato og alt det der.

Nei? Man er liten mange ganger. Jeg var liten i 1992, og så var jeg liten i 1993 og i 1994. Det er flere forskjellige ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:
 

Ja, det er viktig å finne den som passer best for seg selv. tomato potato og alt det der.

Nei? Man er liten mange ganger. Jeg var liten i 1992, og så var jeg liten i 1993 og i 1994. Det er flere forskjellige ganger. 

Ikke meningen å pirke, men hvis du leser innleggene våre, ser du at det ikke bare er rekkefølgen, men selve regelen jeg mener er helt motsatt. Du skriver at det skal være "hver gang da", jeg skriver at det skal være "den gang "da" - og motsatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, Gnå skrev:
 

Ikke meningen å pirke, men hvis du leser innleggene våre, ser du at det ikke bare er rekkefølgen, men selve regelen jeg mener er helt motsatt. Du skriver at det skal være "hver gang da", jeg skriver at det skal være "den gang "da" - og motsatt. 

Dette er riktig, men man skriver da for noe man har gjort, flere enn èn ganger. Det spiller ingen rolle hvor mange ganger man gjorde det i fortiden. Man skal fremdeles bruke da, ikke når. For noe som er gjort. 

Anonymkode: 6dd4f...278

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Ja, det er viktig å finne den som passer best for seg selv. tomato potato og alt det der.

Nei? Man er liten mange ganger. Jeg var liten i 1992, og så var jeg liten i 1993 og i 1994. Det er flere forskjellige ganger. 

Nei. Det er snakk om én periode, selv om den varte i flere år. For jeg regner regner med at du ikke var stor også i løpet av disse årene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Ja, det er viktig å finne den som passer best for seg selv. tomato potato og alt det der.

Nei? Man er liten mange ganger. Jeg var liten i 1992, og så var jeg liten i 1993 og i 1994. Det er flere forskjellige ganger. 

Ja, så man skriver da, for ting som er gjort. Og når, når det er noe som man gjør/skal gjøre. 

Anonymkode: 6dd4f...278

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Ja, så man skriver da, for ting som er gjort. Og når, når det er noe som man gjør/skal gjøre. 

Anonymkode: 6dd4f...278

Når jeg går på butikken <- har gjort det, skal gjøre det. Tror regelen din er litt uklar? Skal jeg skrive Da når jeg skal på butikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Når jeg går på butikken <- har gjort det, skal gjøre det. Tror regelen din er litt uklar? Skal jeg skrive Da når jeg skal på butikken?

Da jeg gikk til butikken idag...

Anonymkode: 3884e...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:
 

Når jeg går på butikken <- har gjort det, skal gjøre det. Tror regelen din er litt uklar? Skal jeg skrive Da når jeg skal på butikken?

"Da jeg var på butikken i går, kjøpte jeg en banan". (Det har skjedd én gang - i fortiden.)

"Når jeg var på butikken da jeg var liten, pleide jeg å kjøpe bananer. (Det skjedde flere ganger- i fortiden.)

"Når jeg skal på butikken i morgen, skal jeg kjøpe en banan". (fremtid)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Når jeg går på butikken <- har gjort det, skal gjøre det. Tror regelen din er litt uklar? Skal jeg skrive Da når jeg skal på butikken?

Nei. Da for ting som er gjort, når for ting du skal gjøre og kommer til å gjøre. 

Da jeg gikk til butikken, møtte jeg på en elg. 

Når jeg går til butikken, møter jeg ofte på postmannen. 

Når skal du gå til butikken? 

Anonymkode: 6dd4f...278

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...