Gå til innhold

Øke i muskelmasse etter lengre tid med trening?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål som sikkert er veldig dumt, men...

Jeg trener 4-6 ganger i uka. Har gjort det jevnt i 1-2 år. God blanding av kondisjon og mellomtung styrke.

I sommer veide jeg litt lite, så jeg bestemte meg for å ta det litt med ro med treninga og ikke være så nøye med kostholdet.

I løpet av de siste to månedene har jeg derfor gått opp ca 4-5 kg. Jeg har trent 2-3 ganger i uka. Har spist litt mer enn jeg pleier, men ikke masse junk. Helt normal mat. Mye proteiner, frukt og grønt.

Tidligere når jeg har veid det jeg veier nå så har jeg følt meg "kvapsete" og slapp. Men jeg føler meg liksom ikke slik nå. Jeg kjenner på kroppen at jeg har lagt på meg (klær som strammer f.eks), men det føles mer som muskler. Jeg føler meg "stram" til tross for vektøkningen.

Kan man øke i muskelmasse til tross for mindre trening? Med tanke på at jeg har trent mye over lengre tid og at jeg spiser mest sunn og proteinrik mat?

Anonymkode: 3cb5a...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg økte i muskelmasse etter jeg kuttet en treningsdag i uken og begynte å spise mer, så det går absolutt an!

For lite mat og for mye trening gjør at kroppen ikke bygger like store muskler som den kunne gjort. Uten overskudd bruker kroppen opp mesteparten av energien, og det blir ikke mye til overs å bygge med.

Når du spiser mer har også kroppen mer å gå på. For min del førte det til at jeg klarte å løfte mer og ta i hardere. Kanskje dette også gjelder for deg? Det er jo ofte bedre å ha 3 gode økter, enn 5 halvdårlige hvor du egentlig ikke har nok energi.

Ga det noe mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt med mat og bedre restitusjon kan definitivt ha god effekt på muskelmasse. Økt kroppsvekt i seg selv er også positivt for styrke. Bare de på styrkeløftere. 

Anonymkode: 20fd7...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...