Gå til innhold

Litt fett hjelper på metthetsfølelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spiser alltid noe kjøtt, fisk, eller fugl til middag, sunt, men føler ikke jeg blir veldig mett! I dag kjøpte jeg og varmet opp litt saus jeg hadde på maten, ikke mer enn noen ss tilfelle jeg ikke likte den, men det var godt og jeg ble helt stappmett av kjøttet og grønnsakene,  noe jeg vanligvis aldri blir av sånn mat! Er det alt som skal til, litt fet saus? 

Anonymkode: faf6c...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror mange spiser for lite fett, og dermed ikke blir mett nok. Derfor har de lett for å spise veldig mye, i stedet for å spise seg passe mett med litt fett. Så ja, jeg mener det er viktig. Men sunne gode fettstoffer er viktig. Ikke at det er bare mettet eller verst transfett.

Endret av exictence
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, exictence skrev:
 

Jeg tror mange spiser for lite fett, og dermed ikke blir mett nok. Derfor har de lett for å spise veldig mye, i stedet for å spise seg passe mett med litt fett. Så ja, jeg mener det er viktig. Men sunne gode fettstoffer er viktig. Ikke at det er bare mettet eller verst transfett.

Jeg spiser normalt ikke så mye sauser og sånn fordi jeg tidligere ikke har likt det, men dette var ikke dumt. Har du forslag til gode fettstoffer?

Anonymkode: faf6c...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett er viktig, er litt i kjøttet men spiser du magert er det mulige det blir litt lite. Personlig «må» eg ha litt karbohydrater i maten min før å bli tilfredsstille etter middag. Til dømes 1 potet eller eit par skeier med Jasminris, spiser eg kun grønnsaker og kjøtt blir fort sugen.

Anonymkode: 9ed3f...51a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser nok veldig mye magert kjøtt, har alltid litt potet jeg også, sammen med gullerot, brokkoli feks.

Anonymkode: faf6c...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fett øker metthetsfølelsen. Jeg som spiser plantebasert må tilføre en fettkilde til hvert måltid for å bli ordentlig mett, før jeg gjorde det følte jeg meg sulten hele tiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg spiser normalt ikke så mye sauser og sånn fordi jeg tidligere ikke har likt det, men dette var ikke dumt. Har du forslag til gode fettstoffer?

Anonymkode: faf6c...47b

Det fins mange forskjellige syn på hva fett som er best  å steke i, som tåler best oppvarming.

Jeg kan sikkert ikke veldig mye om det. Men jeg tenker det er sunt med kaldpressede plantebaserte, dersom man ikke skal steke i det. Men oliven- og rapsolje steker jeg litt i (noen mener det er gunstig å steke i, men har og hørt motsatt). Ekte meieri smør er det som tåler best oppvarming, så hvis jeg steker bruker jeg det, og av og til blander med litt oliven eller raps.

Det som jeg prøver å holde meg mest mulig borte fra er transfett, som man kan finne i ulike ferdigmat, og spesielt i fastfood sjapper. Det er plantefett som er brukt om igjen flere ganger, flere ganger oppvarmet, f.eks ofte billige plantebaserte oljer som er allerede ødelagt gjennom høy oppvarming under fabrikk behandlingen, pga bla lang holdbarhet. 

Man skal heller ikke ha for mye av feks omega 6, selv om litt er veldig sunt.

Mange nøtter innholdet gode fettstoffer. Og fisk :) 

Noen mener kokosfett er sunt, andre hevder det motsatte. Jeg bruker litt av det og, f.eks i kaker og godter jeg lager.

Man kan lage gode sauser av å blende cashewnøtter som har stått i bløt, sammen med vann, krydder, brokkoli, ingefær, og kan sikkert med andre ting og.

Ellers kan man jo bare ha rent smør eller fløte. Det sier mange er fy, men så lenge det er er "rene" produkter, tror jeg ikke det er så gale, hvis man ikke spiser veldig mye. Det gjelder jo det meste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at dere deler erfaringer og tips, jeg føler det har åpnet seg en helt ny verden for meg, jeg har faktisk alltid vært flau når jeg spiser i selskaper og folk blir passelig mette mens jeg har måtte kjøre innom narvsesen på vei hjem og kjøpe en baguett, og så spise enda mer hjemme..! Jeg har følt meg som en gris enda det har vært sunt, men jeg har jo aldri blitt mett! Nå skjønner jeg at de folkene i middagselskapene ble mett fordi de hadde saus og jeg ofte er den eneste som takka nei fordi jeg var redd det ikke ville være godt. Man blir jo ikke akkurat mett på litt hjort og stekte grønnsaker, hadde jeg hatt noe saus til hadde det nok fyllt bra opp.

Anonymkode: faf6c...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et måltid skal inneholde protein, karbohydrater og fett. Jeg spiser også veldig sunt, kylling eller fisk med grønnsaker. Men det blir for lite kjenner jeg, og har derfor nå litt potet eller ris til

Anbefaler deg å bruke en app  f.eks Lifesum, bare for å se at du får i deg ca riktig balansert kost hver dag. Jeg mistenkte at jeg hadde for lite av en av delene og hadde stor hjelp av Lifesum for å kunne se at jeg fikk i meg nok karbohydrater, protein og fett hver dag. 

Anonymkode: 332d2...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jar er tips til sunt fett. Spis en halv avokado til hver middag du- så skal du kjenne på forskjellen 😳😳 Gi det en uke, så ser du om du får samme metthetsopplevelse som meg? Lykke til - det er digg å være mett 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...