Gå til innhold

Verge mot sin vilje, tolga


Drakan

Anbefalte innlegg

Innlegget er ryddet for innhold med opphavsrett.

Det må være veldig kjipt å undergrave kommunens troverdighet ytterligere, all den tid brødrene ikke fikk oppfølging av helsevesenet men derimot ble tvunget til å være under verge. Det er kanskje kommunens forståelse av hvordan man håndterer slike saker, innmari enkelt og greit da. 

Kommunen legger seg ikke akkurat flat i denne saken, her gjelder det å tviholde på feila så lenge det går..!

Endret av Elaine Marley
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg har ingen tillnytting til barnevernet, og har hørt både solskinnshistorier og mareritt fra barnevernet der de både gjør godt og vondt for samfunnet. Godt ved å plassere ut riktig, vondt ved å feilbehandle som i de få tilfelle vi har sett.

men mange ganger har det vært i media at «mor er lett utviklingshemmed» og at barnet derfor er tatt fra dem, ser ut som det er en gjenganger i barnevernet. Det er liksom; vold, seksuellmishandling og «lett utviklingshemmet» som er de tre grunnene til barnevernet til å kunne omplassere barn, ellers skal det gis kurs, veiledning og avslastning.

Etter denne Tolga-avsløringen, kan det tros at disse anti-barnevernsforkjemperne har noe rett? At det er økonomisk vinning for kommunen å kalle foreldre for «lett utviklingshemmede» og derav få ekstra stønader til kassen, og kanskje noen ekstra stønader for jobben og utgiftene det krever å omplassere et barn (om de får det da, men man begynner jo å tro det er penger å hente når det først er penger å hente ved å kalle folk utviklingshemmet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina S.

Det må jo si noe om dette faget også, da, når de kan slenge ut slike diagnoser i hytt og gevær. Det er tydeligvis noe som skurrer i mange ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6nQWQ0/fastlege-fikk-brev-fra-soedermann-foelte-meg-presset-til-aa-stille-diagnoser

Sitat

– Regelverket er håpløst

Rita Hansen Møller sier at hun fikk inntrykk av at det ikke var så nøye hvordan diagnosen ble stilt, og at det heller ikke var nødvendig at de «nye» brukerne fikk informasjon om at de inngikk i kommunens rapportering. (...)

Leger snakker ut om press i kommunene sine om å finne "utviklingshemmede" de kan registrere. 

Innlegget er ryddet for innhold med opphavsrett.

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet later dette til å være en uhyrlig sak, og at alt ikke har gått etter boka, er rimelig sikkert.

Det er likevel to ting jeg gjerne skulle visst: hva er bakgrunnen for at Magnus Holøyen er uføretrygdet, og hva er bakgrunnen for at kommunen ga ham verge?

At kommunen gir folk en diagnose for å få statlig tilskudd er jo ikke bra. Men om Holøyens uføretrygd er begrunnet i reduserte kognitive evner (noe jeg altså ikke vet noe om), vil det ikke være så forferdelig merkelig å prøve å dra inn noen tilskudd basert på dette.

Kommunen tjener i utgangspunktet ikke noe på å oppnevne verge for noen; snarere tvert imot. Vergen skal ha betalt. Så hvorfor ønsket kommunen å oppnevne verge i dette tilfellet? Kan det ha hatt en sammenheng med at Magnus Holøyen, på tross av en ganske grei inntekt i forhold til bosted, havnet i et økonomisk uføre? Dette står det ikke noe om i avisartiklene, og jeg har ingen innsideinformasjon. Jeg synes bare det virker rart at kommunen, som ifølge noen skal være så grisk, tar på seg en sånn utgift uten grunn.

Det jeg ønsker å komme fram til her, er at vi som ikke vet mer om saken enn det vi leser i nettavisene, kanskje ikke har grunn til å gå i lynsjetog mot folk i kommunen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett. Elaine Marley, mod.

Edit: Tråden er også ryddet for kommentar til moderering. Tilbakemeldinger tas på PM eller på Ris og ros.

Sitat

* Tekster, bilder og annet materiale med opphavsrett. Du er selv ansvarlig for at du har de nødvendige tillatelser til å legge ut tekst, bilder, video eller annet innhold. Hvis du siterer innhold, må det vises til kilde, uansett lengde på sitat. Vi tillater heller ikke at det via tredjeparter deles hele artikler, blogginnlegg eller lignende, verken via tredjepart eller direkte postet i forumet, kun et lite utdrag på 2-3 setninger. Når det gjelder bilder er disse omfattet av åndsverkloven, og må lenkes til. Se denne diskusjonen for mer utfyllende informasjon. For ytterligere informasjon om hva som er greit å videreformidle kan du også lese mer her hos redaktørforeningen.

 

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2018 den 15.39, T-Rex skrev:

I utgangspunktet later dette til å være en uhyrlig sak, og at alt ikke har gått etter boka, er rimelig sikkert.

Det er likevel to ting jeg gjerne skulle visst: hva er bakgrunnen for at Magnus Holøyen er uføretrygdet, og hva er bakgrunnen for at kommunen ga ham verge?

At kommunen gir folk en diagnose for å få statlig tilskudd er jo ikke bra. Men om Holøyens uføretrygd er begrunnet i reduserte kognitive evner (noe jeg altså ikke vet noe om), vil det ikke være så forferdelig merkelig å prøve å dra inn noen tilskudd basert på dette.

Kommunen tjener i utgangspunktet ikke noe på å oppnevne verge for noen; snarere tvert imot. Vergen skal ha betalt. Så hvorfor ønsket kommunen å oppnevne verge i dette tilfellet? Kan det ha hatt en sammenheng med at Magnus Holøyen, på tross av en ganske grei inntekt i forhold til bosted, havnet i et økonomisk uføre? Dette står det ikke noe om i avisartiklene, og jeg har ingen innsideinformasjon. Jeg synes bare det virker rart at kommunen, som ifølge noen skal være så grisk, tar på seg en sånn utgift uten grunn.

Det jeg ønsker å komme fram til her, er at vi som ikke vet mer om saken enn det vi leser i nettavisene, kanskje ikke har grunn til å gå i lynsjetog mot folk i kommunen.

Det et en god del som ikke blir skrevet om. Og enkelte ting som blir skrevet er ikke heelt sånn som det faktisk er. Men at det er et større nasjonalt problem som nå får søkelyset på seg er jo bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Merricat said:

Det et en god del som ikke blir skrevet om. Og enkelte ting som blir skrevet er ikke heelt sånn som det faktisk er. Men at det er et større nasjonalt problem som nå får søkelyset på seg er jo bra. 

Absolutt!

Det er denne lynsjestemningen jeg synes er temmelig tvilsom.

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2018 den 6.49, Drakan skrev:

Har sett litt på denne saken i det siste. 
Lurer på hva andre tenker om dette. 

Tenker at det ikke er tilfeldig at dette var en av de verste NS-kommunene under krigen! Mye rart innerst inni dalom som blir spylt på havet ute ved kysten.

Endret av Kaizerin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brudd på retningslinjene:

Sitat

* Respekter moderatorene. Hetsing og uthenging av moderatorer eller administratorer kan føre til utestengelse uten varsel. Kommentarer og spørsmål til moderering skal legges på Ris og ros-forumet, eller på PM direkte til moderator.

Edie, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
1 hour ago, batcat said:

Jeg håper moren får en god advokat, en forsvarsadvokat og ikke bare en bistandsadvokat. Noe - jeg kan ikke si hva - gir meg en følelse av at dette er "hevn" fra kommunens side, at den av sønnene det gjelder har blitt utspurt uten noen andre til stede.

Det må i såfall bli den av brødrene som bor hjemme hos moren. Han er den eneste med et handicapp, cerebral parese.

Kommunen har jo motarbeidet brødrene og moren i mange år. Og da saken kom opp i VG, strittet de imot og nektet å innrømme noe som helst. https://www.vg.no/spesial/2018/verge/

Quote

Brødrene har «en dominerende mor som vi har stor grunn til å tro utnytter sine voksne barn økonomisk», skrev kommunelege Karen Prytz i et senere brev til Fylkesmannen.

Det sto at moren ønsker at Arvid skal bli boende hjemme «og at dette dreier seg mye om tilgang til Arvids penger».

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mulig! Folka i kommunen som tvangsoppnevnte verge til sønnene skal nå liksom bry seg om dem??? Får håpe politiet i kommunen ikke er like skamløse som enkelte andre som har vært involvert, og forholder seg til sannheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, heavyheart said:

Er det mulig! Folka i kommunen som tvangsoppnevnte verge til sønnene skal nå liksom bry seg om dem??? Får håpe politiet i kommunen ikke er like skamløse som enkelte andre som har vært involvert, og forholder seg til sannheten. 

Ikke at jeg vet hvordan det henger sammen, men det er ikke helt utenkelig at Tolga-brødrene fikk verge for å beskytte dem mot å bli utnyttet av moren. Jeg fikk litt den følelsen i forrige runde i saken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, T-Rex skrev:

Ikke at jeg vet hvordan det henger sammen, men det er ikke helt utenkelig at Tolga-brødrene fikk verge for å beskytte dem mot å bli utnyttet av moren. Jeg fikk litt den følelsen i forrige runde i saken.

Metodebruken deres var uansett under par, noe granskningsrapporten også konkluderer med. Hadde de mistanke om mishandling går de inn og fjerner personen fra hjemmet, det hjelper ikke å synse bak ryggen på dem, slik kommunen gjorde. De bør rydde opp i rutinene sine åpenbart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

4 hours ago, vintage said:

Nok en gang har VG kommer med løgner for å selge aviser (og klikk). Møkkaavis.

Det burde gjøres ordentlig rent der, men når man tjener gode penger på all møkka, er jo det vanskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
På 12.10.2018 den 7.24, Garderobemannfrue skrev:

Jeg så programmet, og lot meg irritere noe grundig over denne ordføreren. Her legger både statsministeren og helseministeren seg flate og unnskylder, mens denne burugla (unnskyld uttrykket, men nå er jeg sur) står der og lirer av seg den ene innøvde frasen etter den andre, fullstendig uten sammenheng og fornuft. Hver gang hun ba om ordet og fikk det, kom hun med det samme vrøvlet, uten at det virket som om hun helt skjønte hva hun egentlig liret av seg. Er dette den beste ordførerkandidaten de klarte å spa opp i Tolga, altså? Jeg er sjokkert.

Det bor ikke så mange mennesker der, og det var kanskje ingen andre som hadde lyst.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, bjelle bjelle skrev:

Nok en gang har VG kommer med løgner for å selge aviser (og klikk). Møkkaavis.

Det burde gjøres ordentlig rent der, men når man tjener gode penger på all møkka, er jo det vanskelig.

Jeg synes vel det som kommer fram nå får kommunen til å gjøre en (om mulig) enda dårligere figur, jeg, og at VG’s sak ikke akkurat svekkes av dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...