Gå til innhold

Babydrømmen <3


Tussi2018

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sluttet på pillen i slutten av mai i år. Hadde som sikkert alle andre et håp om at jeg skulle bli gravid med en gang, men den gang ei. Derfor blir det nå dagbok for å holde litt orden for meg selv og for å kanskje få innspill fra andre her inne :) 

Både mannen og jeg nærmer oss 30 år, og dette er altså forsøk på vår første baby. 

Vi har hatt ubeskyttet sex fra juli mnd, men det er først fra september at vi har hatt jevnlig sex. Derfor vil jeg si at vi er i pp 2. Denne mnd har vi hver andre eller tredje dag. 

Jeg har ganske ustabil syklus så langt. Fra første mens etter pilleslutt var ferdig har syklusen vært på 35 dager, 40 dager og 50 dager. Forrige mens var 17 sep. og jeg er veldig spent på hvor lang denne syklusen vil bli. 

Jeg vet heller ikke om jeg har eggløsning. En uke før siste mens hadde jeg veldig smerter i magen (helt like som mensensmerter), i tillegg hadde jeg kjempesåre brystvorter. Tenker jo da at dette var eggløsning, men så kom mensen en uke etterpå så da tviler jeg igjen. 

Til nå har jeg unngått å teste etter eggløsning i frykt for at det skal bli et stort fokus og skape stress i hverdagen, men etter denne prøveperioden starter jeg nok med det. Tar gjerne imot tips til hvordan det er enklest å teste i en travel hverdag. 

 

Oppdatering:

SA april 2019 i uke 6

Dette ble en gravidtetsdagbok september 2019. Termin ca 17.05.20 🤞

Endret av Tussi2018
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Her vil jeg gjerne følge 👋

Mannen og jeg skal starte prøving i neste syklus, vi er også i slutten av 20-årene og skal prøve på vår første. Jeg har vært uten hormonell prevensjon nå i et år (prøving har måttet bli utsatt noen ganger), men jeg har fremdeles ganske ustabil syklus. Varierer mellom 30 og 60 dager. Har begynt å tempe, og har testet litt etter eggløsning for å bli kjent med egen syklus :) 

Hvor i løypa er du nå? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2018 den 19.53, Sequel skrev:
 

Her vil jeg gjerne følge 👋

Mannen og jeg skal starte prøving i neste syklus, vi er også i slutten av 20-årene og skal prøve på vår første. Jeg har vært uten hormonell prevensjon nå i et år (prøving har måttet bli utsatt noen ganger), men jeg har fremdeles ganske ustabil syklus. Varierer mellom 30 og 60 dager. Har begynt å tempe, og har testet litt etter eggløsning for å bli kjent med egen syklus :) 

Hvor i løypa er du nå? :) 

Så hyggelig 😊 Spennende tider! 

Jeg er på syklusdag 42 nå. Har ikke kjent noe symptomer på eggløsning enda. Det er så kjedelig med så lange sykluser for da går det jo lenge mellom hver mulighet 🤔 

Jeg har planer om å ringe en gynekolog til uken for å høre om mulighetene for å få en sjekk. Om det har noe for seg siden jeg relativt tidlig i prosessen enda. 

Har du vært på noe form for kontroll med tanke på ustabile sykluser i lang tid? 

Ønsker dere lykke til i prosessen 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2018 den 22.56, Tussi2018 skrev:
 

Så hyggelig 😊 Spennende tider! 

Jeg er på syklusdag 42 nå. Har ikke kjent noe symptomer på eggløsning enda. Det er så kjedelig med så lange sykluser for da går det jo lenge mellom hver mulighet 🤔 

Jeg har planer om å ringe en gynekolog til uken for å høre om mulighetene for å få en sjekk. Om det har noe for seg siden jeg relativt tidlig i prosessen enda. 

Har du vært på noe form for kontroll med tanke på ustabile sykluser i lang tid? 

Ønsker dere lykke til i prosessen 😊

 

Kjipt med lange sykluser ja. Er på dag 24 selv i dag og venter på eggløsning, kjent litt symptomer men tempen har ikke økt enda. Tok faktisk en eggløsningstest i dag og den var negativ. Vi skal ikke prøve denne syklusen da, men fra og med neste :)

Har ikke sjekket det noe nærmere nei, men jeg var hos fastlegen nylig og da nevnte jeg det så vidt siden hun uansett skulle ta en celleprøve av meg, men hun avfeide det litt og sa at uregelmessig syklus ikke trengte å ha noen betydning. Så vi får se da. Blir spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært hos gynekologen for å få litt svar. Han kunne dessverre ikke se noe tegn til eggløsning og sa også at med så lange sykluser pleide man ikke å ha det. Neste steg er nå å ta blodprøver av diverse før vi kan få svar på om det er noe gale. Samboer må ta sædprøve. Det er mulig at jeg har satt i gang denne prosessen litt tidlig, men siden jeg snart er 30 år har jeg ikke så mye tålmodighet til å vente og se hva som skjer. 

I dag er jeg på syklusdag 51 og det kjennes ikke ut som mensen er på vei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Idag er jeg på syklusdag 66... lengste til nå! Ingen tegn til at mensen skal komme. Forrige uke var jeg på sykehuset for å ta diverse blodprøver gynekologen min vil ha svar på. Det kunne ta opp til 6 uker før jeg får svar og ny time hos han. Håper det skjer før jul, men belager meg på etter jul.

Det er veldig kjedelig å gå slik å vente. Mest sannsynlig har jeg ikke eggløsning og da er det ikke vits i å prøve å lage barn 😅 Så nå har vi sex akkurat når vi har lyst og ikke hver andre eller tredje dag. Litt deilig det også. I tillegg kan jeg jo kose meg med vin.. Men vil jo mye heller ha en baby 😭

Endret av Tussi2018
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Syklusdag 81... lurer på hva som skjer med kroppen min 🙄 Skal heldigvis til gynekologen imorgen (privat). Håper jeg får noe som kan sette i gang både menstruasjon og eggløsning 🤞😁 

Gynekologen mistenker at jeg kan ha PCOS så krysser fingrene for at det er feil. Det kan jo i såfall bli en lang vei å gå dette her. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer til å ta tid....🙄

Gynekologen sier at det ser ut som jeg har PCOS. Jeg har ikke veldig forhøyet nivå av testosteron. Ligger helt på grensen, men jeg har cyster på eggstokkene, store eggstokker og ustabile lange sykluser. 

Jeg har fått resept på tabletter som skal hjelpe kroppen i gang med eggløsning. Mye tanker i hodet nå.. Det kunne ta tid før kropper reagerer på medisinen sa han. Jeg skal på ny sjekk først til våren(!). Det virket ikke som han hadde veldig tro på at vi skal klare å bli gravid uten hjelp, men vi får prøve dette først. Vi har jo ikke prøvd lenge nok til å få hjelp i form av f.eks prøverør heller. 

Krysser fingrene for meg selv 🤞😅

Endret av Tussi2018
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Sequel skrev:

Hjelpes, skjønner godt at du er frustrert! Lykke til med gynekolog i morgen 🤞

Tusen takk 😊 hvordan går det med deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tussi2018 skrev:

Tusen takk 😊 hvordan går det med deg? 

Jeg er i dpo-land og venter egentlig på mensen. Klaffet litt dårlig med datoene rundt eggløsning, så blir veldig overrasket hvis mensen ikke kommer 🙊 

Kjipt for dere å måtte vente så lenge på mer hjelp, man vil jo helst at noe skal skje NÅ. Håper det hjelper og kan klaffe før ny gyn-time nå med medisin :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sequel skrev:

Jeg er i dpo-land og venter egentlig på mensen. Klaffet litt dårlig med datoene rundt eggløsning, så blir veldig overrasket hvis mensen ikke kommer 🙊 

Kjipt for dere å måtte vente så lenge på mer hjelp, man vil jo helst at noe skal skje NÅ. Håper det hjelper og kan klaffe før ny gyn-time nå med medisin :) 

Krysser fingrene for dere 🤞 Man vet jo aldri 😊

Ja, det er veldig frustrerende! I tillegg er jeg litt redd for at jeg begynner med behandling for tidlig. Det er 7 mnd siden jeg sluttet på prevensjon. Så jeg er litt inne på tanken om å få en annen gynekolog til å undersøke meg for å se om det blir samme resultat 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.12.2018 den 6.28, Tussi2018 skrev:

Krysser fingrene for dere 🤞 Man vet jo aldri 😊

Ja, det er veldig frustrerende! I tillegg er jeg litt redd for at jeg begynner med behandling for tidlig. Det er 7 mnd siden jeg sluttet på prevensjon. Så jeg er litt inne på tanken om å få en annen gynekolog til å undersøke meg for å se om det blir samme resultat 🤔

Hei! 

Vil bare si at jeg vet hvordan det er å ha laaaaaange sykluser. Jeg har/hadde pcos. Fikk da pergo(letrozol nå?) Ganske tidlig i prosessen fordi jeg manglet eggløsning. Tror at jo før man starter behandling jo bedre? Jeg fikk i alle fall noen fine tvillinger av det. Etter graviditeten der har jeg ikke slitt med syklusene. Så det er jo håp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2018 den 13.16, Takida skrev:

Hei! 

Vil bare si at jeg vet hvordan det er å ha laaaaaange sykluser. Jeg har/hadde pcos. Fikk da pergo(letrozol nå?) Ganske tidlig i prosessen fordi jeg manglet eggløsning. Tror at jo før man starter behandling jo bedre? Jeg fikk i alle fall noen fine tvillinger av det. Etter graviditeten der har jeg ikke slitt med syklusene. Så det er jo håp:)

Hei, takk for at du kommenterer 😊 Det er godt å høre at det gikk så bra for deg 😊 Kan jeg spørre hvor tidlig i prosessen du fikk det og fikk du noe annet i tillegg? 

Jeg slet aldri med ustabile sykluser før jeg begynte på p piller, men da var jeg jo i tenårene så mye kan vel ha skjedd med årene. 

Endret av Tussi2018
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tussi2018 skrev:

Hei, takk for at du kommenterer 😊 Det er godt å høre at det gikk så bra for deg 😊 Kan jeg spørre hvor tidlig i prosessen du fikk det og fikk du noe annet i tillegg? 

Gynekologen min nevnte ikke noe annet enn metformin.

Jeg slet aldri med ustabile sykluser før jeg begynte på p piller, men da var jeg jo i tenårene så mye kan vel ha skjedd med årene. 

Metformin, veier du for mye? Jeg fikk aldri metformin, men beskjed om å gå ned i vekt. Det gjorde jeg etter svangerskapet faktisk.. etter det har det vært stabilt.

Med normal syklus hadde det vel vært pp12, men jeg hadde aldri EL, hadde mensen hver 5 mnd ca uten el likevel. Så det ble vel i 'pp'3. Da hadde jeg hatt max 3 eggløsninger på 1 år

Endret av Takida
Feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 8.12.2018 den 13.36, Takida skrev:

 

 

Hvor lenge gikk du på de pillene før du merket eggløsning? Eller ble du gravid i løpet av det året du hadde tre eggløsninger?

Endret av Tussi2018
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Kjipt å høre det kan være snakk om pco.men håper dere får god hjelp for det! Har ikke gyn snakket noe om letrozol? Mente det var vanlig mtp pco... 

Uansett spennende å følge, håper det klaffer fort for dere 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tussi2018 skrev:

Nei, jeg veier ca 60 kg og er 167/168 høy så ganske normal vil jeg si. Aldri vært overvektig og heller ikke plaget av uønsket hårvekst. Men metformin skal visst krympe eggstokkene mine (De er visst for store) og hjelpe kroppen til å sette i gang eggløsning. 

Syklusene mine før denne har vært på 35-40-50.Så det blir visst bare lengre og lengre nå.

Hvor lenge gikk du på de pillene før du merket eggløsning? Eller ble du gravid i løpet av det året du hadde tre eggløsninger?

Jeg ble gravid på 3 kur, dobbel dose. Og etter graviditeten har alt vært normalt. Jeg hadde ingen andre tegn til pcos enn lange sykluser uten eggløsning. Jeg var overvektig, men ikke så mye. Ikke hårvekst etc her heller. Innmari diffus greie å ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bondekone skrev:

Hei! Kjipt å høre det kan være snakk om pco.men håper dere får god hjelp for det! Har ikke gyn snakket noe om letrozol? Mente det var vanlig mtp pco... 

Uansett spennende å følge, håper det klaffer fort for dere 😊

Hei og takk for det :) Ja, det er veldig kjipt, Jeg er litt inne på tanken om å gå til en annen gynekolog i tillegg for å se om jeg får samme svaret der. Har jo bare vært hos denne gynekologen to ganger, så ingen sterke bånd 😅 Nei, han snakket ikke om noen andre medisiner jeg kunne prøve. var kun metformin som ble snakket om og så virket det som prøverør var neste steg. men det er jo en stund til isåfall.

Lykke til til deg også! Har du gått på Letrozol selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...