Gå til innhold

Ikke lov med barnevogn på restaurant, men hva med rullestolbrukere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det var ikke det jeg sa. Rullestol vs barnevogn, rullestolbruker vs barn. Jeg ville selvfølgelig prioritert å redde et barn fremfor en voksen, rullestolbruker eller ei. Det betyr ikke at jeg IKKE ønsker å redde en rullestolbruker. Om barnet sitter i vognen sin, er det raskere å ta den med i vognen sin enn å bære den, dessuten kan man bære en rullestolbruker også. Det er ikke mer eller mindre praktisk å trille en rullestol eller en vogn. 

Ikke nødvendigvis. Selvfølgelig er ikke mennesket i rullestolen ubetydelig, og det er heller ikke barnet i barnevogna. Rullestolen og barnevogna er.

Anonymkode: 5f10b...8b4

Så du melder deg frivillig til å bære en mann på 70 kg med begrenset førlighet ut av lokalet? Sannsynligvis vil det være mer effektivt å bruke stolen da. Mens du fint klarer å bære et barn på armen. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La meg forsøke med noen litt andre ord, TS. Forstår du forhåndsregler og tiltak for å minimere risiko?

Anonymkode: 1a456...d52

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvorfor skulle barnevognen «mest sannsynlig» bli satt igjen? Det gir ingen mening. Det skulle brenne bra raskt før jeg ikke hadde fått med meg den. I tillegg er barnevogner designet til å nettopp kunne flyttes på, løftes opp faktisk, i motsetning til rullestoler. 

Misforstå meg rett. Det er selvsagt mange gode argumenter for at rullestolbrukere skal få bruke en restaurant over en person med barnevogn, men brannsikkerhet Er ikke et av dem. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Eh, jeg er ganske sikker på at rullestolen til mannen min veier mindre enn barnevogna til TS. Alle rullestoler er nemlig ikke digre klumpete elektriske stoler som veier 100+ kilo, det finnes lette manuelle stoler også. Uansett er sjansen for at rullestolen forlater lokalet for egen maskin med rullestolbrukeren i langt større enn at den må bæres i en evakueringssituasjon. 

I fjor sommer stod jeg bak to damer med barnevogn i køen for å få bord på Døgnvill på Tjuvholmen. Uteserveringen der er ganske trang og damene fikk tilbud om et bord ytterst ved gjerdet, så barnevognene kunne plasseres rett ved bordet deres, men på utsiden av gjerdet. Det var katastrofalt dårlig service i følge dem og det var ikke måte på hva de klarte å lire av seg før de gikk avgårde. Det er et av stedene mannen min og jeg velger bort når vi skal ut å spise fordi det er så trangt der at det er vanskelig for ham å bevege seg rundt der uten å dulte inn i bord etc. og siden det er nok av andre steder med mer plass sparer vi oss og andre for frustrasjonen det gir å presse seg inn der og velger heller et sted der vi vet det er god plass.

Det burde ikke være verre for dere med barnevogn heller. Velg bort steder der barnevogna ikke får plass eller evt. ikke er velkommen så lenge vogna er med på lasset og gå dit igjen den dagen dere er kvitt vogna. Dere er jo heldige, for dere er kun avhengig av vogna en periode. De aller fleste rullestolbrukere, min mann inkludert, kommer til å være avhengige av rullestolen resten av livet og det med tilgjengelighet er alltid en bekymring når vi skal på nye steder. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Men nå var ikke dette situasjonen i hi. Det Var et tilnærmet tomt lokale, og jeg med EN barnevogn. Å ha en maksgrense på barnevogner er jo helt greit, men det var ikke tilfelle her. 

Men person i rullestol kan like gjerne bli forhindret fra å rulle ut som at en person med en barnevogn lar vognen bli igjen. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Det hjelper jo ikke om det er tomt akkurat da. Plutselig kommer fire av venninnene dine og lunsjrushet så er det stappfullt og servitørene snubler over vognene.

Hvis du vil ha bebisen på restaurant, kjøp sånt hippiefatle.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det kommer jo helt an på. At en av utgangene brenner er jo nettopp derfor msn krever flere nødutganger. Det er slettes ikke usannsynlig at en rampe brenner. Heiser blir gjerne satt ut av drift ved brann. At man ikke tar med seg barnevognen tror jeg absolutt det ikke det er noen automatikk i. 

Bare så det er nevnt for 20 000ende gang, så skjønner jeg selvsagt at det er viktigere at det tilrettelegges for rullestolbrukere, det er helt OK at vi med barnevogner ikke er ønsket, men restauranter bør slutte å gjemme seg bak brannsikkerhet, for det er ikke det det handler om. Det gir ingen logisk mening. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Du vet ramper stort sett er strekkmetakk på skrå istedet for trapper?

Anonymkode: b6adc...2c5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Christiane_W skrev:
 

Eh, jeg er ganske sikker på at rullestolen til mannen min veier mindre enn barnevogna til TS. Alle rullestoler er nemlig ikke digre klumpete elektriske stoler som veier 100+ kilo, det finnes lette manuelle stoler også. Uansett er sjansen for at rullestolen forlater lokalet for egen maskin med rullestolbrukeren i langt større enn at den må bæres i en evakueringssituasjon. 

 

Det er absolutt sant. Og de som har slike store elektriske stoler har gjerne ikke styrke i kroppen til å sitte på en vanlig stol uansett og vil gjerne også ha en del medisinsk utstyr de er avhengig av koblet til stolen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid noen med når jeg er på restaurant. Har bare en enkelt lett rullestol (folk blir faktisk overasket hvor lett den faktisk er) og klapper den sammen i bilen. Jeg er ikke i veien for noen, slik som en barnevogn er. Er jeg i veien, så ber jeg om unnskyldning og triller bort. Men mødre med barnevogn kan ofte blir fornærmet. 

Men nytter ikke å prate til ts. Hun har fått god forklaring 

Anonymkode: b5ec2...eda

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så lett å finne ut av dette. Dra tilbake uten barnevogna, men med ungen. Slipper du inn uten problemer så var det vogna og ikke ungen som var problemet. 

Anonymkode: 2008e...f49

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er så lett å finne ut av dette. Dra tilbake uten barnevogna, men med ungen. Slipper du inn uten problemer så var det vogna og ikke ungen som var problemet. 

Anonymkode: 2008e...f49

De har tørr jo ikke det da, det er vel hele ts sitt poeng. Man kan gjerne si barn er ikke ønsket her, men restauranter tør ikke det for det er liksom for «uspiselig», men å gjemme seg bak brannforskrifter er feigt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2018 den 10.25, AnonymBruker skrev:
 

Hvem ville virkelig prioritert å hjelpe en rullestolbruker fremfor et barn i vogn? Ærlig talt... 

Anonymkode: 5f10b...8b4

Mange rullestolbrukere ER barn...

Anonymkode: bf088...c1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, cattleya skrev:
 

De har tørr jo ikke det da, det er vel hele ts sitt poeng. Man kan gjerne si barn er ikke ønsket her, men restauranter tør ikke det for det er liksom for «uspiselig», men å gjemme seg bak brannforskrifter er feigt. 

Vi har barnefrie hotell. På tide med barnefrie restauranter også. Enkelte hotell har 16 års grense. Noen har faktisk 18 års grense også.

Anonymkode: 94d73...2a7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi har barnefrie hotell. På tide med barnefrie restauranter også. Enkelte hotell har 16 års grense. Noen har faktisk 18 års grense også.

Anonymkode: 94d73...2a7

Og som ts sier, så er det helt greit, men ikke lat som om det handler om brannsikkerhet. Vær ærlig og stå for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken glede har babyer/småbarn av å gå på restaurant, undres jeg på. Hvis de i tillegg sutrer, griner, maser, er de bare til irritasjon for andre gjester. Sped/småbarnsmødre må da vel kunne møtes andre steder enn akkurat på restaurant/kafé.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:
Ganske rar sammenligning. Folk dør ikke av førerhunder da, folk dør av dårlig brannsikkerhet. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Interessant at du mener dette, TS. Forestill deg da hvis alle hundeeiere skulle kreve å få ta med hundene sine inn på resauranten, med det argument at førerhunder fikk komme inn. Det er en slik "logikk" du bruker i dine argumenter.

Førerhund er nemlig et nødvendig hjelpemiddel for mennesker som ellers ville blitt utestengt fra sosial fungering; det samme kan absolutt også sies om rullestol. Disse hjelpemidlene er mao. helt nødvendige, og brukere av slike hjelpemidler har derfor rettigheter tilknyttet bruken av disse hjelpemidlene.

Sammenlignet med slike nødvendige hjelpemidler, er barnevogn i stor grad noe man velger fordi det er praktisk og komfortabelt for å frakte baby samt ting og tang. Rullestoler er praktisk og komfortabelt sammenlignet med å ikke kunne bevege seg rundt i det hele tatt. Min multihandicappede niese f.eks. bruker rullestol innendørs hjemme. Derfor kan og skal rullestoler tillates på bl.a. restaurant, mens barnevogner ikke er omfattet av slike rettigheter.

Mtp. brannsikkerhet og fluktmulighet ved brann, så skriver du at en baby veier mindre og er derfor mye lettere å bære enn en bevegelseshemmet voksen. Det har du helt rett i. Da blir det merkelig at du da ikke vil bære babyen inn i et lokale, men insisterer på å ta med hele vogna.

Heller enn å kreve å skulle ta med vogna inn, har du andre muligheter. Rullestolbrukere har ikke det.

15 minutter siden, cattleya said:
 
Og som ts sier, så er det helt greit, men ikke lat som om det handler om brannsikkerhet. Vær ærlig og stå for det.

Du klarer sikkert selv å lete opp noe lovverk på området, jeg anbefaler lover om tilgjengelighet, og brannforskrifter.

Dere som bruker barnevogn og krever å ha denne med overalt, prøver jo faktisk å sidestille dere selv med de som er avhengige av rullestol, kreve samme rett til tilgjengelighet og tilrettelegging. Dette finner jeg helt usmakelig. Enten er dere noen troll, eller så er dere så selvsentrert at jeg synes synd på barna deres.

Slik flere andre har påpekt, er det også pga. det langt høyere antall barnevognbrukere enn rullestolbrukere langt mer aktuelt å sette grenser for barnevogner i f.eks. et restaurantlokale når det gjelder brannsikkerheten.

At det i tillegg blir fredeligere og mindre stress for betjening og andre gjester, er en verdsatt bonus.

Anonymkode: 1e9e0...e8c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, cattleya skrev:
 

Og som ts sier, så er det helt greit, men ikke lat som om det handler om brannsikkerhet. Vær ærlig og stå for det.

Det er ikke barnet som er problemet, men vogna!

Anonymkode: 94d73...2a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er ikke barnet som er problemet, men vogna!

Anonymkode: 94d73...2a7

Sier de ja. Men det er jo helt ulogisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, cattleya skrev:
 

Sier de ja. Men det er jo helt ulogisk. 

Hvorfor er det ulogisk?

Anonymkode: 94d73...2a7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk litt hakeslepp da vi var en kveld i Gøteborg i fjor. Hadde med minsten på 4 mnd som sov i barnevogn på kvelden når vi gikk ut for å spise middag. Ikke et eneste sted slapp oss inn og vi endte opp med å måtte gå på mc Donalds 🤣

Anonymkode: b830b...055

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Zinatara skrev:
 

Så du melder deg frivillig til å bære en mann på 70 kg med begrenset førlighet ut av lokalet? Sannsynligvis vil det være mer effektivt å bruke stolen da. Mens du fint klarer å bære et barn på armen. 

Jeg VIL  jo helst unngå å komme ut for brann i utgangspunktet,  men om det er nødvendig så ville jeg ha båret en 70 kg mann ut om nødvendig.  Det er tungt,men absolutt mulig. 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Mange rullestolbrukere ER barn...

Anonymkode: bf088...c1a

Ja? Da kan man vel likegodt bære på de også da, sette igjen rullestolen  ute. 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er ikke barnet som er problemet, men vogna!

Anonymkode: 94d73...2a7

Det er ikke rullestolbrukeren som er problemet,  det er rullestolen!

Anonymkode: 5f10b...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...