Gå til innhold

Ikke lov med barnevogn på restaurant, men hva med rullestolbrukere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ved en brann der man må komme seg ut så fort som overhodet mulig vil personen i rullestol normalt ta seg ut av lokalet sittende i denne rullestolen. Barnevognen vil, om man bare må løpe ut sammen med andre gjester, bli stående igjen der inne mens barnet bæres ut. Det er forskjellen på de to. Det er ingen som mener at en tom rullestol er vesensforskjellig fra en barnevogn hva gjelder å være i veien for løpende folkemasser, men rullestolen blir gjerne ikke bare stående igjen på gulvet. Det er få rullestolbrukere som vil reise seg og spurte ut av lokalet bare det brenner intenst nok, for rullestolbrukere er avhengige av rullestol fremfor bare late. Alle barnevognbarn vil, dersom barnevognen ikke enkelt kan trlles ut, evakueres av andre. At "rullestolrampen kan brenne" er et så ubegripelig idiotisk oppkonstrurert scenario at det ikke er verdt å bruke tid på. Det kan rulle store kampesteiner foran alle dører og vinduer også. 

Det faktum at rullestolbrukere er uendelig mye sjeldnere enn barnevogner, slik at risikoen for at det er dritmange rullestoler (plassproblemet øker jo i takt med forekomsten av det som tar plass) er minimal, hjelper selvfølgelig også på hvor fornuftig det er å lage en slik policy.

Og ja, jeg vet at sikkert 17 stykker har sagt dette før meg, trådstarters spørsmål er besvart flere ganger på hver side i denne tråden. Men hun spurte nå enda en gang likevel. 

Trådstarter virker for ordens skyld helt eksepsjonelt selvsentrert og usympatisk selv til barnevognmafia å være. Bare så det er nevnt.

Anonymkode: f0b62...123

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke brannsikkerhet bare er en unnskyldning for å unngå småbarn altså. Jeg opplever som regel at de ansatte er veldig ivrige på å hjelpe meg med å finne en plass hvor jeg har kontroll på barnevognen utenfor, for å unngå at jeg går et annet sted i stedet. Ofte beklager de veldig at barnevognen ikke kan bli med inn også.

Anonymkode: a144d...cf4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ved en brann der man må komme seg ut så fort som overhodet mulig vil personen i rullestol normalt ta seg ut av lokalet sittende i denne rullestolen. Barnevognen vil, om man bare må løpe ut sammen med andre gjester, bli stående igjen der inne mens barnet bæres ut. Det er forskjellen på de to. Det er ingen som mener at en tom rullestol er vesensforskjellig fra en barnevogn hva gjelder å være i veien for løpende folkemasser, men rullestolen blir gjerne ikke bare stående igjen på gulvet. Det er få rullestolbrukere som vil reise seg og spurte ut av lokalet bare det brenner intenst nok, for rullestolbrukere er avhengige av rullestol fremfor bare late. Alle barnevognbarn vil, dersom barnevognen ikke enkelt kan trlles ut, evakueres av andre. At "rullestolrampen kan brenne" er et så ubegripelig idiotisk oppkonstrurert scenario at det ikke er verdt å bruke tid på. Det kan rulle store kampesteiner foran alle dører og vinduer også. 

Det faktum at rullestolbrukere er uendelig mye sjeldnere enn barnevogner, slik at risikoen for at det er dritmange rullestoler (plassproblemet øker jo i takt med forekomsten av det som tar plass) er minimal, hjelper selvfølgelig også på hvor fornuftig det er å lage en slik policy.

Og ja, jeg vet at sikkert 17 stykker har sagt dette før meg, trådstarters spørsmål er besvart flere ganger på hver side i denne tråden. Men hun spurte nå enda en gang likevel. 

Trådstarter virker for ordens skyld helt eksepsjonelt selvsentrert og usympatisk selv til barnevognmafia å være. Bare så det er nevnt.

Anonymkode: f0b62...123

Det kommer jo helt an på. At en av utgangene brenner er jo nettopp derfor msn krever flere nødutganger. Det er slettes ikke usannsynlig at en rampe brenner. Heiser blir gjerne satt ut av drift ved brann. At man ikke tar med seg barnevognen tror jeg absolutt det ikke det er noen automatikk i. 

Bare så det er nevnt for 20 000ende gang, så skjønner jeg selvsagt at det er viktigere at det tilrettelegges for rullestolbrukere, det er helt OK at vi med barnevogner ikke er ønsket, men restauranter bør slutte å gjemme seg bak brannsikkerhet, for det er ikke det det handler om. Det gir ingen logisk mening. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:
 

Barna våre har sovet på sine egne rom siden de ble født og har aldri tatt skade av det

Anonymkode: 09531...b61

Jeg satt i bilen uten sette beltet som 1 åring og tok ikke skade av det. Helt usaklig kommentar. 

Anonymkode: 11327...916

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg satt i bilen uten sette beltet som 1 åring og tok ikke skade av det. Helt usaklig kommentar. 

Anonymkode: 11327...916

Vi vil ikke ta livet av barna ved å ha dem i vår egen seng. De kan få dynen over seg og vi kan rulle over dem, da både min mann og jeg sover veldig urolig.

Det er best å venne barna til å sove på sitt eget rom fra begynnelsen av.

Anonymkode: 09531...b61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi vil ikke ta livet av barna ved å ha dem i vår egen seng. De kan få dynen over seg og vi kan rulle over dem, da både min mann og jeg sover veldig urolig.

Det er best å venne barna til å sove på sitt eget rom fra begynnelsen av.

Anonymkode: 09531...b61

Best for hva? Barn bør sove med foreldrene til de er minst tre år. 

https://www.telegraph.co.uk/news/health/children/8854674/Babies-should-sleep-in-mothers-bed-until-age-three.html

https://www.aftenposteninnsikt.no/kulturtrender/ensom-vs-sosial-s-vn

Vi er biologisk programmert til å sove sammen, det har mennesker gjort i millioner av år. 

Anonymkode: 2599f...ce9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Best for hva? Barn bør sove med foreldrene til de er minst tre år. 

https://www.telegraph.co.uk/news/health/children/8854674/Babies-should-sleep-in-mothers-bed-until-age-three.html

https://www.aftenposteninnsikt.no/kulturtrender/ensom-vs-sosial-s-vn

Vi er biologisk programmert til å sove sammen, det har mennesker gjort i millioner av år. 

Anonymkode: 2599f...ce9

Les hva jeg skriver da.

Min mann og jeg sover svært urolig og barnet kan bli skadet av å få dynen over ansiktet og/eller bli skvist når vi sover urolig.

Vi blåser i hva som anbefales eller ikke. Så lenge det ikke er lovpålagt, sover barna på egne rom

Anonymkode: 09531...b61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hva i all verden? Hvor mange ganger skal jeg si at jeg selvsagt ser at det er en vesensforskjell mellom rullestoler og barnevogner, og at jeg selvfølgelig bare kan hå et annet sted. Det jeg reagerer på er at de later som om dette gandler om brannsikkerhet når det åpenbart ikke gjør det. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Meg, meg og MEG! 

Hvorfor får de med rullestol lov, men ikke meg med barnevogna mi?

Selv etter 8 sider, har du ennå ikke tatt det innover deg. Du fikk masse fornuftige svar på Facebook-gruppen også. Den stakkars restauranten fikk i tillegg dårlig omtale fordi du ikke fikk viljen din. Faktisk så kommer jeg til å dra dit og gi de klapp på skulderen. Det klarer jeg selv om jeg må la vognen min stå utenfor☺️

Anonymkode: 83d02...06b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Les hva jeg skriver da.

Min mann og jeg sover svært urolig og barnet kan bli skadet av å få dynen over ansiktet og/eller bli skvist når vi sover urolig.

Vi blåser i hva som anbefales eller ikke. Så lenge det ikke er lovpålagt, sover barna på egne rom

Anonymkode: 09531...b61

Det er fullt mulig å gå for en mellomting som babynest eller sprinkelseng som er åpen mot foreldresengen. 

Å legge barn på eget rom er jo i andre enden av skalaen, sånn apropos å øke sjansen for krybbedød. 

At noe er "lov" betyr ikke at det er lurt. 

Anonymkode: 2599f...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er fullt mulig å gå for en mellomting som babynest eller sprinkelseng som er åpen mot foreldresengen. 

Å legge barn på eget rom er jo i andre enden av skalaen, sånn apropos å øke sjansen for krybbedød. 

At noe er "lov" betyr ikke at det er lurt. 

Anonymkode: 2599f...ce9

Har aldri brukt babynest. Vi vet ikke hva det er engang. Sprinkelseng har barna på barnerommene

Anonymkode: 09531...b61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:
 

Jeg tror ikke brannsikkerhet bare er en unnskyldning for å unngå småbarn altså. Jeg opplever som regel at de ansatte er veldig ivrige på å hjelpe meg med å finne en plass hvor jeg har kontroll på barnevognen utenfor, for å unngå at jeg går et annet sted i stedet. Ofte beklager de veldig at barnevognen ikke kan bli med inn også.

Anonymkode: a144d...cf4

Det spørs jo, de "på gulvet" vil jo tilrettegjøre mest mulig for kunden, mens ingen barnevogner-policyen kommer fra høyere hold.

Det som overrasker meg, er at barnevognmafiaen har meget liten forståelse for hvor mye plass en barnevogn faktisk tar. Jeg antar også at noen i rullestol er mye mer på å beklage om de er til ugagn i en restaurant ved at det blir trangere, mens en barnevogntutte vil bli krenket og ikke forstå hvorfor ikke alle elsker babyen deres like høyt og blir fornærmet av å ikke se sjarmen med et skrikende troll som gjør alle ukomfortable.

Anonymkode: ef091...a30

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: du har skrevet at en rullestol må flyttes på lik linje med en barnevogn. Men det er akkurat dette den ikke må. Rullestolen(les rullestolbrukeren) skal også ut av lokalet. Barnevogna blir mest sannsynlig satt igjen og vil derfor stå i veien. Rullestolen skal derimot ut av bygningen og vil ikke hindre noen. Det er uansett ikke sammenlignbart. Sykler ser jeg noen nevner, ekstremt mye bagasje kan også nevnes. På en kafé hvor vi pleide å henge i skoletiden, måtte alle skolesekker og gymbagger oppbevares i et slags kott/garderobe og ikke bare slenges på gulvet rundt bordet. Nettopp pga hindringene de kunne skape. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Eirasi skrev:
 

Ts: du har skrevet at en rullestol må flyttes på lik linje med en barnevogn. Men det er akkurat dette den ikke må. Rullestolen(les rullestolbrukeren) skal også ut av lokalet. Barnevogna blir mest sannsynlig satt igjen og vil derfor stå i veien. Rullestolen skal derimot ut av bygningen og vil ikke hindre noen. Det er uansett ikke sammenlignbart. Sykler ser jeg noen nevner, ekstremt mye bagasje kan også nevnes. På en kafé hvor vi pleide å henge i skoletiden, måtte alle skolesekker og gymbagger oppbevares i et slags kott/garderobe og ikke bare slenges på gulvet rundt bordet. Nettopp pga hindringene de kunne skape. 

Hvorfor skulle barnevognen «mest sannsynlig» bli satt igjen? Det gir ingen mening. Det skulle brenne bra raskt før jeg ikke hadde fått med meg den. I tillegg er barnevogner designet til å nettopp kunne flyttes på, løftes opp faktisk, i motsetning til rullestoler. 

Misforstå meg rett. Det er selvsagt mange gode argumenter for at rullestolbrukere skal få bruke en restaurant over en person med barnevogn, men brannsikkerhet Er ikke et av dem. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvorfor skulle barnevognen «mest sannsynlig» bli satt igjen? Det gir ingen mening. Det skulle brenne bra raskt før jeg ikke hadde fått med meg den. I tillegg er barnevogner designet til å nettopp kunne flyttes på, løftes opp faktisk, i motsetning til rullestoler. 

Misforstå meg rett. Det er selvsagt mange gode argumenter for at rullestolbrukere skal få bruke en restaurant over en person med barnevogn, men brannsikkerhet Er ikke et av dem. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Etter hele 8 sider, klarer du fremdeles ikke å forstå forskjellen?

Anonymkode: 09531...b61

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvorfor skulle barnevognen «mest sannsynlig» bli satt igjen? Det gir ingen mening. Det skulle brenne bra raskt før jeg ikke hadde fått med meg den. I tillegg er barnevogner designet til å nettopp kunne flyttes på, løftes opp faktisk, i motsetning til rullestoler. 

Misforstå meg rett. Det er selvsagt mange gode argumenter for at rullestolbrukere skal få bruke en restaurant over en person med barnevogn, men brannsikkerhet Er ikke et av dem. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Jeg ser for meg en haug med damer som skal pakke stelleveska, legge barnet i vogna og dra ut en vogn i forbindelse med en evakuering. Har vi ikke hatt nok brannøvinger på skolen i oppveksten til å vite at vi skal la ting ligge igjen og komme oss ut raskest mulig? En brann kan utvikle seg raskt og dersom folk skal kle på seg jakker, pakke veska og dra med seg barnevogner ut av bygningen, så er det et stort faremoment. En person i rullestol vil sitte i stolen sin hele tiden og rulle ut samtidig med alle andre. Så kan heller vi andre hjelpe til når de trenger assistanse, heller enn å hjelpe dama som insisterer på at hennes barnevogn må være med ut. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Du hadde i allefall ikke hjulpet en person i rullestol, så det er jo fint. Lurer bare på hva du tenker...Hva om det var du som satt i en rullestol og en brann oppstod? Svar på den du! 

Anonymkode: 4e916...270

Det var ikke det jeg sa. Rullestol vs barnevogn, rullestolbruker vs barn. Jeg ville selvfølgelig prioritert å redde et barn fremfor en voksen, rullestolbruker eller ei. Det betyr ikke at jeg IKKE ønsker å redde en rullestolbruker. Om barnet sitter i vognen sin, er det raskere å ta den med i vognen sin enn å bære den, dessuten kan man bære en rullestolbruker også. Det er ikke mer eller mindre praktisk å trille en rullestol eller en vogn. 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Er du dum? Du bærer barnet ditt UT av barnevogna og løper ut derfra. En barnevogn er ubetydelig når liv står på spill. Ett menneske i rullestol er derimot kke det :) 

Anonymkode: 054a0...a3b

Ikke nødvendigvis. Selvfølgelig er ikke mennesket i rullestolen ubetydelig, og det er heller ikke barnet i barnevogna. Rullestolen og barnevogna er.

Anonymkode: 5f10b...8b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud. 

TS, det handler om å minimere alle gjenstander som kan ødelegge brannsikkerheten. Minimere. Ikke eliminere. 

For å ikke diskriminere får derfor rullestolbrukere ta plass. De er helt avhengig av rullestolen sin, og kan derfor ikke utestenges. 

Barnevogn er ikke nødvendig, derfor kan man minimere risikoen ved å utelate dem. Det er bedre med 4 rullestoler og 0 vogner, enn 4 rullestoler og 1 vogn,rent brannsikkerhetsmessig. 

Derfor. Det er så enkelt at jeg ikke forstår at du fortsatt kan kverulere på det. Jada, det ville vært enda mer sikkert med 0 rullestoler, og enda mer sikkert uten rullatorer og gravide og folk som er dårlige til beins og veldig store folk, og folk med hjerteproblemer og gudene vet hva - men den type diskriminering er ikke lov. IKKE LOV. Men du kan fint la vogna stå igjen utenfor. Derfor kan du nektes å ta med vogna inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Etter hele 8 sider, klarer du fremdeles ikke å forstå forskjellen?

Anonymkode: 09531...b61

«Forstå», hva er det å «forstå»? Jeg forstår hva du sier, men  jeg er uenig i det di hevder. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Zinatara skrev:
 

Jeg ser for meg en haug med damer som skal pakke stelleveska, legge barnet i vogna og dra ut en vogn i forbindelse med en evakuering. Har vi ikke hatt nok brannøvinger på skolen i oppveksten til å vite at vi skal la ting ligge igjen og komme oss ut raskest mulig? En brann kan utvikle seg raskt og dersom folk skal kle på seg jakker, pakke veska og dra med seg barnevogner ut av bygningen, så er det et stort faremoment. En person i rullestol vil sitte i stolen sin hele tiden og rulle ut samtidig med alle andre. Så kan heller vi andre hjelpe til når de trenger assistanse, heller enn å hjelpe dama som insisterer på at hennes barnevogn må være med ut. 

Men nå var ikke dette situasjonen i hi. Det Var et tilnærmet tomt lokale, og jeg med EN barnevogn. Å ha en maksgrense på barnevogner er jo helt greit, men det var ikke tilfelle her. 

Men person i rullestol kan like gjerne bli forhindret fra å rulle ut som at en person med en barnevogn lar vognen bli igjen. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Men nå var ikke dette situasjonen i hi. Det Var et tilnærmet tomt lokale, og jeg med EN barnevogn. Å ha en maksgrense på barnevogner er jo helt greit, men det var ikke tilfelle her. 

Men person i rullestol kan like gjerne bli forhindret fra å rulle ut som at en person med en barnevogn lar vognen bli igjen. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Poenget er at denne personen i rullestol ikke kan gå på kafe dersom den ikke kan få med rullestolen. De risikerer også at de blir sittende igjen inne i lokalet dersom de sitter uten stolen, mens en baby alltid har med foreldre som vil prioritere å redde barnet. 

Du har jo blitt forklart flere ganger at dette sannsynligvis handler om at dette spisestedet har en fast regel på dette. Det er enklere enn å skulle vise skjønn hver gang og så oppleve at den kunden du prøvde å legge til rette for klager neste gang de kommer og ikke får lov fordi det sitter 3 ulike barselgrupper inne i lokalet som alle har lyst å ha med vogna inn. For utifra din oppførsel i denne tråden, så er jeg sikker på at du hadde klaget på det også. Og du hadde nok klaget på at det kun var lov med 4 vogner i lokalet, men det kan jo ikke være så farlig at du tok inn vogn nummer 5. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...