Gå til innhold

Ikke lov med barnevogn på restaurant, men hva med rullestolbrukere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Bæreposemedekstra skrev:
 

Når det er 32 grader ute, så er vogn mer praktisk. Bæretøy blir ofte klamt. Har man en varm baby, og det er varmt ute, er bæretøy ikke særlig lurt. Snakker av erfaring, med hylende unge som var kjempeklam. I vogna var det veldig svalt og luftig, mye bedre. 

Med det sagt kan jeg ikke erindre at jeg, noensinne, har vært på restaurant med barnevogn. Det er jo så trangt der? 

Nå ja. De aller fleste mødre i afrikanske land bruker bæretøy.. Der blir det lett varmere enn 32 grader. Jeg har også brukt bæretøy med baby i et land med 35 grader og høy luftfuktighet, og det gikk fint. 

Anonymkode: 2599f...ce9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Bæreposemedekstra skrev:
 

Visste du at samsoving øker faren for krybbedød? 

Visste du at så lenge man følger retningslinjene for tryggsamsoving så minsker risikoen for krybbedød? 

Anonymkode: 2599f...ce9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Zinatara skrev:
 

Jeg skjønner ikke at du ikke ser at dersom det er 7-8 barnevogner inne i et cafe-lokale, så blir det snakk om brannsikkerhet. For de fleste hadde ikke giddet å dra med seg vogna dersom det begynte å brenne. 

Jeg har aldri sett like mange rullestolbrukere på et spisested som jeg har sett mødre i barselpermisjon. Og jeg vil tro at dersom man skal ha treff for en organisasjon for mennesker med funksjonshemminger, så er man nøye på å finne et sted som er godt tilpasset. 

At du aldri har sett det er jo helt irrelevant. Hva gjør de om det skjer? 

Anonymkode: 95a1c...266

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det blir iitt som førerhund. Du har ikke lov til å ha med dyr inn på restaurant, men førerhund er unntak fra reglene og bryter derfor ikke kravet fra mattilsynet. Rullestol dekkes av andre regler enn barnevogn.

Anonymkode: dcf8b...3bd

Ganske rar sammenligning. Folk dør ikke av førerhunder da, folk dør av dårlig brannsikkerhet. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bæreposemedekstra skrev:
 

Hva med rolige mødre med rolige unger? 

La oss si jeg driver en middels restaurant. Den har plass til mellom 60 og 80 gjester. I restauranten kan jeg rimelig akkomodere 2-3 barnevogner. Så som en snill Jens som jeg er tillater jeg to barnevogner, og så sier jeg nei. Hva skjer når nummer tre kommer? "Meeeen, det er jo andre med voooogner der, og det er plass til eeeeen til!" Hva gjør man? Gir etter og lar restauranten se ut som plattingen til en barnehage eller sier nei og får en forbannet alenemor på nakken? Ingen av de er spesielt gode. En anmeldelse som sier "ALLE ANDRE FIKK HA MED BARNEVOGN MEN IKKE MEG?! ER DET FORDI Æ E NORDLÆNDING? MATEN SMAKER SOM PAPP OG EIEREN ER PEDOFIL. GITT EN STJERNE FORDI MAN MÅ; VILLE GITT MINUS EN MILLIARD STJERNER HVIS Æ KUINNI"

Eller så sier jeg nei, på grunn av brannregler kan vi ikke tillate barnevogner i restauranten. En halvsannhet som unngår ubehagelige situasjoner og misfornøyde kunder. Selvsagt kan jeg ikke ha 20 barnevogner i restauranten, på grunn av brannfare, på grunn av at servitørene må kunne komme seg rundt og siden kundene må kunne gå rundt. Det ødelegger også atomsfæren. 

Rullestoler er mindre problematisk. De tar mindre plass, har mindre tendens til å bli plassert i veien over alt, og de er betalende kunder. Dessuten er det faktisk straffbart å diskriminere dem. I tillegg er det mye færre rullestolbrukere enn barnevogner i Norge. Det er et ikke-problem. Og et PR helvette hvis man ikke klarer å akkomodere dem. 

Problemet er urimelige mennesker, jeg satt det litt på spissen i innlegget du siterte. Men se for deg å si nei til barnevogn nummer fem. Eller til å si til en gruppe alenemødre at fire av dem kan ta med vognen men den femte må parkere barnevognen en annen plass. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Sammenligner du seriøst rullestolbrukere med kvinner som frivillig har med seg barnevogn?

Anonymkode: d8c01...7a2

Nei, jeg sammenligner brannikkerhetsregler. Det er selvsagt ikke noe problem for meg å gå et annet sted, det påpekte jeg også i hi, men det fikk meg til å tenke. Hvis brannsikkerhet er den reelle grunnen deres for å nekte barnevogner, så har de et alvorlig problem når folk med rullestoler kommer dit. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvis barnevognen blokkerer alle fluktruten i lokalet, så gjør i alle fall rullestolen det! 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Du tror ikke at rullestolbrukeren kanskje trenger rullestolen for å komme seg ut eller tror du at en lam person (for eksempel) blir så motivert til å gå dersom det bryter ut brann at h*n spretter ut av rullestolen og løper ut? Om én rullestol blir stående fordi brukeren ble båret ut så er ikke det like stort hinder som fem barnevogner.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Igjen, barna er velkomne. Det er barnevogna som ikke er velkommen. (Barnevogna er en brannrisiko, ikke barnet.)

Barnet klarer seg uten barnevogna. Det kan ligge i vognbagen eller sitte i en stol.

Anonymkode: b0250...3a2

Jeg tviler på at barna er ikke velkomne, de tør bare ikke si det. Hadde dette vært et reelt påbud fra brann og redningsetaten ( eller hvem det nå er som fåretar slike kontroller) ville hele stedet vært stengt, tenker jeg, for da har de faktisk ikke mulighet til å ta i mot folk i rullestoler heller. De gjemmer seg bak brannsikkerhet for å kvitte seg med barn.

ts

Anonymkode: 95a1c...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Hvis det brenner og jeg har med meg en snørrvalp løfter jeg snørvalpen ut av barnevognen og forlater lokalet.

Hvis jeg har med meg grandtante Olga i en rullestol ruller jeg henne ut.

Brannsikkerhet er sikkert bare et påskudd. Dog er det mer legitimt for det er jo ingen grunn til å ta med barnevognen inn i restauranten. Det blir litt som jeg skal sitte der med en oppslått paraply.

Hvis det brenner der rampen til rullestolen er da? Skal du bære en voksen mann IG hans (hva vet jeg 100kilos elektriske rullestol?) jeg kan ( og alle som kjenner flammene i ryggen) i alle fall bære/flytte min 8 kilos vogn, den er faktisk laget for det. 

Men ting er vi enig om i hvert fall. Brannsikkerhet er bare et dårlig påskudd. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvis det brenner der rampen til rullestolen er da? Skal du bære en voksen mann IG hans (hva vet jeg 100kilos elektriske rullestol?) jeg kan ( og alle som kjenner flammene i ryggen) i alle fall bære/flytte min 8 kilos vogn, den er faktisk laget for det. 

Men ting er vi enig om i hvert fall. Brannsikkerhet er bare et dårlig påskudd. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Hvis du putter nok barnevogner i en restaurant er det et brannproblem. Hvordan håndheve forbud mot mer enn 5 barnevogner? Person nummer 6 blir jo supergretten.

Det er et HMS problem, servitører kan snuble og sliter med å komme seg rundt. 

Når en folkegruppe får panikk blir folk trampet ihjel. At noen snubler kan være fatalt. Om det er en ledning, en skoeske eller barnevogn har ingenting å si.

Hvis det kommer inn en gruppe med rullestoler fjerner du vanlige stoler. Putter dem en plass ute av veien. Du kan ikke slenge barnevognene inn i et bøttekått. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig! Leste om dette på Google anmeldelser for ca 1 mnd siden. 

Anonymkode: b6adc...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvis man ikke er påvirket av alkohol eller andre rusmidler er denne risikoen nesten ikke-eksisterende. 

Det kalles heller ikke krybbedød om man legger seg på barnet slik at det kveles. Da er det kvelning. 

Anonymkode: 34dd1...7a4

Samme om barnet dør i krybbedød eller blir kvalt. For oss som sover urolig, hadde det aldri vært aktuelt med samsoving.

Aldri

Anonymkode: 09531...b61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvis det brenner der rampen til rullestolen er da? Skal du bære en voksen mann IG hans (hva vet jeg 100kilos elektriske rullestol?) jeg kan ( og alle som kjenner flammene i ryggen) i alle fall bære/flytte min 8 kilos vogn, den er faktisk laget for det. 

Men ting er vi enig om i hvert fall. Brannsikkerhet er bare et dårlig påskudd. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Hva hvis det begynner å brenne på kjøkkenet?

Anonymkode: 09531...b61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror seriøst ikke at du kommer til å få så mye støtte når det gjelder dette. Kanskje er bekymringen for brannsikkerhet og barnevogner som står i veien overdrevet, kanskje blir det store problemer om det plutselig er 10 elektriske rullestoler i samme lokalet og det begynner å brenne. Men sikkert mindre problemer enn om de da skal få ut disse rullestolbrukerne og det står masse vogner i lokalet. Det er flere grunner enn brannsikkerhet til at et spisested ikke ønsker å ha barnevogner stående imellom bordene. Er du villig til å betale mer for maten fordi et spisested kan ha færre bord for å ha plass til barnevogner? 

 

Endret av Zinatara
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drar kun på spisesteder hvor det er mulig å sette vognen slik at,den ikke er for hinder for andre besøkende. 

En rullestol vil ta opp plassen til en normal stol, og ikke være et slikt brannhinder som en barnevogn kan være. Er det ikke plass til barnevogn, har vi vognen i bilen og bærer vesla fra bilen til spisestedet. 

Vi drar heller ikke så sent, eller på tider hvor vi vet at lokalet er stappa fullt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke sammenligningen... Rullestolbruker er personen i rullestol. Barnevogn er kun det. Ikke barnet i barnevognen...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fint at rullestoler blir prioritert foran barnevogner.

Anonymkode: 94d73...2a7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, du har fått kjempe mange gode svar her. Rart du enda ikke forstår forskjellen mellom barnevogn og rullestol på restaurant. Gammel er du egentlig?

Anonymkode: 45d20...19d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes barnestoler dere kan ha barna i på en restaurant. Det er flere mennesker med barnevogn enn rullestolbrukere. Derfor tar barnevogner opp mer plass.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ikke bare det. En med rullestol vil sitte som en gjest, mens barnevogna vil alltid sitte på siden, utenfor "spisesonen"  rundt bordet. Så allerede der vil barnevognen potensielt være i veien skulle det bli behov for å rømme lokalet.

Man kan sammenligne det med en (dyr) sykkel  sånn sett.

Anonymkode: ef091...a30

Ehm, nei, det er absolutt ingen automatikk i at barnevognen ikke sitter rundt bordet. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...