Gå til innhold

Ikke lov med barnevogn på restaurant, men hva med rullestolbrukere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Hysteriske mødre med hylende unger er ikke en beskyttet gruppe. Personer i rullestol er det. Man kan diskriminere barnevogner så mye man vil. Man kan ikke diskriminere folk i rullestol.

Hva med rolige mødre med rolige unger? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Zinatara skrev:
 

Det er vel ofte enklere å ha en regel fast enn å skulle håndheve etter skjønn når det gjelder barnevogner. Jeg vil tro at det mye oftere vil skje at en haug med mødre med hver sin barnevogn dukker opp enn flere som bruker elektrisk rullestol på en gang. Men nei, de kan ikke nekte å servere noen i rullestol, det blir kalt diskriminering. Mens det ikke er diskriminering å nekte noen å ha med barnevogn inn. 

Men hvorfor er ikke det diskriminering egentlig? 

Og hvorfor er det gratis med barnevogn på tog, mens du må betale barnebillett for sykkel? Er ikke det diskriminering fra NSB's side? 

Endret av Bæreposemedekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Barnevogner er jo så masete å ha med seg rundt, jeg skjønner ikke at folk gidder. Bæretøy (ikke babybjørn) er mye mer praktisk og mye bedre for tilknytningen. 

Jeg har ikke brukt vogn på noen av mine. :)

Anonymkode: 2599f...ce9

Når det er 32 grader ute, så er vogn mer praktisk. Bæretøy blir ofte klamt. Har man en varm baby, og det er varmt ute, er bæretøy ikke særlig lurt. Snakker av erfaring, med hylende unge som var kjempeklam. I vogna var det veldig svalt og luftig, mye bedre. 

Med det sagt kan jeg ikke erindre at jeg, noensinne, har vært på restaurant med barnevogn. Det er jo så trangt der? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Wonders skrev:
 

Om baby er liten og ligger i vognbagen har vi alltid fått tatt med bagen inn, men ikke understellet på vognen.  

Kan baby sitte, kan den få egen barnestol.

 

Jeg finner det vanskelig å sette fra meg vognen til over 10. 000 kr uten å ha direkte tilsyn av den, eller låse den fast. Vet det er stjålet noen vogner av denne sorten på blant annet Grünerløkka. Så vi bare unngikk slike steder en stund. Null stress i joggedress:plystre:

Heia kodelås :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

At du var nesten alene den ene dagen, betyr ikke at dere barnevognmafia er ikke et samfunns problem.  Hver gang jeg møte noen for lunsj midt i uken er lokalene overtatt av gigant barnevogner som står midt i veien og hyllende unger som ødelegger stemningen.  Har begynt å notere ned lokaler hvor barnevogner er forbudt og helst går ditt å spise!  Håper flere kafeer og restauranter innfører dette straks! 

Anonymkode: 11327...916

Er det bedre med hylende unger i bæresele? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hahaha! 😂 #krenka? 😂 

Nå skal jeg ikke skryte på meg å ha statistikken oppe, men jeg tror definitivt det er flere som bruker vogn enn de få unntakene som har helseproblemer og ikke kan bære..

Jeg hadde bekkenløsning med andremann, men med riktig bæretøy gikk det fint å bære. Jeg var hos akupunktør og kiropraktor for å rydde opp i bekkenet, og gjorde øvelser (hypopressiv trening). I tillegg blir man jo sterkere etterhvert som barnet blir tyngre når man bærer hver dag. 

De aller fleste bruker vogn i Norge fordi det er normen. Det er derimot ikke det beste for baby, eller særlig praktisk, og det må da være lov til å si. Fakta om tilknytning endres ikke fordi om noen ikke kan bære/amme/samsove. 

Eller mener du at vi ikke bør snakke om at det er er viktig med fysisk aktivitet fordi noen mennesker er lamme? Eller at det er viktig å ha barn under fire år bakovervendt i bilen fordi noen må snu barnet tidligere for å unngå at ungen spyr hver gang de kjører? 

Det er selvsagt unntak fra regler, men du skal ha god fantasi for å tro at alle som bruker vogn gjør det fordi de ikke kan bære ungen.. 😂 

Anonymkode: 2599f...ce9

Visste du at samsoving øker faren for krybbedød? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har båret 4-åring i ett par timer. Det er bare å ha riktig bæretøy så går det ganske fint. Da snakker vi altså VELDIG bevegelig, og ca 20kg tung.
Jeg bar lite da, så jeg var ikke spesielt godt trent til det heller. Det gikk fint.
Vi bare var i situasjoner der vogn ikke var særlig egnet. (Eller bare kjipt å dra med seg i tilfelle 4-åringen var ekstra sliten.)

Det gjelder å ikke problematisere situasjonen.

Er man vant til å bære selv, så ser man også hvor tungvint det er med vogn i nesten alle situasjoner. Og hvor ekstremt mye den vogna klarer å være i veien, og hvor mye plass den faktisk tar.

Anonymkode: b0250...3a2

Snakker om å ikke forstå andre. Altså, det er snart 3 år siden siste fødsel og jeg har enda så vondt i bekkenet at jeg ikke kan være en tung bærepose engang uten å kjenne det! Har jeg båret ungen på 14 kg i mer enn 2 minutter en dag, så får jeg svi for det i flere uker (måneder?) etterpå! 

Du bør kanskje lære deg å se en sak fra flere sider.

Anonymkode: d3cb9...701

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bæreposemedekstra skrev:
 

Visste du at samsoving øker faren for krybbedød? 

Visste du at å ha barnet på eget rom også øker faren for krybbedød?

Anonymkode: 81e79...c6e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Visste du at å ha barnet på eget rom også øker faren for krybbedød?

Anonymkode: 81e79...c6e

Nei, det gjør ikke det. Ikke sammenlignet med samsoving.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg setter gjerne fra meg rullestolen ute. Hvem vil bære meg inn?

Anonymkode: b6adc...2c5

Du får spørre mødrene som tar barnevognene med seg inn

Anonymkode: 09531...b61

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Visste du at å ha barnet på eget rom også øker faren for krybbedød?

Anonymkode: 81e79...c6e

Barna våre har sovet på sine egne rom siden de ble født og har aldri tatt skade av det

Anonymkode: 09531...b61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Wonders skrev:
 

Om baby er liten og ligger i vognbagen har vi alltid fått tatt med bagen inn, men ikke understellet på vognen.  

Kan baby sitte, kan den få egen barnestol.

 

Jeg finner det vanskelig å sette fra meg vognen til over 10. 000 kr uten å ha direkte tilsyn av den, eller låse den fast. Vet det er stjålet noen vogner av denne sorten på blant annet Grünerløkka. Så vi bare unngikk slike steder en stund. Null stress i joggedress:plystre:

Hørt om sykkellås?

Anonymkode: 09531...b61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Bæreposemedekstra skrev:
 

Heia kodelås 😛

Det hender iblant at jeg tar meg en tur på østkanten a.k.a Grunerløkka og satte igjen vogna ute helt uten tilsyn. 

Hver eneste gang har vi funnet barnevogna akkurat der vi forlot den. Helt uten lås😲 Merkelig greier...😂

 

Anonymkode: 83d02...06b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bæreposemedekstra said:
 

Nei, det gjør ikke det. Ikke sammenlignet med samsoving.

Trygg samsoving er ansett som det tryggeste de første månedene. Vis meg gjerne kilder som viser noe annet 

Anonymkode: dcf8b...3bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Hørt om sykkellås?

Anonymkode: 09531...b61

Jo da, bare ikke så gira på denne type oppbevaring. Ikke alle steder dette lar seg gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Bæreposemedekstra skrev:
 

Heia kodelås 😛

Jeg har faktisk aldri sett noen bruke det på vognene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Trygg samsoving er ansett som det tryggeste de første månedene. Vis meg gjerne kilder som viser noe annet 

Anonymkode: dcf8b...3bd

Hva hvis man er uheldig og ruller seg over babyen i søvne da?

Anonymkode: 09531...b61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Bæreposemedekstra said:
 

Visste du at samsoving øker faren for krybbedød? 

Ja jøss, dette har du satt deg godt inn i, vitner ditt særdeles nyanserte utsagn om. 

 

https://www.lub.no/tema/forebygging/samsoving-en-risikofaktor

https://www.nrk.no/livsstil/_-ikke-farlig-a-sove-sammen-1.11046828

 

Anonymkode: 34dd1...7a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Hva hvis man er uheldig og ruller seg over babyen i søvne da?

Anonymkode: 09531...b61

Hvis man ikke er påvirket av alkohol eller andre rusmidler er denne risikoen nesten ikke-eksisterende. 

Det kalles heller ikke krybbedød om man legger seg på barnet slik at det kveles. Da er det kvelning. 

Anonymkode: 34dd1...7a4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...