Gå til innhold

Ikke lov med barnevogn på restaurant, men hva med rullestolbrukere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Hvis barnevognen blokkerer alle fluktruten i lokalet, så gjør i alle fall rullestolen det! 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Du har bestemt deg ser jeg. Du skjønner ikke at én barnevogn eller rullestol ikke nødvendigvis er farlig, men at én rullestol og to barnevogner kan være det? Og at det er greiest å ha en fast regel?

Du var kanskje alene akkurat den dagen, men tenk deg bråket og surmulingen om de skulle begynne å forskjellsbehandle da. Om det kom to stk med barnevogn etter deg som ikke fikk komme inn men så at du hadde fått lov? Eller om du fikk beskjed om at barnevognen måtte ut når du nettopp hadde fått maten din fordi det kom en i rullestol?

Anonymkode: a144d...cf4

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvis barnevognen blokkerer alle fluktruten i lokalet, så gjør i alle fall rullestolen det! 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

En ting er din barnevogn. Men hvis det da kommer noen etter deg, og ser at din barnevogn er inne. Da er det vanskelig å nekte dem å komme inn med sin. Og sånn fortsetter det.
Det er derfor de ikke gjør unntak fra regelen.

Anonymkode: b0250...3a2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Forskjellen er at rullestolen er nødvendig for at personen kan ha et selvstendig liv.

Barnevogna er ikke nødvendig for babyen. Den er et hjelpemiddel for deg som forelder. Det finnes mange alternativer, og det var utstyret, ikke barnet som ble nektet adgang.

Ha, ha, så hvis jeg har "hele livet" oppbevart i bilen min, så kan jeg kreve å få med den inn i restauranten? (For det kan jo være jeg trenger noe fra den som jeg glemte å ta med inn, eller at den blir skadet/stjålet uten at jeg ser det når jeg er inne.)

Altså, det å kreve å ha med vogna inn, er så urimelig som det kan få blitt. Det er typisk småbarnsforelder (barnevognsmafia) som forventer at hele verden skal være tilpasset foreldre med små barn og alt de ønsker å gjøre. Alle andre skal tilpasse seg, og dere kan gjøre som dere vil.

Det er mange som har kommet seg gjennom småbarnsfasen uten å gå på restaurant og få med barnevogna inn. Eller være barnevognsmafia. Normalt oppsøker man kanskje heller andre settinger, som steder der man kan se vogna innenfra, eller situasjoner som er ment for småbarnsforeldre (babykino istedenfor vanlig kinoforestilling).
Alternativt så tilpasser man seg. Som å bruke bæresele eller bærebag/babysete når man skal på restaurant der barnevogn ikke kan stå igjen ute.
Det går fint! Det er rom i dagens samfunn til å få barn. Det er masse som er tilpasset barnevogner og småbarnsforeldre.

Anonymkode: b0250...3a2

Du leste kanskje ikke min siste setning? Jeg går bare et annet sted. Du kan ta med deg bilen inn i parkeringshuset, vaskehallen eller garasjen om du har hele ditt liv der 🤪 

Anonymkode: 6e05c...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Zinatara skrev:
 

Det er uansett ikke noe stort problem for de aller fleste å enten komme i bæretøy, ta bilen eller unngå å gå på kafe dersom man er ukomfortabel med å la vognen stå igjen ute de få årene ungene sitter i vogn. Evt. finne en kafe der man får lov til å ha med vognen inn og gå dit. 

Nei det er ikke noe problem, men da får de stå for holdningene sine. «Her er ikke små barn velkomne.» drit i å gjemme seg bak brannsikkerhet.

ts

Anonymkode: 95a1c...266

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

En ting er din barnevogn. Men hvis det da kommer noen etter deg, og ser at din barnevogn er inne. Da er det vanskelig å nekte dem å komme inn med sin. Og sånn fortsetter det.
Det er derfor de ikke gjør unntak fra regelen.

Anonymkode: b0250...3a2

Igjen, hva gjør man med rullestolbrukere da? Så kommer det en til og en til. Ikke uvanlig at folk som bruker rullestol kjenner andre i samme situasjon...

ts

Anonymkode: 95a1c...266

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Nei det er ikke noe problem, men da får de stå for holdningene sine. «Her er ikke små barn velkomne.» drit i å gjemme seg bak brannsikkerhet.

ts

Anonymkode: 95a1c...266

Jeg skjønner ikke at du ikke ser at dersom det er 7-8 barnevogner inne i et cafe-lokale, så blir det snakk om brannsikkerhet. For de fleste hadde ikke giddet å dra med seg vogna dersom det begynte å brenne. 

Jeg har aldri sett like mange rullestolbrukere på et spisested som jeg har sett mødre i barselpermisjon. Og jeg vil tro at dersom man skal ha treff for en organisasjon for mennesker med funksjonshemminger, så er man nøye på å finne et sted som er godt tilpasset. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Igjen, hva gjør man med rullestolbrukere da? Så kommer det en til og en til. Ikke uvanlig at folk som bruker rullestol kjenner andre i samme situasjon...

ts

Anonymkode: 95a1c...266

Det blir iitt som førerhund. Du har ikke lov til å ha med dyr inn på restaurant, men førerhund er unntak fra reglene og bryter derfor ikke kravet fra mattilsynet. Rullestol dekkes av andre regler enn barnevogn.

Anonymkode: dcf8b...3bd

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Var på en restaurant nå og de mente det ikke var lov til å ta inn barnevogner i lokalet på grunn av brannfare. Jeg spurte de om det gjaldt absolutt hele lokalet, og det gjorde det, ingen steder var det OK med barnevogn , selv om det var midt på dagen og nesten tomt var det en brannfare. Greit nok, vi spiser et annet sted. 

Så kom jeg til å tenke på hva med rullestolbrukere? Hvis en barnevogn er for brannfarlig, så vil jo en stor elektrisk rullestol være helt krise! Blir de også nektet servering? 

Anonymkode: 95a1c...266

Sammenligner du seriøst rullestolbrukere med kvinner som frivillig har med seg barnevogn?

Anonymkode: d8c01...7a2

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Nei det er ikke noe problem, men da får de stå for holdningene sine. «Her er ikke små barn velkomne.» drit i å gjemme seg bak brannsikkerhet. 

ts

Anonymkode: 95a1c...266

Igjen, barna er velkomne. Det er barnevogna som ikke er velkommen. (Barnevogna er en brannrisiko, ikke barnet.)

Barnet klarer seg uten barnevogna. Det kan ligge i vognbagen eller sitte i en stol.

Anonymkode: b0250...3a2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Barnevogner er jo så masete å ha med seg rundt, jeg skjønner ikke at folk gidder. Bæretøy (ikke babybjørn) er mye mer praktisk og mye bedre for tilknytningen. 

Jeg har ikke brukt vogn på noen av mine. :)

Anonymkode: 2599f...ce9

Dette er jo ikke relevant for ts spørsmål.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ikke at jeg er hysterisk eller at ungen min skriker på restaurant, men jeg får svare deg likevel: Brannsikkerheten er jo den samme? Brannsikkerheten endrer seg ikke om doningen er en barnevogn eller en rullestol.

ts

Anonymkode: 95a1c...266

Hvis det brenner og jeg har med meg en snørrvalp løfter jeg snørvalpen ut av barnevognen og forlater lokalet.

Hvis jeg har med meg grandtante Olga i en rullestol ruller jeg henne ut.

Brannsikkerhet er sikkert bare et påskudd. Dog er det mer legitimt for det er jo ingen grunn til å ta med barnevognen inn i restauranten. Det blir litt som jeg skal sitte der med en oppslått paraply.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Du leste kanskje ikke min siste setning? Jeg går bare et annet sted. Du kan ta med deg bilen inn i parkeringshuset, vaskehallen eller garasjen om du har hele ditt liv der 🤪 

Anonymkode: 6e05c...165

Du brukte det som argument for at man burde kunne ha med barnevogn inn på restaurant. Så da lurte jeg på hvor grensa gikk, og valgte noe som for de fleste fremstår som ganske urimelig.

Hvis jeg velger å ha "livet" i bilen, så må jeg tilpasse meg det, og kun dra steder der jeg kan ha den med. (Drive in er jo et fint sted å spise, er det ikke? :icon_lol:)

Hvis småbarnsforeldre velger å ha "livet" i barnevogna, så må de gjøre det samme.  (Og det sier jo du at du gjør.)

Man velger hvordan man vil leve. Og de valgene får noen konsekvenser. Noen kan være at det er enkelte steder det ikke passer at man spiser.

Poenget er jo at det finnes masse alternativer til å ha med barnevogn på restaurant, som ikke går ut over egen og andres rømningsmuligheter. TS nekter bare å se at det er reelle alternativer, som ville gitt henne og baby adgang der hun ville spise.

Anonymkode: b0250...3a2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, abrasiveRefraction said:
 

Hysteriske mødre med hylende unger er ikke en beskyttet gruppe. Personer i rullestol er det. Man kan diskriminere barnevogner så mye man vil. Man kan ikke diskriminere folk i rullestol.

Er de hysteriske bare fordi de er mødre? 

Interessant! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, abrasiveRefraction said:
 

Hvis det brenner og jeg har med meg en snørrvalp løfter jeg snørvalpen ut av barnevognen og forlater lokalet.

Hvis jeg har med meg grandtante Olga i en rullestol ruller jeg henne ut.

Brannsikkerhet er sikkert bare et påskudd. Dog er det mer legitimt for det er jo ingen grunn til å ta med barnevognen inn i restauranten. Det blir litt som jeg skal sitte der med en oppslått paraply.

Ikke bare det. En med rullestol vil sitte som en gjest, mens barnevogna vil alltid sitte på siden, utenfor "spisesonen"  rundt bordet. Så allerede der vil barnevognen potensielt være i veien skulle det bli behov for å rømme lokalet.

Man kan sammenligne det med en (dyr) sykkel  sånn sett.

Anonymkode: ef091...a30

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Ikke bare det. En med rullestol vil sitte som en gjest, mens barnevogna vil alltid sitte på siden, utenfor "spisesonen"  rundt bordet. Så allerede der vil barnevognen potensielt være i veien skulle det bli behov for å rømme lokalet.

Man kan sammenligne det med en (dyr) sykkel  sånn sett.

Anonymkode: ef091...a30

Neste gang jeg skal på fin restaurant insisterer jeg på å ta med meg motorsykkelen inn og å nyte måltidet mitt mens jeg sitter på den. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har unge i vogn selv, men jeg forstår det dersom jeg får beskjed om at det ikke er plass til den inne. 

Et tenkt scenario: 
Det bryter ut brann i en restaurant. Folk løper for å evakuere. Mammaen plukker med seg babyen og kommer seg ut, vognen står igjen. Bak kommer det flere folk, og vognen blir dyttet over ende. De treigeste er et gammelt par som er skrøpelige til beins. De klarer ikke flytte vogna, som nå har viklet seg inn i stolbein og duker. De kommer seg ikke ut i tide. 

Eventuelt bytt ut det gamle paret med en rullestolbruker som ikke klarer komme forbi vogna. Eller for den del en voksen person, som ikke ser noe fordi hele lokalet er fylt med røyk nå. Eller småbarnsmammaen som hadde babyen i bæresele. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, Rullerusk skrev:
 

Er de hysteriske bare fordi de er mødre? 

Interessant! 

Nei, men det er hysteri å klage på at man ikke får ta med vogna inn på restaurant.

Anonymkode: 94d73...2a7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Barkrakk skrev:
 

Jeg har unge i vogn selv, men jeg forstår det dersom jeg får beskjed om at det ikke er plass til den inne. 

Et tenkt scenario: 
Det bryter ut brann i en restaurant. Folk løper for å evakuere. Mammaen plukker med seg babyen og kommer seg ut, vognen står igjen. Bak kommer det flere folk, og vognen blir dyttet over ende. De treigeste er et gammelt par som er skrøpelige til beins. De klarer ikke flytte vogna, som nå har viklet seg inn i stolbein og duker. De kommer seg ikke ut i tide. 

Eventuelt bytt ut det gamle paret med en rullestolbruker som ikke klarer komme forbi vogna. Eller for den del en voksen person, som ikke ser noe fordi hele lokalet er fylt med røyk nå. Eller småbarnsmammaen som hadde babyen i bæresele. 

Enig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:
 

Nei, men det er hysteri å klage på at man ikke får ta med vogna inn på restaurant.

Anonymkode: 94d73...2a7

Syns uansett du kan legge vekk å omtale kvinner på en sånn nedlatende måte. Det er skikkelig ufyselig. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Tror faktisk at en foreldres motivasjon for å få ut barnevognen trumfer tilfeldige restaurantgjesters ønske om å leke helt og hjelpe en fremmed rullestolbruker. En del slike rullestoler er i tilleg MYE tyngre og større en barnevogner og regelrett umulig å bære.

ts

Anonymkode: 95a1c...266

Folk kan ikke reise seg opp av rullestolen og gå, hvis det skulle bli en nødsituasjon. Det går fint an å ta med et barn på restaurant, uten å ta med barnevognen inn. DER har du forskjellen

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...