Gå til innhold

Ikke lov med barnevogn på restaurant, men hva med rullestolbrukere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Noen er sterkere rammet av ammetåke enn andre. 

Alle mødre er absolutt ikke sånn og blir flau av å lese svarene til ts. 

Anonymkode: 83d02...06b

TS gjør ikke annet enn å kverulere. Det har neppe noe med "ammetåke" å gjøre. Noen mennesker vil rett og slett ikke forstå, fordi de mener bestemt at de selv har rett. Nå har hun fått det inn med såå mange teskjeer, men står fortsatt på sitt. Helt utrolig!

Anonymkode: 94d73...2a7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Drizzt skrev:
 

Nei, jeg spør om barnevogna som du er så opptatt av. Hvorfor vil du redde barnevogna framfor mennesket i rullestol? Du kan tross alt løfte noen få kilo baby fra vogna og løpe, men hvor mange kan løfte noen titalls kilo voksen person fra rullestol og løpe? Så jeg spør igjen - hvorfor vil du redde barnevogna og ikke mennesket i rullestol?

Fordi barnevogna koster en million kroner.. 😂 Det er tydeligvis helt normalt å betale titusenvis av kroner for en babyoppbevaringsdings på hjul, klart man må redde pensjonen sin.. 

Anonymkode: 2599f...ce9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rullestolbruker kan jo som oftest håndtere stolen sin selv, eller har med seg noen som kan. Er jeg på et spisested der det bryter ut brann, tviler jeg på at den kompakte lille rullestolen vil være til hinder for noen, og jeg ruller meg lett ut selv, det er ingen som trenger å løfte meg opp og bære meg ut. Husk også at mange som bruker rullestol ikke nødvendigvis er helt lammet i bena, jeg bruker den bare av og til når jeg blir svak og spastisk i musklene. 

Endret av Atania
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Atania skrev:
 

En rullestolbruker kan jo som oftest håndtere stolen sin selv, eller har med seg noen som kan. Er jeg på et spisested der det bryter ut brann, tviler jeg på at den kompakte lille rullestolen vil være til hinder for noen, og jeg ruller meg lett ut selv, det er ingen som trenger å løfte meg opp og bære meg ut. Husk også at mange som bruker rullestol ikke nødvendigvis er helt lammet i bena, jeg bruker den bare av og til når jeg blir svak og spastisk i musklene. 

Husk at ikke alle er så selvstendige og mange trenger hjelp. Hvis rullestolen velter i kaoset og vedkommende havner på bakken uten mulighet å reise seg opp ... Ja, tror du det ville vært fint med noen som løftet ham eller henne og båret ham eller henne ut i sikkerhet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Drizzt skrev:
 

Husk at ikke alle er så selvstendige og mange trenger hjelp. Hvis rullestolen velter i kaoset og vedkommende havner på bakken uten mulighet å reise seg opp ... Ja, tror du det ville vært fint med noen som løftet ham eller henne og båret ham eller henne ut i sikkerhet?

Jada 😊 jeg ville bare presisere at det ikke er alle man ser som sitter i rullestol som er helt lammet eller hjelpesløse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til blir jeg litt flau for å ha små barn. Folk må se skjevt på meg når jeg triller vogn etter å ha lest sånne tråder. 

Jeg vil heller sammenligne barnevogna med handlevogner som enkelte bruker i kafeer nær matvarebutikker eller spesielt på svenskehandel. Der har jeg vært oppriktig nervøs for rømningsveier tidvis. Også har vi de som har begge deler. 

Jeg har jobbet på kafé i mange år for en liten tid tilbake og vi hadde ikke forbud for vi hadde egentlig greit med plass i enkelte områder. Og det var stadig noen med rullestol innom på dagtid da vi lå pent midt mellom en omsorgsbolig, et eldresenter og et legekontor. De som plasserte seg meg vogna inntil bordet (og tok bort en stol) brukte betydelig mer plass enn lignende med rullestol. Selv elektrisk. De bordene våre med best utsikt var plassert i en liten avstikker som også ledet til toalettene våre. Jeg måtte flere ganger be folk parkere barnevognen litt lengre inn i lokalet og vekk fra bordet fordi de benket seg og gjorde at man måtte snike seg rundt vogner like kronglete som å reise seg for å gå på do på kino. De som satt der måtte flytte litt på vogna og man måtte gå sidelengs. 

Satt det noen med rullestol der kom vi lett frem og tilbake med vasketralla. 

Rullestoler er designet for å passe inntil bord (så fremt de ikke har teit utforming) men barnevogner for babyer som ikke ennå kan sitte i barnestol går ikke halvveis under bordet på samme måte og tar plassen til to stoler som står skjøvet fra bordet. 

Men hovedsaken er jo enkel. Er det krise og brenner så det er snakk om sekunder, så er det mest tidsbesparende for rullestolbrukere å trilles ut, og for barnet å bæres ut. Rullestolbrukere tar med hindringen sin og barnevognen forblir en hindring i rømningsvei. 

Ikke begynn med det søkte om at rampen brenner. Skal man ta høyde for sånt så. Må man også pålegge de spisende hjelm og regnfrakk i tilfelle en servitør mister noe mens de sjonglerer seg mellom 45 rullestoler og din ene barnevogn. Anser det som en høyere risk. 

Anonymkode: cf164...08e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg regner med at barnet i barnevogna er med en person som kan hjelpe ved eventuell evakuering. En person i rullestol kan komme alene. Så ja, jeg ville ha prioritert å hjelpe personen i rullestol.

Anonymkode: 1263b...8cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/11/2018 at 10:28 AM, AnonymBruker said:
 

Barnevogner er jo så masete å ha med seg rundt, jeg skjønner ikke at folk gidder. Bæretøy (ikke babybjørn) er mye mer praktisk og mye bedre for tilknytningen. 

Jeg har ikke brukt vogn på noen av mine. :)

Anonymkode: 2599f...ce9

Når baby først godtar å bæres etter å passert 8 kg(og man ikke har fått trent seg opp etter hvert som baby vokser), så er det valget ganske enkelt du..

Anonymkode: 1d003...df5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2018 den 12.10, Drizzt skrev:
 

Nei, jeg spør om barnevogna som du er så opptatt av. Hvorfor vil du redde barnevogna framfor mennesket i rullestol? Du kan tross alt løfte noen få kilo baby fra vogna og løpe, men hvor mange kan løfte noen titalls kilo voksen person fra rullestol og løpe? Så jeg spør igjen - hvorfor vil du redde barnevogna og ikke mennesket i rullestol?

Igjen, slutt å vri på ordene mine. Nå er scenarioet  en person  i rullestol  vs et barn i vogn i en restaurant.  Brannalarmen går. Om jeg triller  en vogn eller en rullestol  spiller ingen trille,  har barnet på seler f.eks kan det være mye mer hensiktsmessig å trillevogna fremfor å bære ungen. Vogna og rullestolen i seg selv driter jeg i, det  er moderne hjelpemidler  for å komme seg rundt omkring

Anonymkode: 5f10b...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Igjen, slutt å vri på ordene mine. Nå er scenarioet  en person  i rullestol  vs et barn i vogn i en restaurant.  Brannalarmen går. Om jeg triller  en vogn eller en rullestol  spiller ingen trille,  har barnet på seler f.eks kan det være mye mer hensiktsmessig å trillevogna fremfor å bære ungen. Vogna og rullestolen i seg selv driter jeg i, det  er moderne hjelpemidler  for å komme seg rundt omkring

Anonymkode: 5f10b...8b4

Jeg hadde kun hjulpet personen i rullestol. Det er mange nok mennesker som vil hjelpe et barn og da kan de gjøre det

Anonymkode: 09531...b61

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi barnevogna di er i veien for personen i rullestol som skal ut. 

De fleste med elektrisk rullestol klarer helt fint å komme seg ut selv, men de trenger plass - og - den plassen er lovpålagt.

Det er forbudt å plassere barnevogner i rømningsveiene for rullestolbrukeren, og andre. Dette er ikke vanskelig. Såfremst en ikke er innmari egosentrisk. 

Anonymkode: ef695...182

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts forstår ikke våre argumenter, så hvorfor holde på å være kverulant.

Anonymkode: 4e916...270

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Atania skrev:
 

Jada 😊 jeg ville bare presisere at det ikke er alle man ser som sitter i rullestol som er helt lammet eller hjelpesløse. 

Nei, selvsagt ikke, og uten sammenligning for øvrig, så vil mange foreldre ta med seg den kompakte lille barnevognen ut hvis det brenner. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Nei, selvsagt ikke, og uten sammenligning for øvrig, så vil mange foreldre ta med seg den kompakte lille barnevognen ut hvis det brenner. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Om det brenner, så er alle i full panikk (flammer sprer seg fort) og da er foreldre opptatt av å redde baby og komme seg ut fortere enn svint. Man kan kjøpe ny barnevogn. Barnevogn er ikke liten. 

Anonymkode: b5ec2...eda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ts forstår ikke våre argumenter, så hvorfor holde på å være kverulant.

Anonymkode: 4e916...270

Hun er sånn i Facebook-gruppa også, når noen forsvarte restauranten. 

Fremstår meget selvsentrert. 

Anonymkode: 83d02...06b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Hun er sånn i Facebook-gruppa også, når noen forsvarte restauranten. 

Fremstår meget selvsentrert. 

Anonymkode: 83d02...06b

Hvilken restaurant er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Honey Dew skrev:
 

Hvilken restaurant er dette?

Tapas restaurant. En av de kjente.

Anonymkode: 83d02...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Tapas restaurant. En av de kjente.

Anonymkode: 83d02...06b

Spiser ikke tapas, så jeg aner ikke hvilken restaurant du mener dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2018 den 10.40, Rocka69 skrev:
 

For det første så kan ikke et spisested nekte rullestolbrukere adgang - uten faktisk at det lokale brannvesenet har gitt ordre om det. I tillegg så har faktisk alle bedrifter plikt til å følge lov om universell utforming som nettopp skal sikre adgang for funksjonshemmede(som kom etter en EU-forordning), så disse reglene har eksistert i noen år nå. Men i eldre bygninger som er fredede så kan ombygging til å tilfredsstille kravene til universell utforming bli stoppet av antikvariske årsaker - og dermed kan det lokale brannvesen nedlegge forbud mot at rullestoler har adgang pga brannsikkerhet(men det er ikke restauranten som da legger ned forbudet - det er brannvesenet!). Men alle nye bygg, inkludert leiligheter og eneboliger skal være designet slik at de er utformet etter kravene for universell utforming. Som betyr at en moderne enebolig f.eks må ha dører, bad som gjør at en rullestolbruker kan bruke huset. Straffen for å bryte lov universell utforming kan føre til skyhøye bøter i 100tusener klassen i euro. Altså et spisested eller kontor kan straffes med bøter hvis de diskriminere utviklingshemmede, samt at de må komme med en plan ombygging umiddelbart så lenge ikke lokalene er fredet.

Så til henne som var sjokkert at hun ikke fikk med seg sin 4 måneder gamle baby inn på restaurant i Göteborg, men måtte gå på McDonald i stedet, så har jeg et spørsmål serverte disse restaurantene alkohol? I så fall så var det nok ikke dårlig vilje fra restauranten, bare at de fulgte svensk lov, som er faktisk strengere enn i Norge, som sier at personer under 20 år ikke har tilgang til steder der det selges alkohol, f.eks restauranter, klubber, puber. Får spisestedet kontroll av myndighetene, så får de ikke en advarsel - de blir stengt på stedet. Har faktisk sittet på en restaurant i Stockholm for noen år siden, sammen med kollegaer, det ble kontroll - hvorpå det fantes blant gjestene en 15 åring - restauranten ble stengt av politet på stedet og fikk ikke åpne igjen. Men i Sverige så kan man ha spisesteder der man ikke får kjøpt alkohol, men der er det tillatt å ta med seg sin egen alkohol - og der kan ikke politiet stenge. Så når du kommer med en 4 måneder gammel baby, så er det en slik kontroll restaurantene var redd for - 4 måneder er vesentlig yngre enn 20 år. Svensker er veldig opptatt med å følge det formelle. I Norge så kan mindreårige, i følge med sine foreldre, besøke restauranter som serverer alkohol. 

Når det gjelder derimot barnevogner, sykler så har restaurantene også loven på sin side - da går det på brannsikkerhet. Men også ut ifra at masse barnevogner inne i restauranten kan ta opp så mye plass at restauranten må avise andre mulige betalende gjester som gjør at de taper penger på at foreldre krever at de skal ha inn barnevogner. Andre bord blir med andre ord ikke mulig å bruke. Og en restaurant har juridisk forpliktelse om drive økonomisk forsvarlig, det vil si at de er avhengig av å ha betalende gjester som dekker utgiftene med å drive restauranten - eller så går stedet konkurs. En restaurant vil helst ha flest mulig gjester som kjøper den dyreste(billigst å lage) maten og den drikken som restauranten tjener mest på), og gjester som bruker masse penger og spiser fort og drikker mye på kortest mulig tid - slik at de kan få inn nye gjester. Med masse barnevogner så blir dette vanskelig å oppnå. 

Jeg er ganske sikker på at de serverte alkohol. De aller fleste restauranter gjør det. Vi ble sjokkert fordi vi har vært mye ute å spist her hjemme i Norge og har aldri blitt nektet å ta med barnevogn inn. Men i Gøteborg ble vi nektet alle steder. De sa det var pga brannsikkerhet(vognen) de sa ingenting om alkoholservering. 

Anonymkode: b830b...055

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...