Gå til innhold

Ikke lov med barnevogn på restaurant, men hva med rullestolbrukere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var på en restaurant nå og de mente det ikke var lov til å ta inn barnevogner i lokalet på grunn av brannfare. Jeg spurte de om det gjaldt absolutt hele lokalet, og det gjorde det, ingen steder var det OK med barnevogn , selv om det var midt på dagen og nesten tomt var det en brannfare. Greit nok, vi spiser et annet sted. 

Så kom jeg til å tenke på hva med rullestolbrukere? Hvis en barnevogn er for brannfarlig, så vil jo en stor elektrisk rullestol være helt krise! Blir de også nektet servering? 

Anonymkode: 95a1c...266

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I forhold til brann, så er det vel slik at man fort hadde tatt barnet i armene og latt vogna stå igjen for å komme seg raskt ut. Men en rullestolbruker vil mest sannsynlig evaluere lokalet i rullestolen så langt det er mulig. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem ville virkelig prioritert å hjelpe en rullestolbruker fremfor et barn i vogn? Ærlig talt... 

Anonymkode: 5f10b...8b4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnevogner er jo så masete å ha med seg rundt, jeg skjønner ikke at folk gidder. Bæretøy (ikke babybjørn) er mye mer praktisk og mye bedre for tilknytningen. 

Jeg har ikke brukt vogn på noen av mine. :)

Anonymkode: 2599f...ce9

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvem ville virkelig prioritert å hjelpe en rullestolbruker fremfor et barn i vogn? Ærlig talt... 

Anonymkode: 5f10b...8b4

Hvis det er viktig å komme seg raskt og smidig ut, er det vel lettere å bære barnet med seg? Jeg syns vogna kunne være styrete å komme seg rundt med hvis man ikke hadde god plass. Bæretøy var mye mer praktisk sånn sett. 

Anonymkode: e5e25...dbe

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo trangere og vanskeligere å komme seg frem jo flere barnevogner og rullestoler som er i lokalet. Det er summen som er farlig ved brann, og da må selvsagt rullestoler prioriteres.

Det er som nevnt også vanligere at det kommer mange barnevogner samtidig enn rullestoler, samt at det er greiere å ha en fast regel enn å bruke skjønn.

Anonymkode: a144d...cf4

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke faren for at barnevogna eller rullestolen som skal selvantenne som er risikoen. Det er evakueringssituasjon. Barnevogna vil blokkere fluktruten. 

Anonymkode: 61b38...acb

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen steder er det faktisk ikke lov mens rullestol eller maksgrense. Det er ofte eldre bygg som sliter med å følge moderne brannkrav og er fredet slik at alle søknader om.endring er trege/umulige. Jeg har vært med på å måtte avlyse en større middag fordi vi ikke kunne delta alle mann.

Anonymkode: dcf8b...3bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Var på en restaurant nå og de mente det ikke var lov til å ta inn barnevogner i lokalet på grunn av brannfare. Jeg spurte de om det gjaldt absolutt hele lokalet, og det gjorde det, ingen steder var det OK med barnevogn , selv om det var midt på dagen og nesten tomt var det en brannfare. Greit nok, vi spiser et annet sted. 

Så kom jeg til å tenke på hva med rullestolbrukere? Hvis en barnevogn er for brannfarlig, så vil jo en stor elektrisk rullestol være helt krise! Blir de også nektet servering? 

Anonymkode: 95a1c...266

Les tilgjengelighetsloven og begunn å tenke litt.

Anonymkode: 72389...fb7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Zinatara skrev:
 

I forhold til brann, så er det vel slik at man fort hadde tatt barnet i armene og latt vogna stå igjen for å komme seg raskt ut. Men en rullestolbruker vil mest sannsynlig evaluere lokalet i rullestolen så langt det er mulig. 

Alt dere sier er logisk og sånn, men virkerligheten er trolig at de ikke ønsker å ha småbarn på restauranten og bruker brannargumentet som en god avvisningsgrunn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, I Grosny said:
 

Alt dere sier er logisk og sånn, men virkerligheten er trolig at de ikke ønsker å ha småbarn på restauranten og bruker brannargumentet som en god avvisningsgrunn.

Tror det er litt både og. Kjenner til restauranter som er veldig familievennlige, men vogn må stå ute. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, I Grosny skrev:
 

Alt dere sier er logisk og sånn, men virkerligheten er trolig at de ikke ønsker å ha småbarn på restauranten og bruker brannargumentet som en god avvisningsgrunn.

Det er ikke min erfaring. Min favorittkafe når ungene var små var i et litt eldre lokale og det var kanskje plass til 30-40 stykker i lokalet. Da ble det fort trangt dersom en barselgruppe kom inn med hver sin vogn. De som jobber der må jo kunne komme seg rundt i lokalet når de skal servere. Men vi følte oss alltid velkommen dersom vi satt igjen vognene ute, de hadde barnemat tilgjengelig og var behjelpelig med å varme opp babymat. De hadde barnestoler tilgjengelig og det var helt greit å ha med et bilsete eller en vognbag inn. I tillegg var det ofte mulig å få et bord ved et vindu der uteplassen var skjermet slik at man kunne ha et barn sovende i vogn utenfor og ha oversikt over om barnet våknet. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor lett/vanskelig det er å evakuere baby/personen i rullestolen er irrelevant.

Det handler om at barnevogner tar opp plass i lokalt og sperrer fluktruter.
Rullestoler er i hovedsak i stedet for en stol, når personen er inne i lokalet.

Og ja, det finnes lokaler hvor det heller ikke er lov å ta inn elektrisk rullestol, pga brannfare. Om lokalet er gammelt, typer verneverdig, og trangt - og ikke kan tilrettelegges for rullestol. Så kommer sikkerhet og brannforskrifter selvfølgelig før tilgjengelighetsloven.

Anonymkode: ef695...182

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helt normalt at vogn må stå ute?

Den tar jo opp veldig mye plass og er til hinder for evakuering hvis den blir med inn.

Det er jo ikke barnet som nektes å tas med inn. Kun vogna.

Hvis du får ha med vogn inn, kan jeg da ha med min dyre el-sykkel? (Den kan jo bli stjålet om den står ute.) Eller hva med sykkelvogn med barn i? Sykkelvogn uten barn? Sykkel og sykkelvogn?

Skal du på restaurant med barn, får barnet enten sitte i bæresele, i babystol eller på fanget.

Anonymkode: b0250...3a2

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om baby er liten og ligger i vognbagen har vi alltid fått tatt med bagen inn, men ikke understellet på vognen.  

Kan baby sitte, kan den få egen barnestol.

 

Jeg finner det vanskelig å sette fra meg vognen til over 10. 000 kr uten å ha direkte tilsyn av den, eller låse den fast. Vet det er stjålet noen vogner av denne sorten på blant annet Grünerløkka. Så vi bare unngikk slike steder en stund. Null stress i joggedress:plystre:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Barnevogner er jo så masete å ha med seg rundt, jeg skjønner ikke at folk gidder. Bæretøy (ikke babybjørn) er mye mer praktisk og mye bedre for tilknytningen. 

Jeg har ikke brukt vogn på noen av mine. :)

Anonymkode: 2599f...ce9

Så flink du er da som ikke har brukt vogn på noen av dine!

Vit at ikke alle har helse til å bruke bæretøy.

Anonymkode: bc64d...dae

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...