Gå til innhold

Lykkepiller: vi selger sykdom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, Gent82 skrev:
 

Solid argument gitt 😂

Antidepressiva flater ut humøret ditt. Du svinger ikke, men du blir heller ikke glad/lykkelig. Du blir likegyldig. Derfor bør det ikke hete lykkepiller da det egentlig er det motsatte.

Anonymkode: ff284...2b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Antidepressiva flater ut humøret ditt. Du svinger ikke, men du blir heller ikke glad/lykkelig. Du blir likegyldig. Derfor bør det ikke hete lykkepiller da det egentlig er det motsatte.

Anonymkode: ff284...2b5

Takk, min gode mann. Jeg lærer så mye på kvinneguiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så drittlei sånne artikler. De intervjuer alltid enten en bipolar som blir manisk eller en bipolar som ikke får effekt eller blir flat. Bipolare skal ha stemningsstabiliserende, ikke antidepressiva alene! Det de egentlig burde gjøre er å sette fingeren på fastlegenes (manglende) kompetanse i diagnostikk, ikke «lykkepiller». Enhver medisin har sine bruksområder!

En annen ting: For depresjoner preget av gledeløshet, trøtthet, lite energi og lite initiativ skal man bruke Wellbutrin, ikke SSRI.  For engstelige depresjoner, tankespinn, tristhet, manglende appetitt, osv. skal man bruke SSRI, ikke Wellbutrin. Dette bør bankes inn i hodet til fastlegene. Bruker man feil medisin blir man ikke frisk og kan til og med bli verre.

Endret av isw
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Gent82 skrev:
 

Hehe det er ikke så enkelt å få tak i dem gutten min.

Flere kvinner enn menn går på dem, montro om det påvirker selvmordstallene? Mange menn kunne kanskje vært reddet fra den statistikken om flere hadde fått hjelp med medisiner. Det er lov å spørre.

image.jpeg

Jo, det er det. Jeg er mann, det har stort sett aldri vært problemer med resept. 

Det er ett reelt problem at det er enklere å få krykkepiller enn terapi, og selv om dette uten tvil er revolusjonerende behandling, bør terapi være en vesentlig del av totalbildet. Problemet er at psykologi er spesialhelsevesen og noe det offentlige knuger på når det gjelder penger.

Jeg vil hevde dette er EN av grunnene til at vi har så ekstrem sykefravær.

Bildet er ekstremt komplekst, og jeg har en mistanke om at mye av grunnen til at man ser større virkning på kvinner og menn, er forskjellen i hvordan depresjon virker på kjønnene. Det er en grunn til at krykkepiller har selvmord som bivirkning.

Jeg er antakelig i live på grunn av dem. Det er ikke sikkert de hadde virket på min mor. Og det er ingen tvil om at selvmedisinering på alkohol har holdt live i oss begge mye lenger enn hvis vi ikke hadde muligheten, uten at jeg vil si det er en del av løsningen.

Men igjen, vår ruspolitikk kan ha innvirkning på sykefraværet.

Poenget er at å være suicidal ikke er en enhetlig diagnose vi i dag har en fungerende behandling på, og man skal verdsette alle verktøyene som ligger på bordet, så man kan hilse og bringe kjærlighet til de man bryr seg om i morgen også. 

Så får man leve med at de dør av bivirkninger der kroppen gir opp. Tro meg, det er lettere for alle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Druid skrev:
 

 

Jo, det er det. Jeg er mann, det har stort sett aldri vært problemer med resept. 

Det er ett reelt problem at det er enklere å få krykkepiller enn terapi, og selv om dette uten tvil er revolusjonerende behandling, bør terapi være en vesentlig del av totalbildet. Problemet er at psykologi er spesialhelsevesen og noe det offentlige knuger på når det gjelder penger.

Jeg vil hevde dette er EN av grunnene til at vi har så ekstrem sykefravær.

Bildet er ekstremt komplekst, og jeg har en mistanke om at mye av grunnen til at man ser større virkning på kvinner og menn, er forskjellen i hvordan depresjon virker på kjønnene. Det er en grunn til at krykkepiller har selvmord som bivirkning.

Jeg er antakelig i live på grunn av dem. Det er ikke sikkert de hadde virket på min mor. Og det er ingen tvil om at selvmedisinering på alkohol har holdt live i oss begge mye lenger enn hvis vi ikke hadde muligheten, uten at jeg vil si det er en del av løsningen.

Men igjen, vår ruspolitikk kan ha innvirkning på sykefraværet.

Poenget er at å være suicidal ikke er en enhetlig diagnose vi i dag har en fungerende behandling på, og man skal verdsette alle verktøyene som ligger på bordet, så man kan hilse og bringe kjærlighet til de man bryr seg om i morgen også. 

Så får man leve med at de dør av bivirkninger der kroppen gir opp. Tro meg, det er lettere for alle.

Godt skrevet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Gent82 skrev:
 

Unnskyld. Jeg visste ikke at du sliter...

Jeg sliter ikke, men jeg har forståelse og respekt for de som sliter psykisk

Anonymkode: 28187...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg sliter ikke, men jeg har forståelse og respekt for de som sliter psykisk

Anonymkode: 28187...457

Du skrev det som om jeg hadde såret deg på en eller annen måte.

Jeg har stor forståelse og respekt for dem jeg også - trolig mer enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:
 

Og hvordan kan du vite at det var medisin som ga deg mageproblemer? Mageproblemer er vanlige symptomer ved depresjon og angst, i tillegg til at store deler av befolkningen har mageproblemer man ikke vet årsaken til- uten at de har gått på antidepressiva. At noe oppstår samtidi med bruk av en medisin, betyr ikke at det oppstår på grunn av medisinen. 

Anonymkode: e1b48...1d6

Mye av serotoninproduksjonen foregår i magen, og det er da åpenbart at SSRI kan påvirke magen. Vi ser at mageproblemer kan gi nedtsemthet og angst, så at disse påvirker hverandre er ikke overraskende eller urealistisk. Man ser også at 10% av de som tar antibiotika utvikler IBS. Magen vår er følsom for mye, og henger nok tettere sammen med funksjon i hjernen enn mange er klar over. Dårlig mage kan for eks gi dårlig konsentrasjon, uro eller "brain fog". 

Men jo, det kan alltids være en tilfeldighet at jeg hadde angst og depresjoner i 12 år, men først utviklet mageproblemer etter noen mnd på 20mg SSRI. (Trappet gradvis opp, så hadde gått på det rundt 1 år)

 

16 minutter siden, isw said:
 

Er så drittlei sånne artikler. De intervjuer alltid enten en bipolar som blir manisk eller en bipolar som ikke får effekt eller blir flat. Bipolare skal ha stemningsstabiliserende, ikke antidepressiva alene! Det de egentlig burde gjøre er å sette fingeren på fastlegenes (manglende) kompetanse i diagnostikk, ikke «lykkepiller». Enhver medisin har sine bruksområder!

En annen ting: For depresjoner preget av gledeløshet, trøtthet, lite energi og lite initiativ skal man bruke Wellbutrin, ikke SSRI.  For engstelige depresjoner, tankespinn, tristhet, manglende appetitt, osv. skal man bruke SSRI, ikke Wellbutrin. Dette bør bankes inn i hodet til fastlegene. Bruker man feil medisin blir man ikke frisk og kan til og med bli verre.

Du får ta opp dette i media, for mange mennesker som har mild depresjon og/ eller angst får SSRI. Hva hjelper det om vi produserer masse syke mennesker som havner på ufør?

Spesielt på landet der man ikke har psykolog eller har en psykolog, blir piller ofte brukt istedet. Noen kan for eks kjenne psykologen slik at de ikke vil gå til den ene som er der, eller veien til psykolog kan være på en time med bil eller mer. 

Anonymkode: bf6ca...663

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...