Gå til innhold

Kjørestilen i Oslo sett utenfra


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ta Trondheimsveien på en lørdag formiddag f.eks.; Nesten ingen trafikk, men en jævel ligger en-1-meter bak rompa mi på vei inn mot Sinsen krysset. Etter en-1-km blinker jeg litt med bremselysene for å varsle at han ligger for tett. Hva tror dere skjer da???

Jævelen tenner på alle plugger. Gasser opp og legger foran meg (her er det 6-felt vei) og bråbremser så hardt han kan. Derettet kjører han sikk-sakk 1 km til foran meg.

Dette er blant de snille av de galeste øyeblikkene jeg har erfart. Derfra er det mye mer vold som skjer i Oslo-trafikken..

Anonymkode: 25b90...ab6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oslo er som mange andre byer. Det er mange sjåfører på samme sted og da blir de dårlige sjåførene ekstra synlige.

At folk ligger og ruger i venstrefilen opplever jeg er et bondeproblem, spesifikt på steder hvor motorvei er et relativt nytt fenomen. De som ruger i venstrefilen er som regel folk som ikke kommer fra Oslo (les: med noe annet enn DR-skilt). Fordi det er så mange flere dårlige sjåfører samlet på samme areal, så blir også de rundt nødt til å tilpasse seg disse sjåførene. Det inkluderer da litt tuting for å vekke folk, forbikjøring i en av høyrefilene o.l. 

Men at motorsykler som sniker forbi bilene er nytt for deg er mer overraskende. Det er jo en av fordelene med motorsykkel: aldri kø.

Anonymkode: 5ce58...cbf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg er unormalt glad i å kjøre. Bæsjer omtrent i buksa av tanken på å kjøre i Oslo. 

For det første har jeg ingen anelse om hvor jeg skal. Så er det tett trafikk. Og så blir jeg nervøs mtp hvor i helvete Oslo jeg skal, for ikke faen om det kan skiltes.

Skulle en plass en gang. Kikka på NAF ruteplanlegger/Google maps. Tre alternativer, et var gjennom Oslo og Sinsen-rundkjøringa (tror jeg, noe sånt). Familien sier "øøøh, nei, ikke kjør der! Der er det vanskelig!"

Det ekleste når jeg tenker meg om, må vel være å bevege seg ut i ei stor rundkjøring når jeg ikke er helt sikker på hvor jeg skal, kombinert med dårlig skitlting angående plassering (Vegvesenet er ikke så konsekvente), og å skulle bytte fil med tett trafikk.

Anonymkode: 0af9a...15a

Er jo ikke tett trafikk i Oslo. Den er rolig og forutsigbar.

Redd for å bytte fil med tett trafikk? Da har du ikke kjørt nok til å kalle deg «unormalt glad i kjøre» egentlig.

Anonymkode: 14085...8b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Ta Trondheimsveien på en lørdag formiddag f.eks.; Nesten ingen trafikk, men en jævel ligger en-1-meter bak rompa mi på vei inn mot Sinsen krysset. Etter en-1-km blinker jeg litt med bremselysene for å varsle at han ligger for tett. Hva tror dere skjer da???

Jævelen tenner på alle plugger. Gasser opp og legger foran meg (her er det 6-felt vei) og bråbremser så hardt han kan. Derettet kjører han sikk-sakk 1 km til foran meg.

Dette er blant de snille av de galeste øyeblikkene jeg har erfart. Derfra er det mye mer vold som skjer i Oslo-trafikken..

Anonymkode: 25b90...ab6

Merkelig. Jeg har kjørt i Oslo nærmest daglig i 10 år. Aldri opplevd noe annet enn å få en finger eller blitt tutet på.

Noe sier meg at du ikke beskriver rettmessig hvordan du oppfører deg i trafikken.

Anonymkode: 14085...8b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Er jo ikke tett trafikk i Oslo. Den er rolig og forutsigbar.

Redd for å bytte fil med tett trafikk? Da har du ikke kjørt nok til å kalle deg «unormalt glad i kjøre» egentlig.

Anonymkode: 14085...8b4

Akkurat det øyeblikket jeg skal bytte fil, og jeg opplever det som at det er liten avstand mellom bilene jeg skal mellom, er ikke et øyeblikk jeg liker. Jeg har ingen forutsetning for å vite om personen jeg ønsker å legge meg foran har sett at jeg planlegger et filbytte. Ikke for det, jeg har også sett andre nølere som vil legge seg inn foran meg, så alene om det er jeg altså ikke.

Har kjørt over 30 000 km på et år. Kan kjøre på motorvei en hel dag uten problemer. Men byen? Nei. Mareritt. 

Anonymkode: 0af9a...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Akkurat det øyeblikket jeg skal bytte fil, og jeg opplever det som at det er liten avstand mellom bilene jeg skal mellom, er ikke et øyeblikk jeg liker. Jeg har ingen forutsetning for å vite om personen jeg ønsker å legge meg foran har sett at jeg planlegger et filbytte. Ikke for det, jeg har også sett andre nølere som vil legge seg inn foran meg, så alene om det er jeg altså ikke.

Har kjørt over 30 000 km på et år. Kan kjøre på motorvei en hel dag uten problemer. Men byen? Nei. Mareritt. 

Anonymkode: 0af9a...15a

Da må du planlegge. Si at den filen skal jeg inn i når den bilen har passert. Om du ikke aner om personen du skal legge deg inn foran vet at du skal gjøre et filskifte, så er blinklys tingen. Selv om Oslo-trafikken virker som et høl av en annen dimmensjon, så finnes det folk som faktisk, utrolig nok, tar hensyn dersom du setter på blinklyset. 

Anonymkode: 9bc14...bb2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Duckie skrev:
 

I Oslo er det så mange biler at man er nødt til å kjøre litt aggressivt for å få all trafikken av gårde. Jeg er født og oppvokst i Oslo og har tatt lappen her, så for meg er det merkelig å kjøre på mindre steder hvor folk stopper og venter på alt mulig hele tiden, selv om man har tid til å kjøre.

Det er nok lettere å orientere seg i Oslo om man kan stedsnavn, men det enkleste er å forholde seg til ringveiene, dit er det som regel greit skiltet, og ringeveiene er relativt enkle og greie veier å forholde seg til. Bruk ringveien til man kommer nærmest mulig dit man skal.

Samme her. Når jeg er på biltur andre steder i landet er det frustrerende treg og stakato kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2018 den 0.39, AnonymBruker skrev:
TS, du glemte å få med at i Oslo er fungerende blinklys et så kostbart ekstrautstyr at ingen har råd til det. Og at vikeplikt er for pingler, spesielt når det kommer noe med sirener og blålys.

Anonymkode: cf4c5...f9b

Å? Folk i Oslo er da rimelig vant med utrykningskjøretøy, så det bør ikke være noe problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2018 den 20.50, AnonymBruker skrev:
 

Oslo er som mange andre byer. Det er mange sjåfører på samme sted og da blir de dårlige sjåførene ekstra synlige.

At folk ligger og ruger i venstrefilen opplever jeg er et bondeproblem, spesifikt på steder hvor motorvei er et relativt nytt fenomen. De som ruger i venstrefilen er som regel folk som ikke kommer fra Oslo (les: med noe annet enn DR-skilt). Fordi det er så mange flere dårlige sjåfører samlet på samme areal, så blir også de rundt nødt til å tilpasse seg disse sjåførene. Det inkluderer da litt tuting for å vekke folk, forbikjøring i en av høyrefilene o.l. 

Men at motorsykler som sniker forbi bilene er nytt for deg er mer overraskende. Det er jo en av fordelene med motorsykkel: aldri kø.

Anonymkode: 5ce58...cbf

For folk fra Oslo kan selvfølgelig ikke ha kjøpt bil som er registrert et annet sted i landet? 😂 Registreringsdistrikt trenger ikke nødvendigvis å si noe om hvor personen inni bilen er fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2018 den 22.55, Alice123 skrev:
 

Samme her. Når jeg er på biltur andre steder i landet er det frustrerende treg og stakato kjøring.

Det er bykjøring som er stakato og mangler flyt. Man er ikke en god sjåfør fordi man presser seg ut i små luker og skynder seg inn i rundkjøringer, heller det motsatte. Har man hastverk burde man starte noen minutter tidligere 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, halvehimmelen skrev:
 

For folk fra Oslo kan selvfølgelig ikke ha kjøpt bil som er registrert et annet sted i landet? 😂 Registreringsdistrikt trenger ikke nødvendigvis å si noe om hvor personen inni bilen er fra.

Jo, men sannsynligheten er mindre for at folk utenfor Oslo kommer inn til byen for å kjøpe bil. Registreringsdistrikt sier ofte hvor bilen (og personen) kommer ifra. Unntaket er Asker-skilt, som av en eller annen grunn gir status på bygda (Asker er jo kjent som stedet for de som ikke har råd til å bo i Bærum).

Anonymkode: 5ce58...cbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jo, men sannsynligheten er mindre for at folk utenfor Oslo kommer inn til byen for å kjøpe bil. Registreringsdistrikt sier ofte hvor bilen (og personen) kommer ifra. Unntaket er Asker-skilt, som av en eller annen grunn gir status på bygda (Asker er jo kjent som stedet for de som ikke har råd til å bo i Bærum).

Anonymkode: 5ce58...cbf

Du er en røver på generalisering altså...og er alt unntatt Oslo "på bygda"? Minner om den der dongerifyren som var Oslolos på tulle-TV før...

Anonymkode: 7aad3...f46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2018 den 20.50, AnonymBruker skrev:
 

Oslo er som mange andre byer. Det er mange sjåfører på samme sted og da blir de dårlige sjåførene ekstra synlige.

At folk ligger og ruger i venstrefilen opplever jeg er et bondeproblem, spesifikt på steder hvor motorvei er et relativt nytt fenomen. De som ruger i venstrefilen er som regel folk som ikke kommer fra Oslo (les: med noe annet enn DR-skilt). Fordi det er så mange flere dårlige sjåfører samlet på samme areal, så blir også de rundt nødt til å tilpasse seg disse sjåførene. Det inkluderer da litt tuting for å vekke folk, forbikjøring i en av høyrefilene o.l. 

Men at motorsykler som sniker forbi bilene er nytt for deg er mer overraskende. Det er jo en av fordelene med motorsykkel: aldri kø.

Anonymkode: 5ce58...cbf

:ler:. Jeg var bosatt i Oslo, kjørte opp i Oslo, og kjørte biler med UX-, UE-, og VE-skilt.

Nå er jeg bosatt langt unna Oslo, men kjører en bærumsregistrert bil.

Skiltbokstavene forteller hvor bilen er første gangs registrert, men ikke hvor sjåføren er hjemmehørende.

Anonymkode: d6904...496

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi jeg ikke er kjent nok i Oslo, blir jeg  litt usikker når jeg kjører inne i byen. Skal jeg derimot bare kjøre gjennom byen, gjør det meg ingenting. Synes for det meste at kjørestilen er positiv. Jeg kan skjønne at "bygdefolk" finner den aggressiv, men det er bare fordi de er vandt med en altfor treg kjørestil.

Utenfor de litt større byene, virker det som alt går i sirup. Rødt lys, la oss sette bilen i fri. Grønt lys, kanskje sette den i første og kanskje på tide å kjøre nå. Rundkjøring, nei det er vel bare ei fil inn og ei fil ut. La oss legge oss sånn i midten, så er vi sikker på at vi finner ut igjen. Blinklys må vi spare på. To felt, da er det kulest å  ligge i venstrefila, hele veien. Og motorsykler, la oss for all del ikke slippe dem frem. Best å ligge lengst ut mot gulstripa. Hvorfor skal motorsykler ha det så mye bedre enn oss.

Det eneste jeg kan være enig med deg om, er Teslaeiere. Og da ikke bare på østlandet. Gud forby om man kommer i en helt vanlig bil og kjører forbi en Tesla. Da har man det på gang. Teslaeiere kan bare ikke ligge bak noen. 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikkbildet i Oslo er et helt annet enn ute på ''landet''. Det er jo mye mere trafikk, og det handler om å holde flyten. Følger du ikke med, og står 2 sek for lenge i en rundkjøring f.eks, ja da blir du tutet på.
Jeg bor på landet, og trives absolutt IKKE med kjørestilen i Oslo, men jeg øvelseskjørte en del der.

Vil dog si at disse ''fil-hopperne'' bare er til irritasjon, de som på død og liv skal snike overalt, flyten blir ikke noe bedre av sniking.

Anonymkode: eaba7...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å kjøre i Oslo, det er fin flyt og folk er flinkere til å lese trafikken framover. Hater og kjøre på små steder, hvor de lager kø for ingenting, og lese trafikken evner ikke folk.

Anonymkode: 02873...2af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jo, men sannsynligheten er mindre for at folk utenfor Oslo kommer inn til byen for å kjøpe bil. Registreringsdistrikt sier ofte hvor bilen (og personen) kommer ifra. Unntaket er Asker-skilt, som av en eller annen grunn gir status på bygda (Asker er jo kjent som stedet for de som ikke har råd til å bo i Bærum).

Anonymkode: 5ce58...cbf

 

Ikke at det har så mye å si uansett, da Asker og Bærum har samme skiltbokstav. 

Anonymkode: 9bc14...bb2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, halvehimmelen said:
 

Det er bykjøring som er stakato og mangler flyt. Man er ikke en god sjåfør fordi man presser seg ut i små luker og skynder seg inn i rundkjøringer, heller det motsatte. Har man hastverk burde man starte noen minutter tidligere 😉

Om alle i Oslo skulle kjørt som om man bor på landet, med gooood tid og vente til det ikke kommer biler i det hele tatt i rundkjøringene, da hadde vi aldri kommet oss noe sted. Man kjører effektivt for å komme seg av gårde og få trafikkmengdene unna, ikke fordi man har stått opp et par minutter for sent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, halvehimmelen skrev:
 

Det er bykjøring som er stakato og mangler flyt. Man er ikke en god sjåfør fordi man presser seg ut i små luker og skynder seg inn i rundkjøringer, heller det motsatte. Har man hastverk burde man starte noen minutter tidligere 😉

Det er akkurat da man er en god sjåfør i Oslo. Det kreves en helt annen kjørestil her for å få flyt i trafikken enn andre steder i landet. Jeg har i mange år daglig kjørt i rundkjøringen i Sinsenkrysset, og i rushtiden der så må man bare kaste seg ut i de minste luker, ellers så kommer man faktisk ikke noe sted og trafikken flyter dårlig.

Jeg er oppvokst på landet og lærte å kjøre bil der, men har nå kjørt bil i ca 10 år i Oslo. Jeg har en helt annen og mer hakkete kjørestil nå, fordi man må i mye større grad lese trafikken og smette inn i de små lukene som finnes. Da kan man ikke løse rolig ut clutchen, da blir det litt tut og kjør, men sånn er det å kjøre i Norges største by.

Når det er sagt så er folk helt elendige å bruke blinklys her, og bruken av venstrefila er også kritikkverdig en del ganger. Men alt i alt så synes jeg det er enkelt å kjøre i Oslo nå når jeg er vant med å kjøre i storby. Og folk som bor på landet kan ikke komme hit og tro at de er mye bedre sjåfører bare fordi de tar ting mer med ro, de er akkurat det motsatte. 

Anonymkode: 4aeaf...9ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er akkurat da man er en god sjåfør i Oslo. Det kreves en helt annen kjørestil her for å få flyt i trafikken enn andre steder i landet. Jeg har i mange år daglig kjørt i rundkjøringen i Sinsenkrysset, og i rushtiden der så må man bare kaste seg ut i de minste luker, ellers så kommer man faktisk ikke noe sted og trafikken flyter dårlig.

Jeg er oppvokst på landet og lærte å kjøre bil der, men har nå kjørt bil i ca 10 år i Oslo. Jeg har en helt annen og mer hakkete kjørestil nå, fordi man må i mye større grad lese trafikken og smette inn i de små lukene som finnes. Da kan man ikke løse rolig ut clutchen, da blir det litt tut og kjør, men sånn er det å kjøre i Norges største by.

Når det er sagt så er folk helt elendige å bruke blinklys her, og bruken av venstrefila er også kritikkverdig en del ganger. Men alt i alt så synes jeg det er enkelt å kjøre i Oslo nå når jeg er vant med å kjøre i storby. Og folk som bor på landet kan ikke komme hit og tro at de er mye bedre sjåfører bare fordi de tar ting mer med ro, de er akkurat det motsatte. 

Anonymkode: 4aeaf...9ae

 

29 minutter siden, Duckie skrev:
Om alle i Oslo skulle kjørt som om man bor på landet, med gooood tid og vente til det ikke kommer biler i det hele tatt i rundkjøringene, da hadde vi aldri kommet oss noe sted. Man kjører effektivt for å komme seg av gårde og få trafikkmengdene unna, ikke fordi man har stått opp et par minutter for sent.
 

 

Jeg er sletts ikke uenig i at det er det som trengs i Oslo for å få unna trafikken. Jeg svarte bare på påstanden om at kjøring på "landet" er stakato og går for sakte, for den er jo gjerne det motsatte - har mer flyt og er mer behagelig. Bykjøring er jo et eget uttrykk nettopp fordi man må endre kjørestilen ved bykjøring. Det er noe helt annet å være en god sjåfør i byen enn det er å være en god sjåfør på bygda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...