Gå til innhold

Gåten Orderud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg tror også det er Kristin og Lars som står bak, med eller uten leiehjelp. Per og V. virker rett og slett for "dumme" og enkle til å gjøre noe sånt, + måten de reagerte på når de fikk beskjeden på Nesbyen. Så gode skuespillere er de ikke. Dette (oppførselen) ble da også bekreftet av en lensmannsbetjent på Nesbyen som tok seg av de i starten. 

Anonymkode: 7623d...91e

Kristin og Lars var småkriminell og tok narkotika. Per var utdannet jurist og Veronica veterinær. 

Så skjønner ikke helt konklusjonen din. Er det noen som er "dum og enkel" må det vel være Kristin og Lars. 

Anonymkode: fc6f5...329

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Kristin og Lars var småkriminell og tok narkotika. Per var utdannet jurist og Veronica veterinær. 

Så skjønner ikke helt konklusjonen din. Er det noen som er "dum og enkel" må det vel være Kristin og Lars. 

Anonymkode: fc6f5...329

Jo, ser den.  Uttrykkte meg kanskje litt klosset. Jeg mener ikke "dum" på den måten, mer sosialintelligensmessig. Altså "flink pike" og "flink gutt", skoleflinke osv. men sosialt ???    Intellekuellt helt ok, men ....

Kristin og Lars, helt annen kaliber, kynisk, manipulerende osv.  En helt annen mennesketype, kalde og beregnende. Villige til å ta sjanser, som kanskje ikke er så vel igjennomtenkt alltid.  "Tiihører" et helt annet miljø.

Anonymkode: 7623d...91e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvordan i all verden kan den gå i glemmeboka? Er vel ikke mange saker som gar blitt skrevet så mye og regelmessig om, ved siden av Birgitte Tengs og Baneheia sakene. 

Anonymkode: e43f9...096

nå så jeg vitterlig at noe hadde gått i glemmeboka. Ikke alle bor i Norge og følger med hva norske media skriver om til enhver tid over 20 år.....

Anonymkode: bed4a...5fe

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Kristin og Lars var småkriminell og tok narkotika. Per var utdannet jurist og Veronica veterinær. 

Så skjønner ikke helt konklusjonen din. Er det noen som er "dum og enkel" må det vel være Kristin og Lars. 

Anonymkode: fc6f5...329

Kristin kanskje, men neppe Lars, oppvokst på beste vestkant, økonomiutdannet og millionær.. 

Når Lars og Kristin ble pågrepet samsvarte historiene deres. Lars valgte å samarbeide og politiet har ikke klart å ta ham i løgn.  Veterinæren og juristen derimot...... 

Per hevdet for eksempel at han ikke kjente noe til Lars, men så ble det dokumentert heftig telefonkontakt mellom de to. Per og Veronica nektet for at de hadde kjennskap til våpen på gården eller at det hadde gått av et vådeskudd i det famøse juleselskapet. Helt til politiet finner merker etter kulen i stuebordet deres, da erindrer de såvidt at jo, det kan nok stemme. Du glemmer ikke hvis en pistol går av i stua di...

 

Kristin forteller at hun har kjøpt våpenet i Ålesund på et gitt tidspunkt. Politiet finner bevis for at hun dro til Ålesund på det tidspunktet hun sier. I forveien er det begått et innbrudd og stjålet bl.a et slikt våpen nettopp i Ålesund. Politiet saumfarer en skytebane der våpenet skal være brukt og finner tomhylser som matcher drapsvåpenet. 

Det jeg nevner er bare en av mange omstendigheter som taler for at det er lite utenlandsk mafia inne i bildet her. 

Jeg ser heller ikke hva Kristin skulle få ut av å drepe søsterens svigerforeldre med mindre det var i ledtog med sin søster Veronica. 

Vi får nok aldri svar på hvem som trykket på avtrekkeren, men at de rette har sonet er jeg ikke i tvil om.

Synes de (Per og Veronica) burde ha anstendighet nok til å la det ligge. De har sonet ferdig og ingenting godt kommer ut av at de stiller opp i ukeblader og TV-programmer for å leke kjendis. 

Anonymkode: c6b1c...65d

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg tror også det er Kristin og Lars som står bak, med eller uten leiehjelp. Per og V. virker rett og slett for "dumme" og enkle til å gjøre noe sånt, + måten de reagerte på når de fikk beskjeden på Nesbyen. Så gode skuespillere er de ikke. Dette (oppførselen) ble da også bekreftet av en lensmannsbetjent på Nesbyen som tok seg av de i starten. 

Anonymkode: 7623d...91e

Kun denne ene mente de opptrådte "normalt". Nærmest alle andre involverte reagerte på oppførselen og så varsellampene blinke. Du får beskjed om at svigermor, svigerfar og svigerinnen er drept og du lurer ikke på omstendighetene, du spør ikke hva som har skjedd eller viser interesse for saken. Hvorfor? Fordi du vet nøyaktig hva som har skjedd og hvem som gjorde det. 

Anonymkode: c6b1c...65d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Kun denne ene mente de opptrådte "normalt". Nærmest alle andre involverte reagerte på oppførselen og så varsellampene blinke. Du får beskjed om at svigermor, svigerfar og svigerinnen er drept og du lurer ikke på omstendighetene, du spør ikke hva som har skjedd eller viser interesse for saken. Hvorfor? Fordi du vet nøyaktig hva som har skjedd og hvem som gjorde det. 

Anonymkode: c6b1c...65d

Stemmer ikke .  Så du i hele tatt programmet i går ?

Anonymkode: 7623d...91e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg tror også det er Kristin og Lars som står bak, med eller uten leiehjelp. Per og V. virker rett og slett for "dumme" og enkle til å gjøre noe sånt, + måten de reagerte på når de fikk beskjeden på Nesbyen. Så gode skuespillere er de ikke. Dette (oppførselen) ble da også bekreftet av en lensmannsbetjent på Nesbyen som tok seg av de i starten. 

Anonymkode: 7623d...91e

Testet dette da vi gikk kveldstur på en tursti nettopp. Jeg overbeviste både turfølget mitt og en tilfeldig person som gikk bak oss på stien. Jeg var ikke klar over at han gikk rett bak oss, hadde jeg sett ham ville jeg ventet med å sette i scene dette skuespillet. 

Men poenget er at det skal ikke mye til for å overbevise andre om at man er sjokkert over en nyhet man får pr. telefon. Så det er ikke nødvendig med store skuespillerevner, noe jeg iallfall ikke har. :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Stemmer ikke .  Så du i hele tatt programmet i går ?

Anonymkode: 7623d...91e

Tenker du på familie og venners inntrykk? Det legger jeg lite vekt på.. Har du sett litt krim fra virkeligheten så vet du at mordere ofte er svært gode skuespillere. Vi trenger ikke gå lenger tilbake i tid enn mordet på Janne Jemtland i fjor vinter, hvor familie og venner beskriver ektemannen som en særdeles god skuespiller som lurte dem trill rundt .Til tross for at han hadde skutt sine barns mor og dumpet henne ingen elv mens hun fortsatt levde. Så jeg legger langt mer vekt på hva profesjonelle øyne fanget opp, enn venner og familie rundt paret, som selv var i sjokk og vantro. 

Fra NRK.no, publisert for fire dager siden: 

"Riksvold mente ekteparet virket å være i sjokktilstand. Men for andre i politiet var det noe som skurret. Flere av kollegene syntes ikke Veronica og Per reagerte som forventet.

Hvorfor ville de ha med advokat allerede i det første avhøret? Politifolkene hadde ventet at de skulle kaste seg i bilen og kjøre hjem. Men hvorfor ventet ekteparet i to dager?

Og hvorfor var de ikke mer nysgjerrige? Drapsetterforsker Tore Kampen var den som ga Veronica dødsbudskapet over telefon.

– Hun stilte ikke et eneste spørsmål om hva som hadde skjedd. Det reagerte jeg på, sier han.

Det finnes ingen fasit på hvordan folk reagerer når de får et dødsbudskap. Derfor tør ingen å legge for mye i hvordan ekteparet oppførte seg. Men drapsetterforskerne var kanskje ekstra på vakt for alt som virket unormalt"

 

Har sett episoden men vet ikke om jeg kommer til å se videre. "Gåten" består kun av hvem som faktisk utførte drapene. 

Anonymkode: c6b1c...65d

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke på dette som noen gåte. Alt er bare så meningsløst og merkelig forklart av Per og Veronica Orderud. De lar ikke en gjest ( Kristin) sitte i hjemmet sitt med et våpen, og tilmed avfyre det uten å reagere mer enn de gjorde. Om det så kom hundre gjester i mitt juleselskap hadde jeg ikke latt det ligge, slik de gjorde. Herregud. Hadde noen sittet med et våpen og skutt i mitt hjem, så hadde politiet ikke vært langt unna for å si det sånn. Makan til vrøvl. Eller psyke tilstander. 

Selvfølgelig hadde de bestilt våpnene. Hvem kan tro noe annet?? Hverken Per eller Veronica er dumme eller enkle som noen her påstår. Hvem som skjøt er jeg lite i tvil om. Det var ikke profesjonelt. Det var bare brutalt og klumsete. 

Så er det sånn at folk faktisk lager løgner og unnskyldninger de selv til slutt tror på. Skal jeg få lov til å si det her, så virker Per Orderud så svak og ryggløs, og bare det i seg selv er skummelt. 

Anonymkode: d998b...13d

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Tenker du på familie og venners inntrykk? Det legger jeg lite vekt på.. Har du sett litt krim fra virkeligheten så vet du at mordere ofte er svært gode skuespillere. Vi trenger ikke gå lenger tilbake i tid enn mordet på Janne Jemtland i fjor vinter, hvor familie og venner beskriver ektemannen som en særdeles god skuespiller som lurte dem trill rundt .Til tross for at han hadde skutt sine barns mor og dumpet henne ingen elv mens hun fortsatt levde. Så jeg legger langt mer vekt på hva profesjonelle øyne fanget opp, enn venner og familie rundt paret, som selv var i sjokk og vantro. 

Fra NRK.no, publisert for fire dager siden: 

"Riksvold mente ekteparet virket å være i sjokktilstand. Men for andre i politiet var det noe som skurret. Flere av kollegene syntes ikke Veronica og Per reagerte som forventet.

Hvorfor ville de ha med advokat allerede i det første avhøret? Politifolkene hadde ventet at de skulle kaste seg i bilen og kjøre hjem. Men hvorfor ventet ekteparet i to dager?

Og hvorfor var de ikke mer nysgjerrige? Drapsetterforsker Tore Kampen var den som ga Veronica dødsbudskapet over telefon.

– Hun stilte ikke et eneste spørsmål om hva som hadde skjedd. Det reagerte jeg på, sier han.

Det finnes ingen fasit på hvordan folk reagerer når de får et dødsbudskap. Derfor tør ingen å legge for mye i hvordan ekteparet oppførte seg. Men drapsetterforskerne var kanskje ekstra på vakt for alt som virket unormalt"

 

Har sett episoden men vet ikke om jeg kommer til å se videre. "Gåten" består kun av hvem som faktisk utførte drapene. 

Anonymkode: c6b1c...65d

Går overhode ikke å sammenligne Jemtland-mannen med disse "nerdene".  Dette er tross alt en mann som har vært i fremmedlegionen. En person av et totalt annet kaliber. 

Min intuisjon og menneskekunnskap sier meg at det er lite trolig at disse to var/er i stand til å drepe.

Anonymkode: 7623d...91e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Per og Veronica står bak drapene. Hvorfor skulle de ellers ønske saken gjenopptatt? Dessuten har de engasjert en privatetterforsker for å få løst saken.

Anonymkode: 45892...71c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Jeg tror ikke Per og Veronica står bak drapene. Hvorfor skulle de ellers ønske saken gjenopptatt? Dessuten har de engasjert en privatetterforsker for å få løst saken.

Anonymkode: 45892...71c

Fordi at de to ikke er de som fysisk har utført drapene?

Anonymkode: b785b...3ef

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Går overhode ikke å sammenligne Jemtland-mannen med disse "nerdene".  Dette er tross alt en mann som har vært i fremmedlegionen. En person av et totalt annet kaliber. 

Min intuisjon og menneskekunnskap sier meg at det er lite trolig at disse to var/er i stand til å drepe.

Anonymkode: 7623d...91e

Se det du vil se, jeg tror er menneske som har mage til å planlegge å drepe et annet menneske har null problem med å fake sørgende etterlatt. Så du videoen fra begravelsen så var det ikke mye sterke følelser å spore, men sad face og noe tørking av tårer uten å være det minste rød i øynene. Video av Veronica som blir dømt derimot, viser en kvinne som gråter på ekte. 

 

Jeg velger å tro at erfarne etterforskere fanger opp ting menigmann ikke gjør jeg da.

Jeg vet ikke hva slags menneskekunnskap du mener å besitte, men intuisjonen din kan ingen ta fra deg. For meg virker Veronica som et gjennomgående iskaldt menneske. Per virker som en tafatt fyr, men ikke mer tafatt enn at han, juristen, valgte å forfalske sin fars underskrift for å få overta gården billigere enn hva foreldrene ønsket. Forfalskningen nektet han for, men innrømte til slutt at underskriften var forfalsket... 

Jeg tror forsåvidt ikke foreldrene hans var lette å ha med å gjøre, det sier seg vel egentlig selv - Per har jobbet og slitt på gården over flere år og så skal han ikke få noen fordeler av det, men dele likt med sin søster? Jeg tror han ble ydmyket i den grad at han valgte å gjennomføre trippeldrapet. En forsagt mann som gang på gang ikke ble satt pris på og siden lot seg lede av sin mer handlekraftige kone. 

Anonymkode: c6b1c...65d

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Mkigjen skrev:
 

Tror de har tatt de skyldige

Hvorfor tror du det? Kan du begrunne litt?

Det var Kristin som "tysta" på veronika og per, og slik fikk dem inn i saken. Sikkert derfor det ble isfront mellom dem.

Kristin sa i avhøret "jeg orker ikke mer" hun mente hun ikke hadde noe med drapene å gjøre og henviste til Per, veronika og Lars.

Kristin viste heller ikke at det ene våpenet 38 var benyttet i drapet, og oppgav at Lars hadde et slikt. Hun vil vel aldri ha oppgitt dette om hun hadde vært med på drapet og vist at dette våpenet ble brukt?

Anonymkode: d96ab...ccd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er V som har utført det. Per var med på planelggingen, men virker for puslete til å ha gjennomført det. Han ventet i bilen med hundene mens hun utførte drapene. Dette for at de skulle ha et alibi.. 

Anonymkode: fd652...71d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg tror det er V som har utført det. Per var med på planelggingen, men virker for puslete til å ha gjennomført det. Han ventet i bilen med hundene mens hun utførte drapene. Dette for at de skulle ha et alibi.. 

Anonymkode: fd652...71d

De var tydeligvis to der inne, ikke en. Og våpenet til lars var blitt benyttet.

Anonymkode: d96ab...ccd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere søker i NRK-appen på «Orderud» så ligger det noen tidligere saker/dokumentarer der. Tror jeg skal prøve å få sett de også 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Se det du vil se, jeg tror er menneske som har mage til å planlegge å drepe et annet menneske har null problem med å fake sørgende etterlatt. Så du videoen fra begravelsen så var det ikke mye sterke følelser å spore, men sad face og noe tørking av tårer uten å være det minste rød i øynene. Video av Veronica som blir dømt derimot, viser en kvinne som gråter på ekte. 

 

Jeg velger å tro at erfarne etterforskere fanger opp ting menigmann ikke gjør jeg da.

Jeg vet ikke hva slags menneskekunnskap du mener å besitte, men intuisjonen din kan ingen ta fra deg. For meg virker Veronica som et gjennomgående iskaldt menneske. Per virker som en tafatt fyr, men ikke mer tafatt enn at han, juristen, valgte å forfalske sin fars underskrift for å få overta gården billigere enn hva foreldrene ønsket. Forfalskningen nektet han for, men innrømte til slutt at underskriften var forfalsket... 

Jeg tror forsåvidt ikke foreldrene hans var lette å ha med å gjøre, det sier seg vel egentlig selv - Per har jobbet og slitt på gården over flere år og så skal han ikke få noen fordeler av det, men dele likt med sin søster? Jeg tror han ble ydmyket i den grad at han valgte å gjennomføre trippeldrapet. En forsagt mann som gang på gang ikke ble satt pris på og siden lot seg lede av sin mer handlekraftige kone. 

Anonymkode: c6b1c...65d

Per Orderud er ikke tafatt. Han virker bare skummel på meg. Folk som utenpå virker ryggløs, kan være mye sinne i seg, og det som verre er. Studer blikket hans på bilder. Folk lar seg lure så lett. 

Anonymkode: d998b...13d

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvorfor tror du det? Kan du begrunne litt?

Det var Kristin som "tysta" på veronika og per, og slik fikk dem inn i saken. Sikkert derfor det ble isfront mellom dem.

Kristin sa i avhøret "jeg orker ikke mer" hun mente hun ikke hadde noe med drapene å gjøre og henviste til Per, veronika og Lars.

Kristin viste heller ikke at det ene våpenet 38 var benyttet i drapet, og oppgav at Lars hadde et slikt. Hun vil vel aldri ha oppgitt dette om hun hadde vært med på drapet og vist at dette våpenet ble brukt?

Anonymkode: d96ab...ccd

Det er ikke meg du svarer - men jeg lurer på hva du mente...

Kristin er dømt til medvirkning, hun har jo selv vært med å skaffe våpen (de hun hentet i Ålesund), men nekter for at hun har vært med å planlegge drapene. Hun sa at drapene ble planlagt i juleselskapet men at hun selv holdt på med andre ting, som å pynte juletreet... Så hun har jo innrømmet å ha visst/hørt om, hva som skulle skje, men ikke innrømmet å ha deltatt aktivt i hverken planlegging eller drapet. 

Anonymkode: c6b1c...65d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...