Gå til innhold

Gåten Orderud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym72 skrev:

Den teorien har jeg ikke noe tro på. Ingenting ble jo stjålet fra kårboligen. Jeg aner ikke hva som var vanlig for innbruddstyver å bruke på den tiden, men hadde det vært nødvendig å ta med to våpen for å rane et angivelig tomt hus? 

Det som gir mest mening er at AOP var målet og at foreldrene hennes ble med i dragsuget. 

Takk for svar! 😊 Er det helt sikkert at ingen ting ble stjålet fra kårboligen? Hva om KO hadde kontanter liggende lett synlig fremme i øvre etasje i kårboligen?

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Anonym72 skrev:

Den teorien har jeg ikke noe tro på. Ingenting ble jo stjålet fra kårboligen. Jeg aner ikke hva som var vanlig for innbruddstyver å bruke på den tiden, men hadde det vært nødvendig å ta med to våpen for å rane et angivelig tomt hus? 

Det som gir mest mening er at AOP var målet og at foreldrene hennes ble med i dragsuget. 

I følge den teorien som JaktFalk97 skrev  her:  "De planlegger å bevæpne seg i tilfelle det blir nødvendig ved flukten tilbake til trygghet".

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis KO hadde en stor kontantbeholdning, kan han ha planlagt å ta disse med på reisen til Risør på lørdag, og at han derfor eventuelt kan ha tatt de ut fra safen (hvis han hadde kontanter og disse brukte å ligge i sagen) og lagt de frem helt åpent i kårboligen.

Jeg vet ikke hvor vanlig det er å ta med seg store pengesummer når man reiser bort fra hjemmet, men hvis KO var kjent med ranene av eldre mennesker i området og han også var kjent med at hans og MO's navn sto på en slik liste, høres det for meg sannsynlig ut at han kunne tenkt at det tryggeste var å ha med seg pengene til Risør.

(AOP reiste også til foreldrene med et forholdsvis stort pengebeløp i veska).

Anonymkode: d551b...45b

 

På 21.1.2019 den 14.38, AnonymBruker skrev:

(AOP reiste også til foreldrene med et forholdsvis stort pengebeløp i veska).

Korrigerer mitt utsagn: Jeg vet ikke om hun reiste dit med pengebeløpet i veska. Det ble funnet kontanter av et større beløp i  AOP's veske etter trippeldrapet.

Anonymkode: d551b...45b

 

På 21.1.2019 den 14.38, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at hvis KO hadde en stor kontantbeholdning, kan han ha planlagt å ta disse med på reisen til Risør på lørdag, og at han derfor eventuelt kan ha tatt de ut fra safen (hvis han hadde kontanter og disse brukte å ligge i sagen) og lagt de frem helt åpent i kårboligen.

Jeg vet ikke hvor vanlig det er å ta med seg store pengesummer når man reiser bort fra hjemmet, men hvis KO var kjent med ranene av eldre mennesker i området og han også var kjent med at hans og MO's navn sto på en slik liste, høres det for meg sannsynlig ut at han kunne tenkt at det tryggeste var å ha med seg pengene til Risør.

(AOP reiste også til foreldrene med et forholdsvis stort pengebeløp i veska).

Anonymkode: d551b...45b

ligge i safen

Anonymkode: d551b...45b

 

Viktige poeng fra Brezjnev her i forbindelse med overfallet på PP: 
"For Anne Orderud Paust ble ikke overfalt. Overfallsmannen var overhodet ikke interessert i henne, før hun selv gikk til angrep på slyngelen. Først da gikk han løs på henne. Noe som for øvrig viser hvordan hun reagerte når hennes nære var i fare. I slike situasjoner deles mennesker opp i fight eller flight, hun var tydeligvis i førstnevnte kategori. Noe som kan være verdt å ta med seg i diskusjonen om hva som skjedde da hun sammen med sine foreldre ble drept."

Anonymkode: d551b...45b

 

På 19.1.2019 den 2.26, AnonymBruker skrev:

Kart over fluktmuligheter og våpensøk. Det står at fra Fjellet går det flere stikkveier til Lystadmoen, og at politiets hovedteori er at gjerningsmennene brukte en av disse stiene for å komme seg vekk fra åstedet. Fotturen tar 20 min. fra Fjellet til Lystadmoen. Videre står det at
"en annen mulighet er at gjerningsmennene brukte bil vekk fra Fjellet via Orderudveien. Det ligger store jorder rundt kårboligen og Fjellet, men til tross for at disse var nypløyde denne vårdagen er det ikke funnet spor som kan tyde på at fluktruten til gjerningsmennene var til fots"  https://www.vg.no/nyheter/innenriks/orderud/aastedet/oversiktskart.html

Anonymkode: d551b...45b

Politiet gjennomførte søk i Heiavannet, Hvalstjern og Orderuddammen. 

Lintjerna: Også her mener politiet at drapsvåpnene kan ligge gjemt. Ble det søkt der?

Ville ikke Glomma ha vært et mye bedre sted å kaste fra seg gjenstander i, dersom man ikke ønsker at gjenstandene skal bli funnet? Ble det gjennomført noe søk etter drapsvåpnene/annet i Glomma?

oversiktskart.jpg

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym72 said:

Den teorien har jeg ikke noe tro på. Ingenting ble jo stjålet fra kårboligen. Jeg aner ikke hva som var vanlig for innbruddstyver å bruke på den tiden, men hadde det vært nødvendig å ta med to våpen for å rane et angivelig tomt hus? 

Det som gir mest mening er at AOP var målet og at foreldrene hennes ble med i dragsuget. 

Gir det mening? Hvorfor skulle man ville drepe alle tre og ikke ta henne når hun var alene? Og hvorfor var det så uprofesjonelt utført? Og hvorfor i huleste skulle man ville drepe henne (om man ikke var Per og Veronica)?

Jeg gir meg ende over av spekulasjonene i denne tråden, alt peker mot Per og Vernoica, og at Kristin og Lars var involvert på en eller annen måte, det finnes ikke andre forklaringer som gir noen mening. Alle andre tråder er bare blindspor.

Anonymkode: 20fbd...3fd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar! 😊 Er det helt sikkert at ingen ting ble stjålet fra kårboligen? Hva om KO hadde kontanter liggende lett synlig fremme i øvre etasje i kårboligen?

100 % sikker kan man ikke være, men om det har blitt stjålet noe har jo politiet gjort en slett jobb som ikke har avdekket dette forholdet.

På den annen side: At politiet gjør inkompetente vurderinger er ikke noe nytt, ei heller i denne saken. 😊 

Likevel lurer jeg på om du har en teori om hvorfor noen skulle likvidere tre personer for noen tusenlapper? Hvorfor måtte de dø? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Gir det mening? Hvorfor skulle man ville drepe alle tre og ikke ta henne når hun var alene? Og hvorfor var det så uprofesjonelt utført? Og hvorfor i huleste skulle man ville drepe henne (om man ikke var Per og Veronica)?

Jeg skal svare deg senere når jeg har bedre tid, men om du er villig til å lytte til en annen sannhet enn den historien som media og påtalemyndighetene har presentert er jeg neimem ikke sikker på. 😊

Endret av Anonym72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, AnonymBruker said:

I følge den teorien som JaktFalk97 skrev  her:  "De planlegger å bevæpne seg i tilfelle det blir nødvendig ved flukten tilbake til trygghet".

Det kan være plausibelt, men hvorfor er det nødvendig å likvidere dem? Jeg tenker noen har hatt til hensikt å drepe Anne. 180-samtalen og attentatforsøkene tyder på det. 😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym72 skrev:

100 % sikker kan man ikke være, men 1) om det har blitt stjålet noe har jo politiet gjort en slett jobb som ikke har avdekket dette forholdet.

På den annen side: At politiet gjør inkompetente vurderinger er ikke noe nytt, ei heller i denne saken. 😊 

2) Likevel lurer jeg på om du har en teori om hvorfor noen skulle likvidere tre personer for noen tusenlapper? Hvorfor måtte de dø? 

Takk for svar! 😊

1) For å kunne vite om en bestemt ting er stjålet, må jo noen ha fortalt politiet at den tingen er savnet eller politiet må ha funnet det ut på en annen måte. (En slektning av KO hadde sett over kårboligen og sagt at ingen ting manglet). Hvis KO oppbevarte store summer i kontanter i kårboligen (i safen?), så ville man jo kunne se på på KO's selvangivelse hvor stor kontantbeholdning han hadde ved årsskiftet. Og dermed kunne man kanskje finne ut om penger var stjålet. Om penger lå fremme på et bord el.l., hvordan skal etterforskerne kunne se at det har ligget penger der men som ble fjernet?
Dere som vet mer om saken: Stemte KO's kontantbeholdning etter trippeldrapet med selvangivelsen og med eventuell regnskapsoversikt (dersom KO førte regnskap)?

2) "Noen tusenlapper" skriver du. Ca hvor mange tusen tenker du?
Jeg har ikke tenkt så mye på den teorien. Svaret er kanskje eventuelt av frykt for å bli tatt for innbruddet?

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym72 skrev:

Det kan være plausibelt, men hvorfor er det nødvendig å likvidere dem? Jeg tenker noen har hatt til hensikt å drepe Anne. 180-samtalen og attentatforsøkene tyder på det. 😊 

Jeg er enig i at det virker mye mer sannsynlig at drapene var planlagt, enn at det var innbruddstyver med mål om å stjele som endte uplanlagt opp med å drepe de tre. 

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym72 said:

Jeg skal svare deg senere når jeg har bedre tid, men om du er villig til å lytte til en annen sannhet enn den historien som media og påtalemyndighetene har presentert er jeg neimem ikke sikker på. 😊

Jeg ser på dette andre her og ingenting av det henger på greip. F.ex: At målet egentlig skulle ha vært AOP. Men om noen var ute etter bare AOP ville de aldri prøvd å henne i kårboligen med andre tilstede i huset, det er da innlysende?

Anonymkode: 20fbd...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar! 😊

1) For å kunne vite om en bestemt ting er stjålet, må jo noen ha fortalt politiet at den tingen er savnet eller politiet må ha funnet det ut på en annen måte. (En slektning av KO hadde sett over kårboligen og sagt at ingen ting manglet). Hvis KO oppbevarte store summer i kontanter i kårboligen (i safen?), så ville man jo kunne se på på KO's selvangivelse hvor stor kontantbeholdning han hadde ved årsskiftet. Og dermed kunne man kanskje finne ut om penger var stjålet. Om penger lå fremme på et bord el.l., hvordan skal etterforskerne kunne se at det har ligget penger der men som ble fjernet?
Dere som vet mer om saken: Stemte KO's kontantbeholdning etter trippeldrapet med selvangivelsen og med eventuell regnskapsoversikt (dersom KO førte regnskap)?

2) "Noen tusenlapper" skriver du. Ca hvor mange tusen tenker du?
Jeg har ikke tenkt så mye på den teorien. Svaret er kanskje eventuelt av frykt for å bli tatt for innbruddet?

Anonymkode: d551b...45b

Jeg tenker også på dette.

Er det sannsynlig at noen andre enn Kristian og Marie har hatt full oversikt over alt av løsøre og verdigjenstander i kårboligen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ble drapsvåpnene av?

Sandberg fortalte at han har fått opplysninger om at en navngitt person, på bestilling fra en person i tilknytning til Orderud-saken fraktet bort våpenet etter drapet. Denne personen ble funnet i en kjeller i Oslo med hodet skutt av. Sandberg møtte også en person i Molde i 1999 som fortalte at han hadde nye opplysninger i saken, men som senere ble funnet døende i Molde. (Ikke sitat) https://www.tv2.no/a/2636356/

En 33-åring mener å vite hvem som ville kvitte seg med våpnene etter drapet. Han vet hvem som ville at våpenet skulle fraktes fra Østlandet og tilbake til Molde. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/j41oA/ukjent-vitne-her-ble-vaapenet-kastet

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg ser på dette andre her og ingenting av det henger på greip. F.ex: At målet egentlig skulle ha vært AOP. Men om noen var ute etter bare AOP ville de aldri prøvd å henne i kårboligen med andre tilstede i huset, det er da innlysende?

Anonymkode: 20fbd...3fd

En mulig teori er at de samme som har utført attentatforsøkene, har observert at det har blitt installert sikkerhetstiltak i Gabelsgate 1, men at politiet ikke har gjort noen tiltak i kårboligen.

Et drap i Oslo eller Risør, eller på veien imellom, vil vel også ha langt flere vitner. Så kårboligen på Orderud er et "perfekt" sted å ta livet av AOP, selv om man også må ta livet av to andre samtidig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, grds skrev:

Jeg tenker også på dette.

Er det sannsynlig at noen andre enn Kristian og Marie har hatt full oversikt over alt av løsøre og verdigjenstander i kårboligen?

Hei 😊 Jeg tenker at det er sannsynlig at kun Kristian og Marie hadde en slik oversikt. 

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor ble drapsvåpnene av?

Sandberg fortalte at han har fått opplysninger om at en navngitt person, på bestilling fra en person i tilknytning til Orderud-saken fraktet bort våpenet etter drapet. Denne personen ble funnet i en kjeller i Oslo med hodet skutt av. Sandberg møtte også en person i Molde i 1999 som fortalte at han hadde nye opplysninger i saken, men som senere ble funnet døende i Molde. (Ikke sitat) https://www.tv2.no/a/2636356/

En 33-åring mener å vite hvem som ville kvitte seg med våpnene etter drapet. Han vet hvem som ville at våpenet skulle fraktes fra Østlandet og tilbake til Molde. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/j41oA/ukjent-vitne-her-ble-vaapenet-kastet

Anonymkode: d551b...45b

Å finne hvem som har dumpet våpnene kan lede tilbake til hvem som har brukt dem! Så dette er en viktig brikke i puslespillet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hei 😊 Jeg tenker at det er sannsynlig at kun Kristian og Marie hadde en slik oversikt. 

Anonymkode: d551b...45b

Ja, det kan da være noe som mangler fra boligen, uten at noen andre vet om det. Men det ville samtidig være et merkelig sammentreff, at kun dette som ingen andre vet om, også er det eneste som er stjålet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor ble drapsvåpnene av?

Sandberg fortalte at han har fått opplysninger om at en navngitt person, på bestilling fra en person i tilknytning til Orderud-saken fraktet bort våpenet etter drapet. Denne personen ble funnet i en kjeller i Oslo med hodet skutt av. Sandberg møtte også en person i Molde i 1999 som fortalte at han hadde nye opplysninger i saken, men som senere ble funnet døende i Molde. (Ikke sitat) https://www.tv2.no/a/2636356/

En 33-åring mener å vite hvem som ville kvitte seg med våpnene etter drapet. Han vet hvem som ville at våpenet skulle fraktes fra Østlandet og tilbake til Molde. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/j41oA/ukjent-vitne-her-ble-vaapenet-kastet

Anonymkode: d551b...45b

Ok, så her har vi denne Sandberg igjen som er leid inn av Per og Veronica:
"Han synes det er bemerkelsesverdig at to personer som angivelig hadde opplysninger i Orderud-saken er døde."
Er dette bare Sandbergs opplysninger? Har disse personene kontaktet politiet, eller har de bare hintet til  han personlig? Kjenner at jeg har null tillit til denne Sandberg.

Anonymkode: 20fbd...3fd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, grds skrev:

Ja, det kan da være noe som mangler fra boligen, uten at noen andre vet om det. Men det ville samtidig være et merkelig sammentreff, at kun dette som ingen andre vet om, også er det eneste som er stjålet.

Du har rett i det 😊 Teorien om et eventuelt innbrudd som førte til uplanlagte drap, høres svært usannsynlig ut, både av den grunnen du nevner (merkelig sammentreff) og av andre grunner. At drapene på de tre var nøye planlagt på forhånd, høres mest sannsynlig ut.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjenner at jeg har null tillit til denne Sandberg.

Denne Sandberg har bidratt til å renvaske mange uskyldige mennesker. 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ok, så her har vi denne Sandberg igjen som er leid inn av Per og Veronica:
"Han synes det er bemerkelsesverdig at to personer som angivelig hadde opplysninger i Orderud-saken er døde."
Er dette bare Sandbergs opplysninger? Har disse personene kontaktet politiet, eller har de bare hintet til  han personlig? Kjenner at jeg har null tillit til denne Sandberg. 

Anonymkode: 20fbd...3fd

Bruk av privatetterforskere er ikke uvanlig.

Hvis du ser brennpunkt-dokumentarene fra 2009, så ser du at Vetle Hrska (en av KKs mange flammer), blir kjent med en Davor Smajlagic mens begge sitter i fengsel. Smajlagic ble funnet død 2. jan 2002. Hrska lager en utklippsbok om Orderud-drapene, hvor han beskriver at Smajlagic betrodde seg til ham, om at han hadde "vært torpedo på jobben" (Orderud-drapene). Vetle Hrska dør selv, ikke lenge etter.

Så dette er på ingen måte oppspinn..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...