Gå til innhold

Gåten Orderud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, hobbykokken skrev:

Er podcasten helt lik som serien? Blir det dobbelt opp å se serien og høre podcasten liksom?

Nei, det er ikke det samme. Podcasten fokuserer ikkee så mye på etterforskningen, men på familiene og hvem de involverte er

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Delgado skrev:

Bilen i Ekornstien blir av vitnet beskrevet som  "grå, ganske liten og med butt bakdel"

I epsiode 4 av Gåten Orderud ser vi et bilde (tatt under etterforskningen) fra  utsiden av Svaleveien 3, en bil som passer perfekt til beskrivelsen. 

Politiet har oversikt over hvem bilen tilhørte/ble disponert av, går jeg ut fra ...

https://tv.nrk.no/serie/gaaten-orderud/sesong/1/episode/4/avspiller
https://www.nrk.no/orderudnyheter/trippeldrapet-pa-orderud_-forbloffet-over-mulig-fluktrute-1.14291686#/

svaleveien.JPG

Det er en Suzuki Swift eller Justy (de var like) ca. 1997-modell

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, UnniB skrev:

Vitnet mente også at det kunne være Kristin  han har sett. Jeg tror hun sitter med nøkkelen til hele saken. Hun har enten gjort det selv eller så vet hun hvem som har gjort det og beskytter dem. 

 

Lars Grønnerød oppfatter jeg som troverdig. Han hevder også at Kristin lyver. 

Helt enig, har tenkt akkurat det samme selv. Har også hørt (med forbehold om at detaljene ikke er helt korrekt) hørt at Kristin hadde fått masse hjelp med sønnen og penger fra jugoslavisk mafia fordi hun hadde holdt tyst da politiet hadde etterforsket han hun var sammen med (trur dette var faren til barnet, men usikker). Noe som tyder på at hun A: synes det er greit å lyge til politiet B: har beskyttet andre tidligere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, nordiskfigur skrev:

Nå sier Veronika i podcasten at Per hadde vært ute å jobbet på jordet hele den drapsnatta. Er dette første gang hun uttaler dette, for det nevnes også av programlederen at dette ikke er forklaringen hennes i retten, uten at de går noe nærmere inn på det.

 

At Veronica nå endrer alibiet for Per på drapsnatten er noe av det mest interessante om har skjedd i denne saken på mange år!

Enten har hun konstruert en historie som skal forklare hvorfor Per var så trøtt om morgenen, eller prøver hun å snakke Per inn saken og frikjenne seg selv - som noen andre også forslår her.

Litt svakt av NRK - journalisten som ikke fanger opp dette mens han sitter med Veronica
 

Ellers håper jeg anonym bruker ".....be4" gjerne kommer med forslag på forklaring på denne endringen i Pers alibi. Hun ser ut til å kjenne Veronica godt...

 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, jenteanonym91 skrev:

Helt enig, har tenkt akkurat det samme selv. Har også hørt (med forbehold om at detaljene ikke er helt korrekt) hørt at Kristin hadde fått masse hjelp med sønnen og penger fra jugoslavisk mafia fordi hun hadde holdt tyst da politiet hadde etterforsket han hun var sammen med (trur dette var faren til barnet, men usikker). Noe som tyder på at hun A: synes det er greit å lyge til politiet B: har beskyttet andre tidligere. 

Legg merke til et klipp fra retten. Her sier Kristin «vi», hvorpå hun kort tid etter endrer til «de», altså Per og Veronica. En liten slip of the tongue?

 

Det kan faktisk tenkes at forholdet mellom søstrene var sterkere enn det mange har hevdet og at Kristin ønsket å drepe for å gjøre livet til sin søster bedre. Hun gjorde det i kjærlighet. Måten Kristian Orderud ble henrettet på tyder på personlig motiv og følelser. Hvis Anne var hovedmålet ville en proff leiemorder gått etter henne først. 

 

Alt i denne saken peker mot Kristin. Spørsmålet som gjenstår er hva ekteparet Orderud har visst. Kanskje har de diskutert drap, uten tanke for at det faktisk skulle skje, for så å bli sjokkert når de hørte hva Kristin kan ha gjort. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Delgado skrev:

At Veronica nå endrer alibiet for Per på drapsnatten er noe av det mest interessante om har skjedd i denne saken på mange år!

Enten har hun konstruert en historie som skal forklare hvorfor Per var så trøtt om morgenen, eller prøver hun å snakke Per inn saken og frikjenne seg selv - som noen andre også forslår her.

Litt svakt av NRK - journalisten som ikke fanger opp dette mens han sitter med Veronica
 

Ellers håper jeg anonym bruker ".....be4" gjerne kommer med forslag på forklaring på denne endringen i Pers alibi. Hun ser ut til å kjenne Veronica godt...

 

Men sånn som jeg tolker det hun forteller så er han ute å kjører traktor på jordet den natten? Det er hvertfall noe som burde ha blitt observert av vitner som ellers har snakket om at paret ikke var på gården eller har hørt skudd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, nordiskfigur skrev:

Men sånn som jeg tolker det hun forteller så er han ute å kjører traktor på jordet den natten? Det er hvertfall noe som burde ha blitt observert av vitner som ellers har snakket om at paret ikke var på gården eller har hørt skudd.

Ja, nettopp. Dette alibiet er så tynt at det må være bløff. Men det nailer på gunstig vis for Veronica,  først og fremst Per til saken

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, nordiskfigur skrev:

Men sånn som jeg tolker det hun forteller så er han ute å kjører traktor på jordet den natten? Det er hvertfall noe som burde ha blitt observert av vitner som ellers har snakket om at paret ikke var på gården eller har hørt skudd.

Ja en traktor som går hele natta vil man garantert høre. Hun begynner å blir en fare for seg selv ved at hun ønsker all denne medieoppmerksomhet rettet mot seg. 

Anonymkode: 4df74...520

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Delgado skrev:

Det er en Suzuki Swift eller Justy (de var like) ca. 1997-modell

Igjen, jeg håper du har tipset, eller tipser 👍🏻

Anonymkode: 4df74...520

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Delgado skrev:

Ja, nettopp. Dette alibiet er så tynt at det må være bløff. Men det nailer på gunstig vis for Veronica,  først og fremst Per til saken

Trenger ikke være en bløff. Per kan ha sagt han skulle arbeide på jordet. Men hvis ingen observerte han der ute,  hvor var han da.........? 

Anonymkode: c40bf...32c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke være en bløff. Per kan ha sagt han skulle arbeide på jordet. Men hvis ingen observerte han der ute,  hvor var han da.........? 

Anonymkode: c40bf...32c

Nei si det? Er det noe Veronica ønsker å så tvil om tror du? Jeg tror ikke det, jeg tror hun forsnakker seg og ikke faktisk tenker over at hun oppgir en vanlig hverdag i intervjuet, men drapsnatten. Og da har hun jo fortalt tidligere at de lå og sov.

Anonymkode: 4df74...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, jeg håper du har tipset, eller tipser 👍🏻

Anonymkode: 4df74...520

Har tipset Øystein Milli:) Han kan sikkert finne ut hvem som disponerte den bilen, via sine kontakter i politiet

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei si det? Er det noe Veronica ønsker å så tvil om tror du? Jeg tror ikke det, jeg tror hun forsnakker seg og ikke faktisk tenker over at hun oppgir en vanlig hverdag i intervjuet, men drapsnatten. Og da har hun jo fortalt tidligere at de lå og sov.

Anonymkode: 4df74...520

Jeg tror ikke dette er snakk om noen forsnakking. Dette er bevisst, evt. kalkulert. Så mange forhør som de har vært i angående drapsnatta, hundene, lysene i huset og bilen på gårdsplassen vs. garasjen, så kan man ikke plutselig 'glemme' og forklare seg anderledes om den natta. 

Anonymkode: c40bf...32c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, Delgado skrev:

At Veronica nå endrer alibiet for Per på drapsnatten er noe av det mest interessante om har skjedd i denne saken på mange år!

Enten har hun konstruert en historie som skal forklare hvorfor Per var så trøtt om morgenen, eller prøver hun å snakke Per inn saken og frikjenne seg selv - som noen andre også forslår her.

Litt svakt av NRK - journalisten som ikke fanger opp dette mens han sitter med Veronica
 

Ellers håper jeg anonym bruker ".....be4" gjerne kommer med forslag på forklaring på denne endringen i Pers alibi. Hun ser ut til å kjenne Veronica godt...

 

Jeg fant henne også i et kommentarfelt her en kveld, med sitt eget navn som nick. Underveis i samtalen med en annen understreker hun med noen ord at hun faktisk er Veronica Orderud. Her snakker hun om mangt og mye og kommer inn på denne hyppige kontakten de hadde med Lars ei tid. Hun forteller da at Per ringte fordi han ønsket noen RAM brikker og hun ringte for å holde seg litt oppdatert om søsteren. Men så sier hun at Lars G aldri kom med noen brikker og det var jo litt typisk han (mye prat på han eller noe i den duren). 

Per som nektet for ar dette møtet fant sted, innrømmer jo til slutt at Lars G kom hjem til ham og fikset dataen etter først å ha nektet noen kontakt dem i mellom sett bort fra på tlf.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G1aMg4/ja-jeg-moette-lars

Da gjenstår spm, hva skjedde når Lars og Per møttes om Veronica som snakker i kommentarfeltet faktisk sier at det aldri ble fikset noe med eller til dataen med Lars? Hva var grunnen til at de traff hverandre? Kan det være som Lars hevder bytte av våpen?

Anonymkode: 4df74...520

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veronica i kommentarfelt med eget nick.. Drit i å skrive slikt med mindre du kan linke til det.

Anonymkode: 9ea74...496

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veronica i kommentarfelt med eget nick.. Drit i å skrive slikt med mindre du kan linke til det.

Anonymkode: 9ea74...496

Kommentarfeltet, under svar til commentthismofo. Den skulle jo vært med.

Anonymkode: 4df74...520

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

27 minutter siden, Delgado skrev:

Har tipset Øystein Milli:) Han kan sikkert finne ut hvem som disponerte den bilen, via sine kontakter i politiet

Knall 👍🏻

Endret av Solopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Delgado skrev:

Har tipset Øystein Milli:) Han kan sikkert finne ut hvem som disponerte den bilen, via sine kontakter i politiet

Topp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri tidligere hørt noe om, og hvordan kan han ha vært det uten å høre skudd fra kårboligen?

Hvorfor spørres det ikke nærmere når slikt avdekkes face to face? Hvor finner man denne podcasten? 

Anonymkode: 4df74...520

Det var forklart i en artikkel om at vinden gikk på tvers over jordet foran kårboligen og at det var årsak til at skuddene ikke kunne høres av de som var på Orderud gård. (Vinden brakte med seg lyden fra skuddene i en annen retning).

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2018 den 19.24, nordiskfigur skrev:

185572817e04db3f5ae8d2da6a7f8a73cee46fb5Jeg har målt avstander på en karttjeneste og sett på google sine satelittbilder, markert områdene hvor han må ha stått på 800 meter og 400 meter.

Hei. Jeg siterer innlegget for å hente frem det fine kartet du laget 😊 
Om Per jobbet på jordene den natten med traktor så er det jo ikke rart at leieboerne ikke hørte traktoren, grunnet vindretningen (som tidligere nevnt) som gikk på tvers over jordet.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...