Gå til innhold

Gåten Orderud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Søndag 28. Oktober kl 21.40 starter tv-dokumentarserien «Gåten Orderud» på NRK. Flere som skal følge med? Noen som tror vi kommer til å få svar på gåten i saken? 

https://www.nrk.no/presse/programomtaler/far-vi-svar-pa-_gaten-orderud__-1.14234558

Ønsker at dere skal holde dere til saken i denne tråden, og ikke bedrive ryktespredning og annet som bryter KG’s regler! :) 

Anonymkode: 4eeb5...018

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gleder meg til å se serien. Jeg elsker true crime! Om saken blir løst, gjenstår å se, men det kan jo hende vi får vite ting som aldri har vært nevnt i offentligheten tidligere. 

 

Kan forøvrig anbefale orderudsaken på YouTube, mens man venter. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Orderudsaken egentlig løst allerede da?

Anonymkode: 06e83...296

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Er ikke Orderudsaken egentlig løst allerede da?

Anonymkode: 06e83...296

Ingen ble dømt for drapet. Alle ble bare dømt for medvirkning. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2018 den 20.05, AnonymBruker skrev:
 

Søndag 28. Oktober kl 21.40 starter tv-dokumentarserien «Gåten Orderud» på NRK. Flere som skal følge med

Anonymkode: 4eeb5...018

Vi må løse Birgitte-saken først.  :fnise:

Fra spøk til alvor, jeg kommer nok til å følge med. Regner med - og håper - at det blir like mye engasjement rundt denne saken som Birgitte-saken. True-crime ser ut til å fenge Ola og Kari.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, minister-mio skrev:
 

jeg skal følge med på serien. KG's regler gjelder i alle tråder forresten

Ja jeg vet. Men det er så mange som har brutt reglene i f.eks «Hvem drepte Birgitte?» og «Mora til døde Angelica» trådene at jeg ønsker å nevne det. Det er alltid noen som skal ødelegge og få trådene stengt. Bra vi har moderatorer som rydder da, men hvis folk hadde vært flinkere til å ikke spre rykter - hadde moderatorene sluppet å bruke så mye tid på rydding😊

Anonymkode: 4eeb5...018

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Vampyrina skrev:
 

Ingen ble dømt for drapet. Alle ble bare dømt for medvirkning. 

Hva var begrunnelsen for at de ble dømt for medvirkning til drap, men ikke for overlagt drap?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2018 den 8.50, Vampyrina skrev:
 

Gleder meg til å se serien. Jeg elsker true crime! Om saken blir løst, gjenstår å se, men det kan jo hende vi får vite ting som aldri har vært nevnt i offentligheten tidligere. 

 

Kan forøvrig anbefale orderudsaken på YouTube, mens man venter. 

Samme her. Er veldig begeistret for sjangeren, og heldigvis ser det ut til at det er mange som har samme interessen, siden det lages mer og mer av det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, NordicViking skrev:
 

Hva var begrunnelsen for at de ble dømt for medvirkning til drap, men ikke for overlagt drap?

Det ble bevist at alle medvirket men ingen vet hvem som planla eller faktisk klemte på avtrekkeren.

Anonymkode: f51f9...099

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sala Q skrev:
 

Jeg har ikke TV så jeg kommer til å følge med her i denne tråden og ellers på nettet. 

Dette går på NRK, så det blir sikkert lagt ut på nett.

Anonymkode: b785b...3ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Dette går på NRK, så det blir sikkert lagt ut på nett.

Anonymkode: b785b...3ef

Da kan det nok hende at jeg får det med meg. Takk :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det ble bevist at alle medvirket men ingen vet hvem som planla eller faktisk klemte på avtrekkeren.

Anonymkode: f51f9...099

Det var ikke sikre beviser mot Orderud-ekteparet, men det man mente var en overbevisende indisierekke, blant annet på grunnlag av vitnemålet fra Veronica Orderuds søster Kristin Kirkemo, samt våpenbeviser som i ettertid skal være omstridt.

Usikker når det gjelder denne saken. Det kan argumenteres for at bevisbyrden ikke var tilstrekkelig oppfylt og at Orderud-ekteparet av den grunn burde vært frikjent. Men nå som de altså ble dømt, så jeg klarer ikke jeg å se hvem andre som skulle hatt motiv til å drepe en middelaldrende dame og hennes gamle foreldre på den måten. Det snakkes om mafia fra Balkan, men hvilket motiv skulle de ha for noe sånt? For å kunne så tvil må man klare å konstruere en fornuftig forklaring på hva som skjedde, dersom Orderud-ekteparet ikke var involvert.

Understeker at jeg ikke har satt meg inn i alle detaljer i denne saken, blir interessant å følge serien. Tore Sandberg har bidratt til avdekke flere alvorlige justismord i Norge, og han er overbevist om at det daværende Orderud-ekteparet er uskyldige. Men hittil har han ikke, så langt jeg har fått med meg, greid å forklare hvorfor han er så sikker på det.

Endret av Hamhamham
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...