Gå til innhold

Nordmenn spiser for mye kjøtt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er masse diskusjon rundt hvor sunt eller usunt kjøtt er for oss mennesker. Noen mener det er nødvendig å spise kjøtt for å få i seg viktige næringsstoffer. Andre mener at det har negative effekter på helsen og kroppen, at det til og med Kreftfremkallende, og velger derfor å kutte ut all inntak av kjøtt.

Jeg mener at kjøtt skaper flere problemer enn fordeler for helsen, og at hvis man skal leve et liv med optimal helse så burde man fjerne kjøtt fra kostholdet.

Anonymkode: d9846...b27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Optimal helse er en kompleks ting som avhenger av utrolig mange faktorer. Det er mange ting som bør kuttes før kjøtt. Blant annet tobakk/snus, alkohol, brus og godteri. (Tennene er en del av helsen). Fysisk aktivitet er viktigere for helsen enn å kutte kjøtt. Så, alt med måte, ingen grunn til å bli hysterisk.

Anonymkode: c7ed4...539

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et generelt grunnlag, spiser de fleste for mye av alt. Det mest optimale for kroppen, tror jeg selv er måtehold. Samtidig er det også veldig vanskelig da man bombarderes med tilbud om ditt og datt, en muffins til kaffen for en 5er, 3 for 2 osv.

Kjøtt er også en miljøversting, spesielt kua. Så for både helsa og miljøet sin del, kan vi nok alle kutte ned noe i forbruket. I min familie var det tidligere mest fisk det gikk i, men det har endret seg drastisk. Kjøtt var søndagsmiddag, og resten av uka var det fisk. Det er langt sunnere med fisk enn kjøtt også. Det hadde kanskje vært en ide at opplysningskontoret for fisk hadde fått en del av pengene som opplysningskontret til kjøtt har...

Anonymkode: db3e3...037

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi spiser ikke for mye.  Koser meg hver gang vi spiser kjøtt, fisk, kylling, gris, reinsdyr, hjort, elg, skalldyr osv. 
NAMANANANNAMMMM!

Anonymkode: b8035...4a4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hei. Veganer som fikk kreft her :goodbye:

Anonymkode: a18dc...18c

Kjenner også flere som har fått kreft, og gått bort, hvor de har vært røykfrie, veggiser, avholds osv. Det finnes ikke èn livsstil, som holder oss alle friske hele livet. Når det kommer til kreft, er det gener og av og til livsstil som er avgjørende. Man har riktig uflaks, hvis man får kreft. 

Håper det går greit med deg. 🧡🙂

Anonymkode: 109ca...b1c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Kjenner også flere som har fått kreft, og gått bort, hvor de har vært røykfrie, veggiser, avholds osv. Det finnes ikke èn livsstil, som holder oss alle friske hele livet. Når det kommer til kreft, er det gener og av og til livsstil som er avgjørende. Man har riktig uflaks, hvis man får kreft. 

Håper det går greit med deg. 🧡🙂

Anonymkode: 109ca...b1c

Ja, livsstilen min var det ikke noe i veien med. Jevnlig trening, sunn vekt og sunt kosthold. Har aldri røyket, og var tilnærmet avholds med et glass vin toppen tre ganger i året. Men sånn kan det gå.

Det går greit, er under behandling.

Anonymkode: a18dc...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser seg vel at det ikke bare er selve kjøttet som er hovedproblemet, men måten kjøttet kommer til fatet på. Altså for og dyrehold spiller en rolle.

 

Viltkjøtt inneholder mye mer omega 3 kontra 6. Noe som er sundt og samtidig ikke noe antibiotika eller andre ugunstige stoffer. Vi vet at for mye kjøtt ikke er bra for mage og tarm. Ellers har jeg ikke hørt noe om at det er skadelig utover d?

 

Det som er litt irriterende er at vi importerer kjøtt. Skulle vært forbudt! Vi har da nok av bønder her til lands og det er viktig å ta vare på norske arbeidsplasser også. Samtidig vet vi at kjøtt fra afrika og argentina ikke alltid er heldige produkt. Samtidig som vi øker prisen for dem og fører til mer hugging av regnskog etc.

 

Mye bedre å produsere her. Vi har da så mye kjøtt, spesielt sau, rein og gris, at bøndene ikke klarer å få solgt d. Ergo går prisen ned. Men importere det skal vi. FRP politikk på sitt beste.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ja, livsstilen min var det ikke noe i veien med. Jevnlig trening, sunn vekt og sunt kosthold. Har aldri røyket, og var tilnærmet avholds med et glass vin toppen tre ganger i året. Men sånn kan det gå.

Det går greit, er under behandling.

Anonymkode: a18dc...18c

God bedring! 🙂

Anonymkode: 109ca...b1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:
 

God bedring! 🙂

Anonymkode: 109ca...b1c

Takk skal du ha :) 

Anonymkode: a18dc...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er masse diskusjon rundt hvor sunt eller usunt kjøtt er for oss mennesker. Noen mener det er nødvendig å spise kjøtt for å få i seg viktige næringsstoffer. Andre mener at det har negative effekter på helsen og kroppen, at det til og med Kreftfremkallende, og velger derfor å kutte ut all inntak av kjøtt.

Jeg mener at kjøtt skaper flere problemer enn fordeler for helsen, og at hvis man skal leve et liv med optimal helse så burde man fjerne kjøtt fra kostholdet.

Anonymkode: d9846...b27

Har vært vegetarianer i 20 år, er sunn og har energi. Beste valget jeg har tatt noengang; kutt ut kjøtt, det er ekkelt og ondskapsfullt å spise likdeler.

Anonymkode: 6c5a3...e9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Har vært vegetarianer i 20 år, er sunn og har energi. Beste valget jeg har tatt noengang; kutt ut kjøtt, det er ekkelt og ondskapsfullt å spise likdeler.

Anonymkode: 6c5a3...e9f

Enig, kannibalisme er ikke noe mennesker har godt av. Spise dyr derimot går helt fint og bør være en del av et sunt kosthold. 

Anonymkode: dde9c...06a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 hours ago, AnonymBruker said:
 

Optimal helse er en kompleks ting som avhenger av utrolig mange faktorer. Det er mange ting som bør kuttes før kjøtt. Blant annet tobakk/snus, alkohol, brus og godteri. (Tennene er en del av helsen). Fysisk aktivitet er viktigere for helsen enn å kutte kjøtt. Så, alt med måte, ingen grunn til å bli hysterisk.

Anonymkode: c7ed4...539

Prosessert kjøtt som kjøttdeig og pølser er kreftfremkallende. 

18 hours ago, AnonymBruker said:
 

På et generelt grunnlag, spiser de fleste for mye av alt. Det mest optimale for kroppen, tror jeg selv er måtehold. Samtidig er det også veldig vanskelig da man bombarderes med tilbud om ditt og datt, en muffins til kaffen for en 5er, 3 for 2 osv.

Kjøtt er også en miljøversting, spesielt kua. Så for både helsa og miljøet sin del, kan vi nok alle kutte ned noe i forbruket. I min familie var det tidligere mest fisk det gikk i, men det har endret seg drastisk. Kjøtt var søndagsmiddag, og resten av uka var det fisk. Det er langt sunnere med fisk enn kjøtt også. Det hadde kanskje vært en ide at opplysningskontoret for fisk hadde fått en del av pengene som opplysningskontret til kjøtt har...

Anonymkode: db3e3...037

Ser ikke helt hvorfor man skal gi penger til noen av disse, de er jo bare reklame med bønder og andre partiske grupper bak seg. Det er litt som å betale tobakkindustrien for å være opplysningskontor for røyk. De ville jo forsøke unngå fokusere på de negative aspektene ved å røyke... 

18 hours ago, AnonymBruker said:
 

Hei. Veganer som fikk kreft her :goodbye:

Anonymkode: a18dc...18c

Selvsagt kan alle få kreft. Selv om man spiser sunt, kan det fortsatt skje mutasjoner i veller som fører til kreft

Men hvor gammel er du og hvor mange år har du vært veganer?

Anonymkode: bcb2e...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spise for mye rødt kjøtt kan være dårlig for helsen, ja. Men å spise rødt kjøtt i moderate mengder er ingenting galt med. 
Når det gjelder å ikke spise kjøtt fordi det er ondskapsfullt så kunne jeg ikke vært mer uenig, vi er på toppen av næringskjeden, og rødt kjøtt er veldig godt. Det synes iaf jeg og en veldig stor prosentandel av Norges befolkning. 

Kan anbefale reinkjøtt, det ikke mange visste er at det inneholder mye omega-3 og er vledig sunt, på høyde med laks faktisk. Ikke minst er reinkjøtt ekstremt godt, men desverre dyrt. 

Spis kjøtt og kos dere mine venner :)  men IKKE spis biffen "well done" da fortjener du ikke å spise biff.

Kos dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isåfall må man kutte ut all påvirkning av miljøgifter også, i lufta og i alle slag produkter vi omgir oss med

Anonymkode: 8a40a...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, BrageAndreassen skrev:
 

Å spise for mye rødt kjøtt kan være dårlig for helsen, ja. Men å spise rødt kjøtt i moderate mengder er ingenting galt med. 
Når det gjelder å ikke spise kjøtt fordi det er ondskapsfullt så kunne jeg ikke vært mer uenig, vi er på toppen av næringskjeden, og rødt kjøtt er veldig godt. Det synes iaf jeg og en veldig stor prosentandel av Norges befolkning. 

Kan anbefale reinkjøtt, det ikke mange visste er at det inneholder mye omega-3 og er vledig sunt, på høyde med laks faktisk. Ikke minst er reinkjøtt ekstremt godt, men desverre dyrt. 

Spis kjøtt og kos dere mine venner :)  men IKKE spis biffen "well done" da fortjener du ikke å spise biff.

Kos dere :)

Så fordi vi er på toppen av næringskjeden (noe vi i bunn og grunn ikke er) så har vi faktisk ingen ansvar? Da er det fritt frem og pine dyr, avle opp dyr i fangenskap for mat, forurense planeten, fore generasjonen etter oss på dårlig mat og dårlige holdninger? Anser du deg selv mer verdt enn fattige mennesker også? 

Så vis du møter en som er større og sterkere enn deg selv, så kan han banke deg opp, til og med drepe, fordi han er sterkere enn deg? 

Bruk hue. Vi skal nå være den mest intelligente rasen her på jorden, men gud å mange dumme mennesker. Hunden min er mer intelligent.  Så utrolig mange som har en slik nedlatende og mindre intelligent tankegang og tror vi kan gjøre som vi vil. 

Ja, vi spiser for mye kjøtt. En gjennomsnittlig nordmann spiser over 52 kilo kjøtt i året, hvorav 42 av de er rødt kjøtt. Kvalmende. 

Greit nok at det finnes andre usunne matvarer som vi også bør kutte ned på, men kjøtt handler også om miljø og dyrevelferd. 

Eneste grunnen til at du og mange andre nordmenn liker kjøtt er fordi de tilbereder den. Begynn å spis rått kjøtt rett fra dyret du har drept med dine egne hender uten våpen, uten å dø av sykdom eller bli fanget av andre dyr, så snakker vi toppe av næringskjeden. 

Anonymkode: 2bb76...1a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rart her 😂

Gidder ikke bruke hele kvelden min på å diskutere med deg desverre. Har selvfølgelig jaktet på dyr og spist dem selv MED våpen ettersom det er, rett som du sier, at vi er den mest intellegente rasen på kloden. Å ikke bruke våpen er tåpelig å komme med. Aper bruker intelligensen sin til å lage instrumenter for å jakte dyr, ulver jakter på langt større dyr enn seg selv, men har intelligens på sin side og jakter derfor i flokk og med planer om hvordan. 

De fleste dyr (med oss selv) bruker intelligens for å jakte andre dyr. Intelligens i menneskelig grad er kommet så langt at den er overlegen kontra andre raser. 

Jeg er enig i å være uenig i jakt for skøy skyld, skyter du ryper skal du også spise den. Er også uenig i pining og unødvendig lidelse for dyr, men for mat så gir det mening for meg. 

Når det kommer til hunden din så kan jeg garantere deg at jeg er smartere enn den, hvis det var der du siktet til. Jeg tror i tillegg at om du slipper ut hunden din i noen uker så vil den spise andre dyr for å overleve.

Folk har ikke rett til å banke meg opp, nei, fordi det er ulovlig, fordi vi lever i et sivilisert samfunn. Hvis du møter en ulv eller en bjørn vil den angripe deg, det vil ikke et friskt menneske. 

Jeg bryr meg veldig om fattige mennesker, og ser ikke ned på dem på noen måte og synes det er tåpelig at du kan komme med en slik påstand etter er uskyldig innlegg på noen få hundre ord. 

Men igjen du har noen gode ideer og verdier, og noen (fortsatt gode) som jeg er uenig i. 

Takk 😊

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2018 den 15.31, AnonymBruker skrev:
 

Optimal helse er en kompleks ting som avhenger av utrolig mange faktorer. Det er mange ting som bør kuttes før kjøtt. Blant annet tobakk/snus, alkohol, brus og godteri. (Tennene er en del av helsen). Fysisk aktivitet er viktigere for helsen enn å kutte kjøtt. Så, alt med måte, ingen grunn til å bli hysterisk.

Anonymkode: c7ed4...539

Nå går det store kjøttforbruket i I-land utover dyrevelferd og miljø i større grad enn de andre industriene. Så ville valgt mine ord litt annerledes om jeg skulle bedrive «whataboutism» når det gjelder kjøttindustrien :)

Anonymkode: 4fcc1...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2018 den 23.56, BrageAndreassen skrev:
 

Mye rart her 😂

Gidder ikke bruke hele kvelden min på å diskutere med deg desverre. Har selvfølgelig jaktet på dyr og spist dem selv MED våpen ettersom det er, rett som du sier, at vi er den mest intellegente rasen på kloden. Å ikke bruke våpen er tåpelig å komme med. Aper bruker intelligensen sin til å lage instrumenter for å jakte dyr, ulver jakter på langt større dyr enn seg selv, men har intelligens på sin side og jakter derfor i flokk og med planer om hvordan. 

De fleste dyr (med oss selv) bruker intelligens for å jakte andre dyr. Intelligens i menneskelig grad er kommet så langt at den er overlegen kontra andre raser. 

Jeg er enig i å være uenig i jakt for skøy skyld, skyter du ryper skal du også spise den. Er også uenig i pining og unødvendig lidelse for dyr, men for mat så gir det mening for meg. 

Når det kommer til hunden din så kan jeg garantere deg at jeg er smartere enn den, hvis det var der du siktet til. Jeg tror i tillegg at om du slipper ut hunden din i noen uker så vil den spise andre dyr for å overleve.

Folk har ikke rett til å banke meg opp, nei, fordi det er ulovlig, fordi vi lever i et sivilisert samfunn. Hvis du møter en ulv eller en bjørn vil den angripe deg, det vil ikke et friskt menneske. 

Jeg bryr meg veldig om fattige mennesker, og ser ikke ned på dem på noen måte og synes det er tåpelig at du kan komme med en slik påstand etter er uskyldig innlegg på noen få hundre ord. 

Men igjen du har noen gode ideer og verdier, og noen (fortsatt gode) som jeg er uenig i. 

Takk 😊

 

Du vet at vi faktisk kan svært lite om intelligensen til dyr? At vi antar de er mye mer intelligent enn det man har antatt før? Å måle intelligensen opp mot vår egen sier jo litt om hvordan vi tenker om oss selv. Nevner det igjen, arrogant og uviten tankegang. 

Jeg synes det er mye bedre både helsemessig, miljømessig og etisk å jakte ville dyr i naturen enn å kjøpe det på butikken. Det er heller ikke et problem ser man bort fra der vi jakter kun for å drepe en dyreart, eks ulv. Men det er et annet tema. 

Det er bra du bryr deg om fattige, da burde du også begynne å bry deg om dyrene, kjøttproduksjonen, miljøet, det etiske og din egen helse. Og lære seg  likeverd er en god egenskap. Jakt heller kjøttet ditt, men støtt nå for all del ikke den grusomme kjøttindustrien. 

Anonymkode: 2bb76...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...