Gå til innhold

Opp klokka 0530


Fredd99

Anbefalte innlegg

23 timer siden, ViljaH skrev:
 

Jeg er B-menneske, men klarer likevel å pense meg inn på søvnrutine 21:30-06:30. Det krever å bruke viljen, og ikke la kroppen styre selv. Etter noen dager er det gjort. Er man trøtt og sliten nok, så er det godt å legge seg 21:30...

Ahhh! Så det er VILJEN det står på når man ikke får sove? Ikke at kroppen ikke er trøtt? Det er hjernen som bestemmer at kroppen skal sovne? At de som lider av søvnløshet og insomnia ikke har skjønt dette for lenge siden! De VIL tydeligvis ikke sove, de...

Om du klarer å legge deg og faktisk sovne kl 21.30 hver dag og IKKE våkne kl 02 og tro at det er morgen, da er du ikke et B-menneske.

Anonymkode: 997e2...617

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 10.10.2018 den 19.15, AnonymBruker skrev:
 

Ahhh! Så det er VILJEN det står på når man ikke får sove? Ikke at kroppen ikke er trøtt? Det er hjernen som bestemmer at kroppen skal sovne? At de som lider av søvnløshet og insomnia ikke har skjønt dette for lenge siden! De VIL tydeligvis ikke sove, de...

Om du klarer å legge deg og faktisk sovne kl 21.30 hver dag og IKKE våkne kl 02 og tro at det er morgen, da er du ikke et B-menneske.

Anonymkode: 997e2...617

Jeg er B-menneske fordi min naturlige rytme er å være våken på kveld, legge meg sent og våkne sent. Jeg våkner aldri tidlig av meg selv, som A-mennesker gjør. Jeg har imidlertid ikke insomnia, som er noe annet enn A/B. Jeg klarer å sovne fordi jeg er sliten. Prøv det! Min dag går i ett fra 07-21, da er det godt å finne senga.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/9/2018 at 7:15 PM, visp said:
 

Det siste der er litt problem for B-mennesker. Om jeg hadde lagt meg så tidlig, hadde jeg aldri sovnet. Jeg må bli skikkelig trøtt først.

Da fdøgner man en første dagen, null problem.

Jeg jobber fra 4-12 og er også B-menneske.

Dette handler utelukkende om selvdisiplin.

Anonymkode: 2a13c...a77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/9/2018 at 9:11 PM, AnonymBruker said:
 

Lett å si om man er a-menneske som faktisk får sove tidlig om kvelden. Sovner uansett aldri før 24, og må opp 5 hver dag, og det er jævelig. 

Anonymkode: 1c662...5b5

Er du et lite barn?

Voksne mennesker klarer fint å styre sin egen rytme.

Anonymkode: 2a13c...a77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, voksne mennesker klarer da fint å komme seg opp om morran om man må. Er selvsagt ikke alltid lett, men må man så må man. Og slutt å slumre, det er den dummeste vanen du kan tillegge deg.

Anonymkode: 33b76...6b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at dere gidder å stå opp så tidlig. Er det ikke bedre og sove å drite i jobben?????

Anonymkode: 50169...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må opp kl 5.00 hver dag. Hater det 🙁 gjør det likevel fordi jeg må. 

Anonymkode: 32df5...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2018 den 1.37, ViljaH skrev:
 

Jeg er B-menneske fordi min naturlige rytme er å være våken på kveld, legge meg sent og våkne sent. Jeg våkner aldri tidlig av meg selv, som A-mennesker gjør. Jeg har imidlertid ikke insomnia, som er noe annet enn A/B. Jeg klarer å sovne fordi jeg er sliten. Prøv det! Min dag går i ett fra 07-21, da er det godt å finne senga.

Det gjør min dag og, men når klokken blir 21 våkner jeg til igjen nettopp fordi jeg er et B-menneske. Dette selv om jeg har kjørt en all-nighter natten før. 

Jeg synes generelt man skal være forsiktig med å uttale seg om søvnen til andre. Strengt tatt kan man ikke si noe annet enn om sin egen søvn med mindre man er søvnekspert (og det blir man ikke ved å påstå at man er et B-menneske og samtidig sovne kl 21.30 hver kveld). 

Anonymkode: 6d1ac...a0d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2018 den 1.44, AnonymBruker skrev:
 

Er du et lite barn?

Voksne mennesker klarer fint å styre sin egen rytme.

Anonymkode: 2a13c...a77

Nei, det er ikke alle som kan styre hormonene sine.. -.-

Anonymkode: cb90e...b40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎10‎.‎10‎.‎2018 den 19.15, AnonymBruker skrev:
 

Ahhh! Så det er VILJEN det står på når man ikke får sove? Ikke at kroppen ikke er trøtt? Det er hjernen som bestemmer at kroppen skal sovne? At de som lider av søvnløshet og insomnia ikke har skjønt dette for lenge siden! De VIL tydeligvis ikke sove, de...

Om du klarer å legge deg og faktisk sovne kl 21.30 hver dag og IKKE våkne kl 02 og tro at det er morgen, da er du ikke et B-menneske.

Anonymkode: 997e2...617

Noen lider av søvnløshet og insomnia, samt er ekstremt A- eller B- menneske, men jeg tør påstå at det for de fleste dreier seg om rutiner. 

Jeg var ekstremt B-menneske før, kunne enkelt sove til 12-13 og legge meg kl. 03 eller senere om natten. Trodde at jeg aldri kom til å greie å snu om rytmen til en vanlig dagjobb, men det gikk fint over tid. Det måtte man jo for å kunne få en ok jobb som man kunne stå i over tid, alternativet var å gå arbeidsløs, noe som ikke var et valg når man relativt nylig hadde kjøpt leilighet, og nå går det helt fint å stå opp fra kl. 05, 06 eller 07 (Men før 05 kan fortsatt føles tungt). 

Anonymkode: 664c1...046

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det gjør min dag og, men når klokken blir 21 våkner jeg til igjen nettopp fordi jeg er et B-menneske. Dette selv om jeg har kjørt en all-nighter natten før. 

Jeg synes generelt man skal være forsiktig med å uttale seg om søvnen til andre. Strengt tatt kan man ikke si noe annet enn om sin egen søvn med mindre man er søvnekspert (og det blir man ikke ved å påstå at man er et B-menneske og samtidig sovne kl 21.30 hver kveld). 

Anonymkode: 6d1ac...a0d

Hvis man skal være forsiktig med det, så kanskje du skal ta ditt eget råd og ikke krangle på om jeg er B-menneske da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.10.2018 den 17.49, ViljaH skrev:
 

Hvis man skal være forsiktig med det, så kanskje du skal ta ditt eget råd og ikke krangle på om jeg er B-menneske da?

Det gjør jeg da heller ikke. Jeg mener at det ikke bare er viljen det står på og at du ikke er søvnekspert bare fordi du legger deg 21.30 hver kveld til tross for å være B-menneske. 

Anonymkode: 6d1ac...a0d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke så uvanlig å måtte stå opp i 05:30 tiden hvis man begynner på jobb kl.07:00. Da jeg hadde slik vakter la jeg meg rundt kl.21:00. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:
Det gjør jeg da heller ikke. Jeg mener at det ikke bare er viljen det står på og at du ikke er søvnekspert bare fordi du legger deg 21.30 hver kveld til tross for å være B-menneske. 

Anonymkode: 6d1ac...a0d

Det er bare en vanesak, som jetlag. Hvis du står opp 5.30 mange nok ganger vil du nødvendigvis snu døgnet og kunne sovne tidligere. Det er bare vanskelig hvis man fortsetter å legge seg og stå opp seint når man kan.

Anonymkode: 68dcb...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er bare en vanesak, som jetlag. Hvis du står opp 5.30 mange nok ganger vil du nødvendigvis snu døgnet og kunne sovne tidligere. Det er bare vanskelig hvis man fortsetter å legge seg og stå opp seint når man kan.

Anonymkode: 68dcb...d2a

Nei, det er ikke "bare" det. Tipper du ikke har hørt om forsinket søvnfasesyndrom heller. 

Anonymkode: 6d1ac...a0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:
 

Nei, det er ikke "bare" det. Tipper du ikke har hørt om forsinket søvnfasesyndrom heller. 

Anonymkode: 6d1ac...a0d

Utover lyset har ikke kroppen noen formening om hva klokka er. All døgnrytme er relativ til den man er vant til. Jeg er ekstremt B-menneske selv, men når det slår inn er fullstendig relativt til hva jeg er vant til. Etter å ha vært i Thailand et par uker var jeg stuptrøtt kl 21 og våknet kl 5, men siden ikke jeg gjorde noe for å beholde den døgnrytmen la jeg meg seinere og seinere, fram til jeg ikke kunne legge meg seinere hvis jeg ville komme meg opp tidlig nok.

Anonymkode: 68dcb...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Utover lyset har ikke kroppen noen formening om hva klokka er. All døgnrytme er relativ til den man er vant til. Jeg er ekstremt B-menneske selv, men når det slår inn er fullstendig relativt til hva jeg er vant til. Etter å ha vært i Thailand et par uker var jeg stuptrøtt kl 21 og våknet kl 5, men siden ikke jeg gjorde noe for å beholde den døgnrytmen la jeg meg seinere og seinere, fram til jeg ikke kunne legge meg seinere hvis jeg ville komme meg opp tidlig nok.

Anonymkode: 68dcb...d2a

Klarer ikke sove før 23 uansett når jeg legger meg. Står jeg opp så tidlig hjelper det ikke å gå tidlig i seng, jeg blir bare utslitt av søvnmangel. Men har generelt søvnproblemer.

Anonymkode: 3f144...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg unger så er du fort oppe 5:30  daglig enten du vil det eller ikke.

Anonymkode: acd0b...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...