Gå til innhold

Opp klokka 0530


Fredd99

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg må stå opp 0530 onsdag, torsdag og fredag. Hvordan skal jeg klare dette? Har alarm på men ser flink på å slumre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må kjøpe flere vekkerklokker, ikke bare ha mobilen som alarm. Kjøp noe som bråker (Teknikkmagasinet har fine) og sett de på siste mulige oppvåkningstid.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, gjort det hver morgen 5 ganger i uken, i 4år.. hemmeligheten min, siden jeg vet godt at jeg slumrer, er å begynne skumringen fra 0430, og ha på masse alarmer. Så begynner jeg etterhvert å våkne, og da ser jeg litt på tlf før jeg står opp(men slår ikke av slumringen). Da er jeg klar for å stå opp 0530. Legger meg også 2130-2200 tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, isw skrev:
 

Enig, pluss legg deg klokken 21.30 senest. 

Det siste der er litt problem for B-mennesker. Om jeg hadde lagt meg så tidlig, hadde jeg aldri sovnet. Jeg må bli skikkelig trøtt først.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet? Er da vanlig å stå opp da når man må på jobb?

Anonymkode: 7cb4f...fa8

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, visp said:

Om jeg hadde lagt meg så tidlig, hadde jeg aldri sovnet. Jeg må bli skikkelig trøtt først.

Går fint å legge seg i 24 tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Fredd99 skrev:
 

Hei! Jeg må stå opp 0530 onsdag, torsdag og fredag. Hvordan skal jeg klare dette? Har alarm på men ser flink på å slumre

Jeg er B menneske, og legger meg sjeldent tidlig. Jeg klarer meg på lite søvn, så for meg så funker det. Men jeg er oppe 05.30 mandag til fredag pga jobb. Jeg setter på vekkerklokken på tlf flere ganger, til ulike tidspunkt, så jeg får mitt behov for slumring dekket. Om det ikke fungerer for deg, så burde du legge vekkerklokken/telefonen langt unna sengen, så du MÅ opp når den ringer for å skru den av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hva er problemet? Er da vanlig å stå opp da når man må på jobb?

Anonymkode: 7cb4f...fa8

For vi alle i dette landet starter såpass tidlig? :klo: Begynner som regel 22:30, jeg. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, visp skrev:
 

Det siste der er litt problem for B-mennesker. Om jeg hadde lagt meg så tidlig, hadde jeg aldri sovnet. Jeg må bli skikkelig trøtt først.

Jeg er B-menneske, men klarer likevel å pense meg inn på søvnrutine 21:30-06:30. Det krever å bruke viljen, og ikke la kroppen styre selv. Etter noen dager er det gjort. Er man trøtt og sliten nok, så er det godt å legge seg 21:30...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Summ skrev:
 

Oi, gjort det hver morgen 5 ganger i uken, i 4år.. hemmeligheten min, siden jeg vet godt at jeg slumrer, er å begynne skumringen fra 0430, og ha på masse alarmer. Så begynner jeg etterhvert å våkne, og da ser jeg litt på tlf før jeg står opp(men slår ikke av slumringen). Da er jeg klar for å stå opp 0530. Legger meg også 2130-2200 tiden.

Les om å ha på alarmer over lang tid på nett. Det er ikke lurt å blir vanskelig å komme seg opp. 

https://m.nettavisen.no/livsstil/derfor-br-du-ikke-slumre-om-morgenen/3423303876.html

Anonymkode: 9d36a...70d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper meg, og det er slik jeg kommer meg best opp og får en rolig morgen med kaffe, frokost, dusj, sminke osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:
 

Hva er problemet? Er da vanlig å stå opp da når man må på jobb?

Anonymkode: 7cb4f...fa8

Lett å si om man er a-menneske som faktisk får sove tidlig om kvelden. Sovner uansett aldri før 24, og må opp 5 hver dag, og det er jævelig. 

Anonymkode: 1c662...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legg deg tidlig, ikke drikk kaffe eller annen drikke med koffein de siste timene før du legger deg, da sovner du nok fortere. Ikke se på noen skjerm etter at du har lagt deg (tv, mobil, nettbrett), les heller en bok/tegneserie. Prøv og stå opp tidlig de andre dagene også, da vil kroppen fortere venne seg til den nye døgnrytmen. Kjør på med vekkerklokker, gjerne 2-3 stykker plassert forskjellige steder på soverommet. Måtte selv opp kl 05.15 en periode tidligere, det var tøft og kroppen kjempet i mot, men hvis du har faste rutiner så blir det fortere enn vane. Lykke til! Hilsen et skikkelig B menneske. 

Anonymkode: fc046...c2f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på alarm som du må stå opp av senga for å skru av. Ikke tenk, bare gjør det du må. Gjør mest mulig klart dagen i forveien. Tenk at du kan sove lengre om noen dager, det synes jeg hjelper iallefall. Og legg deg så tidlig du klarer. 

Anonymkode: 794eb...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil si at du skal opp kl 0530 i morgen. I følge mange her bør du allerede har lagt deg. Har du det.....? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Sett på alarm som du må stå opp av senga for å skru av. Ikke tenk, bare gjør det du må. Gjør mest mulig klart dagen i forveien. Tenk at du kan sove lengre om noen dager, det synes jeg hjelper iallefall. Og legg deg så tidlig du klarer. 

Anonymkode: 794eb...40b

Beste rådet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredd99 skrev:
 

Hei! Jeg må stå opp 0530 onsdag, torsdag og fredag. Hvordan skal jeg klare dette? Har alarm på men ser flink på å slumre

Du sette mobilen din til lading  og skrur på alarmen til kl. 05.30 sånn ca. 10 meter unna senga di.   Så blir du tvunget til å stå opp om morgenen for å slå av mobilen. Eneste dumme med denne metoden er fristelsen til  legge seg igjen i senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Serafin skrev:

Eneste dumme med denne metoden er fristelsen til  legge seg igjen i senga.

Jepp, her har vi meg i et nøtteskall. 😂

Anonymkode: 4b258...7dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Jepp, her har vi meg i et nøtteskall. 😂

Anonymkode: 4b258...7dc

Men det funker hvis du går rett i dusjen for å dusje da. Våkner opp litt mens man dusjer. Det funker i hvertfall for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...