Gå til innhold

Blir bedt om å fordele «sykt barn dagene»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Har allerede svart i tråden, klart dere deler. 

Jeg er mellomleder i en middels stor privat bedrift, og dersom vi ser at arbeidstakere hos oss konsekvent tar ut barn syk dager og den andre forelderen ikke - så får det konsekvenser. 

Ift lønnsutvikling, kompetanseheving, ansvar etc. Hvorfor skal vi som bedrift ta hele støyten ifm barn syk når det i de fleste tilfeller er to foreldre. 

Anonymkode: 826eb...1cd

Fordi det er bestemt fra høyere hold at norske familier fritt skal disponere sine "syke barn dager" uten at dette skal føre til diskriminering på arbeidsplassen. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har inntrykk av at det i mange familier er kvinnen som tar flest sykt barn-dager. 

Alle slike småting gjør at det kan være at neste gang jeg søker jobb, ansetter de heller en mann. 

Og å rope opp om diskriminering og tillitsvalgte og møter, og at man tar fri med god samvittighet pga dårlig lønn - det er slike som gjør at de godene vi har er strengt regulert og kan bli innskrenket. 

Anonymkode: 8f70b...f47

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Verden er i ferd med å bli veldig kynisk. Kan vi ikke bare drite i ungene da, for de er tydelig bare en klamp om foten i dette effektiviseringssamfunnet. Omsorgfølelsen mange har bør de kvitte oss med først som sist. Helvetes likestillingfaenskap. 

Anonymkode: 5c759...378

Har ikke noe med kynisme å gjøre. Er egentlig ganske frustrerende å se på at en del damer gjør det de kan for å rasere det andre bygger opp av likestilling. Menn har dor øvrig også omsorgsfølelse.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Traktor skrev:
 

Da benytter de seg av farens dager, det vil uansett være mest lønnsomt for TS å bruke opp sine dager først.  Norsk arbeidsliv og staten legger selv opp til en slik skjevfordeling når man stadig tøyer grensene for hvor dårlige arbeidsbetingelser folk må godta. 

Sannsynligvis ikke. Fordi mor fortsatt tjener mindre enn far og dermed vil det være mer lønnsomt for dem at hun er borte selv om hun da ikke har krav på lønn.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Minitroll skrev:
 

Jeg sier ikke at hun ikke har lov til å benytte seg av de, men jeg synes det er elendig moral slik hun fremlegger saken her. De er to stykker som begge er like mye foreldre til barna sine. Det er normalt og naturlig å fordele byrden. Og når sjefen spør om de kan dele på det, er det jo tydelig at det merkes på arbeidsplassen. 

Kommunale arbeidsplasser er ofte underbemannet. Det blir en større belastning på kollegaer når noen stadig vekk er syke, og de som er på jobb må løpe ræva av seg for å komme i mål med dagen. Det er lov å tenke seg om før man planlegger familie også. Kanskje TS heller burde være ringevikar, slik at hun har fleksibilitet til å jobbe når det passer og til å være hjemme når det passer. 

At kommunale arbeidsplasser ofte er underbemannet er ikke TS sitt problem eller noe hun skal ha dårlig samvittighet for. Og om folk lar seg presse til å jobbe, selv når de har god grunn til å benytte seg av disse velferdsdagene, vil denne rovdriften bare fortsette. Denne underbemanningen taler faktisk for det stikk motsatte av det du sier, folk må tørre å stå opp for sine rettigheter når de har grunn til det. Det har TS svært god grunn til her. 

Endret av Traktor
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kanutte skrev:
 

Sannsynligvis ikke. Fordi mor fortsatt tjener mindre enn far og dermed vil det være mer lønnsomt for dem at hun er borte selv om hun da ikke har krav på lønn.

I så fall fortsetter bare mor å være hjemme dersom hun har lov til det. Det vil UANSETT være mest lønnsomt at mor bruker opp sine dager først. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:
 

Min mann jobber på 100% provisjonslønn, og jeg jobber kommunalt.

Sjefen min kaldte meg nå inn til møte hvor hun ønsket at jeg og min mann deler «sykt barn dagene» likt mellom oss. Jeg ble helt satt ut! Kan hun kreve dette? Han er midt i en oppstartsfase og vi som familie taper mye penger på at han skal være borte.

Anonymkode: 8ddae...68d

Sikker på at ikke mannen har krav på gjennomsnittlig lønn de dagene han er hjemme med sykt barn? Hør med fagforening

Anonymkode: b6db5...0f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Sikker på at ikke mannen har krav på gjennomsnittlig lønn de dagene han er hjemme med sykt barn? Hør med fagforening

Anonymkode: b6db5...0f8

Jeg tviler at mannen har noen fagforening. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Å være hjemme med sykt barn er en lovbestemt rettighet. Arbeidsgiver kan altså ikke styre bruken på samme måte som ved, for eksempel fri ved tilvenning til barnehagen, enten rettigheten gis med eller uten lønn. Velferdspermisjoner er for øvrig ofte regulert i tariffavtaler.

Men det er likevel helt lov å sette ord på en generell forventning om at foreldrene deler på å være hjemme.

Lovbestemte ordninger er ofte minimumsrettigheter arbeidstaker har. Faren for arbeidsgiver er dermed stor for å bli oppfattet som smålig hvis man pirker i slike rettigheter. Og som du antyder, kan det påvirke arbeidstakers oppfatning av virksomheten som en familievennlig arbeidsplass negativt."

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det hadde ikke vært spesielt vanskelig. Hvis de andre med samme ansiennitet får det og ikke jeg så er det en ganske enkel sak. 

Personlig så klandrer jeg kvinner som deg for å holde andre kvinner nede. 

Ts

Det er vel kvinner som deg som gjør at menn vil bli prioritert av noen ledere, så er vel du som holder andre kvinner nede? Som et menneske, har du også fæle holdninger. 

Du driver også med egoistiske handlinger der du kun handler om hva som er best for familien, og ikke hvordan det vil påvirke andre. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns familie argumentet blir totalt malplassert all den tid mannens ulovlige kontrakt prioriteres og barna ser mamma misforstå goder og krav i samfunnet. Disse godene er bygget etter mye hardt arbeid og innsats i samfunnet, og plukkes nå i fillebiter av generasjon «HVA HAR JEG KRAV PÅ». 

Anonymkode: 49074...1b6

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Traktor skrev:
 

At kommunale arbeidsplasser ofte er underbemannet er ikke TS sitt problem eller noe hun skal ha dårlig samvittighet for. Og om folk lar seg presse til å jobbe, selv når de har god grunn til å benytte seg av disse velferdsdagene, vil denne rovdriften bare fortsette. Denne underbemanningen taler faktisk for det stikk motsatte av det du sier, folk må tørre å stå opp for sine rettigheter når de har grunn til det. Det har TS svært god grunn til her. 

I teorien er det slik, og man har jo strengt tatt lov til å bruke alle sykedager, alle sykt-barn dager og alle andre fridager man måtte har krav på. 

Det betyr ikke at det er lurt å kjøre på med "jeg har rett på" i alle mulige tilfeller. Det kan vise seg at det er dårlig å ikke ta hensyn til hverken sjef eller kolleger i det lange løp. Selvsagt kan man bruke sine rettigheter, men dersom man stadig vekk setter arbeidsgiver og/eller kolleger i skvis (Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har løpt ræva av meg på grunn av sykt-barn dager og annet fravær) så må man regne med at det blir lite populært i form av tapte muligheter på arbeidsplassen, og at kollegaer ikke stiller opp den dagen man virkelig trenger det. Det kan også ha konsekvenser for referanser i etterkant. Og før dere sier noe mer om det: Jeg er fullt klar over at arbeidsgiver ikke har lov til å bruke fravær mot noen og sette vedkommende i et dårlig lys direkte, men det er mange teknikker som brukes ved å gi en såkalt "nøytral", dvs. underforstått ikke særlig god attest arbeidsgivere seg i mellom. 

Så, det å hevde sine rettigheter fullt ut kan altså ha konsekvenser for en selv i det lange løp, og det er dumt å stille seg på siden av arbeidslivet. 

 

Anonymkode: 0a13d...212

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg syns familie argumentet blir totalt malplassert all den tid mannens ulovlige kontrakt prioriteres og barna ser mamma misforstå goder og krav i samfunnet. Disse godene er bygget etter mye hardt arbeid og innsats i samfunnet, og plukkes nå i fillebiter av generasjon «HVA HAR JEG KRAV PÅ». 

Anonymkode: 49074...1b6

Ja, det er det jeg også frykter. Det jeg har erfart så langt i arbeidslivet, er at det er stor forskjellsbehandling og stor forskjell når det gjelder innsats. Noen (typisk barnefamilier) får frikort for fravær i tide og utide, men nåde hvis man er singel og er borte så mye som fem minutter, da venter represalier. Vel, det har ført til at noen av oss er i ferd med å starte for oss selv i stedet, noen av oss som fokuserer på å holde fravær nede og bidra så mye som mulig er rett og slett lei av å måtte stille opp for andre uten å få noe goodwill tilbake. 

Men det er jo greit nok, for da kan jo arbeidsgiver sitte igjen med de som hevder sine rettigheter i alle sammenhenger og som fokuserer på å være alle andre steder for jobb. Sånn sett blir det lettere for oss som driver for oss selv å konkurrere om de samme kundene. 

Anonymkode: 0a13d...212

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det gir ikke mening. Går det så går det, uavhengig av om du har tatt dine dager først. Da er det viljen det står på.

Anonymkode: 2422c...476

Hva er det at noe « går» da? Vi sulter ikke om han tar mange sykt barn dager, vi mister ikke huset, men vi må nedprioritere ting vi ikke har lyst til å nedprioritere. Kanskje det ikke blir ferie for eksempel, kanskje vi ikke får besøkt svigersønn i julen...

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det der er ikke en lovlig arbeidskontrakt. 

Anonymkode: f6ab1...601

Jo, det er helt vanlig. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Minitroll skrev:
 

Jeg sier ikke at hun ikke har lov til å benytte seg av de, men jeg synes det er elendig moral slik hun fremlegger saken her. De er to stykker som begge er like mye foreldre til barna sine. Det er normalt og naturlig å fordele byrden. Og når sjefen spør om de kan dele på det, er det jo tydelig at det merkes på arbeidsplassen. 

Kommunale arbeidsplasser er ofte underbemannet. Det blir en større belastning på kollegaer når noen stadig vekk er syke, og de som er på jobb må løpe ræva av seg for å komme i mål med dagen. Det er lov å tenke seg om før man planlegger familie også. Kanskje TS heller burde være ringevikar, slik at hun har fleksibilitet til å jobbe når det passer og til å være hjemme når det passer. 

Vi fordeler absolutt byrden det er å oppdra barn, men akkurat sykt barn dagene er det mest økonomisk og praktisk at jeg tar, det har ikke min arbeidsgiver noe med. 

Ingen tar jobben min når jeg er borte. Jeg kommer tilbake til et etterslep som jeg selv må ta igjen. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, juliane skrev:
 

 Og hva skjer den dagen du har brukt opp dine ti dager og ungene får influensa og må være hjemme i to uker i strekk? 

Da får han ta sine, eller jeg tar ulønnet. Da må vi prioritere, da blir det kanskje ikke ny bil i år heller, da får det bli ferie på hytta, billigere julegaver etc. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Har allerede svart i tråden, klart dere deler. 

Jeg er mellomleder i en middels stor privat bedrift, og dersom vi ser at arbeidstakere hos oss konsekvent tar ut barn syk dager og den andre forelderen ikke - så får det konsekvenser. 

Ift lønnsutvikling, kompetanseheving, ansvar etc. Hvorfor skal vi som bedrift ta hele støyten ifm barn syk når det i de fleste tilfeller er to foreldre. 

Anonymkode: 826eb...1cd

Fordi vi må bære hele den økonomiske byrden selv. Vike du gitt fra deg tusenvis av kroner om du ikke måtte? 

Det fine med en offentlig stilling er at du ikke kan diskriminere på den måten du beskriver her, jeg følger min lønnsstige uavhengig av hva min leder syntes om meg. Jeg har ingen ambisjoner om å stige i gradene her, når jeg er ferdig med småbarnsfasen er det godt mulig jeg går over i det private selv, da får jeg bedre lønn, men færre velferdsgoder.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Tenker det er helt rimelig, da vi ikke har råd til at han tar ulønnet fri, når jeg kan få lønnet fri. Han har mulighet til å ha den jobben nettopp fordi jeg har min. Vi er avhengig av hans private lønn for å kunne ha råd til å bo her bi bor, og min kommunale stilling for at det skal kunne være praktisk med barn. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Som arbeidstaker plikter du i henhold til regelverket å dele dager.

Dette står tydelig når du leser om sykt barn dager i avtalen til din arbeidsplass.

Forøvrig høres det innlegget der ut som et trolleinnlegg :P 

Anonymkode: 3583d...192

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi fordeler absolutt byrden det er å oppdra barn, men akkurat sykt barn dagene er det mest økonomisk og praktisk at jeg tar, det har ikke min arbeidsgiver noe med. 

Ingen tar jobben min når jeg er borte. Jeg kommer tilbake til et etterslep som jeg selv må ta igjen. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

:legrine:

Herregud. 

JO, arbeidsgiver har noe med det. Akkurat slik arbeidsgiver kan, gitt relevant grunn, frata mulighet for å bruke egenmelding.

Les lovverket, du. 

Anonymkode: 3583d...192

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...