Gå til innhold

Blir bedt om å fordele «sykt barn dagene»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du har jo heller ikke ubegrenset med dager du kan være hjemme med sykt barn i løpet av et år....

Anonymkode: 37b1f...ccc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Da tenker jeg at jeg ville tatt med meg tillitsvalgt på alle møter med deg som sjef, for en slik type diskriminering er ikke lov. 

Jeg tipper at din mann får betalt for sykt barn dager i det private, og at dere ikke betaler ut av egen lumme 

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Det hadde uansett vært vanskelig for deg å bevise diskrimineringen. 

Personlig så klandrer jeg til dels kvinner med den samme dårlige arbeidsmoralen som du viser her for at kvinner på min alder blir nedprioritert i arbeidslivet. 

Anonymkode: 95019...79d

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Du har jo heller ikke ubegrenset med dager du kan være hjemme med sykt barn i løpet av et år....

Anonymkode: 37b1f...ccc

Nei, derfor tar jeg mine først.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Traktor skrev:
 

Ræva arbeidsmoral fordi hun benytter seg av et velferdsgode hun har opparbeidet seg til nettopp det det er ment for, nemlig syke barn? At du selv hadde et særdeles lite gunstig arbeidsforhold skal ikke TS ha dårlig samvittighet for. Det som faktisk kommer til å ødelegge velferdssamfunnet vår er folk som gir etter for slikt press fra arbeidsgiver. Til slutt blir det til at ingen tør å benytte seg av disse velferdsgode samme hvor syke de er i frykt for reprimander fra sjefen og arbeidsgiver. Hadde det vært opp til arbeidsgiver hadde vi alle jobbet som ringevikarer med null rettigheter og mulighet for oppsigelse på dagen. 

 

hahaha..dream on. Helvete fryser før folk slutter å utnytte sykelønnsordningen. 

Og vi kan jo snu litt på det; At mannen til TS har et særdeles lite gunstig arbeidsforhold skal vel ikke den andre arbeidsplassen måtte svi for.. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Det hadde uansett vært vanskelig for deg å bevise diskrimineringen. 

Personlig så klandrer jeg til dels kvinner med den samme dårlige arbeidsmoralen som du viser her for at kvinner på min alder blir nedprioritert i arbeidslivet. 

Anonymkode: 95019...79d

Nei det hadde ikke vært spesielt vanskelig. Hvis de andre med samme ansiennitet får det og ikke jeg så er det en ganske enkel sak. 

Personlig så klandrer jeg kvinner som deg for å holde andre kvinner nede. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk her som kritiserer TS skal tenke seg litt om angående hva sakens kjerne faktisk er. TS er hjemme grunnet syke barn, hun er verken lat eller prøver sluntre unna sine arbeidsforpliktelser. Hun benytter seg derimot fult lovlig av et opparbeidet velferdsgode, som blant andre velferdsgoder fast ansatte i Norge har, har medført at både mor og far kan være i fast arbeid. Uten disse velferdsgodene ville norsk arbeidsliv lignet mye mer på utlandet, hvor kvinnen i mye større grad er hjemmeværende og uten arbeid. Dette er en helt sentral grunnstein i den norske velferdsstaten. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts har rett til å ta ut alle sine sykt barn dager flr mannen tar ut sine. Det er det ingen tvil om. Det er mitt inntrykk at veldig mange har det slikt. Er det smart? Selvsagt ikke. Kvinner gjør seg selv mindre attraktive på arbeidsmarkedet. For meg er det irrelevant at kvinner ofte skal ut i svangerskapspermisjon. Da ansetter vi vikar, som ofte er en bra arena for å prøve ut en ansatt. Det er imidlertid et mye større minus at kvinner er borte fra jobb mye oftere enn menn.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Det går, når jeg har tatt alle mine først.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Det gir ikke mening. Går det så går det, uavhengig av om du har tatt dine dager først. Da er det viljen det står på.

Anonymkode: 2422c...476

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om ts var alenemor? Har man dårlig arbeidsmoral om man er alenemor da, siden en må ha flere syk barn dager enn om det var en far? 

Anonymkode: 8e61b...0c3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Minitroll skrev:
 

hahaha..dream on. Helvete fryser før folk slutter å utnytte sykelønnsordningen. 

Og vi kan jo snu litt på det; At mannen til TS har et særdeles lite gunstig arbeidsforhold skal vel ikke den andre arbeidsplassen måtte svi for.. 

At enkelte utnytter sykelønnsordningen er det ingen tvil om, men det er da ikke noe argument for at TS ikke skal benytte seg av sine "syke barn dager" når hun faktisk har syke barn, fordi arbeidsgiver prøver å presse henne til det? 

Mannen til TS sitt arbeidsforhold har ikke TS sin arbeidsgiver noe som helst med. Helt uavhengig av mannens arbeidsforhold kan TS med den beste samvittighet ta ut alle sine "syke barn dager" så langt hun faktisk har syke barn. 

Endret av Traktor
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ingen grunnlønn, 100% provisjon. helt vanlig i hans bransje. Han får ikke betalt selv en gang, før gan er syk på dag 10. Alt før det må han dekke selv.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Det der er ikke en lovlig arbeidskontrakt. 

Anonymkode: f6ab1...601

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Selvsagt deler dere på dagene! Han visste vel at han hadde barn da han starta jobben eller tok et bevisst valg om at han ville ha barn dersom jobben kom først? 

Det er fullstendig urimelig at din arbeidsgiver skal ta støyten for et valg dere har gjort på privaten. 

Anonymkode: 9bbe9...a44

Ikke enig. Det er ingen klausul på at sykt barn dagene skal deles likt. Litt må man få bestemme i livet sitt. Ikke alle vil være hjemme med sykt barn om de kan slippe mens partner veldig gjerne vil. 

Anonymkode: 5c759...378

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Traktor skrev:
 

At enkelte utnytter sykelønnsordningen er det ingen tvil om, men det er da ikke noe argument for at TS ikke skal benytte seg av sine "syke barn dager" når hun faktisk har syke barn, fordi arbeidsgiver prøver å presse henne til det? 

Jeg sier ikke at hun ikke har lov til å benytte seg av de, men jeg synes det er elendig moral slik hun fremlegger saken her. De er to stykker som begge er like mye foreldre til barna sine. Det er normalt og naturlig å fordele byrden. Og når sjefen spør om de kan dele på det, er det jo tydelig at det merkes på arbeidsplassen. 

Kommunale arbeidsplasser er ofte underbemannet. Det blir en større belastning på kollegaer når noen stadig vekk er syke, og de som er på jobb må løpe ræva av seg for å komme i mål med dagen. Det er lov å tenke seg om før man planlegger familie også. Kanskje TS heller burde være ringevikar, slik at hun har fleksibilitet til å jobbe når det passer og til å være hjemme når det passer. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Nei, derfor tar jeg mine først.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 Og hva skjer den dagen du har brukt opp dine ti dager og ungene får influensa og må være hjemme i to uker i strekk? 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Brunello skrev:
 

Ts har rett til å ta ut alle sine sykt barn dager flr mannen tar ut sine. Det er det ingen tvil om. Det er mitt inntrykk at veldig mange har det slikt. Er det smart? Selvsagt ikke. Kvinner gjør seg selv mindre attraktive på arbeidsmarkedet. For meg er det irrelevant at kvinner ofte skal ut i svangerskapspermisjon. Da ansetter vi vikar, som ofte er en bra arena for å prøve ut en ansatt. Det er imidlertid et mye større minus at kvinner er borte fra jobb mye oftere enn menn.

Verden er i ferd med å bli veldig kynisk. Kan vi ikke bare drite i ungene da, for de er tydelig bare en klamp om foten i dette effektiviseringssamfunnet. Omsorgfølelsen mange har bør de kvitte oss med først som sist. Helvetes likestillingfaenskap. 

Anonymkode: 5c759...378

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede svart i tråden, klart dere deler. 

Jeg er mellomleder i en middels stor privat bedrift, og dersom vi ser at arbeidstakere hos oss konsekvent tar ut barn syk dager og den andre forelderen ikke - så får det konsekvenser. 

Ift lønnsutvikling, kompetanseheving, ansvar etc. Hvorfor skal vi som bedrift ta hele støyten ifm barn syk når det i de fleste tilfeller er to foreldre. 

Anonymkode: 826eb...1cd

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, juliane skrev:
 

 Og hva skjer den dagen du har brukt opp dine ti dager og ungene får influensa og må være hjemme i to uker i strekk? 

Da benytter de seg av farens dager, det vil uansett være mest lønnsomt for TS å bruke opp sine dager først.  Norsk arbeidsliv og staten legger selv opp til en slik skjevfordeling når man stadig tøyer grensene for hvor dårlige arbeidsbetingelser folk må godta. 

Endret av Traktor
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen din har ingenting å gjøre på hvordan du/dere tar ut sykedagene. Du har rett til 10 dager og det har han også. Står ikke noen steder at det skal deles slik at det tas ut i turer. Enda et eksempel på dårlig ledelse det finnes i kommunen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Har allerede svart i tråden, klart dere deler. 

Jeg er mellomleder i en middels stor privat bedrift, og dersom vi ser at arbeidstakere hos oss konsekvent tar ut barn syk dager og den andre forelderen ikke - så får det konsekvenser. 

Ift lønnsutvikling, kompetanseheving, ansvar etc. Hvorfor skal vi som bedrift ta hele støyten ifm barn syk når det i de fleste tilfeller er to foreldre. 

Anonymkode: 826eb...1cd

Hvordan vet dere at den andre ikke tar ut dagene sine? 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:
 

Hans jobb ER viktigere for familien vår enn min. Det er hos min familie at min lojalitet ligger først. Familie først, så jobb. Det er en grunn til at det offentlige har dårligere betalt det er på grunn av slike goder, hadde man ikke hatt dette hadde ingen giddet å jobbe offentlig.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Og dette er grunnen til at jeg aldri ansetter småbarnsmødre!

Anonymkode: 48f5f...111

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...