Gå til innhold

Blir bedt om å fordele «sykt barn dagene»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Slik tenker jeg;

Jeg har 10 syke-barn dager og mannen min har 10 syke-barn-dager. Hvordan vi fordeler dem er opp til OSS. 

Livet leves én gang og om jeg vil være hjemme med barna når de er dårlige, så gjør jeg det. Ingen som takker meg for at jeg møter opp på jobb. 

Anonymkode: 44e07...9c3

Ingen som takker deg? Hva forventer du annet enn lønn? Fanfare?? Dette landet er på vei utfor stupet med alle disse «JEG HAR KRAV PÅ» folka. 

Anonymkode: 49074...1b6

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Slik tenker jeg;

Jeg har 10 syke-barn dager og mannen min har 10 syke-barn-dager. Hvordan vi fordeler dem er opp til OSS. 

Livet leves én gang og om jeg vil være hjemme med barna når de er dårlige, så gjør jeg det. Ingen som takker meg for at jeg møter opp på jobb. 

Anonymkode: 44e07...9c3

Ikke mannen din en gang? Hans arbeidsplass burde takke deg :) 

Og sånn i det daglige, får du vel en lønn for å møte opp på jobb.

Men, du, dette er helt greit, dere fordeler det slik det er best for dere. Men det er også greit om din arbeidsplass sier at de håper og ønsker at dere deler på det.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker som ei skikkelig kjerring, ts. Hadde jeg vært din leder, hadde du ikke blitt gammel i jobben. For jo, det finnes måter å bli kvitt udugelige folk på, selv i offenltig sektor. Been there, done that. Heldigvis har jeg ansatte som faktisk går inn for å gjøre en bra jobb, ikke som bare hever lønn og utnytter enhver gode.

Anonymkode: 92738...8a4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, abc123detvardet skrev:
 

Det er vel kvinner som deg som gjør at menn vil bli prioritert av noen ledere, så er vel du som holder andre kvinner nede? Som et menneske, har du også fæle holdninger. 

Du driver også med egoistiske handlinger der du kun handler om hva som er best for familien, og ikke hvordan det vil påvirke andre. 

Enig, ts er en elendig medsøster og arbeidstaker.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Syntes dette var godt skrevet, det er stor forskjell på hva man rent formelt kan kreve og hva som er lurt over tid. Goodwill må gå begge veier, man får ikke bra arbeidsmiljø uten. 

Anonymkode: 0a13d...212

Jeg får absolutt 0 igjen for å ikke ta ut alle mine sykt barn dager. Det er ingen « goodwill» i denne jobben, ingen mulighet til å stige i gradene, det er eksempelvis som en lærerstilling. Uansett hvor lenge du jobber som lærer så er du lærer, med mindre du aktivt utdanner deg på din egen fritid.

Lønnen min er den samme

stillingen min er den samme

det finnes ingen grader det er mulig å stige i   med mindre jeg selv tar en videreutdanning. 

Kursing får alle eller ingen, det er ikke noe å vinne på det. 

Han har en jobb som er stikk motsatt, der han har «alt» å tape på å ta ut disse dagene. 

Jeg ser ingen grunn til å ikke bruke alle mine sykt barn dager først. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hun kan ikke tvinge deg, men når hun nå har tatt samtalen med deg betyr det at hun synes du er for mye borte. 

Du viser jo tydelig at jobben din ikke er viktig for deg.

Det kan koste deg dyrt på andre måter å få et dårlig forhold til sjefen din. 

Anonymkode: 98713...393

Det koster meg ingenting😁

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Jeg får absolutt 0 igjen for å ikke ta ut alle mine sykt barn dager. Det er ingen « goodwill» i denne jobben, ingen mulighet til å stige i gradene, det er eksempelvis som en lærerstilling. Uansett hvor lenge du jobber som lærer så er du lærer, med mindre du aktivt utdanner deg på din egen fritid.

Lønnen min er den samme

stillingen min er den samme

det finnes ingen grader det er mulig å stige i   med mindre jeg selv tar en videreutdanning. 

Kursing får alle eller ingen, det er ikke noe å vinne på det. 

Han har en jobb som er stikk motsatt, der han har «alt» å tape på å ta ut disse dagene. 

Jeg ser ingen grunn til å ikke bruke alle mine sykt barn dager først. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

En god grunn for meg ville vært at det er viktig å være real og lojal med arbeidsgiver og kolleger. Fordi det er en verdi som er viktig i seg selv, uten at jeg tjener noe konkret på det der og da.

Anonymkode: eaaf9...dc8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

En god grunn for meg ville vært at det er viktig å være real og lojal med arbeidsgiver og kolleger. Fordi det er en verdi som er viktig i seg selv, uten at jeg tjener noe konkret på det der og da.

Anonymkode: eaaf9...dc8

Enig. Dette går først og fremst ut over dine kolleger.

Anonymkode: c801f...da8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg får absolutt 0 igjen for å ikke ta ut alle mine sykt barn dager. Det er ingen « goodwill» i denne jobben, ingen mulighet til å stige i gradene, det er eksempelvis som en lærerstilling. Uansett hvor lenge du jobber som lærer så er du lærer, med mindre du aktivt utdanner deg på din egen fritid.

Lønnen min er den samme

stillingen min er den samme

det finnes ingen grader det er mulig å stige i   med mindre jeg selv tar en videreutdanning. 

Kursing får alle eller ingen, det er ikke noe å vinne på det. 

Han har en jobb som er stikk motsatt, der han har «alt» å tape på å ta ut disse dagene. 

Jeg ser ingen grunn til å ikke bruke alle mine sykt barn dager først. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Jeg kan forstå at du kanskje ikke har så mange avansemuligheter, men det er gjerne vanskelig å se verdien av et godt "gi og ta" arbeidsforhold der og da. Hvis du f. eks. skulle behøve permisjon en stund, utover det loven fastsetter at man har rett på, så vil et godt forhold til arbeidsgiver lønne seg. Eller f. eks. ved behov for videreutdanning man tar selv, men som man er avhengig av fri for å gjennomføre. 

Anonymkode: 0a13d...212

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Jeg kan forstå at du kanskje ikke har så mange avansemuligheter, men det er gjerne vanskelig å se verdien av et godt "gi og ta" arbeidsforhold der og da. Hvis du f. eks. skulle behøve permisjon en stund, utover det loven fastsetter at man har rett på, så vil et godt forhold til arbeidsgiver lønne seg. Eller f. eks. ved behov for videreutdanning man tar selv, men som man er avhengig av fri for å gjennomføre. 

Anonymkode: 0a13d...212

for ikke å snakke om den dagen du trenger en referanse eller en attest.

Anonymkode: eaaf9...dc8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Menn har også omsorgsfølelse men i en annen grad. Det er instinkter ute å går her. 

Selv om dagens politikk vil ha kvinner og menn til å være like fra innerst til ytterst så er vi ikke det. Å få pisk for ønsket om å ta seg av sitt syke barn er hinsides fornuft. Før i tiden leide man inn vikar når noen var borte fra jobb, men dagens politikk vil ha så få arbeidsplasser som mulig, merkelig nok. Og enda merkeligere er det at det både var lettere å starte og å drive bedrifter før. Noe å tenke på. 

Anonymkode: 5c759...378

Det er ikke rart kvinners kamp om likelønn tar lang tid når slike holdninger får råde. Heldigvis har de fleste menn i dag omsorgsfølelse for (syke) barn og full forståelse for at de må ta sin del av hjemmedagene. En del kvinner later imidlertid til å tro at dette ikke er tilfelle, og at barnets ve og vel utelukkende avhenger av at de er hjemme. Med slike partnere kan det være lett for enkelte menn å la kona få styre med sitt og ta sykedagene.

Angående vikarer er dette ofte problematisk. På min arbeidsplass er det utelukket med vikarer ved korte fravær. Dette på grunn av arbeidets karakter og ikke fordi vi ikke vil bruke vikarer.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:
 

det var da virkelig ikke det hun sa.

Poenget var åpenbart at folk som prioriterer ektefellens jobb over sin egen jobb, ikke kan forvente å stå først i køen når der deles ut begrensede goder der innsats, motivasjon og lojalitet er relevante utvelgelseskriterier.

Anonymkode: eaaf9...dc8

TS jobber i kommunen. I mange jobber i kommunen er det minimalt med begrensede goder å stå i kø for. Det er rett og slett sånt mindre attraktive arbeidsgivere bare må finne seg i. Når lønna er middelmådig, utfordringene få, mulighetene ingen, og de få godene man har er utifra tariff og kan dermed ikke fjernes - da blir jobben prioritert deretter. Jeg jobber selv i en slik offentlig stilling, og det er jo ingen tvil om at både menn og kvinner her foretrekker å ta sykt barn dagene før sine partnere som jobbet i mer attraktive bedrifter. Lederne jobber jo i like avslappede omgivelser, så den sytinga kan de bare spare seg for. 

Og det er selvfølgelig ikke slik i alle offentlige arbeidsplasser, men TS jobber tydeligvis en sånn plass, og det er vi mange som gjør. Enkelte arbeidsgivere forventer at de skal få gull når de betaler gråstein. Vel, funker ikke sånn! Skal de ha dedikerte og høyt motiverte arbeidstakere må de yte noe selv. Har man middelmådige arbeidstakere må man kanskje se på ens lederstil og omstendighetene rundt arbeidet i stedetfor å anta at de ansatte er så kjipe. 

Jeg er helt enig i at man på generell basis bør dele disse dagene, men i unntakstilfeller som TS skjønner jeg GODT at de prioriterer som de gjør. Partnerne til fastleger etc velger også ofte å ta sykt barn dager først, fordi fravær som fastlege både koster legen dyrt, og skaper trøbbel for mange pasienter. For samfunnets del er det faktisk like greit. Det er ikke sort-hvitt dette, og en dyktig arbeidsgiver må klare å se litt utenfor egne kontorvegger. Noe annet er naivt. 

Anonymkode: d7310...3ff

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:
 

Jeg får absolutt 0 igjen for å ikke ta ut alle mine sykt barn dager. Det er ingen « goodwill» i denne jobben, ingen mulighet til å stige i gradene, det er eksempelvis som en lærerstilling. Uansett hvor lenge du jobber som lærer så er du lærer, med mindre du aktivt utdanner deg på din egen fritid.

Lønnen min er den samme

stillingen min er den samme

det finnes ingen grader det er mulig å stige i   med mindre jeg selv tar en videreutdanning. 

Kursing får alle eller ingen, det er ikke noe å vinne på det. 

Han har en jobb som er stikk motsatt, der han har «alt» å tape på å ta ut disse dagene. 

Jeg ser ingen grunn til å ikke bruke alle mine sykt barn dager først. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Det virker som du har planlagt å ta ut alle dagene hvert år, fordi det er gratis fri og du ikke får noen gullerot for å ikke ta dem ut?

Jeg har også jobbet med mennesker som sitter og teller på kalanderen og tar en fridag for å "få brukt opp egenmedlingene før de forsvinner". Det er slike som gjør at de godene vi har er strengt regulert.

Anonymkode: d76e5...3d9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

TS jobber i kommunen. I mange jobber i kommunen er det minimalt med begrensede goder å stå i kø for. Det er rett og slett sånt mindre attraktive arbeidsgivere bare må finne seg i. Når lønna er middelmådig, utfordringene få, mulighetene ingen, og de få godene man har er utifra tariff og kan dermed ikke fjernes - da blir jobben prioritert deretter. Jeg jobber selv i en slik offentlig stilling, og det er jo ingen tvil om at både menn og kvinner her foretrekker å ta sykt barn dagene før sine partnere som jobbet i mer attraktive bedrifter. Lederne jobber jo i like avslappede omgivelser, så den sytinga kan de bare spare seg for. 

Og det er selvfølgelig ikke slik i alle offentlige arbeidsplasser, men TS jobber tydeligvis en sånn plass, og det er vi mange som gjør. Enkelte arbeidsgivere forventer at de skal få gull når de betaler gråstein. Vel, funker ikke sånn! Skal de ha dedikerte og høyt motiverte arbeidstakere må de yte noe selv. Har man middelmådige arbeidstakere må man kanskje se på ens lederstil og omstendighetene rundt arbeidet i stedetfor å anta at de ansatte er så kjipe. 

Jeg er helt enig i at man på generell basis bør dele disse dagene, men i unntakstilfeller som TS skjønner jeg GODT at de prioriterer som de gjør. Partnerne til fastleger etc velger også ofte å ta sykt barn dager først, fordi fravær som fastlege både koster legen dyrt, og skaper trøbbel for mange pasienter. For samfunnets del er det faktisk like greit. Det er ikke sort-hvitt dette, og en dyktig arbeidsgiver må klare å se litt utenfor egne kontorvegger. Noe annet er naivt. 

Anonymkode: d7310...3ff

Men ts jobber i kommunen. Det tyder på at hun har en oppgave som har stor nytte for samfunnet. Sett nå at ts har en viktig jobb i kommunene - det kan være helsevesen, barnehage, renhold - mens mannens private selskap er noe flåsete vås ift samfunnsnytte - hvordan vil det da stille seg etter ditt moralske kompass?

Anonymkode: eaaf9...dc8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Men ts jobber i kommunen. Det tyder på at hun har en oppgave som har stor nytte for samfunnet. Sett nå at ts har en viktig jobb i kommunene - det kan være helsevesen, barnehage, renhold - mens mannens private selskap er noe flåsete vås ift samfunnsnytte - hvordan vil det da stille seg etter ditt moralske kompass?

Anonymkode: eaaf9...dc8

det jeg prøver å si er at kvinners "lite viktige" jobber helsevesen og skole i mange tilfeller er vanvittig mye viktigere for samfunnshjulene enn mannens uerstattelige tilstedeværelse som aksjemegler eller finansdirektør.

Anonymkode: eaaf9...dc8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere dimensjoner her:

1. At man ikke har krav på sykepenger før etter 10 dager er bullshit og fullstendig ulovlig med mindre man har jobbet i mindre en 4 uker eller er selvstendig næringsdrivende. Selvstendig næringsdrivende får sykepenger fra NAV fra dag 17 om man ikke har sykeforsikring.

2. At mannen ikke har kontrakt, tyder på at han ikke er ansatt. Da har han et forretningsmessig forhold til sin "arbeidsgiver", mens arbeidsgiver ikke har personalansvar ovenfor ham. 

3. At mannen tjener bedre er helt ok. Om han mister 6000 kr hver dag han er hjemme, mener jeg at dere tjener mer en nok til å tåle å være noen dager hjemme pr år.

4. Du har SELV valgt en lavtlønnet, kommunal jobb FORDI det var enklest for dere å kombinere med MANNENS jobb. Det er ikke din arbeidsgiver sitt ansvar å betale for økonomisk. Du kan heller ikke klage over lav lønn, du visste hva du sa ja til, og du har det enorme godet at du har en trygg jobb, hvor du ikke trenger å jobbe overtid eller ta jobben med deg hjem. Du har også en haug med tariffestede rettigheter som ikke nødvendigvis er vanlig i det private næringslivet.

5. Sykefravær er en ENORM kostnad for alle arbeidsgivere. Med HI's holdninger er forebyggende arbeid med arbeidsmiljø osv fånyttes, da hun mener at hun uansett har krav på betalt fri fordi det passer best for henne. Drit i alle andre det går ut over. 

6. Jeg hadde aldri ansatt noen med slike holdninger, og dessverre unngår jeg så langt det lar seg gjøre å ansette småbarnsmødre/foreldre nettopp pga disse holdningene og fordi det er så små marginer i min bransje at jeg ikke har råd til feks 10 sykt barn-dager pr år pr ansatt som har barn. Sad but true. Jeg er avhengig av å gå i pluss på bunnlinjen, da må man faktisk være så kynisk. Heldigvis finnes det mange oppegående småbarnsforeldre som klarer å lage løsninger for å minimere fraværet med sykt barn istedenfor å tenke; jeg har krav på!

Anonymkode: c8d90...313

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Da tenker jeg at jeg ville tatt med meg tillitsvalgt på alle møter med deg som sjef, for en slik type diskriminering er ikke lov. 

Jeg tipper at din mann får betalt for sykt barn dager i det private, og at dere ikke betaler ut av egen lumme 

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Ohh....du er virkelig en "drømme ansatt" du....

Anonymkode: 9a318...33c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Seriøst? Så folk som prioriterer familie blir satt bakerst hos deg? Høres ut som en utrolig dårlig lederstil. Populære fag bør gå på rundgang uavhengig om du liker personen eller ei. En god leder fordeler goder og byrder rettferdig! Høres ut som du er hevngjerrige på folk som setter familie høyere enn jobben. Slik tankegang hører ikke hjemme hos en som har lederansvar.

Anonymkode: a833d...b71

Nei, folk som prioriterer familie stiller ikke bakerst i køen. Folk som sier at mannens jobb er mye viktigere enn min så det er bedre at jeg er borte fra jobb prioriteres ikke. Må for eksempel mor ta seg fri fra jobb for å følge til helsestasjon hvis pappa er i permisjon? Ville pappaen gjort det samme i mammas permisjon? Er det nødvendigvis mamma som må ta all barnehagetilvenning, eller deler man på det?

Det er selvsagt et helhetsbilde som må vurderes. Tilrettelegging er viktig for alle arbeidstakere. Både de med barn og de uten. Og mine lærere er generelt fornøyde med samarbeidet med meg. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Altså det er ingen som taler for å diskriminere småbarnsmødre her. De skal ha de samme generelle vilkårene som sine kolleger med samme type oppgaver og ansvar, noe annet er jo urimelig. Når det er sagt, så må man forvente at man vil kunne bli forbigått av en kollega  som viser mer ansvar og vilje, og som prioriterer jobben i høyere grad enn det man selv gjør. Det er helt vanlig i arbeidslivet at det satses mer på de som er interessert i å være der i form av å betrakte det som en karriere og som ikke bare gjør et absoluttmininum. Dette er ikke diskriminering, men belønning for å ta mer ansvar enn mange andre. 

Og så kan man jo som sagt se på hvorfor man mener småbarnsmødre "diskrimineres". Det skjer no nettopp fordi far i mange tilfeller ikke tar ut sine dager, og da må mor alltid være hjemme. Hadde far også tatt sine, så hadde fordelingen blitt mye jevnere, og det er mange som hadde sluppet disse utfordringene med arbeidsgiver. Å si at det er en "dårlig kommunal jobb" syntes jeg blir tynt, det spiller da ingen roll sett utenfra. Selv om man har en kommunal jobb, så må den jo likefullt gjøres, og det er mange av disse jobbene som er viktige ovenfor dem man yter tjeneste for i det kommunale. 

Anonymkode: 0a13d...212

Virkelig? Å ikke gi de samme goder og muligheter til en mor som til andre ansatte,  fordi hun velger å ta de 10 første sykt-barn-dager selv (som hun har rett på)..., det er ikke diskriminering? Virkelig!? Hva er det da?

Anonymkode: 8f195...76e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kanutte skrev:
 

Nei, folk som prioriterer familie stiller ikke bakerst i køen. Folk som sier at mannens jobb er mye viktigere enn min så det er bedre at jeg er borte fra jobb prioriteres ikke. Må for eksempel mor ta seg fri fra jobb for å følge til helsestasjon hvis pappa er i permisjon? Ville pappaen gjort det samme i mammas permisjon? Er det nødvendigvis mamma som må ta all barnehagetilvenning, eller deler man på det?

Det er selvsagt et helhetsbilde som må vurderes. Tilrettelegging er viktig for alle arbeidstakere. Både de med barn og de uten. Og mine lærere er generelt fornøyde med samarbeidet med meg. 

Hvordan dine ansatte velger å organisere familielivet sitt har du faktisk ikke noe med. Du har ikke rett til å vite hvorfor de tar ut egenmeldingsdager eller hvordan de fordeler syk-barn-dager. Derfor er det hårreisende at du ville ha nedprioritert en ansatt i forhold til fag og timefordeling fordi vedkommende er den som tar flest syk-barn-dag eller er den som må ta all barnehagetilvenning. 

Anonymkode: a833d...b71

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...