Gå til innhold

Blir bedt om å fordele «sykt barn dagene»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke hør på hylekoret her inne. Dere deler dagene akkurat som dere vil, så lenge du ikke overskriver dine 10 dager. Sjefen din har ingenting hun skulle ha sagt. Men om det blir vanskelig for deg, så sier du bare at dere deler, men barnet er inne i en sykdomsperiode nå.

Jeg forstår godt at det er vanskelig økonomisk å la far ta sine dager når han ikke får lønn for dem. 

Jeg mener at man skal dele, ikke nødvendigvis for arbeidsgiveren, men for barnets del og for foreldrene. Så ikke den samme foreldren må ta all sykdom, noe som kan være slitsomt. 

Anonymkode: c1d22...71f

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Kanutte skrev:
 

Hos meg fører det til at inntil 28 elever står uten læreren sin den dagen og må ha ufaglært vikar. For meg sender det dårlige signaler om at hennes jobb er mindre viktig enn mannens. Uavhengig av lønn. Jeg som arbeidsgiver har ikke valgt at din mann ikke får betalt for sykt barn-dager, men det er jeg som blir "straffet" for det valget ved at du tar ut flest sykedager. Sannsynligvis vil du også fortsette å være borte også etter at de 10 dagene er oppbrukt, fordi dere taper mindre på at du ikke får lønn enn at mannen din ikke får lønn.

Hans jobb ER viktigere for familien vår enn min. Det er hos min familie at min lojalitet ligger først. Familie først, så jobb. Det er en grunn til at det offentlige har dårligere betalt det er på grunn av slike goder, hadde man ikke hatt dette hadde ingen giddet å jobbe offentlig.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Tenker det er helt rimelig, da vi ikke har råd til at han tar ulønnet fri, når jeg kan få lønnet fri. Han har mulighet til å ha den jobben nettopp fordi jeg har min. Vi er avhengig av hans private lønn for å kunne ha råd til å bo her bi bor, og min kommunale stilling for at det skal kunne være praktisk med barn. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Ikke din arbeidsgivers problem det der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Hans jobb ER viktigere for familien vår enn min. Det er hos min familie at min lojalitet ligger først. Familie først, så jobb. Det er en grunn til at det offentlige har dårligere betalt det er på grunn av slike goder, hadde man ikke hatt dette hadde ingen giddet å jobbe offentlig.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Og da tenker jeg at du hos meg stiller bakerst i køen for kursing og etterutdanning, samt at jeg ville tenkt meg nøye om når jeg fordelte fagene og timene dine. Hvis din jobb er så lite viktig for deg blir det mindre viktig for meg å tilrettelegge for deg og beholde deg. 

Jeg jobber i det offentlige og jobber med en jobb som jeg stortrives med. Mannen min jobber i det private og vi har alltid prøvd å fordele dagene ganske jevnt. Det samme gjelder permisjon for legebesøk osv. 

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver har ingen rett til å kreve eller bestemme hvordan dere ordner dere. Niks, null og nada h*n skulle ha sagt.

Dere har 10 dager hver, som dere bestemmer organiseringen av helt selv.

Det jeg derimot ville gjort - var å ikke snakke om hva som lønner seg eller ei for dere som familie, i dialog med din leder. For, du må huske på, at det er bedriften selv som må betale for de 10 første dagene. Ved å fokusere på hva som lønner seg for dere som familie, så sier du indirekte til din leder, at din arbeidsplass må sponse oppstarten av mannen din sitt firma. Sånt gir jo fort dårlig stemning....

Det er mange grunner til at det regnes som god skikk og rullere på hvem som er hjemme med sykt barn mellom foreldrene. Men det er altså ikke noe din leder kan kreve. Du må nok derimot regne med at du ikke blir så innmari poppis, om du kjører på argumentasjonen at din bedrift må betale, ellers går familien i minus.

Snakk heller om at dere gjør hva som er praktisk for familien, el.l 

Anonymkode: ce312...a2b

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke har budsjettert med at han tar sin del av sykt barn-dagene har dere ikke råd til at han fortsetter i jobben.

Anonymkode: 8092e...68f

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må bare presisere at dersom en ansatt alltid tar alt av sykedager så er det et valg dere har, men jeg kan ta en prat med deg om fordelingen og hvilke konsekvenser det kan få.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, O.G. skrev:
 

Ikke din arbeidsgivers problem det der. 

Jo det er det. Det er Ikke mitt problem at arbeidsgiver ikke liker det.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvis dere ikke har budsjettert med at han tar sin del av sykt barn-dagene har dere ikke råd til at han fortsetter i jobben.

Anonymkode: 8092e...68f

Det går, når jeg har tatt alle mine først.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kanutte skrev:
 

Og da tenker jeg at du hos meg stiller bakerst i køen for kursing og etterutdanning, samt at jeg ville tenkt meg nøye om når jeg fordelte fagene og timene dine. Hvis din jobb er så lite viktig for deg blir det mindre viktig for meg å tilrettelegge for deg og beholde deg. 

Jeg jobber i det offentlige og jobber med en jobb som jeg stortrives med. Mannen min jobber i det private og vi har alltid prøvd å fordele dagene ganske jevnt. Det samme gjelder permisjon for legebesøk osv. 

Da tenker jeg at jeg ville tatt med meg tillitsvalgt på alle møter med deg som sjef, for en slik type diskriminering er ikke lov. 

Jeg tipper at din mann får betalt for sykt barn dager i det private, og at dere ikke betaler ut av egen lumme 

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hans jobb ER viktigere for familien vår enn min. Det er hos min familie at min lojalitet ligger først. Familie først, så jobb. Det er en grunn til at det offentlige har dårligere betalt det er på grunn av slike goder, hadde man ikke hatt dette hadde ingen giddet å jobbe offentlig.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Hæ?? Det offentlige har goder du ikke har privat? Så du mener vi andre skal dekke din lønn? Fordi din mann ikke gidder ordne seg skikkelige forsikringer? For en holdning! 

Anonymkode: 49074...1b6

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Da tenker jeg at jeg ville tatt med meg tillitsvalgt på alle møter med deg som sjef, for en slik type diskriminering er ikke lov. 

Jeg tipper at din mann får betalt for sykt barn dager i det private, og at dere ikke betaler ut av egen lumme 

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Du kan ikke rope om diskriminering når du lar jobben din være annenrangs i forhold til mannens og er bakkemannskap for at han skal lykkes, mens du samtidig nærmest vanskjøter eiga jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har ikke lederen din noe som helst med. Vi er i lik situasjon, og gjør det samme. Men jeg har løyet litt innimellom og sagt at mannen er hjemme med sykt barn. 

Anonymkode: 4b1e7...af7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Kan det være at da må noen andre ta støyten for deg på din arbeidsplass? 

I en kommunal jobb der mange har barn og alle skal ha sykt barn dager, kanskje der er noen alenemødre der far ikke er inne i bildet som trenger disse mer enn deg? Men som MÅ stille opp og betale lønn til andre de dagene mannen din skulle ha brukt sine dager? 

Lønnen til din mann er ikke viktig for andre enn dere. 

Anonymkode: 2b48f...e35

Helt uvesentlig. At TS sin arbeidsplass har problemer med å dekke opp disse dagene som TS fult lovlig benytter seg av er ikke "viktig" for TS. Det er rett og slett ikke TS sitt problem. TS skal ikke ha dårlig samvittighet for at arbeidsplassen hennes er så underbemannet at det blir problemer når noen benytter seg av disse 10 dagene i året. Det er ingen andre enn arbeidsgivers skyld. Velferdsgodene våre er en forutsetning for den svært høye arbeidsdeltakelsen Norge har, som igjen legger grunnlaget for velferdsstaten. At arbeidstakere velger å benytte seg av disse velferdsgodene ved behov må bare arbeidsgiver innfinne seg i og ansette nok folk til at normal drift opprettholdes uten større problemer ved fravær.

Endret av Traktor
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Dette har ikke lederen din noe som helst med. Vi er i lik situasjon, og gjør det samme. Men jeg har løyet litt innimellom og sagt at mannen er hjemme med sykt barn. 

Anonymkode: 4b1e7...af7

Hun trenger ikke lyve. Hun kan si at de selvfølgelig deler på dagene. At dere deler ved at du bruker dine først, trenger du ikke spesifisere. 

Anonymkode: 21e46...e0e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS: Du har rævva arbeidsmoral. 

Jeg har jobbet mange steder der jeg IKKE fikk betalt dersom jeg var syk (timevikar), og synes derfor at ordningen med å få betalt for sykdom er nesten ufortjent gunstig. Utrolig mange kommunalt ansatte utnytter denne ordningen, både med egne og barnas sykedager.  Slike som deg som bare krever og krever vil tilslutt ødelegge velferdssamfunnet vi har i Norge. Hva med å være takknemmlig for jobben din og gi litt av deg selv, istedet for å kun fokusere på dine rettigheter. Håper aldri du blir min kollega. 

 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mannen din noe som helst av grunnlønn? Er det lov med kun provisjonsbasert lønn? Noen burde se din manns arbeidsgiver nærmere i kortene. Det er jo ikke arbeidsgiver som betaler sykt barn- penger, men nav. De sniker seg jo unna viktige forpliktelser for arbeidsgivere i Norge samtidig som de gjør det umulig for ansatte å benytte goder de har rett på og betaler skatt for. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Minitroll skrev:
 

TS: Du har rævva arbeidsmoral. 

Jeg har jobbet mange steder der jeg IKKE fikk betalt dersom jeg var syk (timevikar), og synes derfor at ordningen med å få betalt for sykdom er nesten ufortjent gunstig. Utrolig mange kommunalt ansatte utnytter denne ordningen, både med egne og barnas sykedager.  Slike som deg som bare krever og krever vil tilslutt ødelegge velferdssamfunnet vi har i Norge. Hva med å være takknemmlig for jobben din og gi litt av deg selv, istedet for å kun fokusere på dine rettigheter. Håper aldri du blir min kollega. 

 

Ræva arbeidsmoral fordi hun benytter seg av et velferdsgode hun har opparbeidet seg til nettopp det det er ment for, nemlig syke barn? At du selv hadde et særdeles lite gunstig arbeidsforhold skal ikke TS ha dårlig samvittighet for. Det som faktisk kommer til å ødelegge velferdssamfunnet vår er folk som gir etter for slikt press fra arbeidsgiver. Til slutt blir det til at ingen tør å benytte seg av disse velferdsgode samme hvor syke de er i frykt for reprimander fra sjefen og arbeidsgiver. Hadde det vært opp til arbeidsgiver hadde vi alle jobbet som ringevikarer med null rettigheter og mulighet for oppsigelse på dagen. 

Endret av Traktor
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Limbo 2014 skrev:
 

Har ikke mannen din noe som helst av grunnlønn? Er det lov med kun provisjonsbasert lønn? Noen burde se din manns arbeidsgiver nærmere i kortene. Det er jo ikke arbeidsgiver som betaler sykt barn- penger, men nav. De sniker seg jo unna viktige forpliktelser for arbeidsgivere i Norge samtidig som de gjør det umulig for ansatte å benytte goder de har rett på og betaler skatt for. 

Ingen grunnlønn, 100% provisjon. helt vanlig i hans bransje. Han får ikke betalt selv en gang, før gan er syk på dag 10. Alt før det må han dekke selv.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...