Gå til innhold

Blir bedt om å fordele «sykt barn dagene»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Carrot skrev:
 

Du går glipp av nøkkelordet "betaler skatt" [block];) altså "tar ut lønn"

Jeg har forståelse for at det fremstår uvirkelig at selvstendig næringsdrivende står utenfor den offentlige velferdsordningen når det gjelder de 16 første dagene av egen sykdom, og fullstendig utenfor når det gjelder sykt barn (edit: ser det er nye regler fra 2015, se siste avsnitt). Dette fremstår uvirkelig når selvstendige tross alt tar ut lønn og betaler skatt, endatil mer trygdeavgift enn ordinære lønnsmottakere.

Sykt barn og omsorgspenger:

Far er lønnsmottager og mor driver enkeltpersonforetak: Hvem tar seg fri fra jobben for å pleie syke barn?

Ekteparet Ola og Karis to barn er syke, og må holdes hjemme fra barnehage og skole. Ola er fast ansatt i kommunen, mens Kari er selvstendig næringsdrivende og driver en liten frisørsalong. Hvem blir hjemme fra jobben for å passe barna?


Fra et økonomisk perspektiv er svaret enkelt:

Det soleklart mest lønnsomme for familien er at Ola holder seg hjemme – ihvertfall de første 10 dagene i løpet av året.

Som arbeidstager har han nemlig rett på full lønn (100 prosent av sykepengegrunnlaget inntil 6G)- såkalte omsorgspenger – fra sin arbeidsgiver når han er hjemme med syke barn, mens Kari ikke får så mye som en krone fra Folketrygden.

Edit: Etter nye regler fra 2015 har selvstendig næringsdrivende krav på omsorgspenger. Men her kommer en sentral opplysning: Kun fra 11. fraværsdag. Hvis mannen til TS er selvstendig, rimer det med at han IKKE FÅR NOE SOM HELST DE FØRST 10 DAGENE.

 

Endret av Horten Market
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Horten Market skrev:
 

Jeg har forståelse for at det fremstår uvirkelig at selvstendig næringsdrivende står utenfor den offentlige velferdsordningen når det gjelder de 16 første dagene av egen sykdom, og fullstendig utenfor når det gjelder sykt barn (edit: ser det er nye regler fra 2015, se siste avsnitt). Dette fremstår uvirkelig når selvstendige tross alt tar ut lønn og betaler skatt, endatil mer trygdeavgift enn ordinære lønnsmottakere.

Sykt barn og omsorgspenger:

Far er lønnsmottager og mor driver enkeltpersonforetak: Hvem tar seg fri fra jobben for å pleie syke barn?

Ekteparet Ola og Karis to barn er syke, og må holdes hjemme fra barnehage og skole. Ola er fast ansatt i kommunen, mens Kari er selvstendig næringsdrivende og driver en liten frisørsalong. Hvem blir hjemme fra jobben for å passe barna?


Fra et økonomisk perspektiv er svaret enkelt:

Det soleklart mest lønnsomme for familien er at Ola holder seg hjemme – ihvertfall de første 10 dagene i løpet av året.

Som arbeidstager har han nemlig rett på full lønn (100 prosent av sykepengegrunnlaget inntil 6G)- såkalte omsorgspenger – fra sin arbeidsgiver når han er hjemme med syke barn, mens Kari ikke får så mye som en krone fra Folketrygden.

Edit: Etter nye regler fra 2015 har selvstendig næringsdrivende krav på omsorgspenger. Men her kommer en sentral opplysning: Kun fra 11. fraværsdag. Hvis mannen til TS er selvstendig, rimer det med at han IKKE FÅR NOE SOM HELST DE FØRST 10 DAGENE.

 

100% på provisjon jobber han skrev hun i innlegget i tråden som er oppsummert på side 12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, kvinne35+ skrev:
100% på provisjon jobber han skrev hun i innlegget i tråden som er oppsummert på side 12

Hun sier også i samme innlegg at "Han er midt i en oppstartsfase". Høres ut som en gründer eller noe i den dur. Provisjonslønn kan bety så mangt, det brukes også om at man er helt og holdent avhengig av egen innsats. Sett at han er selvstendig som har en kontrakt med en stor kunde hvor betalingen er basert på resultater.

Endret av Horten Market
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Horten Market skrev:
 

Hun sier også i samme innlegg at "Han er midt i en oppstartsfase". Høres ut som en gründer eller noe i den dur. Provisjonslønn kan bety så mangt, det brukes også om at man er helt og holdent avhengig av egen innsats. Sett at han er selvstendig som har en kontrakt med en stor kunde hvor betalingen er basert på resultater.

Kan bety alt fra langer til selger av aloe vera det vil jeg tro.. Allikevel så er det helst holdningen som kommer tydelig frem i innleggene som jeg synes ikke er bra. Holdningen til å jobbe i det offentlige, holdningen til hva det betyr for bedriften med stadig fravær selv om ingen leies inn og gjør arbeidet i mellomtiden, forespørselen fra arb.giver om litt jevnere fordeling som ikke betyr noe for vedkommende, holdningen til å ha lyst å dra på hytta, reise på ferier, kjøpe ny bil for året og julegaver. Ikke gjøre noe som fratar muligheten til å leve i luksus.. Jeg synes ikke det er spesielt respektfullt ovenfor verken systemet, sjefen, ansettelsesforholdet eller alle dem som sliter med å få endene til å møtes.. Derfor reagerer jeg.. Likevel tror jeg nok jeg melder meg ut av denne diskusjonen da det ser ut til at TS ikke egentlig bryr seg døyten om hva som er rett så lenge hun kan få bekreftelse på at hun kan fortsette i samme løpet. Personlig synes jeg det er noe med å kunne se seg selv i speilet og respektere det en ser. Ikke bare tenke på penger og luksus. Ja for det å ha ei hytte er luksus. Det å kjøpe ny bil for året det er luksus. Det å kunne reise på ferier er luksus. Mange sliter baken av seg og har ingen av delene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, kvinne35+ said:
 

100% på provisjon jobber han skrev hun i innlegget i tråden som er oppsummert på side 12

Selvstendig næringsdrivende kan jobbe 100% provisjonsbasert på oppdrag for noen. Det må nesten være det det er snakk om, hvis dette skal være innenfor juridisk sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg i din siste kommentar, @kvinne35+, dersom ditt inntrykk av holdningene er riktig. Jeg har dog ikke fulgt den siden av debatten, så dette sier jeg rent generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig at det er 16 sider babbel om noe som er helt åpenbart. TS har all rett til å bruke alle sine sykt barn-dager uten at mannen hennes har tatt én eneste. Arbeidsgiver har ingenting med hvordan et par fordeler dagene mellom seg og TS har hverken et juridisk eller moralsk ansvar for å dele barnepass av sykt barn med sin mann ei heller noe ansvar for å forklare hvorfor de velger som de gjør. Andre kan mene akkurat hva de vil om dette, men sånn er det bare. 

Anonymkode: 9b019...8d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, kvinne35+ skrev:
 

Kan bety alt fra langer til selger av aloe vera det vil jeg tro.. Allikevel så er det helst holdningen som kommer tydelig frem i innleggene som jeg synes ikke er bra. Holdningen til å jobbe i det offentlige, holdningen til hva det betyr for bedriften med stadig fravær selv om ingen leies inn og gjør arbeidet i mellomtiden, forespørselen fra arb.giver om litt jevnere fordeling som ikke betyr noe for vedkommende, holdningen til å ha lyst å dra på hytta, reise på ferier, kjøpe ny bil for året og julegaver. Ikke gjøre noe som fratar muligheten til å leve i luksus.. Jeg synes ikke det er spesielt respektfullt ovenfor verken systemet, sjefen, ansettelsesforholdet eller alle dem som sliter med å få endene til å møtes.. Derfor reagerer jeg.. Likevel tror jeg nok jeg melder meg ut av denne diskusjonen da det ser ut til at TS ikke egentlig bryr seg døyten om hva som er rett så lenge hun kan få bekreftelse på at hun kan fortsette i samme løpet. Personlig synes jeg det er noe med å kunne se seg selv i speilet og respektere det en ser. Ikke bare tenke på penger og luksus. Ja for det å ha ei hytte er luksus. Det å kjøpe ny bil for året det er luksus. Det å kunne reise på ferier er luksus. Mange sliter baken av seg og har ingen av delene. 

Det er vel derfor folk har latt seg engasjere og provosere av tråden. Hvis tråden ikke er tull, er holdningene til TS forkastelige.

Mannen taper 6000 kroner dagen. Det er virkelig ikke synd på dem om de taper litt penger på at han tar et par syktbarndager da... Med så høy lønn har de råd til det!

Det er forståelig at man ønsker seg ny bil, dyre gaver og dyre ferier, men det er ikke ok når TS og mannen får dette på bekostning av TS sine kollegaer som må jobbe ekstra fordi hun er borte fra jobb.

Det er noe med å ikke bare tenke på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Men du kan hvertfall svare på følgende:

Er han ansatt eller selvstendig næringsdrivende?

Jobber han langt borte fra hjemmet sånn at det ikke praktisk lar seg gjøre?

Om han er ansatt, finnes det unttaksbestemmelser i aml som gjelder ham eller hans bransje?

Anonymkode: b6db5...0f8

Jeg er faktisk litt usikker, derfor jeg ikke har svart, det er litt sånn mellomløsning. Han har på en måte noen som driver bedriften, men han jobber for seg selv inn under dem. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg er faktisk litt usikker, derfor jeg ikke har svart, det er litt sånn mellomløsning. Han har på en måte noen som driver bedriften, men han jobber for seg selv inn under dem. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Det finnes ingen mellomløsning her. Enten er han ansatt eller selvstendig næringsdrivende. To totalt ulike ting mtp evt rettigheter.

Anonymkode: c8d90...313

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det finnes ingen mellomløsning her. Enten er han ansatt eller selvstendig næringsdrivende. To totalt ulike ting mtp evt rettigheter.

Anonymkode: c8d90...313

Det er jo også helt irrelevant for diskusjonen. Premissene er gitt i hi, han har ikke betalt fri, jeg har det. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Det er jo også helt irrelevant for diskusjonen. Premissene er gitt i hi, han har ikke betalt fri, jeg har det. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Ikke helt, siden det ville vært brudd på sml dersom han faktisk er ansatt. 

 

Anonymkode: 8f70b...f47

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ikke helt, siden det ville vært brudd på sml dersom han faktisk er ansatt. 

 

Anonymkode: 8f70b...f47

Men kan du ikke bare diskutere ut i fra premissene som er gitt?

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.10.2018 den 21.01, Kanutte skrev:
 

Og da tenker jeg at du hos meg stiller bakerst i køen for kursing og etterutdanning, samt at jeg ville tenkt meg nøye om når jeg fordelte fagene og timene dine. Hvis din jobb er så lite viktig for deg blir det mindre viktig for meg å tilrettelegge for deg og beholde deg. 

Jeg jobber i det offentlige og jobber med en jobb som jeg stortrives med. Mannen min jobber i det private og vi har alltid prøvd å fordele dagene ganske jevnt. Det samme gjelder permisjon for legebesøk osv. 

Skulle ønske jeg kunne plusse innlegget ditt 100 ganger!!!!

Anonymkode: d3b2c...d37

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Horten Market skrev:
Edit: Etter nye regler fra 2015 har selvstendig næringsdrivende krav på omsorgspenger. Men her kommer en sentral opplysning: Kun fra 11. fraværsdag. Hvis mannen til TS er selvstendig, rimer det med at han IKKE FÅR NOE SOM HELST DE FØRST 10 DAGENE.

 

Mannen til TS er ansatt på provisjon sier hun og får ikke lønn fra arbeidsgiver - det er premissene hun gir i HI som hun henviser til. Ergo - gjentar jeg meg selv, etter Loven har han rett på betalt fravær. Ut over det kan TS "ta over" hans dager om de fyller kravene og problemet er "løst" også overfor NAV.

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er jo også helt irrelevant for diskusjonen. Premissene er gitt i hi, han har ikke betalt fri, jeg har det. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Carrot said:
 

Mannen til TS er ansatt på provisjon sier hun og får ikke lønn fra arbeidsgiver - det er premissene hun gir i HI som hun henviser til. Ergo - gjentar jeg meg selv, etter Loven har han rett på betalt fravær. Ut over det kan TS "ta over" hans dager om de fyller kravene og problemet er "løst" også overfor NAV.

 

TS sier jo at hun ikke vet om han er selvstendig næringsdrivende eller ei. Han må jo være det, utifra opplysningene hun gir. Det er ikke uvanlig å være selvstendig næringsdrivende med en oppdragsgiver som gir 100% provisjon. Da har han etter loven ikke rett på betalt fravær. Det er også premissene ts har gitt hele veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Albbas skrev:
 

TS sier jo at hun ikke vet om han er selvstendig næringsdrivende eller ei. Han må jo være det, utifra opplysningene hun gir. Det er ikke uvanlig å være selvstendig næringsdrivende med en oppdragsgiver som gir 100% provisjon. Da har han etter loven ikke rett på betalt fravær. Det er også premissene ts har gitt hele veien. 

Må han? Hva baserer du det på? Det er bortimot umulig å være selvstendig uten å vite det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Carrot said:
 

Må han? Hva baserer du det på? Det er bortimot umulig å være selvstendig uten å vite det ;)

Fordi noe annet ville være alvorlig brudd på loven, siden han ikke har rett på sykepenger eller sykt barn. TS virker å være ganske sikker i den saken, og da blir det merkelig å kverulere på at det må være lovbrudd i stedetfor å anta den mest sannsynlige årsaken - mannen er selvstendig næringsdrivende. 

At TS ikke vet om han er selvstendig næringsdrivende betyr jo ikke at ikke mannen vet det selv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carrot skrev:
 

Må han? Hva baserer du det på? Det er bortimot umulig å være selvstendig uten å vite det ;)

Nå er jo ikke ts den som har undertegnet på kontrakten. Det er mange sånne stillinger som virker som ansatt utad, men som kanskje ikke er det. Min slager jobber i et frisørkollektiv der de leier seg en plass som selvstendig næringsdrivende, hun sier jo hun jobber hos» xxx frisør», men teknisk sett gjør hun ikke det.

til ts: gjør det som er best for din familie. Det er hverken egoistisk, illojalt eller noe av de andre stygge tingene du har blitt kaldt her inne! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Carrot said:
 

en på provisjonslønn / ENK som tar ut lønn betaler skatt, ergo har de rett på OMSORGSLØNN ;) du viser til helt andre ting enn det saken dreier seg om.

Og du ser forhåpentligvis nå at dette ikke stemmer for ENK? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...