Gå til innhold

Blir bedt om å fordele «sykt barn dagene»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Horten Market skrev:
 

Jeg gjentar: Er du selvstendig, så må du tegne PRIVAT forsikring for å få økonomisk støtte ved sykdom hos eget barn. Når kun fire av fem selvstendige har forsikring for egen sykdom, så sier det seg selv at dette er så dyrt at få tar seg råd til det.

Du går glipp av nøkkelordet "betaler skatt" ;) altså "tar ut lønn"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ojojoj, for en siteringsbonsnza😱 

det er ingen «plikt» å dele sykt barn dager, nei, der har du nok misforstått. Vi må prioritere bort ting som ny bil eller ferie om han må ta mye ulønnet, så jeg vet ikke hvor du har det fra? 

Ja, la oss gå ut fra at han snylter på skatten også, kanskje han er kriminell i tillegg? La oss dra det enda lenger, det er så typisk «sånne» som ikke får betalt sykt barn dager. 

Sykedager er en lovfestet rettighet, og takk Gud for det🙏🏻

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Har offentlig jobb jeg også og betalt sykt barn dager men det betyr ikke at jeg fråtser i dem!

Så den æren skal du ene og alene få beholde!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Maleficenta skrev:
 

Men jeg forstår ikke hvordan dere vinner på dette økonomisk? Når du har brukt opp dine 10 dager da må jo han ta sine og da ikke få lønn.

Vi vinner på det fordi han da forhåpentligvis ikke må ta ut så mange dager. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kvinne35+ skrev:
 

Har offentlig jobb jeg også og betalt sykt barn dager men det betyr ikke at jeg fråtser i dem!

Så den æren skal du ene og alene få beholde!

Frister i dem??? Jeg har ikke tatt ut en eneste unødvendig sykt barn dag, hvordan «fråtser» jeg?

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvordan det kan diskuteres - på 15 sider and counting - hva som er rett og rimelig av ts og mannen å gjøre her. Ts har vel som de fleste andre foreldre (med mindre hun har utvidete omsorgsdager pga kronisk sykt barn) rett til å ta ut inntil 10 dager egenmelding. Da bør det være revnende likegyldig, også for de selvutnevnte juridiske ekspertene og synserne på kg om mannen hennes bør ta fri i stedet. 

Anonymkode: dde52...898

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, kvinne35+ skrev:
 

Har offentlig jobb jeg også og betalt sykt barn dager men det betyr ikke at jeg fråtser i dem!

Så den æren skal du ene og alene få beholde!

Hvem fråtser? Man har 10 dager og det er ikke en fri-dag akkurat. Er ikke så digg å tørke opp spy eller sette stikkpiller, men vi gjør det for barna våre 😷😘

Anonymkode: 44e07...9c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvem fråtser? Man har 10 dager og det er ikke en fri-dag akkurat. Er ikke så digg å tørke opp spy eller sette stikkpiller, men vi gjør det for barna våre 😷😘

Anonymkode: 44e07...9c3

det betyr at TS og mannen har valgt at kun hun skal ha syktbarn dager og ikke han. Da mener jeg det blir fråtsing. Fordi det er arbeidsplassen som betaler lønn for de ti dagene. Hvis det overstiger ti dager så er det nav. 
les oppsummering av alle kommentarer fra TS side 12 hvis du lurer på meningen bak responsen på holdningen.

Endret av kvinne35+
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemstillingen til TS er ikke akkurat unik, og jeg tror mange her hadde valgt likt som TS hadde de selv stått i det valget. Man har en tendens til å prioritere egen økonomi over arbeidsgivers økonomi, og det er verken rart eller umoralsk. 

Hvis mannen til TS driver ENK har han ikke rett til lønn ved sykt barn. 

Her er problemstillingen beskrevet med kjønnene byttet om. 

http://enkeltmannsforetak.nyttiginfo.no/sykt-barn-omsorgspenger/

 

http://enkeltmannsforetak.nyttiginfo.no/nye-regler-for-omsorgspenger/

Endret av Albbas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Albbas skrev:
 

Problemstillingen til TS er ikke akkurat unik, og jeg tror mange her hadde valgt likt som TS hadde de selv stått i det valget. Man har en tendens til å prioritere egen økonomi over arbeidsgivers økonomi, og det er verken rart eller umoralsk. 

Hvis mannen til TS driver ENK har han ikke rett til lønn ved sykt barn. 

Her er problemstillingen beskrevet med kjønnene byttet om. 

http://enkeltmannsforetak.nyttiginfo.no/sykt-barn-omsorgspenger/

Dårlige holdninger. Det er noe annet om pengene var livsnødvendige noe annet når det handler om turer på hytta, færre julegaver og at det da ikke blir ny bil for i år.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kvinne35+ skrev:
 

det betyr at TS og mannen har valgt at kun hun skal ha syktbarn dager og ikke han. Da mener jeg det blir fråtsing. Fordi det er arbeidsplassen som betaler lønn for de ti dagene. Hvis det overstiger ti dager så er det nav. 

10 dager med lønn og deretter ulønnet. NAV betaler om barnet blir innlagt, da får man pleiepenger. Dessuten syns jeg det er usmakelig å kalle det «fråtse», barna er tross alt syke!

Anonymkode: 44e07...9c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Carrot said:
 

Du går glipp av nøkkelordet "betaler skatt" ;) altså "tar ut lønn"

Hva er det egentlig du snakker om? 

Som Horten Market sier, ved ENK har man ikke rett på lønn/inntekt ved sykt barn. Hvor du drar inn denne skatten skjønner jeg ikke. Man har ikke vanlig lønn i ENK, men overfører deler av overskuddet til privat konto. Overskuddet skattes av, men ikke som lønnsinntekt.

Hvis du kunne kommet med dokumentasjon på det du egentlig påstår hadde det vært enklere å følge med, for jeg mistenker at du snakker om noe helt annet? 

http://enkeltmannsforetak.nyttiginfo.no/sykt-barn-omsorgspenger/

http://enkeltmannsforetak.nyttiginfo.no/nye-regler-for-omsorgspenger/

Endret av Albbas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men reglene er vel en gang slik at man kan ta ut så og så mange sykt barn dager i året. Dette må både arbeidsgiver og taker forholde seg til? Arbeidstaker kan ta ut disse dagene. 

Anonymkode: 7e693...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

10 dager med lønn og deretter ulønnet. NAV betaler om barnet blir innlagt, da får man pleiepenger. Dessuten syns jeg det er usmakelig å kalle det «fråtse», barna er tross alt syke!

Anonymkode: 44e07...9c3

Det er å fråtse når det er en mor og en far men bare mor skal ta sykt barn dager.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Horten Market skrev:
 

 

 

Nei, ifølge linken i sitatet øverst, kan andre regler avtales. Sitat:

Ettersom det har oppstått et spørsmål om hvordan sykepengene til din ansatte skal beregnes, antar jeg at arbeidsavtalen ikke regulerer dette spørsmålet. Dersom heller ikke personalhåndbok eller annet internt regelverk sier noe om dette, og det heller ikke er etablert noen fast praksis for hvordan dette gjøres for stillinger som avlønnes dels med fastlønn og dels med provisjonsbasert lønn, er det naturlig å falle tilbake på folketrygdlovens regler om beregning.

Folketrygdlovens regler kommer altså til anvendelse først når verken arbeidsavtalen eller praksis i bransjen er tilstrekkelig klar.

TS gjentar til det kjedsommelige at de har undersøkt dette. Da er det meningsløst å messe videre på dette over 13 sider. TS sine forutsetninger må bare legges til grunn for debatten.

Jeg nekter å tro det er så enkelt å slippe unna å betale sykepenger. Det ville garantert blitt brukt.

Ansett alle på provisjonsbasis (gjør provisjonsberegningene slik at man får vanlig lønn), ikke betal noe i sykepenger.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-4#KAPITTEL_5-4

Du tar feil. HI sier at kontrakten hans sier at han ikke har rettigheter. Lovverket sier noe annet. Det er ulovlig å avtale seg bort fra lovfestede rettigheter i en arbeidskontrakt. Kontrakten anses da som ugyldig. Om mannen hennes hadde gått til sak mot arbeidsgiver, hadde arbeidsgiver tapt. 

Merk; hi har ennå ikke svart på om mannen hennes faktisk er ansatt slik at det er snakk om et ansettelsesforhold. Om det ikke er det, regnes han som selvstendig næringsdrivende. Men da tar de også feil siden hun sier at han har krav på disse rettighetene etter 10 dager. For selvstendig næringsdrivende får man disse rettighetene etter 16 dager. Det er noe som ikke stemmer her, HI er selvmotsigende, skråsikker og ikke interessert i å ta til seg tilbakemeldingene hun får.

Anonymkode: c8d90...313

Kontrakten anses ikke som ulovilg, men de delene som motstrider loven er ugyldig. Det er stort sett ikke ulovlig å inngå en ugyldig avtale.

Hvis han er selvstendig næringsdrivende kan han jo bare forsikre seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Det er FOLKETRYGDLOVEN som gjelder her ikke arbeidsmiljøven. Se vedlegg for hvilke lønnarter som skal være med i grunnlaget for sykepenger.

Ingen bedrift kan si at dette ikke "gjelder" hos dem. (Jeg har ikke lest hele tråden men du skriver ikke at han er selvstendig næringsdrivende..)

Og veldig enig med de som sier at egenmeldinger og sykt barn dag ikke er noe man har KRAV på, det er en ordning vi er så heldige å ha og som vi bruker kun når det er nødvendig. Det kan ikke sammenlignes med FERIE dager!

 

 

Skjermbilde.JPG

Anonymkode: deec2...df7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kvinne35+ skrev:
 

Det er å fråtse når det er en mor og en far men bare mor skal ta sykt barn dager.

Har du barn? Her i huset har vi to og alle de 20 dagene blir oppbrukt i løpet av ett år. Hvordan vi fordeler dem spiller ingen rolle. De blir jo borte, okkesom. 

Anonymkode: 44e07...9c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Har du barn? Her i huset har vi to og alle de 20 dagene blir oppbrukt i løpet av ett år. Hvordan vi fordeler dem spiller ingen rolle. De blir jo borte, okkesom. 

Anonymkode: 44e07...9c3

Ja det har jeg og vi bytter på å være hjemme ved sykt barn dvs at det er ikke kun en part som er hjemme med barnet hele tiden. Det er det kommentaren handler om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:
 

Ikke for min mann med hans kontrakt, nei. Herlighet så vanskelig å forstå. Tror du ikke vi har undersøkt? Tror du vi syntes det er gøy når han må ta ut ubetalte dager? 

Jeg harikke tenkt å si hvilken bransje, da det er en liten bransje og lett gjenkjennelig, jeg har  for øvrig ikke kaldt noen for «hylekor», derimot har jeg blitt kaldt både det ene og det andre.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Men du kan hvertfall svare på følgende:

Er han ansatt eller selvstendig næringsdrivende?

Jobber han langt borte fra hjemmet sånn at det ikke praktisk lar seg gjøre?

Om han er ansatt, finnes det unttaksbestemmelser i aml som gjelder ham eller hans bransje?

Anonymkode: b6db5...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:
 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-4#KAPITTEL_5-4

Du tar feil. HI sier at kontrakten hans sier at han ikke har rettigheter. Lovverket sier noe annet. Det er ulovlig å avtale seg bort fra lovfestede rettigheter i en arbeidskontrakt. Kontrakten anses da som ugyldig. Om mannen hennes hadde gått til sak mot arbeidsgiver, hadde arbeidsgiver tapt. 

Merk; hi har ennå ikke svart på om mannen hennes faktisk er ansatt slik at det er snakk om et ansettelsesforhold. Om det ikke er det, regnes han som selvstendig næringsdrivende. Men da tar de også feil siden hun sier at han har krav på disse rettighetene etter 10 dager. For selvstendig næringsdrivende får man disse rettighetene etter 16 dager. Det er noe som ikke stemmer her, HI er selvmotsigende, skråsikker og ikke interessert i å ta til seg tilbakemeldingene hun får.

Anonymkode: c8d90...313

Han kan jo være selvstendig næringsdrivende med oppdragsgiver som tilbyr sykepenger fra dag 10-16.

 

Anonymkode: b6db5...0f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:
 

Nei det er den ikke, den er til kriser som vi ikke greier å unngå, dette kan vi unngå ved at jeg tar ut mine dager først. Jeg tenker ikke at det er det vi lærer barna, vi lærer dem logikk, økonomi og at familien alltid er viktigst.

Det som holder offentlige stillinger nede er primært lønningene.Selvsagt ser jeg en verdi i jobben jeg gjør, hadde jeg bare vært interessert i penger hadde jeg ikke jobbet i det offentlige :P 

TS 

Anonymkode: 8ddae...68d

Alle jobber i det offentlige er ikke dårlig betalt. Jeg gikk nylig fra fra privat til offentlig stilling og til bedre lønn. Atpå til, så jobber vi mye smartere, så vi får gjort mer på mindre tid, og er ganske mye billigere i drift enn private alternativer.

Anonymkode: b6db5...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...