Gå til innhold

Blir bedt om å fordele «sykt barn dagene»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg er i din situasjon. Dvs jeg er i din manns situasjon; jeg mister ikke bare inntekt når jeg er hjemme med sykt barn, jeg må i tillegg betale noen for å dekke inn mine vakter. Dobbelt tap for min del, altså. Likevel er jeg oftere hjemme med barna en han er når de er syke, fordi det er perioder hvor det er enkelt for meg å få inn vikar og andre ganger (høysesong) når det ikke går an å få inn vikar. Jeg er derfor hjemme med barna 11 av 12 mnd i året, for å spare hans dager til jeg ikke KAN være hjemme av praktiske årsaker, ikke økonomiske årsaker. Fordi min bedrift er avhengig av meg 1 mnd i året. Ofte ender det opp med at han ikke trenger å bruke særlig mange sykedager, iallefall ikke 10 stk pr år. 

Når man har en jobb hvor man ikke får betalt for å være hjemme, må man likevel sørge for å organisere livet sitt slik at det fungerer for alle parter. Jeg har flere ansatte som bare ser sin egen situasjon og glemmer at andre også har familie eller aktiviteter de må stille opp på. Det er bare MEG MEG MEG hele tiden. En av dem mener at det er en selvfølge at hun bare kan jobbe til visse tider hos meg fordi mannen hennes ikke vil be om tilrettelegging på sin jobb (ingen problem med tilrettelegging der om han bare spør om det). I tillegg er dette tidspunkter hvor alle andre også vil jobbe. Så da forventer hun at hun blir prioritert, får fri når hun vil, og jeg, som også har to barn med et helt annet aktivitetsnivå en hennes, samt en bedrift med mange ansatte å drive, skal jobbe rundt hennes behov. Jeg skal ikke kunne være med barna mine fordi hun skal være med sine. Hun skal også ikke bare være hjemme med syke barn hver gang, hun skal være hjemme samtidig som mannen fordi det er så slitsomt for ham å være alene med syke barn! Det er dessverre mange av disse, som kun ser sitt behov og sine rettigheter og glemmer at det også medfølger plikter å ha en jobb.

Du sier at du bare har en kommunal jobb. Du skal være klar over at kommunale jobber er en utgiftspost. De genererer ingen inntekter, derfor er det tak på lønnsnivåene. Det private næringsliv genererer inntekter, og dyktige ansatte genererer MYE inntekter til bedriftene. Bedriftene har høyere risiko og små marginer (mye pga at lønnsnivået har økt utrolig mye sammenlignet med priser på varer og tjenester). Disse pengene må tas fra et sted, og man må derfor effektivisere driften. Det medfører at man ikke har noe sikkerhetsnett slik som man har i det offentlige. Ulempen med det offentlige er at dyktige, lojale ansatte som stiller opp og prioriterer jobben får akkurat samme lønn som de som gir faen i jobben sin. I mine øyne er ikke det greit, det er mer rettferdig at man får litt ekstra om man er en stor ressurs for sin arbeidsgiver en om man er daukjøtt som i tillegg er en større utgiftspost pga høyt, unødvendig fravær.

Anonymkode: c8d90...313

I nyere tid er det ofte ikke noe sikkehetsnett i offentlig sektor heller på grunn av kutt og ansettelsesstopp, der jeg jobbet før var det ingen vikarer som ble satt inn, og merarbeide som skyldtes fravær måtte gjøres av kolleger og/eller seg selv når man var tilbake. Så sykt barn dag, eller sykedager var egentlig bare en ris til egen bak, for man måtte like fullt ta igjen det kolleger evt. ikke rakk å gjøre. 

At du har ansatte under deg som foreventer fri til enhver tid, må du jo faktisk ta med dine egne ansatte. Om du ikke har evne til å sette grenser en gang i blant, så burde du vel heller kanskje ikke vært leder, for deg er jo nettopp du som leder som har muligheten til holdnignsskapende arbeid rundt fravær og rettferdig fordeling av det. 

Anonymkode: 0a13d...212

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 8.10.2018 den 20.43, AnonymBruker skrev:
 

Så bra! Så hun kan ikke tvinge oss? 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Selvfølgelig kan hun ikke tvinge dere. Dere må gjøre det som er best for deres familie.

Anonymkode: 7f5df...03f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har aldri sagt at den er «veldig godt betalt», har bare sagt at den er bedre betalt enn min. 

Hva ville du valgt? Ferie for familien eller at far ikke tar ut sykt barn dager? 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Jeg ville valgt at partneren min hadde en jobb med en lovlig kontrakt, sånn at jeg ikke behøvde å leve i vissheten om at livet og økonomien kunne rakne når som helst.

Mange har forresten ferien sin heime, eller på hytta og det helt uavhengig av hvem som tar ut sykt barn dager når.

Anonymkode: afa29...625

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

I nyere tid er det ofte ikke noe sikkehetsnett i offentlig sektor heller på grunn av kutt og ansettelsesstopp, der jeg jobbet før var det ingen vikarer som ble satt inn, og merarbeide som skyldtes fravær måtte gjøres av kolleger og/eller seg selv når man var tilbake. Så sykt barn dag, eller sykedager var egentlig bare en ris til egen bak, for man måtte like fullt ta igjen det kolleger evt. ikke rakk å gjøre. 

At du har ansatte under deg som foreventer fri til enhver tid, må du jo faktisk ta med dine egne ansatte. Om du ikke har evne til å sette grenser en gang i blant, så burde du vel heller kanskje ikke vært leder, for deg er jo nettopp du som leder som har muligheten til holdnignsskapende arbeid rundt fravær og rettferdig fordeling av det. 

Anonymkode: 0a13d...212

I min bransje er det ikke mulig å ta igjen arbeidet senere. Man kan ikke stenge bedriften pga sykefravær.

At jeg ikke evner å sette grenser var jo en artig konklusjon basert på det jeg skrev. At hun forventer det betyr ikke at hun får det som hun vil. Det var for å illustrere en ego-tankegang som  dessverre blir mer og mer vanlig (og som kommer tydelig frem i HI's innlegg).

Det å være leder i dag er utfordrende, og ofte fungerer man som en fasilitator for å tilrettelegge for at de ansatte skal ha det optimalt. Det forventes også at arbeidsgiver tilrettelegger for fritiden til de ansatte. Når mange krever at man skal ta individuelle hensyn hver gang, er dette vanskelig å innfri uten at det går på bekostning av noe (bedriften) eller noen andre (leder eller kolleger). Ikke alle skjønner at om man feks skal innfri deres ønsker om fri helligdager, medfører det at noen andre må trå til og jobbe istedenfor å ha fri. At andre må ofre sin fritid er ikke relevant, så lenge de får det som de vil selv.

Å skape gode holdninger fungerer bare når mennesker evner å se andres behov i tillegg til sine egne. Disse egotripperne blir aldri fornøyd uansett hvor mye du prøver, og har ingen forståelse for hvor mye tilrettelegging de faktisk får, fordi de anser det som en selvfølge. De driter i hva andre må ofre, så lenge de får viljen sin selv. Det å bruke opp alt på plusskontoen sin kan straffe seg den dagen man faktisk kommer i en situasjon hvor man ikke kan komme å slå i bordet med JEG HAR KRAV PÅ FØLGENDE! Da trenger man velvilje fra arbeidsgiver. De som har tømt plusskontoen sin på JEG HAR RETT PÅ får da ingenting utover det man har krav på, og den situasjonen har de skapt helt på egen hånd. 

Ledere er bare mennesker de også, det er begrenset hva man har mulighet til å få til. Leders primæroppgave er å sørge for at bedriften leverer, sammen med de ansatte. Da kan ikke de ansattes behov settes foran bedriftens behov.

Anonymkode: c8d90...313

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Vera Vinge skrev:
 

Eh, unnskyld meg, men man kan faktisk ha en mening om en del ting selv om man personlig ikke har vært i akkurat den situasjonen. Jeg har småbarn som har vært mye syke, så jeg har sånn sett tenkt over disse tingene. Og jeg ville ikke klart å forsvare overfor min sjef at jeg skulle ta ti sykt barn-dager på rappen. Greit nok med en liten skjevfordeling, og som sagt, har vi endt opp med å bruke alle sykt barn-dagene årlig uansett så langt. Men det er faktisk viktig med et ok forhold til arbeidsplassen sin, og det er mye man kunne tenke seg, som bare ikke er ok. 

Og selv om man har "rett" på noe, betyr det ikke at det er riktig å ta benytte seg av av det fullt ut. Hva hvis du kun har brukt 9 dager et år, føler du det som din rettighet å ta ut den siste også, da, som en fridag? Hvor skal det ende? 

Selv om arbeidsplasser skal forholde seg til at noen har småbarn, trenger man ikke framstille bidra til å skape et rykte om at denne gruppen er arbeidssky eller utnytter situasjonen. For det er sånn det kan framstå. 

Ja du får selvfølgelig ha en mening, men din mening er på et helt annet grunnlag enn mitt. Du har så langt jeg kan se ( siden du ikke benekter det) en mann med rett på betalt fri, da er situasjonene såpass forskjellig at de ikke er sammenlignbare.

ts 

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det begrenser seg jo ikke til behov for permisjon/utdanning, det var jo bare noen eksempler. Det kan også f. eks. være at man trenger akutt fri eller tilpasning på grunn av en familiekrise eller andre viktige hendelser i privatlivet. Da er det mye lettere om man har et godt "gi og ta" forhold med arbeidsgiver. Hvis ikke kan man egentlig ikke forvente å få mer enn minimum av det loven fastsetter, noe som i mange tilfeller kan vise seg å være veldig lite. 

Men du får gjøre som du vil, formelt sett er det jo ikke noe din leder kan ta deg på, men no offense: Du er ikke en kollega jeg selv ville hatt, og du blir neppe populær blant dine kolleger med denne holdningen. 

Anonymkode: 0a13d...212

Vi har ingen slike goder og de godene som er gjelder alle. Det hjelper ikke om sjefen liker deg eller ikke. 

For endre gang er det JEG som gjør min jobb, ingen jobber ekstra når jeg er borte, det er JEG som må ta det igjen. Jeg har et veldig godt forhold med alle mine kollegaer❤️

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg er i din situasjon. Dvs jeg er i din manns situasjon; jeg mister ikke bare inntekt når jeg er hjemme med sykt barn, jeg må i tillegg betale noen for å dekke inn mine vakter. Dobbelt tap for min del, altså. Likevel er jeg oftere hjemme med barna en han er når de er syke, fordi det er perioder hvor det er enkelt for meg å få inn vikar og andre ganger (høysesong) når det ikke går an å få inn vikar. Jeg er derfor hjemme med barna 11 av 12 mnd i året, for å spare hans dager til jeg ikke KAN være hjemme av praktiske årsaker, ikke økonomiske årsaker. Fordi min bedrift er avhengig av meg 1 mnd i året. Ofte ender det opp med at han ikke trenger å bruke særlig mange sykedager, iallefall ikke 10 stk pr år. 

Når man har en jobb hvor man ikke får betalt for å være hjemme, må man likevel sørge for å organisere livet sitt slik at det fungerer for alle parter. Jeg har flere ansatte som bare ser sin egen situasjon og glemmer at andre også har familie eller aktiviteter de må stille opp på. Det er bare MEG MEG MEG hele tiden. En av dem mener at det er en selvfølge at hun bare kan jobbe til visse tider hos meg fordi mannen hennes ikke vil be om tilrettelegging på sin jobb (ingen problem med tilrettelegging der om han bare spør om det). I tillegg er dette tidspunkter hvor alle andre også vil jobbe. Så da forventer hun at hun blir prioritert, får fri når hun vil, og jeg, som også har to barn med et helt annet aktivitetsnivå en hennes, samt en bedrift med mange ansatte å drive, skal jobbe rundt hennes behov. Jeg skal ikke kunne være med barna mine fordi hun skal være med sine. Hun skal også ikke bare være hjemme med syke barn hver gang, hun skal være hjemme samtidig som mannen fordi det er så slitsomt for ham å være alene med syke barn! Det er dessverre mange av disse, som kun ser sitt behov og sine rettigheter og glemmer at det også medfølger plikter å ha en jobb.

Du sier at du bare har en kommunal jobb. Du skal være klar over at kommunale jobber er en utgiftspost. De genererer ingen inntekter, derfor er det tak på lønnsnivåene. Det private næringsliv genererer inntekter, og dyktige ansatte genererer MYE inntekter til bedriftene. Bedriftene har høyere risiko og små marginer (mye pga at lønnsnivået har økt utrolig mye sammenlignet med priser på varer og tjenester). Disse pengene må tas fra et sted, og man må derfor effektivisere driften. Det medfører at man ikke har noe sikkerhetsnett slik som man har i det offentlige. Ulempen med det offentlige er at dyktige, lojale ansatte som stiller opp og prioriterer jobben får akkurat samme lønn som de som gir faen i jobben sin. I mine øyne er ikke det greit, det er mer rettferdig at man får litt ekstra om man er en stor ressurs for sin arbeidsgiver en om man er daukjøtt som i tillegg er en større utgiftspost pga høyt, unødvendig fravær.

Anonymkode: c8d90...313

Og det er nettopp det vi gjør ved at jeg benytter meg av sykt barn dager. At du velger å ofre familieøkonomien betyr bare at du har bedre råd enn oss. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Carrot skrev:
 

Hei TS, du skriver så mye som ikke henger sammen at jeg bare må kommentere det, du påstår at dere ikke har penger til eksempelvis ferie eller gaver om far tar ut sykt barn dager fordi han arbeider provisjon - betyr det at far aldri er syk selv for om han er det slik du ser det får han ikke betalt?

Dersom alt henger på far for familiens ve og vel skjønner jeg at han kvier seg for å være hjemme dersom virkeligheten er som du fremstiller den - men.. så kommer det store men, flere skrivre at om man arbeider på provisjonsbaserte kontrakter har man likevel rett på disse godene.

Det er en lovfestet rett: https://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062#12-9

Videre er det en lovffestet rett til utbetaling i den forbindelse: https://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019#9-5

Din mann er arbeidstaker selv på provisjon om han har kontrakt, har han en frelans kontrakt får han også denner retten. Så langt er det ingenting som tyder på at din påstand om at han ikke får penger er riktig, det jeg derimot klarer finne av dokumentasjon sier at dersom arbeidsgiver ikke betaler av ulik grunn kan far rette kravet sitt direkte til NAV.

Poenget er at argumentet du hele tiden kommer med om at dere taper penger ikke stemmer med loven.

Ut over det står jeg inne for at du selvsagt står fritt til å velge som du gjør, men det kan være greit å holde seg til de faktiske forhold i en sak du legger opp til diskusjon rundt og ikke svare "flåsete" når du møter gode argumenter for hvorfor den som skriver til deg er uenig med deg.

 

 

 

 

 

Han har ikke rett på det nei, det er vanlig i hans bransje. I tillegg til at han taper lønn for den dagen taper han også fremtidig inntekt ved å ikke være tilgjengelig på jobb absolutt hver dag. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg ville valgt at partneren min hadde en jobb med en lovlig kontrakt, sånn at jeg ikke behøvde å leve i vissheten om at livet og økonomien kunne rakne når som helst.

Mange har forresten ferien sin heime, eller på hytta og det helt uavhengig av hvem som tar ut sykt barn dager når.

Anonymkode: afa29...625

Det er fult lovlig og vanlig i hans bransje.

ferie var et eksempel, poenget er at vi må bortprioritere ting vi ikke har lyst til. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

I min bransje er det ikke mulig å ta igjen arbeidet senere. Man kan ikke stenge bedriften pga sykefravær.

At jeg ikke evner å sette grenser var jo en artig konklusjon basert på det jeg skrev. At hun forventer det betyr ikke at hun får det som hun vil. Det var for å illustrere en ego-tankegang som  dessverre blir mer og mer vanlig (og som kommer tydelig frem i HI's innlegg).

Det å være leder i dag er utfordrende, og ofte fungerer man som en fasilitator for å tilrettelegge for at de ansatte skal ha det optimalt. Det forventes også at arbeidsgiver tilrettelegger for fritiden til de ansatte. Når mange krever at man skal ta individuelle hensyn hver gang, er dette vanskelig å innfri uten at det går på bekostning av noe (bedriften) eller noen andre (leder eller kolleger). Ikke alle skjønner at om man feks skal innfri deres ønsker om fri helligdager, medfører det at noen andre må trå til og jobbe istedenfor å ha fri. At andre må ofre sin fritid er ikke relevant, så lenge de får det som de vil selv.

Å skape gode holdninger fungerer bare når mennesker evner å se andres behov i tillegg til sine egne. Disse egotripperne blir aldri fornøyd uansett hvor mye du prøver, og har ingen forståelse for hvor mye tilrettelegging de faktisk får, fordi de anser det som en selvfølge. De driter i hva andre må ofre, så lenge de får viljen sin selv. Det å bruke opp alt på plusskontoen sin kan straffe seg den dagen man faktisk kommer i en situasjon hvor man ikke kan komme å slå i bordet med JEG HAR KRAV PÅ FØLGENDE! Da trenger man velvilje fra arbeidsgiver. De som har tømt plusskontoen sin på JEG HAR RETT PÅ får da ingenting utover det man har krav på, og den situasjonen har de skapt helt på egen hånd. 

Ledere er bare mennesker de også, det er begrenset hva man har mulighet til å få til. Leders primæroppgave er å sørge for at bedriften leverer, sammen med de ansatte. Da kan ikke de ansattes behov settes foran bedriftens behov.

Anonymkode: c8d90...313

Ja, men om man har bedritne ansatte som gir beng i andres og bedriftens behov, så er det jo faktisk en leders oppgave å sørge for å bytte ut disse ansatte. Og gjør du ikke det, så må du regne med at de av dine ansatte som bidrar sterkt, og kanskje også mer til for å dekke inn for andre, etterhvert blir dritt lei av å jobbe hele tiden fordi andre ikke gidder. Da slutter de, og så sitter dere igjen med de kravstore som ikke løfter en finger. 

Men det er jo ris til egen bak til mange bedrifter i Norge i dag. 

Anonymkode: 0a13d...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt innafor at ts tar sykt barn dagene sine, men etter å ha lest bare 3 sider av tråden har jeg inntrykk av at hun er en arrogant og lite hyggelig person utifra svarene hennes. Jeg ville ikke hatt henne hverken som kollega eller arbeidstaker. 

Anonymkode: 7b62a...608

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Han har ikke rett på det nei, det er vanlig i hans bransje. I tillegg til at han taper lønn for den dagen taper han også fremtidig inntekt ved å ikke være tilgjengelig på jobb absolutt hver dag. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

hvilken bransje opererer lovstridig i 2018?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi har ingen slike goder og de godene som er gjelder alle. Det hjelper ikke om sjefen liker deg eller ikke. 

For endre gang er det JEG som gjør min jobb, ingen jobber ekstra når jeg er borte, det er JEG som må ta det igjen. Jeg har et veldig godt forhold med alle mine kollegaer❤️

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Kanskje ikke som standard vilkår nei, men ved f. eks. familiekrise eller noe annet svært viktig som skjer i privatlivet, vil man i noen tilfeller ha behov for noe ekstra utover det som er lovfestet eller tariffestet. Og det er gjerne de tilfellene man har behov for litt ekstra velvilje. 

Greit nok, så har dere kanskje separate oppgaver som ikke affekterer hverandre, men du vil jo kunne fremstå som et irritasjonsmoment for din arbeidsgiver. 

Anonymkode: 0a13d...212

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Og det er nettopp det vi gjør ved at jeg benytter meg av sykt barn dager. At du velger å ofre familieøkonomien betyr bare at du har bedre råd enn oss. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Med all respekt å melde, så vet du ingenting om min privatøkonomi. Det er faktisk ikke sånn at man kan ofte den enes jobb for partnerens jobb. Dere har tatt et valg, dere har valgt å kaste din arbeidsgiver under bussen. Jeg står mellom pest eller kolera: får ikke lønn uansett når jeg er borte fra jobb fordi jeg er selvstendig næringsdrivende og ikke har en arbeidsgiver. Men siden noen perioder er mer prekære en andre, har jeg valgt å prioritere å være hjemme når arbeidspresset tillater det og mannen er hjemme de periodene jeg ikke kan være hjemme. Det er et aktivt valg jeg MÅ ta pga jobben JEG har valgt. Det er ikke mannen min sin feil at jeg har en jobb hvor jeg taper penger på å være borte.

Om familieøkonomien deres er så skral at den ikke tåler 10 dager fravær i løpet av 12 mnd så har dere feilprioritert. Og som jeg og flere har nevnt for deg tidligere i tråden; mannen din HAR krav på lønnet sykt barn-dager og sykedager for seg selv fra dag 1, ikke fra dag 10, akkurat som du har i din kommunale jobb. Hvorfor han forteller deg skrønehistorier om dette må han selv svare på. Jeg har aldri noen gang hørt om en regel som sier at man har krav på dette fra dag 10. Skriv gjerne hvilken bransje han jobber i så det er mulig å verifisere det du sier.

Anonymkode: c8d90...313

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Han har ikke rett på det nei, det er vanlig i hans bransje. I tillegg til at han taper lønn for den dagen taper han også fremtidig inntekt ved å ikke være tilgjengelig på jobb absolutt hver dag. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Taper fremtidig inntekt? Nå kjenner jeg at jeg er svært nysgjerrig på å vite hvilken bransje dette er. 

Anonymkode: c8d90...313

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ja, men om man har bedritne ansatte som gir beng i andres og bedriftens behov, så er det jo faktisk en leders oppgave å sørge for å bytte ut disse ansatte. Og gjør du ikke det, så må du regne med at de av dine ansatte som bidrar sterkt, og kanskje også mer til for å dekke inn for andre, etterhvert blir dritt lei av å jobbe hele tiden fordi andre ikke gidder. Da slutter de, og så sitter dere igjen med de kravstore som ikke løfter en finger. 

Men det er jo ris til egen bak til mange bedrifter i Norge i dag. 

Anonymkode: 0a13d...212

Det er helt åpenbart at poengene går rett over hodet på deg. Man kan ikke bare bytte ut ansatte, det er en stor prosess og man er beskyttet av et sterkt oppsigelsesvern. De man vil bli kvitt har en tendens til å også være de som er vanskeligst å bli kvitt. Det er også dyrt å sparke noen for så å rekruttere nye. Du vet heller aldri hva du får før det er for sent. En feilansettelse koster i snitt en million kroner, det er mye penger. INGEN arbeidsplasser består bare av perfekte medarbeidere. Målet er å begrense de med dine holdninger til et minimum for å skadebegrense så langt det lar seg gjøre.

Noe du kan fundere litt på; det er jo en grunn til at din leder har tatt dette opp med deg i utgangspunktet. Det er godt mulig at hun har plukket opp holdningen din til arbeidsplassen og vil kvitte seg med deg ved første anledning. Siden det er en leders ansvar å bytte ut ansatte med dårlig holdning, som du selv sier 😉 

Anonymkode: c8d90...313

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er fult lovlig og vanlig i hans bransje.

ferie var et eksempel, poenget er at vi må bortprioritere ting vi ikke har lyst til. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Det er ikke lovlig i noen bransje, selv om jeg ikke betviler at det kan forekomme i noen bransjer.

Anonymkode: afa29...625

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud jeg er så takknemlig at jeg oppdratt mine barn for lenge siden, før internet og SoMe gjøre alle oss onde, bitre kjerringer.  Dere oppfører dere som ts tar ut 6 måneder pluss - men faktum er at hun tar de dagene hun har faktisk LOVBESTEMT rett i å ta!  Vi snakker om 10 jævla dager. TI. Ikke 10.000.  Hvor står det i loven at dagene må deles likt mellom mor og far? 

Hun snakker om å ta sine dager først, så deretter mannen, noe jeg skjønner veldig godt.  Må bare le - noen av dere som sitter der og dommer ts med deres høye moraler er nok de første som tar en sykemelding hvis du er litt utslitt, litt deprimert, eller har ikke fått nok likes på instagram så må ligge i sengen noen måneder.  

Anonymkode: 666d5...68b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er helt åpenbart at poengene går rett over hodet på deg. Man kan ikke bare bytte ut ansatte, det er en stor prosess og man er beskyttet av et sterkt oppsigelsesvern. De man vil bli kvitt har en tendens til å også være de som er vanskeligst å bli kvitt. Det er også dyrt å sparke noen for så å rekruttere nye. Du vet heller aldri hva du får før det er for sent. En feilansettelse koster i snitt en million kroner, det er mye penger. INGEN arbeidsplasser består bare av perfekte medarbeidere. Målet er å begrense de med dine holdninger til et minimum for å skadebegrense så langt det lar seg gjøre.

Noe du kan fundere litt på; det er jo en grunn til at din leder har tatt dette opp med deg i utgangspunktet. Det er godt mulig at hun har plukket opp holdningen din til arbeidsplassen og vil kvitte seg med deg ved første anledning. Siden det er en leders ansvar å bytte ut ansatte med dårlig holdning, som du selv sier 😉 

Anonymkode: c8d90...313

Og det er åpenbart at du ikke skjønner forskjellen på de som svarer i tråden. For ordens skyld, det er ikke meg som er TS, og jeg kan garnatere deg at jeg er en av de som bidrar mye i min bransje, hvis ikke har man ganske enkelt ikke noen jobb å gå til. Det er ikke alle bransjer man slipper unna med kaffeslabberas, sykedager og sykt barn dager. 

Jeg skjønner også meget fint at man ikke kan bytte ut ansatte over natten, at det er sterkt stillingsvern og at det er en lang prosess. Men man har likevel muligheter som arbeidsgiver, for selv om det i Norge er ulovlig å gi folk fyken på dagen, så har arbeidsgiver styringsrett og fullt ut anledning til å gi advarsler og starte prosessen for det som kan ende med oppsigelse hvis arbeidstaker ikke endrer oppførsel/innsats/holdning. 

Har heller ikke påstått at arbeidsplasser bare består av perfekte medarbeidere, men man bør - både som leder og kollega - kunne forvente at man gjør et minimum av innsats for den rollen man er satt til å gjøre. Det innebærer at man ikke skyver rettigheter foran seg i tide og utide, og alltid forventer at alle andre skal stillle opp. Da har man et holdningsproblem, som kan aktualisere det jeg skrev i det andre avsnittet.  

Anonymkode: 0a13d...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Kanskje ikke som standard vilkår nei, men ved f. eks. familiekrise eller noe annet svært viktig som skjer i privatlivet, vil man i noen tilfeller ha behov for noe ekstra utover det som er lovfestet eller tariffestet. Og det er gjerne de tilfellene man har behov for litt ekstra velvilje. 

Greit nok, så har dere kanskje separate oppgaver som ikke affekterer hverandre, men du vil jo kunne fremstå som et irritasjonsmoment for din arbeidsgiver. 

Anonymkode: 0a13d...212

Vi får ingenting ekstra uten om det som er lovfestet i tariff, det har aldri skjedd her på denne arbeidsplassen. 

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det er et irritasjonsmoment å benytte seg av de rettighetene man har. Mistenker at dere er de samme som er i mot ammefri, tilvenning i barnehagen etc. Det er ikke for å være egoistisk eller kranglete at man gjør dette, men når både mor  og far skal i jobb så må det nesten bli sånn. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...