Gå til innhold

Blir bedt om å fordele «sykt barn dagene»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mann jobber på 100% provisjonslønn, og jeg jobber kommunalt.

Sjefen min kaldte meg nå inn til møte hvor hun ønsket at jeg og min mann deler «sykt barn dagene» likt mellom oss. Jeg ble helt satt ut! Kan hun kreve dette? Han er midt i en oppstartsfase og vi som familie taper mye penger på at han skal være borte.

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Selvsagt deler dere på dagene! Han visste vel at han hadde barn da han starta jobben eller tok et bevisst valg om at han ville ha barn dersom jobben kom først? 

Det er fullstendig urimelig at din arbeidsgiver skal ta støyten for et valg dere har gjort på privaten. 

Anonymkode: 9bbe9...a44

Tenker det er helt rimelig, da vi ikke har råd til at han tar ulønnet fri, når jeg kan få lønnet fri. Han har mulighet til å ha den jobben nettopp fordi jeg har min. Vi er avhengig av hans private lønn for å kunne ha råd til å bo her bi bor, og min kommunale stilling for at det skal kunne være praktisk med barn. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare svare at dere gjør det? Din arbeidsgiver vet vel ikke om hver gang barnet er sykt, med mindre det er et lite sted så kan det tenkes at mannen tok sykdom uken før? 

Jeg fikk samme beskjed fra min arbeidsgiver etter endt perm med første, men der hadde faktisk far tatt flere dager enn meg fordi jeg hadde svart samvittighet for å være borte mye etter lang permisjon (selv om jeg hadde jobbet stabilt gjennom pappaens perm), men barnet var frustrerende ofte sykt den høsten og vinteren. 

Anonymkode: 21e46...e0e

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt opp til dere hvordan dere vil fordele syktbarn dagene deres, så lenge du ikke overskrider din kvote vil jo han sannsynligvis måtte trå til etterhvert. Mulig det kjennes urettferdig for din leder, men reglene er som de er. 

Anonymkode: bf930...c89

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal din sjef belastes med alle sykt-barn-dagene? Det burde være en selvfølge at begge foreldrene tar disse dagene omtrent likt fordelt. 

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jolanda skrev:
 

Selvfølgelig skal dere bytte på å være hjemme med sykt barn og mannen din må også bruke av sine. 

Problemet er at «sine» er ulønnede da han har 100% provisjon. Er han ikke der en dag så tjener han 0. Hvorfor skulle vi ikke da velge at jeg tar ut mine betalte dager først? 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er helt opp til dere hvordan dere vil fordele syktbarn dagene deres, så lenge du ikke overskrider din kvote vil jo han sannsynligvis måtte trå til etterhvert. Mulig det kjennes urettferdig for din leder, men reglene er som de er. 

Anonymkode: bf930...c89

Så bra! Så hun kan ikke tvinge oss? 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Problemet er at «sine» er ulønnede da han har 100% provisjon. Er han ikke der en dag så tjener han 0. Hvorfor skulle vi ikke da velge at jeg tar ut mine betalte dager først? 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Beklager, jeg misforstod. Da er jeg enige i at det er naturlig å bruke dine først. Du trenger vel ikke å fortelle sjefen at han ikke tar noen..?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kanutte skrev:
 

Hvorfor skal din sjef belastes med alle sykt-barn-dagene? Det burde være en selvfølge at begge foreldrene tar disse dagene omtrent likt fordelt. 

Fordi han ikke får betalt for sykt barn dager. Hvorfor skulle vi frivillig velge å ta ubetalt fri, når jeg kan få betalt fri? Jeg tenker at jeg er så underbetalt i kommunen at disse godene bruker jeg med god samvittighet. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke dette, man har da 10 dager hver? Arbeidsgiver har vel lite med om TS tar sine først før de bruker far sine. 

Anonymkode: 513a3...d47

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke bare å si til sjefen at dere allerede gjør det? Små barn er mye syke, slik er det jo bare. 

Anonymkode: 4e9ef...123

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Problemet er at «sine» er ulønnede da han har 100% provisjon. Er han ikke der en dag så tjener han 0. Hvorfor skulle vi ikke da velge at jeg tar ut mine betalte dager først? 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Kan det være at da må noen andre ta støyten for deg på din arbeidsplass? 

I en kommunal jobb der mange har barn og alle skal ha sykt barn dager, kanskje der er noen alenemødre der far ikke er inne i bildet som trenger disse mer enn deg? Men som MÅ stille opp og betale lønn til andre de dagene mannen din skulle ha brukt sine dager? 

Lønnen til din mann er ikke viktig for andre enn dere. 

Anonymkode: 2b48f...e35

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Tenker det er helt rimelig, da vi ikke har råd til at han tar ulønnet fri, når jeg kan få lønnet fri. Han har mulighet til å ha den jobben nettopp fordi jeg har min. Vi er avhengig av hans private lønn for å kunne ha råd til å bo her bi bor, og min kommunale stilling for at det skal kunne være praktisk med barn. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Sjokkert. Fytterakkern så frekt. 

Anonymkode: 49074...1b6

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Fordi han ikke får betalt for sykt barn dager. Hvorfor skulle vi frivillig velge å ta ubetalt fri, når jeg kan få betalt fri? Jeg tenker at jeg er så underbetalt i kommunen at disse godene bruker jeg med god samvittighet. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Hos meg fører det til at inntil 28 elever står uten læreren sin den dagen og må ha ufaglært vikar. For meg sender det dårlige signaler om at hennes jobb er mindre viktig enn mannens. Uavhengig av lønn. Jeg som arbeidsgiver har ikke valgt at din mann ikke får betalt for sykt barn-dager, men det er jeg som blir "straffet" for det valget ved at du tar ut flest sykedager. Sannsynligvis vil du også fortsette å være borte også etter at de 10 dagene er oppbrukt, fordi dere taper mindre på at du ikke får lønn enn at mannen din ikke får lønn.

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt deler dere på barn syk dager. Av mange grunner. 

Fordi det er mannens barn også, tar det som en selvfølge at han ønsker å ta sin del av ansvaret.

Fordi det er urettferdig at din arbeidsgiver skal måtte ta hele belastningen ift barn syk. 

Fordi det gagner ikke deg jobbmessig om arbeidsgiver ser at du må ta alt fraværet ifm barn syk. 

Anonymkode: 826eb...1cd

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel det som dere vil. Om dere fordeler 10-10, 1-1-1-1-1-1 1 eller 2-2-2-2-2 osv, spiller ingen rolle. 

Anonymkode: ab0bc...cac

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Kan det være at da må noen andre ta støyten for deg på din arbeidsplass? 

I en kommunal jobb der mange har barn og alle skal ha sykt barn dager, kanskje der er noen alenemødre der far ikke er inne i bildet som trenger disse mer enn deg? Men som MÅ stille opp og betale lønn til andre de dagene mannen din skulle ha brukt sine dager? 

Lønnen til din mann er ikke viktig for andre enn dere. 

Anonymkode: 2b48f...e35

Nei, ingen tar «støyten» det gjør jeg selv, det blir ikke satt inn vikar for meg og jeg må bare ta igjen denne jobben når jeg kommer tilbake. 

Lønnen til min mann er viktigere for oss enn min og også mer sårbar, derfor vi har valgt at jeg tar mine dager først.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...