Gå til innhold
AnonymBruker

Rekkefølge brudepiker og brud i kirken

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei :)

hvordan er rekkefølgen på brudepiker og brud når dei kommer inn i kirken?

dørene åpnes, så kommer brudepikene og så kommer bruden? Hvor tett skal dei komme? Brudepikene må jo ha en viss avstand, så dei ikke kræsjer med brudgommen når han skal komme ned og ta over bruden? Eller? 

Aldri vært i bryllup med brudepiker før, men mannen har to nieser på 14 år som hadde så lyst å være brudepiker. Så nå prøver jeg å se det for meg, og lurer på hvordan dette løses?

Anonymkode: 78100...c0c

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde droppet det. Brudepiker er kun søte når de er småbarn. Slampete tenåringer er ikke det.

Anonymkode: 1d0aa...71b

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hos oss var ikke kirken så stor, en vanlig norsk trekirke, så pikene gikk inn først og stilte seg opp ved forlovere/brudgom også ble jeg ført inn av min far. 

Brudgommen gikk oss heller ikke i møte, men tok noen skritt for å ta hånden min opp de siste trappetrinnene. Det hadde han klart uten å krasje med brudepikene selv om de gikk to meter foran oss. 

Anonymkode: e43bf...475

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
På 8. oktober 2018 den 20.58, AnonymBruker skrev:

Hos oss var ikke kirken så stor, en vanlig norsk trekirke, så pikene gikk inn først og stilte seg opp ved forlovere/brudgom også ble jeg ført inn av min far. 

Brudgommen gikk oss heller ikke i møte, men tok noen skritt for å ta hånden min opp de siste trappetrinnene. Det hadde han klart uten å krasje med brudepikene selv om de gikk to meter foran oss. 

Anonymkode: e43bf...475

Sånn tenker jeg at det kan være, er greit at det er god avstand til bruden. Bittesmå brudepiker er så klart lave og kan ha kortere avstand til brud, mens antagligvis høye brudepiker må ha lengre avstand... 

Anonymkode: 5aa41...908

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det vanlige er at brudepike/svenn går først, deretter kommer brudeparet. 

Amerikansk skikk er at far "gir bort" bruden til ny eier som står og henger ved alteret, mens en gjeng voksne damer i like kjoler er brude"piker".

Anonymkode: 70901...b1a

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg har vært brudepike, det er mange år siden og vi gikk ikke først. Vi ble drillet til å vente til de var på "scenen", og da satte vi oss ned på et trappetrinn. Det er mulig vi gikk først, men uansett ble vi lært opp til å sette oss ned og vente til brudeparet gikk ut igjen. Rekkefølgen husker jeg ikke, var bare fire år da. 

Spør presten. 

Anonymkode: 9b40a...66f

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har faktisk aldri vært tilstede i noen bryllup som har hatt noen sånne "piker" i kirken. Hva er egentlig poenget? 

En forlover for bruden, og en forlover for mannen. Noe mer er fullstendig unødvendig...

Anonymkode: 623e9...0b5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Vi kommer til å ha fire piker/svenner, hvor alderen blir 8 mnd, 10, 11 og 12 år. Disse vil gå først opp, og pappa og jeg opp etterpå.

De tre største blir kanskje litt "store" til at det er nusselig, men det er uaktuelt å ikke ha disse med på dette 🙂

Anonymkode: 53fa5...b04

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi kommer til å ha fire piker/svenner, hvor alderen blir 8 mnd, 10, 11 og 12 år. Disse vil gå først opp, og pappa og jeg opp etterpå.

De tre største blir kanskje litt "store" til at det er nusselig, men det er uaktuelt å ikke ha disse med på dette 🙂

Anonymkode: 53fa5...b04

Hvilken sang skal dere gå inn i kirken til? 

Hvor langt skal brudepikne gå, før dere kommer inn? Jeg ønsker å kunne se litt frem, se gjestene, og få bilder av meg og min far uten brudepikene når jeg går opp alteret. 

Anonymkode: 78100...c0c

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her