Gå til innhold

Hjelp meg å finne låten/bandet (svært vanskelig)


Gjest xfs367

Anbefalte innlegg

Det var en dokumentar på NRK2 for litt under ett år siden om et britisk band fra begynnelsen av 80-tallet som pionerte det jeg tror blir regnet som "new wave". Og den ene låta deres var enormt fengende. Dette er det jeg husker (eller tror jeg husker) fra dokumentaren:

- Jeg tror de var to stykker i bandet, men kanskje tre.

- Dokumentaren handlet mye om synth-bruken deres. Veldig primitive greier (kanskje det allerede var på slutten av 70-tallet)

- Jeg er ingen ekspert på den gode delen av 80-tallet, men ikke helt grønn heller. Men disse hadde jeg aldri hørt om. Tror ikke de er så kjente i dag for andre enn spesielt interesserte, men jeg forstod det sånn at de hadde influert mange mer kjente band. Enda en grunn til at jeg tenker de kanskje var litt forut for sin tid, og vi må helt tilbake til 70-tallet.

- En ting som skjedde i dokumentaren var at de fant noen gamle taperuller som hadde vært borte i årevis.

- Han ene viste litt hvordan han programmerte lydene via en datamaskin som kan ha vært en veldig tidlig Commodore. Spilte da bl.a. et synth-tema som går igjen i den låta jeg tenker på.

- Hvis jeg ikke tar helt feil, noe det kan godt hende jeg gjør, kunne dette temaet kanskje minne litt om de første par sekundene av pianotemaet på "As I Sat Sadly By Her Side" av Nick Cave, men i en mer up-beat 80-talls programmert trommestil (8-beat, tenk: "åttitallet åttitallet åttitallet åttitallet")

Det er det jeg kan komme på. Ellers tror jeg de ikke var så kjente på den tiden heller, men mener å huske de i hvert fall hadde moderat suksess. Og at de som sagt er kreditert med å ha startet den biten av 80-tallet som ikke handlet om puddelrock og powerballader (det kjipe 80-tallet).

Noen som klarer denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var det en norskprodusert dokumentar, eller var den kjøpt inn? 

Det er helt utelukket med kjente navn som Talking Heads, Joy Division og New Order, ikke sant? Vi leter etter noe langt mer obskurt? 

Anonymkode: 9d0b8...eeb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Var det en norskprodusert dokumentar, eller var den kjøpt inn? 

Det er helt utelukket med kjente navn som Talking Heads, Joy Division og New Order, ikke sant? Vi leter etter noe langt mer obskurt? 

Anonymkode: 9d0b8...eeb

Mer obskurt enn det, ja.

Det var ikke en norskprodusert dokumentar, sannsynlig fra BBC. Nå begynner jeg sannelig å lure på om det kanskje var BBC jeg så på. 

45 minutter siden, Dr. A. Kula said:
 

Kan det være snakk om New ordner og Blue Monday? 

Fra dette programmer

http://tv.nrk.no/serie/hitlaatens-historie/MKTV58000317/
 

Nei, mindre kjent enn begge de to.

 

Takk for forsøket, begge to! Kom gjerne med flere forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom kanskje på en ting til:

- Da han viste hvordan han programmerte lydene, var han litt sånn lattermild over hvor primitiv teknologien var, men samtidig så effektfullt. Mener at han i den sammenheng snakket litt om prinsippet bak lyd i 2-bit (eller var det 4-bit?). Tenker noe i retning av den første Atarien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, xfs367 skrev:
 

Kom kanskje på en ting til:

- Da han viste hvordan han programmerte lydene, var han litt sånn lattermild over hvor primitiv teknologien var, men samtidig så effektfullt. Mener at han i den sammenheng snakket litt om prinsippet bak lyd i 2-bit (eller var det 4-bit?). Tenker noe i retning av den første Atarien.

Kan det være et av de bandene som er omtalt her? https://en.wikipedia.org/wiki/Synth-pop

Kraftwerk feks? https://en.wikipedia.org/wiki/Kraftwerk

Anonymkode: 669e0...bf3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:
 

Kan det være et av de bandene som er omtalt her? https://en.wikipedia.org/wiki/Synth-pop

Kraftwerk feks? https://en.wikipedia.org/wiki/Kraftwerk

Anonymkode: 669e0...bf3

Den linken blir jeg nødt til å tråle igjennom litt seinere.

Men nei, ikke Kraftwerk. Var ikke så synth-heavy som Kraftwerk, og nok heller ikke like kjent. Men kanskje mer en mellomting mellom Kraftwerk og Joy Division. Mener det var både bass og gitar med. 

1 hour ago, AnonymBruker said:
 

Popcorn?
https://www.youtube.com/watch?v=4E7BLSSLgtw

Anonymkode: 669e0...bf3

Definitivt ikke :)

56 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Berlin Blondes?

 

Anonymkode: 669e0...bf3

Ikke dem heller. Kanskje en smule nærmere i lydbildet dette enn Kraftwerk, men allikevel langt mer minimalistisk. Ikke sånne tjukke "pads" som ligger bak. Mer i retning NES-lyd (Nintendo) på synthen.

53 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Er det denne dokumentaren?

 

Anonymkode: 1f5f1...49b

Har sjekket den opp før av akkurat denne grunn :) Godt forslag, men nei, ikke den. Mener den dokumentaren jeg så handlet utelukkende om dette ene bandet.

47 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Var det Kraftwerk, ts?

Anonymkode: 669e0...bf3

Nei, ikke Kraftwerk.

 

+1 til alle forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, xfs367 skrev:
 

Den linken blir jeg nødt til å tråle igjennom litt seinere.

Men nei, ikke Kraftwerk. Var ikke så synth-heavy som Kraftwerk, og nok heller ikke like kjent. Men kanskje mer en mellomting mellom Kraftwerk og Joy Division. Mener det var både bass og gitar med. 

Definitivt ikke :)

Ikke dem heller. Kanskje en smule nærmere i lydbildet dette enn Kraftwerk, men allikevel langt mer minimalistisk. Ikke sånne tjukke "pads" som ligger bak. Mer i retning NES-lyd (Nintendo) på synthen.

Har sjekket den opp før av akkurat denne grunn :) Godt forslag, men nei, ikke den. Mener den dokumentaren jeg så handlet utelukkende om dette ene bandet.

Nei, ikke Kraftwerk.

 

+1 til alle forslag!

Takk for tilbakemelding! :) Håper at du finner ut av det.

Anonymkode: 669e0...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke Human League?

Jeg poster dette, i tilfelle du finner noen ledetråder i linken."Vi skal tilbake til Sheffield i 1977 da Martyn Ware og Ian Craig Marsh møttes. Begge to arbeidet som computeroperatører, og delte en forkjærlighet for popmusikk og avantgardistisk elektronisk musikk. Prisen på elektroniske instrumenter hadde falt betydelig på midten av 70-tallet, og de to investerte i en Korg 700S synthesizer og lærte seg å spille såpass at de ble invitert til å spille i 21-årsdagen til en kamerat. De kalte seg The Dead Daughters, og etter noen flere private opptredener bestemte de seg for å starte et ordentlig band. De fikk med seg vennen Adi Newton og ytterligere en synthesizer (en Roland System-100) og dannet The Future. Han ble imidlertid ikke værende så lenge at det gjorde noe og startet i stedet bandet Clock DVA. "http://www.udiscovermusic.no/news/80-tallets-beste-synthband-stadig-i-farta

Anonymkode: 669e0...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takker for enda flere forslag. Blir nødt til å følge dette videre litt seinere, når jeg er på laptop (litt for tungvint på mobilen).

I mellomtiden, kom gjerne med flere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Clock DVA

 

Anonymkode: 669e0...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Human League used in this era synthesizers Korg 700 (1973) and Roland System 100 (1975)

Anonymkode: 669e0...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poster denne dokumentaren, i tilfelle det er The Human League som er gruppa du søker @xfs367

 

Anonymkode: 669e0...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...