Gå til innhold

Hvordan gjør vi det med gave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er en vennegjeng der par har giftet seg i tur og orden, to par i fjor og fire i år. Vi har pleid å gi fem hundre pr. pers i gave, så de som er single gir fem hundre og de som er par gir tusen. Dette har til sammen blitt 10.000.- som alle som har giftet seg har fått. Nå står det igjen ett bryllup i år. 

Jeg sender ut den «vanlige» gruppemeldingen og skriver at regner med at alle er enig at vi kjører samme prosedyre igjen der jeg samler inn via vipps, kjøper kort og tar ut penger/fører over på bryllupskonto. 

Alle er enige i dette, helt til det ene paret skriver: vi har bare råd til 600 denne gangen. De giftet seg før i sommer og hadde dyrt bryllup og bryllupsreise, og fikk da 10.000.- av vennegjengen. 

Hva gjør vi nå? Det føles så feil å gi det siste paret 9600.- når de vet at alle andre har fått 10.000... Jeg sendte ut melding i august og bryllupet er i november. Og for å gjøre det klart så er det ikke snakk om studenter, men to personer med vanlig inntekt. 

Anonymkode: 24cdd...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden dere har hatt en helt avklart avtale med fast gavesum, så ville jeg bare svart noe sånt som " Ok, men da ordner dere bare med gave selv da, det går bra :) "  

Anonymkode: b76ad...5d3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skrevet akkurat det: "Blir det ikke feil at de skal få 9600 når alle andre (inkludert dere) har fått 10000?" 

 

Endret av Meadow
La til litt
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar at det blir litt rart om det ene paret skal få 6000 når de andre har fått 10000, og at dere må holde på beløpet. De som ikke vil være med på det, kan kjøpe gave utenom. 

Anonymkode: f1b20...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Meadow skrev:
 

Jeg hadde skrevet akkurat det: "Blir det ikke feil at de skal få 9600 når alle andre (inkludert dere) har fått 10000?" 

 

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:
 

Siden dere har hatt en helt avklart avtale med fast gavesum, så ville jeg bare svart noe sånt som " Ok, men da ordner dere bare med gave selv da, det går bra :) "  

Anonymkode: b76ad...5d3

Enig. Kanskje de har fått store utgifter de ikke kunne forutse. 

Anonymkode: 622cc...674

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Meadow skrev:
 

Jeg hadde skrevet akkurat det: "Blir det ikke feil at de skal få 9600 når alle andre (inkludert dere) har fått 10000?" 

 

Jeg synes dette er det beste forslaget. Rett på sak, og da får de mulighet til å forklare seg. Vil de fremdeles ikke gi 1000, så ville jeg gjort som foreslått under:

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Siden dere har hatt en helt avklart avtale med fast gavesum, så ville jeg bare svart noe sånt som " Ok, men da ordner dere bare med gave selv da, det går bra :) "  

Anonymkode: b76ad...5d3

Da får brudeparet bare 9000 kr, men de ser i tillegg hvem det er fra, og skjønner dermed at alle dere andre har gitt det dere "skal".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike avtaler virker enormt slitsomme siden det ofte blir de siste i gjengen som får barn/gifter seg og sånt sitter igjen med skjegget i postkassen. De har gitt og gitt og får ikke tilbake og med tanke på at det har vært eksagt samme sum på hver så sitter man jo med et regnskap i tillegg.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Siden dere har hatt en helt avklart avtale med fast gavesum, så ville jeg bare svart noe sånt som " Ok, men da ordner dere bare med gave selv da, det går bra :) "  

Anonymkode: b76ad...5d3

Dette. Ellers hadde jeg følt at de snylta på resten og regna med å komme unna med det siden alles navn står på gaven.

Anonymkode: 5ce9a...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicecar
På 6.10.2018 den 15.07, O.G. skrev:
 

Slike avtaler virker enormt slitsomme siden det ofte blir de siste i gjengen som får barn/gifter seg og sånt sitter igjen med skjegget i postkassen. De har gitt og gitt og får ikke tilbake og med tanke på at det har vært eksagt samme sum på hver så sitter man jo med et regnskap i tillegg.....

 

Dette.

Jeg hadde aldri blitt med på en sånn gaveordning. Det blir mer en "spare"-ordning der man sparer opp penger til par etter par. Er ikke noe personlig preg over det i det hele tatt, i tillegg til at det fort kan bli kluss a la dette som skjer med ts.

Endret av nicecar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, nicecar skrev:
 

Dette.

Jeg hadde aldri blitt med på en sånn gaveordning. Det blir mer en "spare"-ordning der man sparer opp penger til par etter par. Er ikke noe personlig preg over det i det hele tatt, i tillegg til at det fort kan bli kluss a la dette som skjer med ts.

Ekstremt teit ordning som kan lage krøll i vennskapene mellom alle. Like greit å få i egen gave hver gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig merkelig gjort. 

Men ville nok tatt opp telefonen og hørt om det lå noe mer bak. Smålighet fra paret som skal gifte seg ovenfor dem? Uventet økonomisk krise som tap av arbeid? 

Om det så viser seg at det kun er smålighet ville jeg eksludert dem fra fellesgave. 

Anonymkode: c545d...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært fint å få høre hvordan dette ender, TS!

Anonymkode: fc6e2...ffe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen!

Dette ble skrevet i august og jeg sa ingenting da, men jeg har tenkt på det siden. Angrer på at jeg ikke sa noe da..

Det jeg endte med å gjøre var å skrive:

»Da gir vi penger eller tenker dere gavekort? **** og ****, dere kjøper egen gave?» 

Så svarte de at de skulle kjøpe egen gave, så det løste seg heldigvis 😅

Anonymkode: 24cdd...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...