Gå til innhold

Smart oppbevaring av kvitteringer, bruksanvisninger og viktige papirer?


Chenet

Anbefalte innlegg

Noen som gjør noe lurere enn å hive alt i en boks? Å sette i permer fungerer ikke for meg, har for liten plass og vet at jeg ikke klarer å følge opp ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med et godt, gammeldags hjemmearkiv? Enkelte bruksanvisninger kan nok ta litt mer plass, men de går det kanskje an å sette i en tidsskriftsamler

Disse er å få på bokhandler og i diverse "altmuligbutikker". Jeg linket bare til Clas Ohlson fordi den var den første som kom opp. 

Anonymkode: e250d...a4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar et bilde/scan, og lagrer i mappe i Drive. Med hashtags slik at det enkelt kan søkes opp, så slipper jeg undermapper. 

Anonymkode: f835a...873

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Tar et bilde/scan, og lagrer i mappe i Drive. Med hashtags slik at det enkelt kan søkes opp, så slipper jeg undermapper. 

Anonymkode: f835a...873

Godt forslag og jeg har forsøkt det en gang, men må bare innse at jeg ikke klarer å følge opp - så alt ender i en haug på pulten i stedet 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Chenet skrev:
 

Godt forslag og jeg har forsøkt det en gang, men må bare innse at jeg ikke klarer å følge opp - så alt ender i en haug på pulten i stedet 😳

Tar bilder med en gang.

Sorterer i mappe på telefonen når jeg kjeder meg uten nett, for eksempel på en flytur. 

Drar så alt over i drive ved første anledning. Og hashtager når jeg en gang innimellom føler på lysten til å "rydde litt". 

Om man ikke klarer å følge opp dette klarer man i alle fall ikke å følge opp et manuelt/fysisk system...

Anonymkode: f835a...873

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvitteringer har en tendens til å falme, både tilgodelapper, kvitteringer som skal fungere som garanti; skriften forsvinner på de! Så viktige kvitteringer anbefales å ta bilder av som nevnt over her. 

Anonymkode: 90a4d...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvitteringer : Spør om butikken sender kvittering på mail ved registrering av mailadresse. Da kan du enkelt laste opp til en mappe på en eller annen skylagringstjeneste i mappe "Kvitteringer". Sorter etter butikk. Hvis ikke butikken gjør dette - ta bilde og last opp.

Bruksanvisninger : de fleste vil være tilgjengelig på nettet, men her er det vel en skoeske eller lignende som gjelder .

Viktige papirer : opprett digital postkasse. Da kommer brev fra offentlige tjenester inn i din digitale postkasse. Her kan du også laste opp f eks kvitteringer, og alle mulige dokumenter og papirer som du ønsker å bevare trygt og helst på ett sted. 

Men utgangspunktet er nok at du må ta deg tid til å gjøre dette. Hvis ikke, er alle gode råd lik null.

Anonymkode: 97db8...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.10.2018 den 10.00, Chenet skrev:
 

Noen som gjør noe lurere enn å hive alt i en boks? Å sette i permer fungerer ikke for meg, har for liten plass og vet at jeg ikke klarer å følge opp ;)

 

 

På 6.10.2018 den 12.11, Chenet skrev:
 

Godt forslag og jeg har forsøkt det en gang, men må bare innse at jeg ikke klarer å følge opp - så alt ender i en haug på pulten i stedet 😳

Ingen av forslagene greier du  å følge opp, mener du. Jeg mener at dersom du skriver opp dette gjøremålet i kalenderen (feks et fast tidspunkt hver søndag), så vil du få en rutine på det.

Anonymkode: b69ff...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ELLER få noen til å gjøre det for deg :) 

Anonymkode: b69ff...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

 

Ingen av forslagene greier du  å følge opp, mener du. Jeg mener at dersom du skriver opp dette gjøremålet i kalenderen (feks et fast tidspunkt hver søndag), så vil du få en rutine på det.

Anonymkode: b69ff...f1a

Nei - jeg dedikerer ikke et fast tidspunkt i livet for å gjøre det. Det kommer ikke på noen måte til å gjøre livet mitt bedre :) Det var arkiveringsløsninger jeg var på utkikk etter, ikke livsveiledning 😄 Finner jeg en praktisk løsning, så følger jeg opp det som trengs. Arkivbokser med hengemapper er det som ser best ut, må finne noen som ser ok ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alle bruksanvisninger i en plastboks. Stifter fast kvitteringen til siste side i bruksanvisningen. Går gjennom boksen av og til, og kaster bruksanvisninger til ting jeg ikke har lenger. 

Andre viktige papirer (vitnemål, attester osv) ligger i en plastmappe i våpenskapet.

Anonymkode: 9718e...af6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

Jeg har en mappe på OneDrive med noen undermapper for lettere oversikt. Jeg prøver å være flink til å få de scannet med en gang eller få tilsendt kopi av kvitteringen elektronisk så slipper jeg å ha de liggende. 

På 6.10.2018 den 12.11, Chenet skrev:
Godt forslag og jeg har forsøkt det en gang, men må bare innse at jeg ikke klarer å følge opp - så alt ender i en haug på pulten i stedet 😳

Microsoft har laget en app som heter Office lens (informasjon om iOS-carianten, lenke til Android-varianten). da kan du ta bilde av kvitteringen med en gang og få deg en digial kopi.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, padawan skrev:
 Microsoft har laget en app som heter Office lens (informasjon om iOS-carianten, lenke til Android-varianten). da kan du ta bilde av kvitteringen med en gang og få deg en digial kopi.

 

 

Godt tips. 

Kom på at jeg har Genius Scan, og prøvde det ut. Denne er linket rett til sky-løsning. 

Altså er alt jeg nå behøver å gjøre å ta et bilde av kvitteringen, så lagres det direkte på Google Drive. Da kan jeg fortsette å knipse i det jeg får kvitteringen i handen, men i stedet for unødvendig ledd med sortering og overføring havner kvitteringen automatisk i arkivet. 

 

Anonymkode: f835a...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså er alt jeg nå behøver å gjøre å ta et bilde av kvitteringen, så lagres det direkte på Google Drive. Da kan jeg fortsette å knipse i det jeg får kvitteringen i handen, men i stedet for unødvendig ledd med sortering og overføring havner kvitteringen automatisk i arkivet. 

Ja, denne fremgangsmåten gjør det ganske enkelt. Selv har jeg noen undermapper med feks elektronikk, møbler osv for å ha en grovsortering. Alle kvitteringene har navn etter hva de er kvittering for (feks "tv benk") slik at jeg ser hva de forskjellige er for noe og at søk blir lettere. Hvis mulig bør du scanne med OCR slik at teksten på kvitteringene blir søkbar.

edit: for å ta dette enda lenger har jeg en Excel-fil hvor jeg har lagt inn alle eiendeler over en viss verdi. I tilfelle brann, innbrudd og lignende så vil jeg ha en total oversikt over alt. Jeg slipper da å måtte klø meg i hodet i ettertid og lure på hva som ble borte eller gikk tapt. Det tar litt tid å sette opp men går rask tå oppdatere når det kun er snakk om enkelte nye ting som kjøpes. 

Endret av padawan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, padawan skrev:
 

Ja, denne fremgangsmåten gjør det ganske enkelt. Selv har jeg noen undermapper med feks elektronikk, møbler osv for å ha en grovsortering. Alle kvitteringene har navn etter hva de er kvittering for (feks "tv benk") slik at jeg ser hva de forskjellige er for noe og at søk blir lettere. Hvis mulig bør du scanne med OCR slik at teksten på kvitteringene blir søkbar.

edit: for å ta dette enda lenger har jeg en Excel-fil hvor jeg har lagt inn alle eiendeler over en viss verdi. I tilfelle brann, innbrudd og lignende så vil jeg ha en total oversikt over alt. Jeg slipper da å måtte klø meg i hodet i ettertid og lure på hva som ble borte eller gikk tapt. Det tar litt tid å sette opp men går rask tå oppdatere når det kun er snakk om enkelte nye ting som kjøpes. 

 

Jeg bruker Google Drive. Så hashtager alt (tar en runde innimellom). Så trenger jeg for eksempel kvitteringen på kjøleskapet vil jeg få treff på søkeord som "kvittering", "kjøleskap", "hvitevarer", "elkjøp", "elektrolux". På den måten ligger også alt i skyen, så finner det fra hvilken som helst av enhetene mine når jeg vil. 

Når det gjelder innbo er jeg litt latere. Har tatt bilde av alt... Også alt som står i skap og skuffer. Men blir jo en vanvittig jobb å sy det sammen med bankutskrifter og verdier om noe skulle skje en gang... Ikke dumt å notere løpende. 

Anonymkode: f835a...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest padawan
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Når det gjelder innbo er jeg litt latere. Har tatt bilde av alt... Også alt som står i skap og skuffer. Men blir jo en vanvittig jobb å sy det sammen med bankutskrifter og verdier om noe skulle skje en gang... Ikke dumt å notere løpende. 

Anonymkode: f835a...873

Har du bilder av alt så er du langt på vei og hvis det skulle skje noe blir det antageligvis en jobb med å finne ut verdiene men da har du iallefall bilder av alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare én perm med viktige dokumenter. Ellers er det ganske så papirfritt hos meg.

Bruksansvisninger har jeg bare to av (kameraer), resten har jeg kvittet meg med. Det aller meste finnes på nett.

Kvitteringer tar jeg bilder av, men kun ting som har verdi. Tar ikke med meg hjem kvitteringer fra matbutikken f.eks. 

Man kan kaste mye mer papir enn man tror :)

Anonymkode: 85f9f...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Finsortering av papirer har null verdi med mindre man må sjekke dem OFTE. 

Det tar mye mer tid å rydde og holde styr enn det det gjør å lete gjennom bunken den ene gangen du trenger papir X. Ha det i en eske eller noe. Ta eventuelt et raid gjennom og kast iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...