Gå til innhold

Blir gal av mus i veggene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når du snakket om kvisthull så tenkte jeg hull oppetter bordkledningen av kvist og at dere gjorde det for lufting. Mange "gjør det selv" folk og polske innleide som ikke har peiling på hva de holder på med og skal spare penger. Men jeg missforstod deg. Rart dere ikke ble anbefalt å legge musebånd samtidig på ett så gammelt hus når dere er så plaget med mus at det holder på å rable for deg. Tror nok det meste av mus kommer inn innunder bordkledningen nede ved muren og ikke oppunder taket ;) de er flinke til å klatre men velger nok den enkleste veien inn. 

Legger ved bilde av musebånd så du ser hvordan det ser ut. Kanskje dere kan legge det oppunder taket på ett vis? Hvis du er så lei av mus må dere jo gjøre tiltak. En katt er en enkel men ikke nødvendigvis effektiv løsning. Den tar nok ikke alle. 

8FC77B0D-B2DC-4C28-ACF7-2268374B5078.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Gasellen skrev:
 

Når du snakket om kvisthull så tenkte jeg hull oppetter bordkledningen av kvist og at dere gjorde det for lufting. Mange "gjør det selv" folk og polske innleide som ikke har peiling på hva de holder på med og skal spare penger. Men jeg missforstod deg. Rart dere ikke ble anbefalt å legge musebånd samtidig på ett så gammelt hus når dere er så plaget med mus at det holder på å rable for deg. Tror nok det meste av mus kommer inn innunder bordkledningen nede ved muren og ikke oppunder taket ;) de er flinke til å klatre men velger nok den enkleste veien inn. 

Legger ved bilde av musebånd så du ser hvordan det ser ut. Kanskje dere kan legge det oppunder taket på ett vis? Hvis du er så lei av mus må dere jo gjøre tiltak. En katt er en enkel men ikke nødvendigvis effektiv løsning. Den tar nok ikke alle. 

 

TS har ikke snakket om kvisthull, men om hull på kvisten. Kvisten = loftet e.l. Dvs. at oppe på loftet er det lufting (slik det må være) og dermed hull der musene kan komme inn.  

Anonymkode: f5bef...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere mye plaget med mus må dere jo begynne med å finne ut hvor de kommer seg inn. Ser musebånd alt er nevnt, men det er et mareritt å ettermontere da det skal bak lekter når en bygger. Mus trenger vel 0.5cm åpning, mens rotter trenger 1cm åpning.

Det finnes egne løsninger en kan bruke om det ikke alt er montert, men disse er kostbare. Jeg anbefale galvanisert fluenetting. Klipp av passe lengder, rull sammen og stapp under kledningen. Sikre gjerne med spiker eller skruer så det ikke faller ned.  Da hindrer dere at mus og rotter kommer seg opp bak kledningen og inn i veggene fra utsiden. Det kan også brukes på taket, i takrenner og andre kritiske områder.

Setter dere ut gift så er jo det bra, men da søker de mot vann. Sett gjerne ut en balje med vann enkelte steder da mus og rotter vil søke mot dette når de har fått gift i seg.

Når huset er sikret så nye dyr ikke kommer inn og gift og feller er lagt ut så er det bare å vente. Om de befinner seg i vegger og etasjeskille så er det jo en forsikringssak, men ville ikke tatt det med forsikringen om boligen ikke er skikkelig sikret i forkant. Så ta ting i riktig rekkefølge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.10.2018 den 22.12, AnonymBruker skrev:
 

Har satt opp feller og gift. Men forsvinner ikke eller det kommer nye. Fjøset er infestert og i fjor fanget vi over 100 i feller inni fjøset.

 

Nå er jeg lei og syntes det dunket som hørtes fra kvisten\ mørkloftet i natt var litt vel tunkt (frykter rotter). Bare nå i høst har det vært en del trafikk i veggene og på kvisten. Vi bor i ett veldig gammelt hus, som er resteurert og liker heller ikke tanken på at musa gnager sunt det som er nytt.

 

Så jeg tenker å skaffe en musejeger av beste sort. Altså katt, da helst en som er klar til jakt og voksen. Noen som vet hvor vanskelig det er å få omplasseringskatt vandt i nytt hjem? Bor landelig og alt det der. Eneste minuset er at vi har hund som ikke er særlig glad i hunnkatt.

Anonymkode: 8a295...470

Jeg fikk en omplassert jentepus- hun var ca 3 år da hun kom til oss. en meget dyktig jeger vil jeg si! Hadde hatt en guttepus før henne, men han var ikke i nærheten av å dra hjem så mange fugler, mus og rotter :) Anbefaler omplasserte puser :)

Anonymkode: 1f612...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet til et eldre hus. Med mus i veggene og på kjøkken. Kjøpte da mus -og rottebørste. Og tettet så mellom grunnmur og panel og overgang tak og panel. Første året tok vi 1 mus i uka i fella på kjøkkenet. Vinteren etter ingen.

Vi har også 2 katter. Men de "virker ikke"

Anonymkode: 1923e...c06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎10‎/‎9‎/‎2018 at 8:50 PM, AnonymBruker said:
 

Åjoda, har vokst opp på gård også. Var ikke plaget med mus, men katter er vel ikke helt lik.

Anonymkode: 8a295...470

Det med å ha katt bare for å fange mus har jeg ingen erfaring med, men velger du en omplasseringskatt må du ta høyde for å ha den i en del år, kastere og vaksinere, det vet du sikkert. Jeg har kjøpt et hus der det var mus. Det var en kamp, jeg satte ut feller og tettet igjen det hullet i kjelleren der jeg antok de kom seg inn. De ville ikke gå i fellene, så jeg kjøpte noen nye fra Felleskjøpet, og utstyrte dem med potetgull.Det gjorde "susen". En felle som kapper hodet av musa, og der den ikke kan sette seg fast med halen eller benet. Hadde potetgull med to forskjellige smaker i fellene. Ost og alt det andre gikk de ikke etter.

Vet ikke om vi hadde så mange mus inne, i følge meg var det bare en. Den var nesten håndtam, og fryktelig nysgjerrig, brukte å sitte å se på meg når jeg snakket i telefonen. Etter at den gikk i fella så vi aldri flere. Det var egentlig trist, men helt nødvendig. Jeg prøvde å fange den for å slippe den ut, men den var raskere enn jeg hadde forventet. 

Jeg hadde satt ut musefeller den dag i dag, riktig så sentimental og bløt er jeg ikke. Men katt bør du tenke over om dere vil ha i det lange løp. Gift kan føre til at musene dør i veggene og det begynner raskt å lukte surt. Var ofte på besøk i et gammelt hus fra 1600-tallet, det luktet råttent lik par steder, musa gikk ut for å dø og slukke tørsten, men museredene med alle ungene ble værende. 

On ‎10‎/‎13‎/‎2018 at 12:06 AM, PhilosopherSe7en said:
 

Er dere mye plaget med mus må dere jo begynne med å finne ut hvor de kommer seg inn. Ser musebånd alt er nevnt, men det er et mareritt å ettermontere da det skal bak lekter når en bygger. Mus trenger vel 0.5cm åpning, mens rotter trenger 1cm åpning.

Det finnes egne løsninger en kan bruke om det ikke alt er montert, men disse er kostbare. Jeg anbefale galvanisert fluenetting. Klipp av passe lengder, rull sammen og stapp under kledningen. Sikre gjerne med spiker eller skruer så det ikke faller ned.  Da hindrer dere at mus og rotter kommer seg opp bak kledningen og inn i veggene fra utsiden. Det kan også brukes på taket, i takrenner og andre kritiske områder.

Setter dere ut gift så er jo det bra, men da søker de mot vann. Sett gjerne ut en balje med vann enkelte steder da mus og rotter vil søke mot dette når de har fått gift i seg.

Når huset er sikret så nye dyr ikke kommer inn og gift og feller er lagt ut så er det bare å vente. Om de befinner seg i vegger og etasjeskille så er det jo en forsikringssak, men ville ikke tatt det med forsikringen om boligen ikke er skikkelig sikret i forkant. Så ta ting i riktig rekkefølge.

Dette signerer jeg på. Men, gift må bare brukes hvis det er helt nødvendig og gjerne før man har tenkt å pusse opp og bytte kledning?. Mus er skadedyr når de kommer i hus. De er søte, men det hjelper ikke. Og det kan uansett begynne å lukte, de lager ofte reder inne og musungene vil bli værende der og lukte. 

Feller er vel best? Tror ikke det var helt tilfeldig at potetgull ble løsningen. Jeg spiste det ofte når jeg satt og så på tv og slappet av, mistenker at musa(musene) forbandt det med veldig lite stress, mindre enn når de så etter mat i søpla. Det hjalp ikke å fjerne alt av matsøppel. Det eneste som hjalp var feller. 

Rapp, som fikk best i test var ikke den jeg brukte, men den ligner. https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/skadedyr/test-av-musefeller/

Endret av Atea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.10.2018 den 22.12, AnonymBruker skrev:
 

Har satt opp feller og gift. Men forsvinner ikke eller det kommer nye. Fjøset er infestert og i fjor fanget vi over 100 i feller inni fjøset.

 

Nå er jeg lei og syntes det dunket som hørtes fra kvisten\ mørkloftet i natt var litt vel tunkt (frykter rotter). Bare nå i høst har det vært en del trafikk i veggene og på kvisten. Vi bor i ett veldig gammelt hus, som er resteurert og liker heller ikke tanken på at musa gnager sunt det som er nytt.

 

Så jeg tenker å skaffe en musejeger av beste sort. Altså katt, da helst en som er klar til jakt og voksen. Noen som vet hvor vanskelig det er å få omplasseringskatt vandt i nytt hjem? Bor landelig og alt det der. Eneste minuset er at vi har hund som ikke er særlig glad i hunnkatt.

Anonymkode: 8a295...470

Har nettopp lagd en tråd om mus i hus, her hvor jeg bor. Utrolig ekkelt!!

Noe du må tenke på er jo at når du legger ut gift, hvis dem går inn i veggene å dør så rottner dem inni der. Det kommer til å lukte forferdelig ekkelt i flere måneder? Da må dere jo nesten rive ut veggene og sette på plass nye. Du kan ikke la døde dyr ligge å forderve der inne, da får dere plutselig andre problemer også. Mark, stank, you name it.

Hvis dere velger å få katt, supert. Husk at katten ikke kommer seg inn i veggen :) og du kan ikke ha gift fremme hvis du har katt, den kan fort finne på å snuse på dette. Og rotter/mus kan fort finne på å drikke av vannet til husdyrene deres hvis de får i seg gift, slik at husdyrene får gift i vannet sitt. 

Hvis dere har såpass mange mus/rotter så ville jeg rivd opp veggene og ringt et skadedyrsbyrå. Disse går ikke vekk av seg selv. Og de ligger inni der når de er døde også.

Anonymkode: 83fd3...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 10/10/2018 at 11:37 PM, Samlivsterapytten said:
 

Jeg hadde skaffet meg flere av disse fellene;https://www.jula.no/catalog/hage/utemiljo/skadedyr-og-insekter/feller/musefelle-717037/ De fanger hele tiden og du trenger ikke tømme de med det første,meget effektive.

Gode åter er Peanøttsmør og flesk.

En katt eller 2 på toppen av dette burde gjøre vei i vellinga.

Hadde ett massivt museproblem på en hytte for noen år siden.Jeg brukte en hjemmelaget versjon av fella i linken,og hadde vanlige musefeller ute langs hytta.Satte de der jeg så åpninger.De fanget veldig bra,men de vanlige musefellene som var inne fanget elendig.

Fylte den hjemmelagde fella med en blanding av sanitærvæske og klorin.Det var for at de skulle dø raskest mulig og for å slippe lukt.

Lykke til!

Det forundrer meg at det fortsatt finnes slike "mennesker" som det her, og at straffen for grov dyremishandling er så lav her i Norge slik at de kan fortsette med det.
Det er ingen friske personer med litt vett som fyller slike bøtter med vann, klorin eller sanitærvæske og lar bøtta stå, ikke bare er det ulovlig, men det vitner om så lite empati og intelligens at jeg håper virkelig at du ikke har, eller har ansvar for noe som helst dyr.

Om det så er hund, katt, mus eller rotte så føler de alle frykt, panikk og smerte. Det er som de som slenger bur med levende dyr med vekt i elva.

Skal man ta livet av dyr så gjør det ordentlig, humant, raskt og smertefritt! Det finnes flust av feller som dreper dem momentant. Hadde jeg vært vitne til noe sånt så ville det blitt stygt.


 

Anonymkode: d125a...58b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...