Gå til innhold

Blir gal av mus i veggene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Katt får musen til å tenke seg om 2 ganger før den forsøker å lage seg ett nytt hjem og katten kan også fange mus. Hva er galt med det grunnlaget? Legger jo ikke ut gift tilfeldig. Bruker åtestasjon, men ønsker helst ikke bruke gift.

 

 

Anonymkode: 8a295...470

Et dyr skal da være ønsket, ikke kun en løsning på et problem? Å ha en katt er et ansvar man tar på seg for mange år fremover.

Musene lever vel noen dager etter den har spist giften? Hva skjer med katten om den spiser mus med gift i magen? Og som en ab nevner over her er vel gift heller ikke en spesielt ok måte å ta livet av mus på når det finnes andre mer effektive løsninger?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Skal da vel ikke leve av mus. For meg er katten primært en musejeger, ellers bryr jeg meg ikke så mye om katt. Men har unger som selvfølgelig ønsker katt som kjæledyr.

 

Ringer da ikke skadeutrydder for mus. Da må han rydde ut hele skogen i såfall. De kommer tilbake uansett.

Anonymkode: 8a295...470

Da kan du også gi faen i å skaffe deg katt. Man skaffer seg ikke en katt bare for å fikse  et problem. 

Anonymkode: 1f283...2fb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ikke en dum ide, men byttet bordkledning for 2 år siden. Blir litt for mye arbeid og evt kostnad bare for noen mus. De kommer uansett inn fra kvisten, der er det mange luftige hull. Noe det skal være i 200 år gamle hus.

 

Anonymkode: 8a295...470

Dette skjønte jeg ikke. Har dere hull i kledningen for å lufte? Man skal jo ikke ha det selv på gamle hus:) Isåfall er det jo ikke rart at det velter inn med mus hos dere. :) Dere har sikkert mus og fugl og alt mulig på loftet.

Når treet i bordkledningen tørker ramler kvisten ofte ut. Da blir det ett hull, men dette er ikke god nok lufting under bordkledningen. Tvert imot prøver man å sortere ut/skjære ut mest mulig plank med kvist. Og blir det hull likevel tetter man det gjerne med fugemasse så det ikke regner fullt når det virkelig står på. Når man legger ny bordkledning lekter man ut så det blir mellomrom på 1 tomme mellom kledning og vegg for luftsirkulasjon. (Og bruker duk som vindpserre under) dette er god nok lufting under bordkledningen. Musebånd legges bak nederst i bordkledningen slik at de ikke greier klatre inn. 

Hvis dere leide inn noen for å skifte kledningen og de gjorde det på denne måten for to år siden og sa at slik skulle det være ville jeg virkerlig krevd pengene tilbake og gjort jobben selv eller bedt dem komme tilbake å gjøre det om igjen (og lagt på musebånd) for dere kommer nok til å få store råteskader om noen år, og det blir mye dyrere! 😮

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:
 

Skal gjøre det :) Kunne sikkert fått en kattunge men vet ikke om dette er beste tiden, med vinter rett rundt hjørnet.

 

Tror det er liten vits å hente proff hjelp her. Da musen kommer rett i fra skogen og har bord over alt rundt åker. De kommer nå når det begynner å bli kaldt. Og i såfall har jeg ikke råd til den regninga, som nok hadde blitt stor.

Anonymkode: 8a295...470

En kattunge skal uansett holdes inne til den er ett år, og du risikerer få slik som to av mine. Dem kom hit som kattunger, han ene er så lat at han hadde neppe orket fange mus om musa satt seg foran nesa hans engang, den andre ville nok rasert huset på jakt etter mus, og endt opp uten bytte. Begge vokste opp til å bli totalt udugelige jegere! 

Adopterer dere en voksen katt fra organisasjon, så kan dere ønske dere en som er vant til hund og barn, og som faktisk kan fungere som jeger. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden ikke liker katter, høres det ut som en dårlig ide å skaffe en katt, da ender du gjerne opp med en katt som ikke tør å komme inn, og en hund du må passe på konstant så den ikke angriper katten.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter kommer seg da ikke inn i veggene der musa går inn. Ikke er de så ivirige på å jakte på mus innendørs heller, det er ikke noe jakt for katter.

 

Anonymkode: cfbf0...7a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.10.2018 den 16.32, Gasellen skrev:
 

Dette skjønte jeg ikke. Har dere hull i kledningen for å lufte? Man skal jo ikke ha det selv på gamle hus:) Isåfall er det jo ikke rart at det velter inn med mus hos dere. :) Dere har sikkert mus og fugl og alt mulig på loftet.

Når treet i bordkledningen tørker ramler kvisten ofte ut. Da blir det ett hull, men dette er ikke god nok lufting under bordkledningen. Tvert imot prøver man å sortere ut/skjære ut mest mulig plank med kvist. Og blir det hull likevel tetter man det gjerne med fugemasse så det ikke regner fullt når det virkelig står på. Når man legger ny bordkledning lekter man ut så det blir mellomrom på 1 tomme mellom kledning og vegg for luftsirkulasjon. (Og bruker duk som vindpserre under) dette er god nok lufting under bordkledningen. Musebånd legges bak nederst i bordkledningen slik at de ikke greier klatre inn. 

Hvis dere leide inn noen for å skifte kledningen og de gjorde det på denne måten for to år siden og sa at slik skulle det være ville jeg virkerlig krevd pengene tilbake og gjort jobben selv eller bedt dem komme tilbake å gjøre det om igjen (og lagt på musebånd) for dere kommer nok til å få store råteskader om noen år, og det blir mye dyrere! 😮

 

Råte i bordkledning fordi det er luftig på kvisten? Det er noen små åpninger mellom taket og veggen på den ene siden. Det har aldri vært tett der. Bordkledning er lektet ut og tett som pokker. Men kvisten er åpen og luftig, noe som trengs for taket er ikke bytta og er gammelt. Hvis det hadde vært tett opp der, ville det blitt råte. Det har vel vært noen lunde slik siden 1800 tallet, så tror det går bra.

 

 

Anonymkode: 8a295...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Katter kommer seg da ikke inn i veggene der musa går inn. Ikke er de så ivirige på å jakte på mus innendørs heller, det er ikke noe jakt for katter.

 

Anonymkode: cfbf0...7a3

Åjoda, har vokst opp på gård også. Var ikke plaget med mus, men katter er vel ikke helt lik.

Anonymkode: 8a295...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2018 den 14.37, Rumle skrev:
 

Et dyr skal da være ønsket, ikke kun en løsning på et problem? Å ha en katt er et ansvar man tar på seg for mange år fremover.

Musene lever vel noen dager etter den har spist giften? Hva skjer med katten om den spiser mus med gift i magen? Og som en ab nevner over her er vel gift heller ikke en spesielt ok måte å ta livet av mus på når det finnes andre mer effektive løsninger?

Jo, det er løsning på et problem her, for min del. Ellers så bryr jeg meg lite om katt annet en at det er litt koselig kanskje, men de er også litt irriterende. Men har unger som er veldig glad i katt, så får vel omsorg.

 

Ja det finnes sikkert mer effektive løsninger, men noen ganger må man ty til værre ting for å få bukt. Setter ikke ut gift om har dyr, men tror uansett ikke denne giften er så farlig for større dyr. Det er vel marevan som er selve gifta, tror jeg.

Anonymkode: 8a295...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Jo, det er løsning på et problem her, for min del. Ellers så bryr jeg meg lite om katt annet en at det er litt koselig kanskje, men de er også litt irriterende. Men har unger som er veldig glad i katt, så får vel omsorg.

 

Ja det finnes sikkert mer effektive løsninger, men noen ganger må man ty til værre ting for å få bukt. Setter ikke ut gift om har dyr, men tror uansett ikke denne giften er så farlig for større dyr. Det er vel marevan som er selve gifta, tror jeg.

Anonymkode: 8a295...470

Bare måten du snakker om dyret på sier nok. Du er ikke egnet til å ha en katt. Du gir totalt f***. «Så får vel omsorg», «bryr meg lite», «de er irriterende». 

I faen i å skaffe dere katt. 

Anonymkode: 1f283...2fb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2018 den 14.48, AnonymBruker skrev:
 

Da kan du også gi faen i å skaffe deg katt. Man skaffer seg ikke en katt bare for å fikse  et problem. 

Anonymkode: 1f283...2fb

Joda og det er lite du kan gjøre med det. Men du kan heller kalle det et samarbeid. Hva er galt her?

 

Du kan bekymre deg mer over alle folkene der ute, som har det mye værre en katt som skal gjøre en jobb.

Anonymkode: 8a295...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Bare måten du snakker om dyret på sier nok. Du er ikke egnet til å ha en katt. Du gir totalt f***. «Så får vel omsorg», «bryr meg lite», «de er irriterende». 

I faen i å skaffe dere katt. 

Anonymkode: 1f283...2fb

Hysterisk? Det er en katt! Har da ikke tenkt å være jævlig med den eller noe.

 

Bry deg mer om alt og alle som sliter xxx ganger mer en hva denne katten kommer til å gjøre du.

Anonymkode: 8a295...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Hysterisk? Det er en katt! Har da ikke tenkt å være jævlig med den eller noe.

 

Bry deg mer om alt og alle som sliter xxx ganger mer en hva denne katten kommer til å gjøre du.

Anonymkode: 8a295...470

Jada dra inn alt som ikke har noe med dyrehold å gjøre du. Hvorfor bry seg om en unge blir slått hjemme når det er barn som sulter i Kenya liksom. 

Hyskerisk? Jeg syns bare en katt fortjener mer enn du tydeligvis er villig til å gi den. Du gir jo faen 

Anonymkode: 1f283...2fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.10.2018 den 11.25, Drakan skrev:
Tror dere trenger en utrydder... 
Fortest mulig. Om musene gnager i ledninger, så kan hele gården brenne ned 😕 

Det der synes jeg hørtes ut som ganske kraftig krisemaksimering. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jada dra inn alt som ikke har noe med dyrehold å gjøre du. Hvorfor bry seg om en unge blir slått hjemme når det er barn som sulter i Kenya liksom. 

Hyskerisk? Jeg syns bare en katt fortjener mer enn du tydeligvis er villig til å gi den. Du gir jo faen 

Anonymkode: 1f283...2fb

Så vidt jeg kan skjønne kommer TS til å gi en katt et liv med friheten og aktiviteten som kommer av å bo på gård, tryggheten, varmen, kosen og den jevne mattilgangen som følger med å være familiekatt, og muligheten til å leve ut instinktene sine ved å være musejeger. Kan en katt egentlig få det bedre? 

Anonymkode: f5bef...69d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jada dra inn alt som ikke har noe med dyrehold å gjøre du. Hvorfor bry seg om en unge blir slått hjemme når det er barn som sulter i Kenya liksom. 

Hyskerisk? Jeg syns bare en katt fortjener mer enn du tydeligvis er villig til å gi den. Du gir jo faen 

Anonymkode: 1f283...2fb

Åh, har ikke dratt inn alt. Det er bare et faktum i mitt hode at det er andre viktigere ting å bruke ressursene på der ute en å bekymre seg om dette. Og ikke trekk en paralell med misshandlede barn i norge og kenya, til det at jeg sier at det her er mindre verdig en plenty av andre ting.

 

Ja det er hysterisk. Du har ikke peiling om jeg gir faen eller ikke. Dette er noen ord, du ser ikke rett inn i sjelen til noen.

Anonymkode: 8a295...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Åh, har ikke dratt inn alt. Det er bare et faktum i mitt hode at det er andre viktigere ting å bruke ressursene på der ute en å bekymre seg om dette. Og ikke trekk en paralell med misshandlede barn i norge og kenya, til det at jeg sier at det her er mindre verdig en plenty av andre ting.

 

Ja det er hysterisk. Du har ikke peiling om jeg gir faen eller ikke. Dette er noen ord, du ser ikke rett inn i sjelen til noen.

Anonymkode: 8a295...470

Måten du ordlegger deg på når du snakker om en katt sier mer en nok. 

Men for all del, kjør på du. 

Anonymkode: 1f283...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 9.10.2018 den 21.13, AnonymBruker skrev:
 

Det der synes jeg hørtes ut som ganske kraftig krisemaksimering. 

Så vidt jeg kan skjønne kommer TS til å gi en katt et liv med friheten og aktiviteten som kommer av å bo på gård, tryggheten, varmen, kosen og den jevne mattilgangen som følger med å være familiekatt, og muligheten til å leve ut instinktene sine ved å være musejeger. Kan en katt egentlig få det bedre? 

Anonymkode: f5bef...69d

Så lenge ts er villig til å gi katten kvalitetsfor, kastrere katten, tar den med til dyrlegen (betaler det som trengs) og følger opp med medisiner ved behov og ormekur kan katten få det bra (så lenge hunden ikke plager katten). Men en kattunge ville jeg ikke anbefalt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2018 den 13.59, AnonymBruker skrev:
 

Gamle tømmerhus skal helst ikke være helt tett og spesielt ikke rundt tak, hvor det er de går inn. Men uansett hvis mus har tenkt seg inn, er det vanskelig å nekte dem. Er ikke store hullet de trenger.

Anonymkode: 8a295...470

Musebånd lager det ikke helt tett. Da har du ikke helt skjønt hva musebånd er.

Anonymkode: 00b36...ce0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skaffet meg flere av disse fellene;https://www.jula.no/catalog/hage/utemiljo/skadedyr-og-insekter/feller/musefelle-717037/ De fanger hele tiden og du trenger ikke tømme de med det første,meget effektive.

Gode åter er Peanøttsmør og flesk.

En katt eller 2 på toppen av dette burde gjøre vei i vellinga.

Hadde ett massivt museproblem på en hytte for noen år siden.Jeg brukte en hjemmelaget versjon av fella i linken,og hadde vanlige musefeller ute langs hytta.Satte de der jeg så åpninger.De fanget veldig bra,men de vanlige musefellene som var inne fanget elendig.

Fylte den hjemmelagde fella med en blanding av sanitærvæske og klorin.Det var for at de skulle dø raskest mulig og for å slippe lukt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Samlivsterapytten skrev:
 

Jeg hadde skaffet meg flere av disse fellene;https://www.jula.no/catalog/hage/utemiljo/skadedyr-og-insekter/feller/musefelle-717037/ De fanger hele tiden og du trenger ikke tømme de med det første,meget effektive.

Gode åter er Peanøttsmør og flesk.

En katt eller 2 på toppen av dette burde gjøre vei i vellinga.

Hadde ett massivt museproblem på en hytte for noen år siden.Jeg brukte en hjemmelaget versjon av fella i linken,og hadde vanlige musefeller ute langs hytta.Satte de der jeg så åpninger.De fanget veldig bra,men de vanlige musefellene som var inne fanget elendig.

Fylte den hjemmelagde fella med en blanding av sanitærvæske og klorin.Det var for at de skulle dø raskest mulig og for å slippe lukt.

Lykke til!

Det er ikke lov. Bruk heller elektriske feller så de dør raskt om man absolutt skal drepe de.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...