AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #1 Skrevet 5. oktober 2018 Jeg studerer et studie der det er viktig å diskutere en del rundt fagene, og jeg er med i en ganske fin kollokvie-gruppe der vi også kan diskutere saker som er utenfor pensum, men som likevel er relevant for studiet vårt. Dette setter jeg veldig pris på og trives godt med det. Jeg har likevel et lite "problem" med en av de i gruppa, som jeg også er venn med på fritiden. Det har flere ganger skjedd at jeg kommer med en påstand om noe, hvorpå hun er helt bombesikker på at jeg tar feil også svarer hun meg på en veldig nedlatende måte at det er feil også sier hun det hun mener er rett. Jeg prøver vanligvis å argumentere for min påstand, men i det siste har jeg bare gitt opp. For uansett hvilke argumenter jeg kommer med så får jeg bare den samme veggen tilbake om at jeg ikke har peiling. Noen ganger er det ting det ikke finnes noen fasit på, mens andre ganger er det helt konkrete ting som er veldig enkle å sjekke. Jeg har ofte i ettertid sjekket det opp og sett at jeg har rett. I det siste har jeg bare ikke giddet å fortsette å prøve å fremme min påstand når jeg merker at hun begynner å snakke til meg på den måten. Jeg aner ikke hva som gjør det, for privat har vi en veldig fin og god tone. Jeg vet ikke om jeg tørr å ta det opp med henne, da jeg ikke kjenner henne så godt og er redd for å ødelegge noe. Noen tips? Også er jeg usikker på om jeg burde fortsette å argumentere for mine påstander, eller om jeg bare burde gi meg når jeg merker at hun går over i den nedlatende tonen. Anonymkode: 6902f...251
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #2 Skrevet 6. oktober 2018 Jeg ville sikkert googlet det der og da, jeg (når det er enkle ting som er lett å finne ut av), med et 'jeg er sikker på at jeg har rett i dette, la oss sjekke det'. Anonymkode: 4aea0...b59 7
ViljaH Skrevet 6. oktober 2018 #3 Skrevet 6. oktober 2018 Du kan si til bare henne i en pause at du hadde satt pris på om hun kunne svare deg på en respektfull måte også i kollokviegruppen, og ikke bruke den tonen hun nettopp gjorde. Hvis hun fortsetter kan du si noe i gruppen, hva er det for en tone? Jeg fremsatte et oppriktig argument. 6
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #4 Skrevet 6. oktober 2018 Det beste med sånne folk er å «ta» de direkte i situasjonen, i en rolig men streng tone. Det kommer lite til ingenting ut av å snakke med de i etterkant, da de må korrigeres raskt i den oppståtte situasjon. Lykke til. Anonymkode: 8f125...4e8 9
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #5 Skrevet 6. oktober 2018 11 minutter siden, ViljaH skrev: Du kan si til bare henne i en pause at du hadde satt pris på om hun kunne svare deg på en respektfull måte også i kollokviegruppen, og ikke bruke den tonen hun nettopp gjorde. Hvis hun fortsetter kan du si noe i gruppen, hva er det for en tone? Jeg fremsatte et oppriktig argument. Dette høres ut som et godt svar. Anonymkode: 72d13...e17
Gjest Mass Skrevet 6. oktober 2018 #6 Skrevet 6. oktober 2018 Hvorfor er du redd for å ødelegge 'vennskapet' med en person som fremstiller deg 'som dum' foran andre? Jeg hadde helt klart tatt det opp med henne på privaten før jeg nådde et punkt hvor jeg smelte til med en ufin kommentar tilbake. Tror jeg er født med nulltoleranse for slike ting..
Gjest O.G. Skrevet 6. oktober 2018 #7 Skrevet 6. oktober 2018 2 timer siden, ViljaH skrev: Du kan si til bare henne i en pause at du hadde satt pris på om hun kunne svare deg på en respektfull måte også i kollokviegruppen, og ikke bruke den tonen hun nettopp gjorde. Hvis hun fortsetter kan du si noe i gruppen, hva er det for en tone? Jeg fremsatte et oppriktig argument. Dette.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #8 Skrevet 6. oktober 2018 Jeg er enig med AB som sa at du bør ta henne der og da når det skjer. Jeg ville svart på en rolig, ikke sint eller såret, måte, helt rasjonelt "hvorfor bruker du den tonen, vi har jo tydeligvis bare hver vår oppfatning av dette", eller annet som passer inn i sammenhengen. Anonymkode: 70c3c...cd4 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #9 Skrevet 6. oktober 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det beste med sånne folk er å «ta» de direkte i situasjonen, i en rolig men streng tone. Det kommer lite til ingenting ut av å snakke med de i etterkant, da de må korrigeres raskt i den oppståtte situasjon. Lykke til. Anonymkode: 8f125...4e8 Enig. De må jekkes ned og korrigeres foran publikummet de hevder seg for. Men jeg ville også latt være å diskutere med henne etter det. Si at hun har en ufordragelig tone (i andres påhør) og du gidder ikke høre mer av den. Anonymkode: b6fe4...fc4 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #10 Skrevet 7. oktober 2018 Å gjøre det til en offentlig krangel kan fort bli ubehagelig. Det høres jo ut som "venninnen" din er litt usikker, ettersom hun ikke klarer å argumentere for seg på en fin måte. Usikre folk kan bli enda verre dersom angrepet, litt som et skadet dyr 😜 Jeg ville tenkt på dette som en øvelse i å mestre vanskelige kolleger i fremtiden. Hva med å dra med de andre i gruppa? Hva med å stille henne spørsmål i stedet for å argumentere din side: "Er du helt sikker? Kan vi sjekke dette nå? Hvorfor mener du det? Ok, forklar hvordan jeg tar feil, kan du?". Mange faller fort i skyttergraver når de er uenige, og det gir et lite komfortbelt diskusjonsklima. Legg vekt på at dere er i gruppen for å lære og for å diskutere, og prøv å bruke det til å dra inn de andre hvis det er slik at hun gjerne er ekstra hard mot deg. Anonymkode: 17461...96e 2
Gjest O.G. Skrevet 8. oktober 2018 #11 Skrevet 8. oktober 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Å gjøre det til en offentlig krangel kan fort bli ubehagelig. Det høres jo ut som "venninnen" din er litt usikker, ettersom hun ikke klarer å argumentere for seg på en fin måte. Usikre folk kan bli enda verre dersom angrepet, litt som et skadet dyr 😜 Jeg ville tenkt på dette som en øvelse i å mestre vanskelige kolleger i fremtiden. Hva med å dra med de andre i gruppa? Hva med å stille henne spørsmål i stedet for å argumentere din side: "Er du helt sikker? Kan vi sjekke dette nå? Hvorfor mener du det? Ok, forklar hvordan jeg tar feil, kan du?". Mange faller fort i skyttergraver når de er uenige, og det gir et lite komfortbelt diskusjonsklima. Legg vekt på at dere er i gruppen for å lære og for å diskutere, og prøv å bruke det til å dra inn de andre hvis det er slik at hun gjerne er ekstra hard mot deg. Anonymkode: 17461...96e Niks, de andre har rett. Man må ta dem der og da i påhør av de menneskene de gjerne vil hevde seg foran.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå