Gå til innhold

Kritikk av bloggere - hvor går grensa?


Litjmusa

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvis man er kritisk til innhold i tråder bør man ta det opp med redaksjonen. Vi vet alle at åpne og anonyme kommentarfelt får frem det verste i en del mennesker. Syns du noe er frekt og unødvendig mas om bagateller så gå inn i tråden og påpek dette, rapporter kommentarene og mail redaksjonen. = Bruk bloggkritikernes metoder for å nå fram. 

Anonymkode: c93c8...6c6

Ja det er greit nok at man skal gjøre det. Uansett så er det vel lov å ta opp problemet i denne tråden, da flere ser ut til å mene at det er kritikk rundt disse to tingene som diskuteres i trådene, for det er det virkelig ikke. 

Men.. Det jeg kan lite om er regelverket de har å forholde seg til. De skal merke reklame, men er det ulovlig å legge ut bilder eller film av barna sine? For det har jeg aldri hørt om. Det er jo en diskusjon om det burde bli ulovlig da. 

Jeg skjønner at det burde være noen etiske retningslinjer rundt å reklamere for blant annet operasjoner og eksponere barna sine til hele verden. Og det er her diskusjonen bør ligge. Trådene inneholder svært lite av denne diskusjonen. Og jeg lurer på hvordan folk i det hele tatt kan finne på å forsvare det som blir skrevet i trådene. 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hovedsakelig er det foreldrenes valg som kritiseres i trådene på Rampelyset, men at barna i seg selv ikke omtales stemmer ikke. For det hender at kommentarer i denne diskusjonen handler direkte om barna. Dette har jeg sett selv i tråder (og rapportert).

Det er kun foreldrenes ansvar og kun foreldrene som kan slutte å eksponere barna sine, men når diskusjonen på KG med kritikk av bruk av barn på blogg/eksponering omtales som én stor diskusjon når den forsvares, da inkluderer dette nødvendigvis grumset av innlegg som omtaler barna i seg selv.

Jeg mener ikke at du forsvarer grumset eller at du har skrevet slike innlegg, men så lenge noen brukere fortsetter å omtale barna i seg selv, så blir det uriktig å forsvare ved å si at det kun er utleveringen og foreldrenes valg som kritiseres.

For selv om foreldrene har det hele og fulle ansvaret, så er vi ansvarlige for hva vi skriver. Og når noen omtaler barna i seg selv er det et valg den enkelte bruker tar, det kan ikke legges over på foreldrene. Ja, foreldrene kan slutte å eksponere og slutte å gi brukerne noe å skrive om som har med barna å gjøre, men omtale av barna i seg selv i poster her på forumet mener jeg det er brukerne som skriver som har ansvaret for.

Anonymkode: dd303...f6e

Kan du komme med eksempel på omtale av barn? På rampelystråden er det strengt forbudt. Og hva mener du med omtale av barn? Dessvere er det slik at bloggere oppfører seg som barna er en forlengelse av de selv, så hvis man kritiserer bloggeren så kritiserer man barnet også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emmy_H skrev:
 

Kan du komme med eksempel på omtale av barn? På rampelystråden er det strengt forbudt. Og hva mener du med omtale av barn? Dessvere er det slik at bloggere oppfører seg som barna er en forlengelse av de selv, så hvis man kritiserer bloggeren så kritiserer man barnet også? 

Nei, jeg mener ikke at hvis man kritiserer bloggeren så kritiserer man barnet også. Med omtale av barn mener jeg når barna er det som skrives om i et innlegg, konkrete ting om hva det gjør, hvor det er, hvordan det ser ut og hva det tenker, føler og hvordan det måtte ha det. Innlegg som tar utgangspunkt i noe som har med barnets å gjøre. Ikke av typen "var med mamma på jobb" eller "hadde på en sponset regnjakke i dag."

Anonymkode: dd303...f6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg var litt uklar i den forrige/lange posten. Jeg mener ikke at barna blir kritisert når de blir omtalt.

Anonymkode: dd303...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Mulig jeg var litt uklar i den forrige/lange posten. Jeg mener ikke at barna blir kritisert når de blir omtalt.

Anonymkode: dd303...f6e

Nei, men de blir omtalt i trådene her. 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Nei, men de blir omtalt i trådene her. 

Anonymkode: 54691...500

Ja, det er jo det jeg også sier? At det også er omtale av barna innimellom alt det andre. Men jeg ser at posten min kunne leses som at jeg mener barna blir kritisert og ville derfor presisere at det mener jeg ikke.

Anonymkode: dd303...f6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ja det er greit nok at man skal gjøre det. Uansett så er det vel lov å ta opp problemet i denne tråden, da flere ser ut til å mene at det er kritikk rundt disse to tingene som diskuteres i trådene, for det er det virkelig ikke. 

Men.. Det jeg kan lite om er regelverket de har å forholde seg til. De skal merke reklame, men er det ulovlig å legge ut bilder eller film av barna sine? For det har jeg aldri hørt om. Det er jo en diskusjon om det burde bli ulovlig da. 

Jeg skjønner at det burde være noen etiske retningslinjer rundt å reklamere for blant annet operasjoner og eksponere barna sine til hele verden. Og det er her diskusjonen bør ligge. Trådene inneholder svært lite av denne diskusjonen. Og jeg lurer på hvordan folk i det hele tatt kan finne på å forsvare det som blir skrevet i trådene. 

Anonymkode: 54691...500

Hvilke tråder i forumet har du lest, egentlig? I de trådene jeg har diskutert både eksponering av barn og reklamemerking, blir det lenket til FNs barnekonvensjon og til lovverket og retningslinjene som gjelder for reklamemerking.

 

Ang det jeg har merket i siste avsnitt - det er slike ting som dette jeg diskuterer, så igjen - hvilke tråder har du lest, egentlig?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, pøbelsara skrev:
 

Hvilke tråder i forumet har du lest, egentlig? I de trådene jeg har diskutert både eksponering av barn og reklamemerking, blir det lenket til FNs barnekonvensjon og til lovverket og retningslinjene som gjelder for reklamemerking.

 

Ang det jeg har merket i siste avsnitt - det er slike ting som dette jeg diskuterer, så igjen - hvilke tråder har du lest, egentlig?

10 prosent av trådenes innhold omhandler dette resten handler stort sett om livet til bloggeren, skrovegeil, spekulasjoner i bloggerens valg av kjærester, eller dritt rundt hvilke ferier de drar på, måten bloggeren takler graviditet på, utsende til bloggeren, osvosv. 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

10 prosent av trådenes innhold omhandler dette resten handler stort sett om livet til bloggeren, skrovegeil, spekulasjoner i bloggerens valg av kjærester, eller dritt rundt hvilke ferier de drar på, måten bloggeren takler graviditet på, utsende til bloggeren, osvosv. 

Anonymkode: 54691...500

Javel. Jeg begynte å skrive i denne tråden fordi hovedinnlegget mente det var feil å følge en blogg og dokumentere det man mente var feil - fordi jeg mener det motsatte - nemlig at vi trenger en saklig debatt.

 

Hvis debatten nå handler om noe annet, kanskje det er like greit å starte en ny tråd - slik at vi kan debattere det du skriver?

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

...skrovegeil...

Anonymkode: 54691...500

Skrivefeil mente du nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

10 prosent av trådenes innhold omhandler dette resten handler stort sett om livet til bloggeren, skrovegeil, spekulasjoner i bloggerens valg av kjærester, eller dritt rundt hvilke ferier de drar på, måten bloggeren takler graviditet på, utsende til bloggeren, osvosv. 

Anonymkode: 54691...500

Ikke denne tråden, nei. Men Rampelyset du sikter til sikkert?

Anonymkode: 62de6...e12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:
Syns ikke det kan sammenlignes helt. 

Og jeg tenker mer på det som blir skrevet dag ut og inn i tråder her på kvinneguiden. Ikke kritikk mot eksponering og regelbrudd når det gjelder reklame. Det er ganske mye i trådene i trådene som ikke omhandler det 

Anonymkode: 54691...500

Åja, så noen bedrifter er hevet over kritikk og må spesialbehandles i forhold til andre?

Hva f...

Det skrives dag ut og dag inn om så mangt. Hvis man velger å eksponere seg offentlig så må man også regne med å bli omtalt offentlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, jabx skrev:
 

Åja, så noen bedrifter er hevet over kritikk og må spesialbehandles i forhold til andre?

Hva f...

Det skrives dag ut og dag inn om så mangt. Hvis man velger å eksponere seg offentlig så må man også regne med å bli omtalt offentlig.

Hva f... Anonym har jo ikke skrevet det du spør om i det hele tatt!!! Skjerp deg.

Anonymkode: 62de6...e12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, pøbelsara skrev:
 

Javel. Jeg begynte å skrive i denne tråden fordi hovedinnlegget mente det var feil å følge en blogg og dokumentere det man mente var feil - fordi jeg mener det motsatte - nemlig at vi trenger en saklig debatt.

 

Hvis debatten nå handler om noe annet, kanskje det er like greit å starte en ny tråd - slik at vi kan debattere det du skriver?

 

Debattene i de andre trådene er ikke saklige. Det er poenget mitt. 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, jabx skrev:
 

Åja, så noen bedrifter er hevet over kritikk og må spesialbehandles i forhold til andre?

Hva f...

Det skrives dag ut og dag inn om så mangt. Hvis man velger å eksponere seg offentlig så må man også regne med å bli omtalt offentlig.

Hmm.. Hvor har jeg skrevet det?

Jeg mener likevel at man får passe på hva man skriver på nett om andre. Blogger, bedrift eller andre. Noen driver jo nesten heksejakt. 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, pøbelsara skrev:
 

Hvilke tråder i forumet har du lest, egentlig? I de trådene jeg har diskutert både eksponering av barn og reklamemerking, blir det lenket til FNs barnekonvensjon og til lovverket og retningslinjene som gjelder for reklamemerking.

 

Ang det jeg har merket i siste avsnitt - det er slike ting som dette jeg diskuterer, så igjen - hvilke tråder har du lest, egentlig?

Har du lest tråden om funkygine, villapaprika, mamma til michelle osvosv? 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Har du lest tråden om funkygine, villapaprika, mamma til michelle osvosv? 

Anonymkode: 54691...500

Nei, jeg debatterer ikke i noen av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, pøbelsara skrev:
 

Nei, jeg debatterer ikke i noen av dem. 

Nei  for da hadde du forstått hva jeg snakker om. 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her syns jeg blant annet at grensa er trokket over. Skal sies at den ene tråden er verre enn flere og at det er mye saklig kritikk der også. Ble positivt overrasket. Her er eksempler jeg ikke er så positiv til :

 

IMG_20181012_215206.jpg

IMG_20181012_215040.jpg

IMG_20181012_214954.jpg

IMG_20181012_214851.jpg

IMG_20181012_214802.jpg

IMG_20181012_214700.jpg

IMG_20181012_214551.jpg

IMG_20181012_214517.jpg

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...