Gå til innhold

Tror du klimaendringene er menneskeskapte!


Stoltskeiv

Anbefalte innlegg

På 10.10.2018 den 9.11, AnonymBruker skrev:
Delvis. Tror mye av klimaendringene er naturlige endringer som skjer i sykluser, men litt har vi nok klart å påvirke med vår tilstedeværelse.

Anonymkode: 25ce1...702

Du tror. Forskerne vet. Forskerne vet at naturlige sykluser ikke kan forklare oppvarmingen vi ser i dag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Men jeg ser ikke bort fra at mennesket har en påvirkning. Uansett ser jeg ikke problemet, hvis klimaet endrer seg må vi jo bare la det gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Sør-Europa og Midt-Østen blir ubeboelig pga. tørke og vannmangel, hvor kommer alle menneskene hen da tror dere? Opp til mer avkjølte Skandinavia, kanskje?

Anonymkode: 023a5...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, jabx skrev:
 

Grønland-pisset ditt kan du ta et annet sted. Du har ikke peiling.

Les dette:

https://www.skepticalscience.com/greenland-used-to-be-green.htm

Akkurat som du skulle ha noe mer peiling? Pisspreik!

Les her: https://forskning.no/historie/2012/01/vikingene-dyrket-korn-pa-gronland

Endret av tdm900
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, tdm900 skrev:
Akkurat som du skulle ha noe mer peiling? Pisspreik!

Les her: https://forskning.no/historie/2012/01/vikingene-dyrket-korn-pa-gronland

Nei, jeg påstår ikke at jeg har så fantastisk god peiling. Det er klimanektere som det fjolset med det nettstedet som påstår at han har bedre peiling enn de som faktisk jobber med det til daglig.

Hva har linken din med saken å gjøre? Leste du i det hele tatt linken jeg la ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Husholdning1 skrev:
Nei. Men jeg ser ikke bort fra at mennesket har en påvirkning. Uansett ser jeg ikke problemet, hvis klimaet endrer seg må vi jo bare la det gjøre det.

Problemet er de store negative effektene det får. Og vi kan forhindre det.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, jabx skrev:
 

Problemet er de store negative effektene det får. Og vi kan forhindre det.

Jeg er uenig i at de effektene er et problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Husholdning1 skrev:
Jeg er uenig i at de effektene er et problem.

Det får du selvsagt lov til. Men da driter du samtidig i forskningen og hva alle ekspertene sier. Det er ditt valg, men det er ikke et veldig overbevisende valg.

Men enkelte mener jo at de vet bedre enn ekspertene. Ikke noe nytt der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jabx skrev:
 

Det får du selvsagt lov til. Men da driter du samtidig i forskningen og hva alle ekspertene sier. Det er ditt valg, men det er ikke et veldig overbevisende valg.

Men enkelte mener jo at de vet bedre enn ekspertene. Ikke noe nytt der.

Det får være din tro. Den medfører ikke riktighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69

Klimaendringer har skjedd og vil skje også uten menneskelig påvirkning. Det har vært så kalt på jorda, at nesten hele planeten var dekket med is(og da snakker vi ikke om siste istid - men før trilobittene) og det har også vært så varmt at klimaet var tilnærmet tropisk eller subtropisk over hele planeten(altså mye mye varmere enn det FNs klimapanel kommer med i worst-case). Men hvis du leser FNs klimarapport så står det ikke menneskeskapt - human influenced climate impact som oversatt betyr menneske influert påvirkning av klimaet. Det vil si at vår aktivitet ser ut til å ha en negativ effektiv på klimaet i forhold til global oppvarming. Mennesket klarte for noen år siden å kvitte seg med KFK(KlorFluorKarbon) og ozonlaget holder på reparere seg - men de kjemikaliene man erstattet KFK med, HFK(HydrogenFluorKarboner) er riktig nok sunt for Ozonet - men så viser det seg at HFK har en svært svært negativ effekt - det er hundrevis ganger mer effektivt for drivhuseffekt enn CO2. Mange miljøverner vil at fossilt drivstoff som f.eks bensin skal erstattes med biodiesel. OK. Ja man sparer per 10 kg drivstoff naturen for ca 1kg CO2, men samtidig så frigjøres ca 1kg dinitroksid(N2O). Hvis man da ser på egenskapene til N2O, så viser det seg at drivhuseffekten fra N2O er 300 ganger effekten CO2 har! Så en del av løsningene som miljøvernere har kommet opp med er faktisk verre!. Mennesker har en påvirkning på klimaet ja, men vår aktivitet er ikke skyld i all klimaendring - noe kommer fra at jorden er en levende planet og da snakkere jeg om geologisk levende. Denne påvirkningen kan ikke mennesket gjøre noe med, om vi gjorde det så ville livet død ut ganske raskt. Så kommer variasjonene i innstrålingen fra Sola. Solfysikere tror faktisk at sola er på vei til å bli kaldere - det kan føre til istid. Men på lang sikt så vil den globale oppvarmingen fortsette selv om vi mennesker forlater vår hverdag og beveger oss tilbake til steinalderen, og denne globale oppvarmingen kan vi ikke gjøre noe med. Om ca 500 millioner år vil innstrålingen fra Sola være så sterk at liv ikke vil kunne eksistere på jorda og havene vil koke av og forsvinne ut i universet. Vi kan utsette dette i ca 500 millioner ved å bygge en Dyson-sfære rundt jorda som begrenser innstrålingen. Men så er det slutt, jordoverflaten blir så varm at stein smelter og jorden blir nok en gang en glødende ball. Og om noen få milliarder år så vil vi bli slukt av sola. Og om ca 5 milliarder år så vil solen dø som en hvit dverg og til slutt ende opp som en kald brun dverg. 

Men mennesket og vår teknologi - dagens teknologi har en stor negativ effekt på klima og naturen ja. Men det er håp, for fysikere sier at vi er kanskje bare 15-25 år unna til å løse alle energiproblem og dermed også klimaproblemer som følge av energiforbruket av karbonbasert drivstoff - løsningen er kjernekraft og da ikke den kjernekraften vi i dag er så redd for med bruk av Uran - men fusjon av hydrogen. Og vi har mer enn nok hydrogen på jorda til at vi har energi til etter at sola har død. Vi må bare komme opp med teknologi som gjør at vi kan flytte planeten slik at vi ikke blir slukt av sola. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jabx skrev:
 

Nei, jeg påstår ikke at jeg har så fantastisk god peiling. Det er klimanektere som det fjolset med det nettstedet som påstår at han har bedre peiling enn de som faktisk jobber med det til daglig.

Hva har linken din med saken å gjøre? Leste du i det hele tatt linken jeg la ut?

Slo det deg plutselig at jeg hadde rett?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Husholdning1 skrev:
Det får være din tro. Den medfører ikke riktighet.

Du mener at det er like legitimt å innse at man ikke er ekspert, og å påstå at man vet bedre enn ekspertene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, jabx skrev:
 

Du mener at det er like legitimt å innse at man ikke er ekspert, og å påstå at man vet bedre enn ekspertene?

Har jeg skrevet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, tdm900 skrev:
Slo det deg plutselig at jeg hadde rett?

Nei, du kommer med løgnaktige påstander som er ment å villede folk. Eventuelt er du så kunnskapsløs at du ikke vet forskjell på lokal og global. Tilbake på skolebenken med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, jabx skrev:
 

Nei, du kommer med løgnaktige påstander som er ment å villede folk. Eventuelt er du så kunnskapsløs at du ikke vet forskjell på lokal og global. Tilbake på skolebenken med deg.

Mener du at forskning.no er kunnskapsløs?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Husholdning1 skrev:
Har jeg skrevet det?

Du påstår at ekspertene tar feil, og så kaller du det "min tro" at jeg ikke påstår at de tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rocka69 skrev:
Klimaendringer har skjedd og vil skje også uten menneskelig påvirkning.
 

Nei, ikke denne endringen (oppvarmingen).

Sitat

Men hvis du leser FNs klimarapport så står det ikke menneskeskapt - human influenced climate impact som oversatt betyr menneske influert påvirkning av klimaet.

IPCC påpeker at oppvarmingen er forårsaket av menneskelige utslipp.

Sitat

Mennesket klarte for noen år siden å kvitte seg med KFK(KlorFluorKarbon) og ozonlaget holder på reparere seg - men de kjemikaliene man erstattet KFK med, HFK(HydrogenFluorKarboner) er riktig nok sunt for Ozonet - men så viser det seg at HFK har en svært svært negativ effekt - det er hundrevis ganger mer effektivt for drivhuseffekt enn CO2.

Men HFK er ikke årsaken til oppvarmingen.

Sitat

Så kommer variasjonene i innstrålingen fra Sola. Solfysikere tror faktisk at sola er på vei til å bli kaldere - det kan føre til istid.

Det er riktig at solen har hatt en negativ trend de siste tiårene, men selv et solminimum vil ikke kunne motvirke den menneskeskapte oppvarmingen, dessverre.

Sitat

Men på lang sikt så vil den globale oppvarmingen fortsette selv om vi mennesker forlater vår hverdag og beveger oss tilbake til steinalderen, og denne globale oppvarmingen kan vi ikke gjøre noe med.

 

Jo det kan vi, i og med at det er våre utslipp som har forårsaket den.

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jabx skrev:
 

Du påstår at ekspertene tar feil, og så kaller du det "min tro" at jeg ikke påstår at de tar feil.

Hvor har jeg skrevet at ekspertene tar feil? Vennligst siter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...