Gå til innhold

Alkoholiker når man ikke sliter med noe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det slik at alkoholikere har alltid et eller annet problem? Eller finnes det noen som ikke har "problemer"?

La oss si at en person har en flott kjæreste og en fast jobb og ingen gjeld eller problemer. Altså, ingen bekymring. Men likevel drikker personen nesten hver dag. Personen bare drikker fordi h*n nyter det.

Er alkoholproblemet til personen alvorligere enn alkoholikere som har problemer?

Hva hvis personen plutselig opplever motgang?

 

Hilsen en som er bekymret for personen.

Anonymkode: a0c1b...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er meg. Om jeg opplever motgang har jeg ikke tid til å drikke så mye. Jeg må ordne opp i motgangen før jeg kan gå tilbake til vante sysler😊

Anonymkode: dfade...935

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkoholikere har i det minste ett problem og det er alkoholisme. Det kan være vanskelig nok i seg selv. Jeg drakk hver dag i to år, ikke mye, men for mye. Klarte heldigvis å stoppe før det ble for ille. Jeg skjønte at jeg hadde bikket over når jeg begynte å drikke på formiddagen.

Anonymkode: eb281...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Dette er meg. Om jeg opplever motgang har jeg ikke tid til å drikke så mye. Jeg må ordne opp i motgangen før jeg kan gå tilbake til vante sysler😊

Anonymkode: dfade...935

Da er du ikke alkoholiker.

Anonymkode: ab32d...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkoholikere sitt problem er vel at de er avhengige av alkohol. 

Det er jo en kjent klisjé at man liksom kan drikke bort sorgene eller bruke det for å døyve annen type angst eller smerte, men har du tendensene til å bli avhengig så tror jeg du også fint du kan feste og le deg til et alkoholproblem. 

Går jo ofte til helvete på første klasse for mange rockestjerner eller folk i bransjer med mye fest, kanskje mest fordi de har tilgang og anledning og folk som legger til rette for misbruk enn at de har noen større problemer enn mannen i gata. 

Endret av Cuntzilla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Da er du ikke alkoholiker.

Anonymkode: ab32d...4ed

Aner ikke. Men peiser godt nedpå:-)

Anonymkode: dfade...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Aner ikke. Men peiser godt nedpå:-)

Anonymkode: dfade...935

Så slutt da. Det er ingenting å være stolt over.

Anonymkode: eb281...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengighet er et problem i seg selv. Det finnes mange rusmisbrukere som har et sammensatt psykiatrisk problem, men det trenger ikke være slik. Noen alkoholikere er kun alkoholikere, ikke noe annet. Man er alkoholiker når avhengigheten er så sterk at det går ut over den fysiske og psykiske helsen. 

Anonymkode: cc079...af9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen kan nok hyppig festing gå over til alkoholisme, men det er sjeldnere. De fleste har andre ting og greier i livet som er viktigere og som gir mer glede enn alkohol, til vanlig. De vil ikke ha den sløve følelsen av hangover eller være konstant redusert i sinn hele tiden, fordi de må være oppvakt til andre aktiviteter, jobb, kjæreste, familie, venner. 

Noen mennesker har udiagnostiserte lidelser som adhd, der sykdommen kan gjøre at de enten ikke klarer styre egne impulser for å drikke, eller at de føler fri fra det konstante tankekjøret. 

Selv de som fester mye har gjerne stress som de ønsker slippe unna, eller forsøke fylle hverdagen med noe. Det er ikke alltid traumer og misbruk bak alkoholisme, men som regel er der noe som gir stress, om det er ting som adhd, eller følelse av at man ikke takler livet, eller at livet er tomt og man har ingen mening. 

Anonymkode: d4161...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Så slutt da. Det er ingenting å være stolt over.

Anonymkode: eb281...b72

Kan ikke si jeg har hevdet det heller. Heller ingen planer om å slutte:-)

Anonymkode: dfade...935

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet til veldig mange alkoholikere, er at de blir avhengige av den rusen alkoholen gir dem. De liker den så godt at de vil kjenne den på nytt og på nytt, hver dag. Det er ikke nødvendigvis for å selvmedisinere og drikke seg til glemsel for noe, selv om det sikkert finnes en del som drikker av den grunn også.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Million skrev:
 

Problemet til veldig mange alkoholikere, er at de blir avhengige av den rusen alkoholen gir dem. De liker den så godt at de vil kjenne den på nytt og på nytt, hver dag. Det er ikke nødvendigvis for å selvmedisinere og drikke seg til glemsel for noe, selv om det sikkert finnes en del som drikker av den grunn også.

 

Her er du sterkt inne på noe😊

Anonymkode: dfade...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Million said:
 

Problemet til veldig mange alkoholikere, er at de blir avhengige av den rusen alkoholen gir dem. De liker den så godt at de vil kjenne den på nytt og på nytt, hver dag. Det er ikke nødvendigvis for å selvmedisinere og drikke seg til glemsel for noe, selv om det sikkert finnes en del som drikker av den grunn også.

 

Ja, sånn er det for mange. Mye derfor folk fortsetter å drikke. Er ikke alltid man drikker for å døyve noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Kan ikke si jeg har hevdet det heller. Heller ingen planer om å slutte:-)

Anonymkode: dfade...935

Da skjønner jeg ikke hvorfor du lager en tråd.

Anonymkode: eb281...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Da skjønner jeg ikke hvorfor du lager en tråd.

Anonymkode: eb281...b72

Er ikke Ts dette da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette blir jo umulig å svare på uten at begrepene " å drikke" og "alkoholiker " er definert først.

En person som "drikker hver dag" kan jo både være en som tar et glass vin til middag hver dag, og en som bøtter nedpå 2 six-pack og en halv liter hjemmebrent før lunsj. 

Det er vel få som er uenige i at sistnevnte er alkoholiker, mens det nok vil være mye større uenighet i om førstnevnte er det.

Jeg tror på ingen måte at en som drikker et glass vin til middag hver dag, har et underliggende problem, ei heller at vedkommende har større sjanse for å utvikle et alkoholproblem ved annen motgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...