Gå til innhold

Hyggelig måte å si at ett område er privat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, Apis skrev:

Hvor står det at det ikke er lov med gjerde? trodde man hadde lov til og gjerde sau og andre beitedyr ute fra hagen til hytta

Dette KAN stå i reguleringsplanen. Der vi har hytte er det ikke lov å gjerde inn av hensyn til beite for sauer og kuer, men det er mulig å søke dispensasjon og da kan man få lov å sette opp skigard... vet ikke helt hva som er praksis, men det er mange som har skigard, om ikke rundt hele tomta så iaf et avgrenset område rundt hytta.

Anonymkode: 62d90...245

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen min har en gammel grandtante i slutten av 80-årene, god og rund og med store bryster. Hun har hytte nede ved sjøen, rett bortenfor her hvor vi bor og hun har vært mye plaget av uvedkommende som tar seg til rette, bader og koser seg.  Så hun pleier å gå ned og si; Nå skal jeg bade, men bare bli, ikke la meg forstyrre dere. Jeg bader naken, men er ikke sjenert så det gjør ikke noe for meg at dere er her. Da forsvinner folk i full fart og de kommer ikke tilbake. Og det går nok rykter om den gale dama som bader naken, for problemet blir mindre for hver sommer som går 😂

Ps. Hun har til dags dato aldri badet naken, men trusselen i seg selv er så skremmende at folk omtrent løper der i fra. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å ta i bruk andre sin utedo er ikke greit. Dere etterlot dere jo både rot og rask når utedoen ble tatt i bruk. 

Anonymkode: 03617...e86

Enig i det, legger meg flat fordi jeg tisset i utedoen. Brukte mitt eget papir, men likevel. 

Anonymkode: 10938...5da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Veslefrikk said:
 

Mannen min har en gammel grandtante i slutten av 80-årene, god og rund og med store bryster. Hun har hytte nede ved sjøen, rett bortenfor her hvor vi bor og hun har vært mye plaget av uvedkommende som tar seg til rette, bader og koser seg.  Så hun pleier å gå ned og si; Nå skal jeg bade, men bare bli, ikke la meg forstyrre dere. Jeg bader naken, men er ikke sjenert så det gjør ikke noe for meg at dere er her. Da forsvinner folk i full fart og de kommer ikke tilbake. Og det går nok rykter om den gale dama som bader naken, for problemet blir mindre for hver sommer som går 😂

Ps. Hun har til dags dato aldri badet naken, men trusselen i seg selv er så skremmende at folk omtrent løper der i fra. 

Det er faktisk fri ferdsel i strandsonen i Norge, så om det er noen som tar seg tilrette er det vel helst din grandtante som vil nekte folk å bruke den...

Ærlig talt, folk må da tenke seg om når de anskaffer seg hytte. Vil de ha minst mulig folk i nærheten, så velger man seg ikke hytte rett ved turstier og i strandsonen.

Anonymkode: 396af...325

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:
 

Enig i det, legger meg flat fordi jeg tisset i utedoen. Brukte mitt eget papir, men likevel. 

Anonymkode: 10938...5da

Strengt tatt synes jeg det er bedre at folk tar seg til rette og bruker utedoer heller enn å gjøre sitt fornødne rundt om kring bak busker og hyttehjørner..... 

Anonymkode: 396af...325

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Apis skrev:
 

Hvor står det at det ikke er lov med gjerde? trodde man hadde lov til og gjerde sau og andre beitedyr ute fra hagen til hytta

I Norge står beiteretten sterkt, men ut fra det jeg har lest i bla Hytteliv og Hyttemagasinet har man stort sett lov å gjerde inne en liten del av tomta. Uansett må man ta en telefon til kommunen og gjerne til beitelaget i området. 

Anonymkode: b5fb5...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På vår nye hytte har vi sluppet unna "gjester" på tunet, men på den gamle hytta var det dessverre ofte folk som slo seg ned og griset til trappa med alt fra appelsinskall, sjokoladepapir og annet boss. Lite hyggelig å måtte starte hytteturen med å rydde etter andre..... 

Mitt forslag er at dere sjekker opp om det er mulig å sette opp et gjerde rundt hytta og i tillegg setter opp et skilt med "privat"

Anonymkode: b5fb5...3eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er faktisk fri ferdsel i strandsonen i Norge, så om det er noen som tar seg tilrette er det vel helst din grandtante som vil nekte folk å bruke den...

Ærlig talt, folk må da tenke seg om når de anskaffer seg hytte. Vil de ha minst mulig folk i nærheten, så velger man seg ikke hytte rett ved turstier og i strandsonen.

Anonymkode: 396af...325

Det er nok ikke alle tilfeller der man har fri ferdsel i stransonen i Norge, nei.... Noen er selvsagt opptatt av at det er ens egen eiendom og anlegger store plener for å få det til å bli innmark, men avstand har mye å si.

Friluftslovens § 8 fastslår at enhver har rett til å bade fra strand i utmark når det skjer i rimelig avstand fra bebodd hus eller hytte og uten utilbørlig fortrengsel eller ulempe for andre. At grunneier finner det irriterende at noen bader i området, er ikke tilstrekkelig til å forby bading. Du må imidlertid ikke fortrenge grunneierens mulighet for bading og/eller benyttelse av badeinnretninger som han har anlagt på stedet.

Hva som er «rimelig avstand» må vurderes konkret etter forholdene på stedet. Er det et populært rekreasjonsområde for mange, må grunneier tåle allmennheten tettere inn på seg enn om det ikke er vanlig å bade der.

 

Anonymkode: b5fb5...3eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Strengt tatt synes jeg det er bedre at folk tar seg til rette og bruker utedoer heller enn å gjøre sitt fornødne rundt om kring bak busker og hyttehjørner..... 

Anonymkode: 396af...325

Enig i dette. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Helt ærlig, hvis dette er noe som skjer mens dere ikke er der og området ikke blir tilgriset og ødelagt, så ser jeg ikke helt problemet. Hvis dere er der, er det jo ikke verre enn å si fra...  

Jeg vil tro at siden det er snakk om hytte nær tursti, så er det hverken lov med skigard eller skilting med privat eiendom. Loven om frie ferdsel i utmarka gjelder alle og jeg hater det når hytteeiere tar seg til rette og prøver å privatisere vekk turgåere for sin egen bekvemmelighet. Det betyr ikke at jeg synes det er greit å bruke private hytter som offentlige picknickområde.  

Anonymkode: 396af...325

Allemannsretten er hjemlet i Friluftsloven. Denne gir fri ferdsel i utmark og ikke i innmark. Den private sonen rundt bebyggelse vil vel i hovedsak være innmark?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Enig i det, legger meg flat fordi jeg tisset i utedoen. Brukte mitt eget papir, men likevel. 

Anonymkode: 10938...5da

Uansett hva du gjorde, det var ikke greit. Du går inn i andres bygninger og velger attpåtil å bruke toalettet deres. Jeg eier hytte med tilhørende bygning med utedo. Turiststien går forbi (dessverre). At folk vil forsøke å komme seg inn i mine bygninger hadde jeg ikke sett for meg. Hvem gjør slik? Nå blir det å låse av utedoen, til tross for at vi er på hytta. Å lukke døra holder vel ikke frekke folk unna. 

Anonymkode: 03617...e86

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Strengt tatt synes jeg det er bedre at folk tar seg til rette og bruker utedoer heller enn å gjøre sitt fornødne rundt om kring bak busker og hyttehjørner..... 

Anonymkode: 396af...325

Ikke private utedoer. Da får man ta konsekvensen av at man er ute på tur og ikke har toalett tilgjengelig. Da finner man et sted unna stien og hyttene så klart. 

Anonymkode: 03617...e86

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎10‎/‎2‎/‎2018 at 8:53 PM, AnonymBruker said:
 

Vi har en gammel hytte i nærheten av sti, og usikkert av hvilke grunn er det mange som synes det er ett perfekt sted å raste rett utenfor hytteveggen. Kan være fordi forrige eier ikke brukte hytta så mye, men det bør være tydelig for de fleste nå. 

Noen som har tips til en «hyggelig» markering av at området er privat? Ett artig skilt, eller annen oppmerksomhet på at det faktisk er noen som eier denne hytta.

Ikke meningen å jage folk på en ufin måte, men er ikke så stas at folk setter seg på trappa di for å drikke kaffen sin ☺️

Anonymkode: 69b51...3b4

Jeg har tips. Flere. Et av tipsene er å si at du liker å sole deg naken. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Helena! skrev:
LES OGSÅ PÅ 
?imageId=2233222&panoy=0&panox=0&heightx=0&heighty=0&width=400&height=300

Drømmehjemmet ligger på loftet

Sjekk ut disse unike loftsleilighetene.

Va med: privat område, vis hensyn 😊

Hvorforiallverden er det en reklame i innlegget ditt? :klo: 

Anonymkode: 30224...8e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@HanneMari Egmont er det noe nytt, og skal det være slik at til og med selve innleggene fylles med svære reklamer? Se innleggene over.

Anonymkode: 30224...8e1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvorfor er det reklamer i innleggene? 

Anonymkode: 30224...8e1

Har ikkje annelse 🙄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...