Gå til innhold

Hyggelig måte å si at ett område er privat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en gammel hytte i nærheten av sti, og usikkert av hvilke grunn er det mange som synes det er ett perfekt sted å raste rett utenfor hytteveggen. Kan være fordi forrige eier ikke brukte hytta så mye, men det bør være tydelig for de fleste nå. 

Noen som har tips til en «hyggelig» markering av at området er privat? Ett artig skilt, eller annen oppmerksomhet på at det faktisk er noen som eier denne hytta.

Ikke meningen å jage folk på en ufin måte, men er ikke så stas at folk setter seg på trappa di for å drikke kaffen sin ☺️

Anonymkode: 69b51...3b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skigard (om det er på fjellet)? Tror ikke folk bryr seg om det ikke blir fysisk skilt fra stien

Anonymkode: 62d90...245

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør de det når dere ER der??

Isåfall ville jeg laget et gjerde, evnt satt ut et eller annet privat, for det er nok fordi de tror hytta er tom, hvis det har pleid å være det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære turgåere! Vi ønsker dere en god tur og en flott matpause, men ikke på vårt område! 

Anonymkode: 894d7...3b1

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"så hyggelig at dere synes vårt private område er fint som rasteplass, legg igjen adresse så vi kan gjengjelde besøket"

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjer det mens dere er der ville jeg rett og slett gått ut og sagt fra. Ikke nødvendigvis "Pell dere vekk, dette er privat eiendom!", mer "Oi, vi ventet ikke besøk - hva kan jeg hjelpe dere med?". 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du sitte her bør du klare 60metern på 4,9 Rottweiler, n som vokter her klarer den på 5 blank 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville undersøkt mulighetene for å sette opp et gjerde/skigard med grind og på grinda henger dere opp et lite skilt med et enkelt ord: PRIVAT.

Ingen kreative skilt med dumme ordspill, ting som kan tolkes som trusler etc. Dere er da voksne folk. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Antoinette. Om de har vært vant til at det har vært lite i bruk er av og til gammel vane vond og vente, men enkel avgrensing med et gjerde og skilt med "Privat" burde være nok 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har lov til å sette opp gjerde så sett opp det, hvis ikke så setter der opp et skilt med teksten «privat område». Hvorfor må alt gjøres så vanskelig? 

Anonymkode: 130eb...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, hvis dette er noe som skjer mens dere ikke er der og området ikke blir tilgriset og ødelagt, så ser jeg ikke helt problemet. Hvis dere er der, er det jo ikke verre enn å si fra...  

Jeg vil tro at siden det er snakk om hytte nær tursti, så er det hverken lov med skigard eller skilting med privat eiendom. Loven om frie ferdsel i utmarka gjelder alle og jeg hater det når hytteeiere tar seg til rette og prøver å privatisere vekk turgåere for sin egen bekvemmelighet. Det betyr ikke at jeg synes det er greit å bruke private hytter som offentlige picknickområde.  

Anonymkode: 396af...325

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var på fjelltur og stien gikk rett gjennom et "hyttetun". Stien gikk ved siden av hytta og på andre siden av stien var utedoen og et bord med benker. Vi spiste lunsj ved bordet og lånte utedoen. Det var ikke folk der da, i så fall ville vi gått videre. Og selvfølgelig etterlot vi ikke noe rot og rask. 

Men i trådstarters tilfelle ville jeg ikke satt meg på trappa og rastet. Det blir for invaderende synes jeg. Litt dobbelmoralsk ja. :fnise:

 

Anonymkode: 10938...5da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skigard (om det er på fjellet)? Tror ikke folk bryr seg om det ikke blir fysisk skilt fra stien

Anonymkode: 62d90...245

Lurt på skigard, men det kan fort bli litt voldsomt...

Men når vi kom i dag var det noen som hadde tent bål 2 meter fra hytteveggen, så kanskje det må til 🤨

Anonymkode: 69b51...3b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig, hvis dette er noe som skjer mens dere ikke er der og området ikke blir tilgriset og ødelagt, så ser jeg ikke helt problemet. Hvis dere er der, er det jo ikke verre enn å si fra...  

Jeg vil tro at siden det er snakk om hytte nær tursti, så er det hverken lov med skigard eller skilting med privat eiendom. Loven om frie ferdsel i utmarka gjelder alle og jeg hater det når hytteeiere tar seg til rette og prøver å privatisere vekk turgåere for sin egen bekvemmelighet. Det betyr ikke at jeg synes det er greit å bruke private hytter som offentlige picknickområde.  

Anonymkode: 396af...325

TS

Vi vet jo ikke hva som skjer når vi ikke er her, men alt som skjer når vi er her som er litt «masete» 

Ja vi kan bare si ifra, men som du selv skriver så mener mange at det er fri ferdsel så.... 

Og greit det skal være  «fritt frem», men litt normal folkeskikk hadde også vært helt greit altså🙈 

(mange forbipasserende som har det altså, bare overrasket over hvor mange som IKKE har det....)

Anonymkode: 69b51...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi var på fjelltur og stien gikk rett gjennom et "hyttetun". Stien gikk ved siden av hytta og på andre siden av stien var utedoen og et bord med benker. Vi spiste lunsj ved bordet og lånte utedoen. Det var ikke folk der da, i så fall ville vi gått videre. Og selvfølgelig etterlot vi ikke noe rot og rask. 

Men i trådstarters tilfelle ville jeg ikke satt meg på trappa og rastet. Det blir for invaderende synes jeg. Litt dobbelmoralsk ja. :fnise:

 

Anonymkode: 10938...5da

Å ta i bruk andre sin utedo er ikke greit. Dere etterlot dere jo både rot og rask når utedoen ble tatt i bruk. 

Anonymkode: 03617...e86

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i å være høflig, heng opp dette skiltet:

51YCkKE8SAL._SX342_.jpg

Eller dette:

govexperimentsv1-500x500.JPG

Når folk er frekke har dere også lov til å være frekke. Disse skiltene er i det minste morsomme i motsetning til fremmede mennesker helt inn i hytteveggen.

Anonymkode: fd49a...60d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Vi vet jo ikke hva som skjer når vi ikke er her, men alt som skjer når vi er her som er litt «masete» 

Ja vi kan bare si ifra, men som du selv skriver så mener mange at det er fri ferdsel så.... 

Og greit det skal være  «fritt frem», men litt normal folkeskikk hadde også vært helt greit altså🙈 

(mange forbipasserende som har det altså, bare overrasket over hvor mange som IKKE har det....)

Anonymkode: 69b51...3b4

En skal jo ikke være til sjenanse står det i friluftsloven selv om vi har allemannsrett i Norge, tror jeg rett og slett ville gått for det enkle, et skilt med privat skrevet på

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig, hvis dette er noe som skjer mens dere ikke er der og området ikke blir tilgriset og ødelagt, så ser jeg ikke helt problemet. Hvis dere er der, er det jo ikke verre enn å si fra...  

Jeg vil tro at siden det er snakk om hytte nær tursti, så er det hverken lov med skigard eller skilting med privat eiendom. Loven om frie ferdsel i utmarka gjelder alle og jeg hater det når hytteeiere tar seg til rette og prøver å privatisere vekk turgåere for sin egen bekvemmelighet. Det betyr ikke at jeg synes det er greit å bruke private hytter som offentlige picknickområde.  

Anonymkode: 396af...325

Hvor står det at det ikke er lov med gjerde? trodde man hadde lov til og gjerde sau og andre beitedyr ute fra hagen til hytta

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...