Gå til innhold

Hvorfor skal navere ha dyr de ikke har råd til å betale for?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er generelt enig. Har du ikke mulighet til å forsørge dyret ditt så ikke skaff deg det mtp dyrets velferd, hadde jeg ikke hatt mulighet til å forsikre katta mi hadde jeg ikke skaffet meg katt, for uhell skjer. I fjor ble han påkjørt, operasjonen kom på 28.000. Det er dyret som må lide om man ikke har råd til mat, dyrlege og stell, ikke eiern.

Anonymkode: 336cd...b81

Enig. Men dette gjelder både "navere" og "arbeidstakere". Er dyret forsikret slik at man klarer den smellen så spiller det ingen rolle om man går hjemme eller jobber. Og helt ærlig. Jeg jobber i en ganske ok betalt jobb og til og med jeg sliter om jeg får en uventet regning på 30,000 kr. Man trenger ikke være naver for å slite med det.

Endret av Sirah
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri tenkt at dette spesielt gjelder folk som får lønna si fra nav, men jeg har satt spørsmålstegn ved at folk som sliter med å få endene, eller tiden, til å møtes.

Spesielt har jeg sett dette i portretter i aviser og i tv-programmer. Da handler det gjerne om folk som har det verre enn nordmenn flest, de har dårlig økonomi, mange barn eller problemer med rus eller helse. De har så og si alltid ett eller flere dyr. F.eks. hadde en rusmisbruker i et portrett tre hunder som sto ute i bånd hele dagen. I portrettet sto det "NN elsker å kose med hundene".. Ja de trenger atskillig mer enn kos!

Anonymkode: 592d6...19a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser hundeeiere trenger de en kompanjong. En slik type som behager eieren. Eieren har gjerne plukket ut det de liker selv - dvs, rasisme.

De blottlegger personlige preferanser, og jeg synes det virker som at de er late. 

Mennesker er så slitsomme. Hunder er enkle.

Og i tillegg når de går med hunden... bare et tilbehør, ikke noe selvstendig. 

Anonymkode: bf334...343

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hest er litt fantastisk å få til på nav. Koster fort 25000 i året om man må leie plass og kjøpe alt foret. Og det før eventuelle veterinærregninger. 

Tvert i mot vil jeg påstå at navere og andre hjemmeværende passer ypperlig til å ha hund. Mye bedre det enn å la bikkja være alene i 8++ timer om dagen hos arbeidsfolk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha hund eller katt, bør man virkelig forsikre katten sin. Men det er mange som dessverre ikke forsikrer de, og det gjelder da både folk med jobb og de på Nav. Ser da jevnlig det i media, folk som ikke har reiseforsikring, og havnet i krise, eller andre som ikke engang har innbo eller bolig forsikring så brenner huset ned. 

Anonymkode: 4f21f...775

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2018 den 17.14, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må folk uten penger på død og liv ha dyr de ikke har råd til å behandle..?

Knekk en fot, tiggerpost på facebook. Det er da ikke andres ansvar å betale for kattekreket du selv har valgt å skaffe deg, la være å ha dyr når du ikke har råd til det..! 😡

Anonymkode: 72f03...027

Bytt ut dyr med barn, man kan ikke bare avlive et dyr eller kvitte seg med et barn selv om man havner på Nav. 

Bruk hodet, litt, da. 

Anonymkode: 6619e...dfa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke forsikring på katta mi. Da hun for 3 år siden ble kortvarig syk kom regningen på 9000 totalt i dyrlege utgifter og medisiner. Det var første gangen hun var syk på 8 år. Hun har blitt regelmessig vaksinert og er chippet og sterilisert. 9000 gikk greit. Jeg lagde meg da en kattekonto hvor jeg i løpet av få måneder sparte så mye jeg kunne til den var på 10000. Siden har jeg spart 100 kr i måneden og satt inn 5000 når feriepenger/skattepenger har kommet så nå står det ca 30000 på kontoen. Har en ikke forsikring på dyret bør en spare så en vet at om noe skjer så skal det ikke være økonomi som styrer valg av behandling men de mer etiske tingene som livskvalitet ol. 

Anonymkode: 8b3a3...f93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at folk ikke burde skaffe seg dyr fordi de en dag kan knekke en fot? Stått opp med feil fot i dag trollemor. 

Anonymkode: e6b24...1bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at folk ikke burde skaffe seg dyr fordi de en dag kan knekke en fot? Stått opp med feil fot i dag trollemor. 

Anonymkode: e6b24...1bd

Spørsmålet er heller: Hvorfor vil noen skaffe seg dyr når de er avhengig av fremmede menneskers velvilje for å sørge for dyrets helse og velbefinnende?

Alle kan skaffe seg et dyr, men da må også økonomi til å sørge for dyrets helse prioriteres.

Anonymkode: 59a6c...089

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, hva faen? Er dere mennesker ekte, eller en form for romvesener som forsøker vende mennesker mot hverandre ved å appellere til den mest smålige, eogistiske og dumme delen av oss?

Ja, folk på nav burde puttet inn i bokser med en seng og toalett og burde mates 3 ganger om dagen. De får ikke lov å spise for mye og bli overvektige. Er du overvektig betyr det at du sløser med samfunnets skattepenger på mat du ikke trenger

Du får heller ikke lov å drikke alkohol, kaffe eller te. Dette er ikke noe du trenger for å overleve, så dette er sløsing med skattepenger. Drikk vann!

Du får ikke lov å kjøpe godterier. Det er lite næring i dette, og du burde heller spise grønnsaker. 

Du får heller ikke lov til: å gå på kino, opera, fest, konsert, reise på hotell eller generelt bevege deg utenfor egen stue. Du kan strengt tatt overleve i boksen din med toalett og servert mat, så det er ingen grunn til at du skal gå ut av den. Å gjøre det er sløsing med skattepengene våre

For all del ikke tro at du kan lure systemet ved å sulte deg selv og bruke penger på en kinobilett! Klarer du sulte deg ned i undervekt betyr det bare at du kan overleve på enda mindre !! Sporenstraks vil vi redusere pengene du får slik at du ikke skal sløse en eneste krone !

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Spørsmålet er heller: Hvorfor vil noen skaffe seg dyr når de er avhengig av fremmede menneskers velvilje for å sørge for dyrets helse og velbefinnende?

Alle kan skaffe seg et dyr, men da må også økonomi til å sørge for dyrets helse prioriteres.

Anonymkode: 59a6c...089

Sist jeg sjekket kan et dyr leve 15-20 år. Vet du om du kommer til å være frisk og rask om 20 år? Hva om du får deg katt når du flytter for deg selv om 18-åring og merker sykdom etter 1 år, før du har fått økonomien i gang. 1 år etter det viser det seg at sykdommen er alvorlig og varig. 

Og ikke kom her og si "du kan omplassere katten". 1, mennesker er, heldigvis, empatiske mennesker som knytter seg til dyrene sine og vil ha problemer med å kvitte seg med dem. Du kan klage på at det er dyrt for dem, men du kan ikke kreve at mennesker skal være omsorgsfulle og empatiske, og i samme pust klage over konsekvensene av nettopp de egenskapene. Om du ønsker empatiske mennesker må du akseptere at dette er et genuint og stort problem for dem, der man ikke enkelt klarer kaste fra seg dyret man har hatt i 2 år. 

Du kan alltids heie på mer pragmatiske mennesker som svindler og lyver til seg goder fra andre mennesker istedet, men som i det minste setter katten sporenstraks til avliving idet de merker at økonomien skralter og det går utover dem selv. 

2. Omplassering av dyr er som regel vanskelig, spesielt når det gjelder katt. Ofte vil man ikke klare omplassere katten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke forsikring på katta mi. Da hun for 3 år siden ble kortvarig syk kom regningen på 9000 totalt i dyrlege utgifter og medisiner. Det var første gangen hun var syk på 8 år. Hun har blitt regelmessig vaksinert og er chippet og sterilisert. 9000 gikk greit. Jeg lagde meg da en kattekonto hvor jeg i løpet av få måneder sparte så mye jeg kunne til den var på 10000. Siden har jeg spart 100 kr i måneden og satt inn 5000 når feriepenger/skattepenger har kommet så nå står det ca 30000 på kontoen. Har en ikke forsikring på dyret bør en spare så en vet at om noe skjer så skal det ikke være økonomi som styrer valg av behandling men de mer etiske tingene som livskvalitet ol. 

Anonymkode: 8b3a3...f93

Bare nysgjerrig, men hvorfor bruker du ikke noen av de pengene på forsikring samtidig som du sparer?

Anonymkode: 73e0e...4b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, magikeren skrev:

Sist jeg sjekket kan et dyr leve 15-20 år. Vet du om du kommer til å være frisk og rask om 20 år? Hva om du får deg katt når du flytter for deg selv om 18-åring og merker sykdom etter 1 år, før du har fått økonomien i gang. 1 år etter det viser det seg at sykdommen er alvorlig og varig. 

 

At livet kan endre seg brått trenger du ikke fortelle meg, det vet jeg alt om.

Men likevel har jeg aldri stilt meg i en posisjon der jeg gjør meg avhengig av fremmede menneskers velvilje og gavmildhet for å sørge for dyrene mine.  Mine dyr, mitt ansvar. (med litt hjelp fra familien til pass når det behøves)

Omplassering eller avliving ser jeg ikke på som gode alternativer, men har man dårlig økonomi prioriterer man forsikring.  Det er første bud!  

Anonymkode: 59a6c...089

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare nysgjerrig, men hvorfor bruker du ikke noen av de pengene på forsikring samtidig som du sparer?

Anonymkode: 73e0e...4b7

Det er ikke spesielt dyrt å forsikre katt. Vi betaler ca 125 kroner i måneden pr katt og har da en maks på 30000 kr for behandling i året. De fleste forsikringer har uansett en egenandel, så man må jo gjerne ut med et par tusenlapper dersom noe skjer, så lurt å ha litt penger til det. Jeg tenker at med vanlig huskatt så kommer det uansett et punkt der man må tenke om det å fortsette med behandling når man har brukt tusenvis av kroner er verdt det både pga. økonomi og dyrevelferd.  

Det er mye forsikring ikke dekker som man må ta seg råd til når man har dyr. Vi fikk to hokatter samtidig og måtte da ut med nesten 4000 kr for kastrering og chip. Så kommer vaksiner, ormekurer og flåttmiddel i tillegg.

Det er vel litt det som er problemet med huskatter, det er så mange av dem og folk gir dem vekk gratis. Da er det lett for folk å tenke at de er billige kjæledyr. Mange folk skaffer seg hannkatter, fordi de tenker at de da slipper veterinærutgifter for å unngå uønskede kattunger. Og så blir de påkjørt eller syke etter et par år etter å ha vandret rundt på leting etter hunkatter å pare seg med. Evt. avlivet fordi de remjer sånn og skvetter overalt. Jeg er ganske sikker på at disse fint hadde klart å finne en tusenlapp til kastrering om de ville det. 

Vi har hatt 3 katter på de nesten 20 årene vi har bodd her. Eldste katten døde som 16 åring og de to andre har vi fortsatt. Men jeg kjenner folk som har hatt sikkert et tosifret antall katter på samme tid. De slipper ut kattunger som er for små til å være alene ute, de prioriterer ikke vaksiner, kastrering og chipping og de har en nokså bruk og kast holdning der kattunger er søte, men voksne katter ikke er satt like stor pris på. Og dette er ikke NAV-klienter. Dette er folk som nok hadde sagt at dyrlegen bare skulle avlive i stedet for å bruke noen tusenlapper på å prøve å operere. 

Anonymkode: 8d043...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navere, som du så fint kaller det, er vanlige mennesker som deg og meg. De har familie, mann, kone og barn. De har gleder, sorger og interesser. De har bare mistet jobben eller er så syke at de ikke klarer å jobbe. Begge deler kan skje deg fortere enn du aner. Akkurat som andre mennesker ønsker mange av dem seg et kjæledyr. Det gir selskap og aktivitet. Er det så vanskelig å forstå? Det er ikke som om de forventer å ha råd til en Porsche eller årlig tur til Thailand. Bare å kunne leve et helt ordinært liv.

Anonymkode: fbcdb...8d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.10.2018 den 11.18, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke hund eller katt er så problematisk, det må være lov å ha en av disse eller en av hver, også for de fattige i landet. Dyr gir mye til menneskene, og denne følgesvennen kan bety mye for ens psykiske helse. Men, det er helt uhørt at sosialklienter skal ha hest. 

På stallen jeg står med min hest er det hele 3 hester som tilhører sosialklienter. 2 av disse blir aldri brukt, men eieren kommer altså hver dag og steller boksen og gjør den klar for kvelden, men har fram til nå (1 år) enda ikke sett at hesten har blitt tatt inn og stelt/ridd. Den siste av disse 3 blir faktisk ridd, men eieren bruker dødsmye penger på rideklær og utstyr til hesten, kjøper kun det dyreste merket osv. Det for våre skattepenger.

Nei det er uholdbart.

 

Anonymkode: 3ee76...e92

Dødsmye penger fra nav da tror du? Like dumt som om jeg skulle si at alle hestefolk er idioter. Man kan være f.eks. ufør eller arbeidsledig og ha millioner i banken, du er klar over det? Dine skattepenger går ikke i stor grad til hester.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, Tusseladen said:

Dødsmye penger fra nav da tror du? Like dumt som om jeg skulle si at alle hestefolk er idioter. Man kan være f.eks. ufør eller arbeidsledig og ha millioner i banken, du er klar over det? Dine skattepenger går ikke i stor grad til hester.

Når de klager over dårlig råd og klager over at NAV ikke er gode nok, og de står der med en hest som du og jeg betaler for, da blir jeg satt ut. 

Mine skattepenger går til mye bra, men også mye dumt. Jeg hadde aldri sponset en person sin hesteinteressere/røyk/alkohol, men likevel gjør jeg det gjennom skatten. Trist.

Anonymkode: 3ee76...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2018 den 17.14, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må folk uten penger på død og liv ha dyr de ikke har råd til å behandle..?

Knekk en fot, tiggerpost på facebook. Det er da ikke andres ansvar å betale for kattekreket du selv har valgt å skaffe deg, la være å ha dyr når du ikke har råd til det..! 😡

Anonymkode: 72f03...027

Hvorfor må folk med mye penger være så simple og jævlige mot folk som har mindre penger? 

Anonymkode: a1fc7...a80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når de klager over dårlig råd og klager over at NAV ikke er gode nok, og de står der med en hest som du og jeg betaler for, da blir jeg satt ut. 

Mine skattepenger går til mye bra, men også mye dumt. Jeg hadde aldri sponset en person sin hesteinteressere/røyk/alkohol, men likevel gjør jeg det gjennom skatten. Trist.

Anonymkode: 3ee76...e92

Joda, enig. Hvis det er en sutrekopp som klager og likevel kjøper dyre hesteting, det blir feil. Poenget mitt er at en som er ufør kan faktisk være ganske rik, men ikke pga nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2018 den 17.14, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må folk uten penger på død og liv ha dyr de ikke har råd til å behandle..?

Knekk en fot, tiggerpost på facebook. Det er da ikke andres ansvar å betale for kattekreket du selv har valgt å skaffe deg, la være å ha dyr når du ikke har råd til det..! 😡

Anonymkode: 72f03...027

Jeg vet ikke om du har erfaring fra nav, men håper du havner der så du kan få litt erfaring.

Anonymkode: a1fc7...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...