Gå til innhold

Hjelp! Plutselig utslett i ansikt og på hals/ører


majalill

Anbefalte innlegg

Hei! (Postet denne på skjønnhet og velvære først, men tror den passer bedre her)

I går kjente jeg plutselig at huden øverst på halsen min på venstre side var ganske ruglete, og ikke glatt som den vanligvis er. Jeg tenkte ikke spesielt mye over det først, men etter hvert (i løpet av et par timer) hadde det spredd seg til venstre kinn også. I dag morges var plutselig hele ansiktet mitt dekket av disse "nuppene" - alt fra kinn, hake, panne og baksiden av ørene mine (!). Jeg har normalt tørr hud, aldri kviser eller lignende, og jeg skjønner virkelig ikke hva som har skjedd.

Utslettet er svakt rødt på halsen, men det vises omtrent ikke i det hele tatt, med mindre man ser i et spesielt lys som gjør at nuppene synes. Jeg ser det f.eks ikke i baderomsspeilet, men jeg kjenner det meget godt.

Er det noen som har opplevd det samme før? Plutselig "utslett", som nesten ikke synes, men som kjennes svært godt? Det klør pittelitt, men ikke så mye at det er irriterende. Huden kjennes irritert ut og jeg kjenner den ikke igjen når jeg tar meg i ansiktet...

Til info er jeg kraftig forkjølet nå, men jeg går ikke på noen medisiner. Jeg er i 20-årene, har ingen allergier så vidt jeg vet, har aldri reagert på ansiktsprodukter tidligere, og jeg bruker alltid bare parfymefrie kremer.

 Her er det jeg har inntatt/brukt de siste dagene som skiller seg ut fra det jeg vanligvis bruker:

- mye C-vitamin + et glass melk om dagen (aldri reagert på det før)

- jeg byttet til et putetrekk for noen dager siden som ikke hadde blitt brukt på flere måneder, som har ligget i en koffert. Har selvfølgelig tatt det av nå i dag og tatt på et nyvasket et.

- på mandag begynte jeg med et nytt ansiktsprodukt fra Clinique, som heter Moisture Surge Hydrating Supercharged Concentrate. Jeg mistenker jo at denne kan stå bak, men synes det er rart at utbruddet da ikke kom før på lørdag. Dessuten er den parfymefri, allergitestet etc, men selvfølgelig kan det hende at jeg reagerer på den uansett, og jeg har ikke brukt den etter at jeg fikk utslettet i går. Dette bruker jeg ikke på halsen, kun ansikt.

- brukte ullgenser og skjerf som dekket hals og nederste del av ansiktet i totalt 20 minutter i går.

- er som sagt syk, så har vært minimalt utendørs den siste uken, og oppholder meg stort sett på soverommet hvor det er vanlig temperatur/varmt og godt. Er heller ikke spesielt kaldt her (Oslo).

- lånte en sminkeserviett av en venninne i går kveld, husker ikke om det var før eller etter utslettet kom. Den brukte jeg også på hals, tror jeg. Jeg bruker vanligvis ikke det.

Noen som vet? Hva kommer det av, og hva må jeg gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som en allergisk reaksjon. Ta turen til legen 🙂

Anonymkode: c6256...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en allergisk reaksjon. Ta turen til legen 🙂

Anonymkode: c6256...70f

Lege....? For et smånuppete utslett som knapt synes, ikke gjør vondt, og ikke klør...? 

Mange virussykdommer gir utslett. Mest sannsynlig går det over av seg selv, uten at du finner ut hva det var. Hvis det blir plagsomt kan du jo eventuelt ta en tur, men jeg ville aldri kastet bort penger på et legebesøk på det her. 

Anonymkode: 54514...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være den kraftige forkjølelsen i seg selv, eller komboen forkjølelsen og nye hudkremen eller renseserviett. Umulig å vite.

Ta bilder - om det vises nok?

Da har du noe konkret å vise legen, om du får behov for å dra dit etterhvert, og utsletter forandrer seg eller blir borte. En ting du kan prøve, for å sjekke om det kan være en allergisk reaksjon, er å ta en slik mild allergipille som selges uten resept, og se om det hjelper? 

Anonymkode: 6851f...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei!

Gikk dette bort til slutt? Kjente meg veldig godt igjen i beskrivelsen da jeg opplever noe lignende nå, selv om jeg ikke har gjort noe av de tingene du trodde kunne være grunnen..

Håper det går over av seg selv, men det er jo lett å bli litt bekymret når sånt skjer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt høy feber i to- tre dager (influensa) og har fått kraftig utslett på ryggen... jeg aner heller ikke hva det kan være... følger denne tråden!

Anonymkode: 13e24...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...