Gå til innhold

derfor er sjenerte personer irriterende for noen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror jeg i hvertfal, det er veldig logisk. Jeg har selv slitt med det og sliter enda 😕 jeg hater å være sjenert.
Men jeg har lest det, og tror at det kommer av at sjenerte personer ofte er svært selvhøytidelige. De tenker veldig over hva de sier, og hvordan de oppfattes. Sjenanse kan jo på en måte oppfattes som en slags arroganse, og på en måte så blir det jo det da, siden de er såpass selvhøytidelige. 

Anonymkode: 67d7f...808

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

kanskje litt feil forum, flyttes til Generell debatt om nødvendig ;) 

Anonymkode: 67d7f...808

Skrevet

Sjenerte blir ofte oppfattet som overlegen. Jeg tenker det i så fall er grunnen til at noen irriterer seg 

Anonymkode: ca201...29b

• Liker 3
Skrevet

Selvhøytidelighet er ikke noe jeg forbinder med sjenerte mennesker

Anonymkode: 33199...b5c

• Liker 25
Skrevet

Nja, jeg tror at det kan være at noen vet kanskje ikke vet hvor de har en sjenert person og siden man kan være vanskelig å lese så går noen for den negative konklusjonen. Man kan jo virke litt som man ikke liker en person og uinteressert fordi man ikke vet hva man skal si.

Er man sjenert og litt nervøs rundt andre så kan det utspille seg på ulike måter. Jeg kan ofte virke litt sur og uinteressert i andre. Prøver å være litt mer bevisst på hvordan jeg fremstår nå, men før kunne jeg nok være veldig kort, smilte ikke og virket nok avvisende.

Tror jeg virker litt avvisende enda, men det har blitt bedre. Merker at når jeg er nervøs og stressa så er det lett å trekke seg unna. Kjipt å ha det sånn.

Anonymkode: fe5c3...4a2

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sjenerte blir ofte oppfattet som overlegen. Jeg tenker det i så fall er grunnen til at noen irriterer seg 

Anonymkode: ca201...29b

Enig. Jeg er sjenert og ikke sjeldent får jeg vite at jeg blir ansett som overlegen. 

Anonymkode: 3ac8b...7d0

• Liker 5
Skrevet

Grunnen til at folk ikke liker sjenerte er fordi det vanskelig å plassere dem. Sjenerte gir så lite av seg selv i sosiale sammenhenger at folk ikke vet hvor de har dem.

Og når de ikke vet "hvor de har" de sjenerte, blir de selv usikre. Denne usikkerheten gjør dem irritererte.

Anonymkode: f88ab...59c

• Liker 19
Skrevet

Det du beskriver om å tenke over hva de sier og hvordan de oppfattes er sosial angst ikke selvhøytidelighet

Anonymkode: a3318...368

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg er sjenert og ikke sjeldent får jeg vite at jeg blir ansett som overlegen. 

Ja samme her. Veldig synd for mener jo ikke å være overlegen bare er så sjenert at jeg ikke tør å hilse eller vet hva jeg skal si

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du beskriver om å tenke over hva de sier og hvordan de oppfattes er sosial angst ikke selvhøytidelighet

Ja med de er ganske selvhøytidelige,  folk som ikke tar seg så høydidlig tørr å plumpe ut mes ting og drite deg ut.

Anonymkode: 7f4bb...96e

• Liker 1
Skrevet

Sjenerte krever mer jobb fra omgivelsene for å forsikre seg om at de har det ok og at man ikke tråkker på en eller annen tå.  Mange føler at de er nødt til å dulle litt ekstra med sjenerte. 

Og av og til kan man kanskje mistenke at sjenansen er blitt en vane - en væremåte som var nødvendig/tvungen på et tidspunkt i livet, men nå er mest convenience.  Og da bare - ah, PRØV å dra din del av lasset en gang?

• Liker 8
Skrevet
10 timer siden, Elghund skrev:

Sjenerte krever mer jobb fra omgivelsene for å forsikre seg om at de har det ok og at man ikke tråkker på en eller annen tå.  Mange føler at de er nødt til å dulle litt ekstra med sjenerte. 

Og av og til kan man kanskje mistenke at sjenansen er blitt en vane - en væremåte som var nødvendig/tvungen på et tidspunkt i livet, men nå er mest convenience.  Og da bare - ah, PRØV å dra din del av lasset en gang?

Dette er jo ikke nødvendigvis noen sannhet. Her er det jo den som antar dette som har et problem.

At sjenerte forventer å bli dullet med stemmer jo ikke nødvendigvis. At de forventer å bli respektert tror jeg, men ikke å bli dullet med. Grunnene til at folk er sjenerte kan være mange, men å tillegge folk meninger de ikke har gjør i hvert fall ikke ting bedre.

Så hvis folk driver og antar ting og mistenker ting uten å vite noe om et menneske så er det egentlig ganske dumt.

Selv så gidder jeg ikke engang å prøve om jeg merker irritasjon og uvilje fra andre når jeg nettopp har møtt dem. Da holder jeg meg til dem som har en mer åpenhet og raushet, men man trenger ikke å være venner med alle heldigvis.

• Liker 19
Skrevet
12 timer siden, Elghund skrev:

Er dette noe du har funnet på? Vi trenger ikke å dulles med, jeg er heller ingen svak person fordi jeg er stille. 

Anonymkode: 0dae6...fe6

• Liker 19
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres kjent ut. Jeg ble også sett på som overlegen og "høy på pæra", når sannheten var at jeg rett og slett ikke kunne tenke meg at bekjente ønsket å vedkjenne seg meg når jeg møtte dem tilfeldig, og derfor "sparte" jeg dem for forlegenheten ved å ikke hilse. :( 

Takk og lov for studietid, nytt miljø og bedre venner! ❤️

Anonymkode: 56d0d...0f4

• Liker 8
Skrevet

usjenert het har sin bakgrunn fra utrygge mennesker i oppveksten, inkludert foreldre. Du er rett og slett et produkt av familie. 

Anonymkode: 6e34b...fef

• Liker 5
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette noe du har funnet på? Vi trenger ikke å dulles med, jeg er heller ingen svak person fordi jeg er stille. 

Anonymkode: 0dae6...fe6

Jeg forstår hva vedkommende mente. Det jeg synes er det verste med sjenerte folk er at de drar lite av det sosiale lasset. De tar ikke initiativ, og setter ikke i gang samtaler. Om sjenerte folk ikke selv føler at de må dulles med, så føles det iallefall litt slik, fordi man må være bevisst på å inkludere dem. De gjør det ikke selv. Altså blir det opp til andre å ivareta dem, og sørge for at de blir inkludert. 

Det er mye mindre anstrengende å forholde seg til mennesker som tar initiativet selv, og bidrar etter eget initiativ. 

Anonymkode: 35db5...6b7

• Liker 8
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår hva vedkommende mente. Det jeg synes er det verste med sjenerte folk er at de drar lite av det sosiale lasset. De tar ikke initiativ, og setter ikke i gang samtaler. Om sjenerte folk ikke selv føler at de må dulles med, så føles det iallefall litt slik, fordi man må være bevisst på å inkludere dem. De gjør det ikke selv. Altså blir det opp til andre å ivareta dem, og sørge for at de blir inkludert. 

Det er mye mindre anstrengende å forholde seg til mennesker som tar initiativet selv, og bidrar etter eget initiativ. 

Og dette er grunden til at jeg gruer meg til å være sosial. At men vet at folk tenker sånn. Og man vet man ikke klarer å være sånn alle andre vil at du skal være. Da er det faktisk bedre å være ensom. Minst psykisk vondt.

Anonymkode: f9fba...af3

• Liker 12
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man først blir kjent med en sjenert person gjør de dette. De bare trenger litt mer tid. Oftes er de blant de mer lojale vennene og verdsetter vennskapet høyt i motsetning til mange utadvendte som har haugevis av venner og bekjente. Er sjenert selv, men er da ikke det med vennene mine og tar masse intinativ, prater masse og er en god venn. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg var forferdelig sjenert første del av tenårene, og opplevde å få høre (de trodde jeg ikke hørte) at jeg var såå overlegen. Jeg tenkte bare "Hæ?? Hvordan er det mulig å tolke meg som ikke har selvtillit og ikke tør å snakke til noen som overlegen??".

I voksen alder uten noen sjenanse kommer jeg bare på èn ting jeg kan mislike ved sjenerte. Det er sjenerte folk av typen som er så usikre at de tydelig gransker og observerer meg for å finne ut hvordan de skal forholde seg til alt mulig. I et tilfelle var en sjenert jente med en vennegjeng på kino, hun havnet ved siden av meg, og hun satt stadig og gransket ansiktet mitt når det skjedde noe morsomt i filmen, som om hun ville finne ut fra meg om det var meninga at hun skulle le eller ikke... Når noen i gjengen snakket så gransket hun ansiktet mitt for å vurdere hva som var riktig respons på det andre sa.
Jeg hater å bli glodd på, og den usikkerheten er så tydelig og sterk at jeg tenker sånn ca "Du klarer da vel å vurdere selv om DU synes noe er morsomt eller ikke?!"
Heldigvis er det bare en liten del av sjenerte folk som oppfører seg slik. De aller fleste er helt ok.

Anonymkode: deb15...602

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dette er grunden til at jeg gruer meg til å være sosial. At men vet at folk tenker sånn. Og man vet man ikke klarer å være sånn alle andre vil at du skal være. Da er det faktisk bedre å være ensom. Minst psykisk vondt.

Anonymkode: f9fba...af3

Enig, og jeg føler ofte at det er meningsløst å være sosial på grunn av det.

Spesielt når folk fra første øyeblikk lar deg få vite hvor annerledes og hvor lite du passer inn. Det er de gangene at det å være sosial blir vanskelig.

Jeg har noen som godtok det og lot meg få bruke litt tid, men med dem føltes det enklere å snakke med dem. Samtalen flyter lettere og man føler seg ikke som en freak.

For min del forventer jeg å bli inkludert i den grad andre blir det, men nei, jeg forventer ikke å bli tatt ekstra godt vare på kun fordi jeg er sjenert.

Jeg prøver som sagt å søke meg til dem som virker litt mer åpne og rause, og som ikke får panikk bare fordi det blir litt stillhet.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...