Gå til innhold

Hvilken el-bil passer for meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg el-bil. Jeg kjører som oftest alene. 7 mil t/r jobb. Er ikke avhengig av stor bagasjeplass, men må få inn to barneseter ved behov. Greit å også ha plass til litt større innkjøp. Noe snø her jeg bor og en tøff og lang bakke på noen kilometer. Delvis motorvei. Satser på hjemmeladning.

Noen tips og råd?

Anonymkode: 0744b...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nissan Leaf, har familie som bor landet langt innpå heia med en vanvittig bakke opp til huset. De kjører like lett opp med leaf som med bensinbilen. 

Anonymkode: ef2ee...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nissan Leaf, har familie som bor landet langt innpå heia med en vanvittig bakke opp til huset. De kjører like lett opp med leaf som med bensinbilen. 

Anonymkode: ef2ee...34f

Takk for svar. Det må iallfall bli den nye som kommer. Har skjønt at den gamle har et batteri som gjør at du har kort rekkevidde.

Anonymkode: 0744b...e17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kia Soul...

Anonymkode: 5e5dd...c66

Skal sjekke den ut 🙂

Anonymkode: 0744b...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaguar ipace

Mercedes eqc

Auda e-tron.

Tesla model s og eventuelt x (med litt meir tull).

Opel Ampera e.

Hyundai Kona. Kia Niro

Endret av Dodge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Det må iallfall bli den nye som kommer. Har skjønt at den gamle har et batteri som gjør at du har kort rekkevidde.

Anonymkode: 0744b...e17

Det finnes 24, 30 og 40 kwh batteri. NEDC rekkevidde på 30 kwh er 25 mil. 
Hvis du har mulighet for å lade på jobb, så bør 30 kwh holde, også på vinteren.

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg til alle bilene som er nevnt så finnes det også de med mye plass uten å koste skjorta:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=129740234

Denne har både varmepumpe og dieselvarmer og større batteri enn flere av de ovennevnt:-)

Anonymkode: d2473...206

270km NEDC rekkevidde, er ikke stor å skryte av. Virkeligheten er vesentlig lavere kjørte km pr lading. Holder kanskje 175km.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 for Kia Soul. Vanvittig praktisk, velkjent markedsledende Kia-kvalitet, 7 års garanti, kort ventetid.

Anonymkode: 4afe9...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt alle unntatt VW eUp, som både er for liten og har snau rekkevidde. Har selv eGolf av den gamle typen med 190 km rekkevidde, og den tar seg fram helt utmerket der jeg bor, i et kjempebratt boligfelt i en snørik del av Norge. 

Anonymkode: b8f88...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en BMW i3. Har uten problemer fått to barneseter baki, det er mye mer romslig baksete enn man skulle tro. Bagasje er så som så, men forsto det var unntaksvis du skulle ha barneseter så da vil jeg tro det går fint. 

Pendler daglig 16 km med en fjellovergang og undersjøiske tuneller som en del av ruten. Stigningene tar mye batteri men lader litt når jeg kjører nedover. Kom hjem igår etter første dag med kulde, hadde igjen ca 20% batteri. Nå kommer en med ennå større rekkevidde, så vil anbefale å vente på den. Men anbefaler i3 på det sterkeste. Men prøv om den dekker bagasjebehovet 🙂

Anonymkode: e30f2...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbiler er stort sett ganske bra uansett merke, men:

-Noen elbiler har ikke varmepumpe. Kan være kjekt å ha i -20'c pga. rekkevidden og komfor.

-Noen elbiler har gas i varmepumpen som ikke gir særlig effekt under +7'c. Velg gjerne Soul/Ioniq o.l. dersom du ønsker god effekt i arktisk klima også

-Noen elbiler har verket aktiv kjøling eller oppvarming av batterier. Da lever batterikjemien sitt eget klimaliv. På en egolf kan f.eks. hurtiglading om vinteren ta flere timer, På en Leaf kan varmt batteri ta like langt tid å hurtiglade midt på sommeren.

-Noen elbiler har kun 4 godkjente seter (i3 o.l.)

-Noen elbiler har så tynne dekk og utforming at de er ustabile i høy fart (i3, trillinger etc.)

Anonymkode: d2473...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for denne før køen bli for lang. Kommer på markedet til høsten neste år (for de som har reservert seg)

Anonymkode: a633c...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom man ikke har elbil fra før og reserverer en modell som blir levert fra 1 til 3 år i framtiden så risikerer man å tape mye penger på å kjøre fossilbil i mellomtiden.

Men for all del, DS 3 Crossback som er linket over har mye kult snack som kan være verdt å vente på. Bare 11 kWh hjemmeladingsmulighet, app (som virker bedre enn VW), aktiv kjøling av batteri  er gull verdt for mange.

Anonymkode: d2473...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man ikke har elbil fra før og reserverer en modell som blir levert fra 1 til 3 år i framtiden så risikerer man å tape mye penger på å kjøre fossilbil i mellomtiden.

Men for all del, DS 3 Crossback som er linket over har mye kult snack som kan være verdt å vente på. Bare 11 kWh hjemmeladingsmulighet, app (som virker bedre enn VW), aktiv kjøling av batteri  er gull verdt for mange.

Anonymkode: d2473...206

Poenget er at om man ikke reserverer, risikerer man å vente enda lenger. Å reservere ser ut til å ha blitt nærmest en standard prosedyre på nye elbiler med brukbar rekkevidde. Det eneste man risikerer er litt tapt rente på reservasjonsbeløpet, og som du sier humpe rundt i en ICE bil til man får elbilen.

Anonymkode: a633c...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla er iallefall IKKE å anbefale! 

Jeg har en bekjent som kjøpte en sånn tidligere i år. Den tilbrakte langt mer tid på verksted, enn han faktisk fikk brukt den ute på veiene. Så han valgte rett og slett å heve hele kjøpet... 

Anonymkode: 3d142...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Tesla er iallefall IKKE å anbefale! 

Jeg har en bekjent som kjøpte en sånn tidligere i år. Den tilbrakte langt mer tid på verksted, enn han faktisk fikk brukt den ute på veiene. Så han valgte rett og slett å heve hele kjøpet... 

Anonymkode: 3d142...58d

Mens jeg ville anbefalt Tesla om man har råd og behovet er der. Jeg drømmer om Tesla, og ale jeg snakker med er fornøyd.

Anonymkode: 182bc...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...