Gå til innhold

Hvordan takler dere søsken som er mer vellykket enn dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min bror har alltid hatt det enkelt og fått til alt han vil. Han er gift, ikke fylt 30 en gang og har en god jobb og fin leilighet. Jeg nærmer meg 40 og har jobb og leilighet, men har aldri hatt et seriøst forhold. Alle menn dumper meg og behandler meg dårlig. Derfor orker jeg ikke ha noe med broren min å gjøre, for han minner meg på hvor mislykket jeg er :( Han giftet seg nå i sommer men jeg orket ikke dra i det bryllupet og ha det jævlig. 

Jeg unner jo broren min å ha det bra, men er så urettferdig at han var på Tinder og kunne plukke ut hvem han ville, og etter 2 dager var han i et forhold. Det eneste jeg fikk på Tinder var drapstrusler og penisbilder. 

Mine venner syns det er ille at jeg føler det sånn men jeg kan ikke noe for det. Er det flere som føler det likt med sine søsken? Det er så urettferdig at menn bare kan velge ut de damene de vil ha på et blunk, mens vi damer må bare sitte og vente på å bli valgt. Eller i mitt tilfelle, ikke valgt. 

Anonymkode: e3c2f...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud da.. Så ekstremt bitter du her. Hvorfor la det gå utover broren din?

Selvfølgelig kan du noe for det, du må bryte disse tankemønstrene. Du kan ikke legge hele selvfølelsen og selvverdien din i om du har en mann, eller straffe broren din for at han er det.

Jeg er forøvrig også singel og har en yngre bror som skal gifte seg, jeg har ikke tenkt et sekund på at han er mer vellykket enn meg eller noe, jeg er utelukkende glad på hans vegne. For jeg er ikke desperat etter å få meg en mann eller knytter hele livsverdien opp mot dette.

Forøvrig sier du det er urettferdig at menn bare kan velge de damene de vil ha imens damer må sitte og vente på å bli valgt. Det er jo overhodet ikke sånn. Om du bare har sittet og ventet i stedet for å være aktiv selv så er det ikke rart det ikke har ordnet seg slik du ville, og dessuten er det vi damer som eier sjekkemarkedet, det er menn det er urettferdig for. Vi får hundre matcher på tinder for hver ene de får liksom.

Anonymkode: 7fd2b...811

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke gitt at han vil være "mer vellykket enn deg" for alltid. Plutselig en dag ligger lillebror der med kreft, og du er søsteren som ikke gadd å ha noe med han å gjøre fordi han hadde det for bra

Anonymkode: cc797...b5c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at du heller er unntaket, enn regelen, TS. 

Hva har hendt med søskenkjærlighet?

Jeg unner mine søsken kun det beste, og er behjelpelig med både råd og penger om de trenger. Blir oppriktig glad når det går bra for dem, om det er forfremmelse, å komme inn på deømmestudiet, å få barn, ha et godt kjærlighetsliv osv. De er alle tre mer «vellykket» enn mej i materialistisk og yrkesmessig forstand, og det er noe jeg er glad for :) 

Håper det er flere som har det slik? 

Anonymkode: f3668...619

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har aldri følt det slik overfor mine søsken. Ja, vi har våre greier, men det kunne aldri falle meg inn å ikke dra i bryllupet deres fordi jeg føler meg mindreverdig.

Den eneste du ødelegger for - ja DU! - er deg selv med den negative tankegangen. Hvis du har tenkt å sitte å vente på at livet hender så blir du sittende lenge og vente ...

Jeg har vært gift, er skilt, er singel. Er jeg helt mislykket også da, i dine øyne, fordi jeg er i 50-årene og ikke har vært i et seriøst forhold på mange år? 

Det er ikke slik at jeg ikke ønsker meg en partner, men jeg lar verken meg selv eller omverdenen definere meg på grunnlag av min sivilstatus. Det bør ikke du gjøre heller, TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en søster som har fått til alt. Vi er gode venner. 

Har en annen søster som har lagt meg for hat fordi jeg etter maaaange år har klart å skape meg et bedre liv, ta utdanning, og på en måte tatt henne igjen. Skikkelig smålig og umodent er det! 

Ting er urettferdig men du får et så mye hyggeligere  liv og bedre relasjoner om du er litt raus og unner andre det livet de har, selv om du skulle så gjerne ønske det var deg. 

Anonymkode: 1de8e...967

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør oppsøke terapi. Jeg tror oppriktig at du vil få det bedre med deg selv, og bedre relasjoner til mennesker rundt deg, om du får sortert i følelsene dine og tankesettet ditt.

Anonymkode: 55e2c...d80

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo virkelig skapt et miserabelt liv for deg selv TS. For ja, det er du som har skapt deg dette tabkesettet og denne triste måten å leve på. Du bør lese om Law of Attraction eller The Secret. Du tiltrekker deg  fullstendig feil energi og du ser på deg selv som et offer; da er det klart at det bare er kjipe energier som vil tiltrekkes din vei. 

Anonymkode: 9e9d5...4c8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må komme deg ut av den "jeg synes synd på meg selv"-bobla. Vær litt glad for hans skyld, da? Er det mulig...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere her skriver, så trenger du virkelig å bryte slike uhensiktsmessige tankemønstre som først og fremst ødelegger for deg selv. Det å innta offerrollen er ikke spesielt charmerende og du skaper barrierer som ødelegger for det sosiale livet du har muligheter til å ha. Du har alle muligheter til å ta kontroll over ditt eget liv - så langt det lar seg gjøre. Men først må du endre din måte å tenke på, og slutte å si at du er et passivt offer - og at alt er urettferdig. Det er trist å lese at du har kuttet kontakten med broren din og ikke engang gikk i bryllupet. Han har ikke noe ansvar for at du skal føle deg vellykket og trenger ikke å bli straffet for at han har det bra. Du trenger hjelp.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å forstå at du har så sterke negative følelser for ham pga dette. 

Men jeg kan selv kjenne noen stikk av sjalusi overfor mine yngre søsken nå. Begge har alt på stell, med samboere, leiligheter, gode jobber, ferier osv.

Jeg ble skilt for et par år siden, har små barn som jeg må ta vare på omtrent alene, sliter mye med eksen og hverdagen, har mistet jobben og har dårlig økonomi.

Ja, jeg er sjalu. Men likevel veldig glad i dem og jeg unner dem det aller beste. Skulle bare ønske jeg hadde det også. Og jeg møter dem gjerne og tilbringer tid med dem. Vet at de er veldig glad i meg og ønsker meg alt godt også. 

Anonymkode: 52dfe...36a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min bror har alltid hatt det enkelt og fått til alt han vil. Han er gift, ikke fylt 30 en gang og har en god jobb og fin leilighet. Jeg nærmer meg 40 og har jobb og leilighet, men har aldri hatt et seriøst forhold. Alle menn dumper meg og behandler meg dårlig. Derfor orker jeg ikke ha noe med broren min å gjøre, for han minner meg på hvor mislykket jeg er :( Han giftet seg nå i sommer men jeg orket ikke dra i det bryllupet og ha det jævlig. 

Jeg unner jo broren min å ha det bra, men er så urettferdig at han var på Tinder og kunne plukke ut hvem han ville, og etter 2 dager var han i et forhold. Det eneste jeg fikk på Tinder var drapstrusler og penisbilder. 

Mine venner syns det er ille at jeg føler det sånn men jeg kan ikke noe for det. Er det flere som føler det likt med sine søsken? Det er så urettferdig at menn bare kan velge ut de damene de vil ha på et blunk, mens vi damer må bare sitte og vente på å bli valgt. Eller i mitt tilfelle, ikke valgt. 

Anonymkode: e3c2f...772

Du har et veldig dårlig selvbilde og tar det ut på din bror. Dette har ikke med ham å gjøre.

Du vil antakelig ha nytte av å prate med noen profesjonelle om dette, tror det blir vanskelig å komme ut av gjørma helt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge mine søsken er veldig pene også, i tillegg til å være dyktige forretningsfolk. Jeg er helt ordinær og jobber på pub! Trives jeg, og styrken min i familien er at jeg har lett for å snakke med folk. Mine søsken er nok gode på det på jobb, men privat er de noe reserverte, og det er foreldrene mine også, ikke minst.

Jeg blir alltid bedt til dem sammen eller i vennesemiddager hos søsken. Fordi da går praten lett, og jeg kan underholde fra pubmiljøet som er "skråplanet" for dem  🤣

Så om de er mer vellykket på nesten alle områder, så føler jeg meg ikke mislykket. De får meg heller ikke til å føle meg som det. Jo, syns jeg er litt rar, men sier ihvertfall at de beundrer motet mitt til å leve som jeg vil. Status betyr ikke særlig for meg, men det er underholdende å være med så ulike mennesker. Og mennesker er ikke så ulike. Det er mest fasaden.

Anonymkode: 2be82...0e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, du aner da ingenting om privatlivet til broren din. Godt mulig han har hatt det mer jævlig enn deg og endelig gikk det bra. Å ha damer etter seg betyr ikke at man er lykkelig. Tvert imot kan det føre til at man aldri føler seg verdsatt som menneske

Anonymkode: 6700b...87f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille broren min er nok mer velykked enn hva jeg er. Og det er noe jeg ikke bryr meg døyten om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Hatt det enkelt, og fått det som han vil." Ikke rart du er bitter når det er slik du ser på livet. 

Dere har akkurat samme forutsetninger, fra samme bakgrunn. 

God utdannelse, god jobb, egen leilighet... Det er et resultat av hard jobbing, ingenting annet. Det å treffe kjærligheten er et resultat av å være et åpent, positivt og inkluderende menneske. 

Og jada, jeg er dame. Har aldri hatt et eneste problem verken med forhold, jobb eller økonomi. Men ingenting har kommet dettende ned i fanget mitt noen sinne. Alt i livet krever en innsats. 

Anonymkode: 82e54...841

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du virker bare bitter. orker ikke ha med han å gjøre fordi du føler han blir bedre enn deg. skylder han deg å være singel?
Håper ikke du er et eksempel på hvordan folk flest er. Bare en gjeng egoister som har behov for å føle seg bedre enn alle andre, for ellers kutter de ut folk fordi de selv føler seg så misslykket 😛 

Ja, jeg er "dårligere" enn mine to yngste søsken. de er fremdeles barne og ungdomsskole elever, men er ikke i nærheten av hva jeg var. jeg var den uten venner, slet med konsentrasjonen og skolearbeid, måtte ha ekstraopplæring og depresjoner. 
Er snart 30 og eier ingenting, sliter på arbeidsmarkedet . aldri hatt kjæreste eller masse venner. blir fort glemt av folk.

Min søster på 8 får telefoner fra venninner, hver dag. jeg fikk aldri noen ting...bare telenor som informerte om priser noen ganger! eller mamma......

Anonymkode: 29546...f77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror er dreven og dyktig i alt han involverer seg i. Ekstremt intelligent, på en måte jeg ikke er i nærheten av. 

Unner ham ALT godt her i verden. Det er jo broren min:) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, jeg setter veldig pris på svarene deres altså :) Og jeg er veldig glad for å se at ikke alle tenker som meg. Det er jo et tema som er litt kleint å snakke om, mine venner klarer ikke sette seg inn i min tankegang. 

Har faktisk gått litt til psykolog pga mine relasjonsproblemer men det hjalp ingenting. Fikk bare beskjed om at sånn kunne jeg ikke tenke og det var det. 

Jeg føler meg skikkelig dritt nå, men jeg klarer bare ikke forholde meg til broren min som sitter og skryter av hvor lykkelig han er hver gang. Ender med at jeg sitter og griner og har det jævlig. 

Anonymkode: e3c2f...772

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...